Welcome, Guest. Please login or register.
Did you miss your activation email?
21.09.18 at 06:07:21

Login with username, password and session length
* Home Help Search Login Register
Kampforum.no  |  Disipliner  |  Mudo  |  Topic: Undervurdert og undergradert 0 Members and 1 Guest are viewing this topic. « previous next »
Pages: [1] 2 3 4 5 6  All Go Down Print

Undervurdert og undergradert

Onido
« on: 25.01.13 at 18:35:44 »

Jeg har nettop meldt meg inn i Mudo institutt her jeg bor. Jeg skal gå rett til sakens kjerne.

Jeg er 5.gup/kup på papiret og har blått belte med rød stripe, de mener at jeg skal ned til grønt belte og jeg mener jeg bør opp til rødt med svart stripe. Mine graderinger har vært dobbelgraderinger(pga. å bruke mindre penger på leie av lokale med å ha en gradering i året)  fra hvit til gult, fra gult til oransj, fra oransj til grønn, fra grønn til blå, fra blå til nåværende belte. Graderingspensumet har vært enormt og min gamle trener var en hard mentor som fikk oss til å slite som hunder.

Jeg kan blandt annet taegeuk poomseaene, i fra Keon til Gon, eller Il jang til pal jang om du vil. Jeg kan også alle Dan poomsaene fra Koryo til Ilyeo. Jeg kan det teoretiske bak poomsaene og hva de skal teste, hva som mangler om en kommer feil i forhold til startsposisjon og hva det kan være en indikator på. Jeg kan de koreanske navnene på teknikkene og hva som er forskjell på pakkat polmak, han sonal og hecheyo etc. I tilegg til dette kan jeg hyung i fra ITF taekwondo opp til Yul-Guk.

Ved graderinger ved den gamle klubben har jeg utført knusing av opptil fem taksteiner med bølge ved bruk av neryochirigy. Hatt rikelig med sparring, inkludert sparringstaktikk mot motstander med kniv(eller rød tusj som vi brukte). Sparring med grappling og sweeping under ankelen(Hooke fremste for å snu motstander for å få inn slag på magen).

Jeg har gjort meg kjent med Mudo sitt kombinasjonspensum og selvforsvarsteknikk pensum. Hva kan jeg gjøre for å på en vennelig måte nå frem med mitt budskap om at jeg bør graderes til svart så fort som overhode mulig og begynne med instruktørtrening.
richo
*
Forummedlem

« Reply #1 on: 25.01.13 at 22:34:48 »

Hvor mange år har du trent, da?
AndersBreiflabb
*
Veteran

« Reply #2 on: 25.01.13 at 22:36:00 »

Vel, mener de at du ikke er god nok, så er du vel ikke det. Hva du mener er vel mindre viktig i tradisjonelle klubber? Du får bare bite det i deg og motbevise dem på neste gradering. Uansett er beltet bare en farge, det sier lite om deg som utøver.
Onido
« Reply #3 on: 25.01.13 at 22:54:59 »

Hvor mange år har du trent, da?

Har drevet med det siden jeg var tolv, var litt på og av de siste årene. Så jeg skal holde tilbake og si åtte år. Jeg er 24.
Onido
« Reply #4 on: 25.01.13 at 22:58:59 »

Vel, mener de at du ikke er god nok, så er du vel ikke det. Hva du mener er vel mindre viktig i tradisjonelle klubber? Du får bare bite det i deg og motbevise dem på neste gradering. Uansett er beltet bare en farge, det sier lite om deg som utøver.

Men de etterspør jo bare en liten del av hva jeg kan på pensumet. Jeg kunne fint gått alle poomsene fra Keon til Ilyeo sammenhengende. Vist de over 10 forskjellige forsvars teknikker. Knuse svarte plater med både knoker, apchagi, yeopchagi osv. I tilegg så har de utstyrs krav, altså man skal kjøpe deres produkter.

Jeg ser ikke grunnen til at jeg skal pugge på pensum jeg allerede er klarert og bestått i.
AndersBreiflabb
*
Veteran

« Reply #5 on: 26.01.13 at 11:29:12 »

Nei, jeg kan skjønne du er frustrert, men dessverre er dette et resultat av massiv kommersialisering av kampsport. Klubber tjener penger på å gradere, selge utstyr osv. Dvs, at det er mer penger å hente hos deg ved å gi deg en dårligere grad. Dog rent kortsiktig, for langsiktig vil de miste utøvere på å holde på slik. Nå kan jeg ikke svare på hvordan du er kvalifisert i forhold til pensum, da jeg ikke er mudo-utøver selv og ikke er kjent med pensumet, men generelt vil jeg gi deg to råd.

1) Ta det for hva det er og aksepter det. Hva de mener du er god nok til eller hva du fortjener har lite med hva du er god nok til eller hva du fortjener. Kanskje de undervurderer deg, kanskje du overvurderer deg selv. Det er uansett ikke så viktig, så lenge du har det gøy og har et annet mål enn "beltelegging", så spiller det ingen rolle. 2) Slutt -og finn deg en klubb som passer bedre dine premisser. Eventuelt begynn med en annen form for kampsport der belter er mindre viktig og gjenspeiler noe annet enn hva du er villig til å betale.
sulim
Forumavhengig

VENI. VIDI. VICI.
« Reply #6 on: 26.01.13 at 20:14:53 »

Nei, jeg kan skjønne du er frustrert, men dessverre er dette et resultat av massiv kommersialisering av kampsport. Klubber tjener penger på å gradere, selge utstyr osv. Dvs, at det er mer penger å hente hos deg ved å gi deg en dårligere grad. Dog rent kortsiktig, for langsiktig vil de miste utøvere på å holde på slik. Nå kan jeg ikke svare på hvordan du er kvalifisert i forhold til pensum, da jeg ikke er mudo-utøver selv og ikke er kjent med pensumet, men generelt vil jeg gi deg to råd.

1) Ta det for hva det er og aksepter det. Hva de mener du er god nok til eller hva du fortjener har lite med hva du er god nok til eller hva du fortjener. Kanskje de undervurderer deg, kanskje du overvurderer deg selv. Det er uansett ikke så viktig, så lenge du har det gøy og har et annet mål enn "beltelegging", så spiller det ingen rolle. 2) Slutt -og finn deg en klubb som passer bedre dine premisser. Eventuelt begynn med en annen form for kampsport der belter er mindre viktig og gjenspeiler noe annet enn hva du er villig til å betale.

+1 for nr2:)     MacDojo bro. "A belt is only used for keeping your pants up"
Onido
« Reply #7 on: 26.01.13 at 21:33:51 »

+1 for nr2:)     MacDojo bro. "A belt is only used for keeping your pants up"

Jeg vet om en fyr som drev klubb her i lillehammer før, men han har stengt nå. Min plan er å kontakte han og få han til å gradere meg for å så starte min egen klubb som er billigere og bedre. Vet det høres dramatisk ut, men om det lar seg gjøre så gjør jeg det. Folk kan seriøst ikke betale 500kr i mnd. Bruke 400kr på konstante innkjøp i utstyr til hver gradering og ha blått belte i taekwondo uten å kunne mere enn fire poomser. Gamle klubben min var det til sammen med forsikring 750kr halvåret og klubbeid sparringsutstyr.
Frode-Falch
Dr Low kick
*
Veteran

Practice makes perfect only if u practice perfect.
« Reply #8 on: 26.01.13 at 22:29:34 »

Hvorfor er graden din så viktig så lenge klubben du trener i er full av dyktige utøvere? det er det som gjør deg bedre. Ikke beltefargen.

Onido
« Reply #9 on: 27.01.13 at 16:10:38 »

Hvorfor er graden din så viktig så lenge klubben du trener i er full av dyktige utøvere? det er det som gjør deg bedre. Ikke beltefargen.

Jeg vet ikke om du er seriøs nå, konsekvensene av det der blir jo det motsatte. Om du ikkre tror det så kan jo du begynne å trene sammen med hvitbeltene i din kampsport igjen og ta alle graderingene dine om igjen med akkurat det samme pensumet du har fått bestått før. Hvorfor innbiller du deg at du blir en bedre fighter av dette så lenge instruktøren din har tatt en medalje?

Graden er veldig viktig. Det er et kvalitetsstempel og en anerkjennelse utenfra som gir meg rett til å komme å hevde, på lik linje med all annen utdanning. Beltegraden er også avgjørende for hva slags trening man får. Jeg ønsker å starte min egen klubb og MUDO har ikke den slags form for trening som er myntet på dette før fase 3, som ligger sånn ca. på svart belte. Hva er foresten blått belte med rød stripe eller lavere å sette på CV'en? Det er et tegn på at man er en quiter, man fullfører sterkt og får svart belte før en putter det på CV'en, det er det man gjør. Det er ingen som ansetter psykologer med halvferdig utdannelse heller.

At MUDO vil gradere meg ned til grønt er ganske immoralsk med tanke på hva jeg faktisk kan og hvor lenge jeg har trent. Det har i allefall ingenting med taekwondoen min å gjøre. Jeg er trent av Razim Tertemiz ved Kaland Taekwondo Klubb, de som vet hvem han er og hva han utsetter sine elever for av trening vil nok si seg enig i at et belte fra Razim er verdt en del mer enn de fleste andre WTF belter.

Hadde situasjonen vært at jeg kunne en eller to Poomser mer enn de andre på samme nivå så hadde jeg kanskje kunnet svelge denne kamelen. Men når jeg altså har 17 WTF poomser + 5 ITF tul, mange ulike forsvarsteknikker og drevet med sparring siden jeg var 13, da begynner jeg å lure på hva MUDO egentlig driver med.
Werner
*
Forumavhengig

« Reply #10 on: 27.01.13 at 19:58:29 »

Her var det litt å ta tak i ja...

Nå skal jeg si rett ut at jeg ikke kjenner deg, aner ingenting om ditt nivå etc. så jeg tar utgangspunkt i det du skriver.
Jeg er kanskje noe "forutinntatt", da mye argumentasjonen din er noe jeg har hørt fra svært mange utøvere opp gjennom årene. Både innenfor og utenfor Mudo systemet, eller TKD, eller andre kampsporter...
Jeg har uansett noen kommentarer og spørsmål:

Ang. din master og trening; jeg har aldri hørt om han eller den klubben du henviser til.
Hva er det som gjør den klubben og den masteren så veldig god? Da i forhold til der du er nå?

Du utviser en del holdninger her, som dessverre for min del, viser at du kanskje ikke helt er klar for å drive klubb. F.eks skriver du at "du kjenner en som du kan kontakte slik at han kan gradere deg opp til sort"... Da lurer jeg på; er denne personen en godkjent graderingsmaster, som faktisk har lov til å gradere opp til sort belte? Hvilket kvalitetsstempel er det å ha på din CV at "nei, jeg har en kompis som jeg betalte et par hundrelapper, så fikk jeg sort belte av ham"...? Viser det at "du har jobbet hardt over lang tid"?

Du sier selv du har masse erfaring fra både ulike mønstertyper og kamp og sparringssituasjoner. Har du eller utøvere fra din klubb deltatt i konkurranser her i Norge? Jeg kan som sagt ikke si å dra kjensel på navnet på klubben eller deltakere derifra.

Hva er grunnen til at du har lært alle 8 Taegeuk Poomse + 9 sortbeltepoomser + 5 Hyonger? Nyskjerrighet og treningsiver? Du nevner noe om at du kan de svært godt, teorien og betydningen bak, hvilke justeringer som evt. bør gjøres dersom du lander "feil" på avsluttningen etc. Men hvordan er din utførelse...? (Vet den er vanskelig å fortelle noe om over nettet men...)

En annen ting du nevner, er sparringstaktikk mot kniv...? Skiller du på det som har med konkurranse TKD og selvforsvar her? Eller blander du dette sammen i en "suppe"?

Det at du henger deg veldig opp i graden du har setter jeg også spørsmålstegn ved. Dersom du ønsker å starte din egen klubb, så er det strengt tatt ingenting som hindrer deg i det. Spørsmålet er om du ønsker å drive selvstendig, være tilnknyttet Norges Kampsportforbund eller andre type større forbund og en master med graderingsrett. Hva er grunnen til at du har valgt å starte i en klubb og få undervisning, fremfor da å f.eks starte en klubb?

Når det gjelder utdanning, uansett hva slags "fagtype" (du nevner selv, og sammenligner med psykologistudiet). Du kan kunne ALT om dette gitte fagemnet, men det gjør ikke at du kan gå til hvilket som helst universitet og si at "jeg kan alt, kan ikke jeg bare få ta eksamen og vise hvor flink jeg er, så kan dere sette deres stempel på at jeg er flink nok". Det sier dessverre svært lite om dine faktiske kvalifikasjoner. Og ikke en eneste skole, universitet eller kampsportklubb med bittelitt respekt for seg selv ville finne på å gjøre noe slik...

Og en annen ting, som du så vidt toucher inn på selv; "du må gå veien" frem og ikke gi deg. Og det er kanskje det Mudo her vil frem til? At du, slik de ser det, har igjen litt å gå av veien før du er fremme til mål om å starte din egen klubb? Om det er ditt store mål? Som sagt, jeg kjenner ikke deg, har ikke sett deg i aksjon, vet heller ingenting om Mudos begrunnelse for å "holde deg igjen". Om de tenker dette av rent økonomiske årsaker, om det er ditt nivå eller hva som ligger bak aner jeg ingenting om eller ønsker å spekulere i...

Jeg lurer også på; hva er det som skal gjøre DIN klubb bedre enn der du er nå??

Belter eller ikke, erfaring eller ikke, jeg kjenner deg som sagt ikke personlig, så jeg stiller bare en haug med spørsmål og småting jeg ikke får helt til å henge på greip her...
« Last Edit: 27.01.13 at 21:31:51 by Werner » Logged

Werner Lindgård. WTF Taekwondo - http://www.keumgangteam.net
Déjà Moo: The feeling you've heard this bull before.
Onido
« Reply #11 on: 28.01.13 at 00:43:43 »

Svar på første spørsmål:

Det som gjorde min klubb og master veldig god var at han kom fra riktig sted, nemlig at han likte det han drev med og ikke hverken trengte våre penger eller vår deltagelse. Han leide gymhallen på Kaland gratis og pengene han tok inn gikk inn i klubben igjen i form av belter, forsikring medlemskap i NKF, klubbeid sparringsutstyr. Prisen var 750kr halvåret.

Beltegradene våre var gult, oransj, grønn, blå, blå med rød stripe, rød, rød med svart stripe og svart. De første graderingene var dobbelgraderinger og en fikk stripetbelte dersom en var under 70% av full score fra hvitt til gult, 80% fra gult til oransj, 90% fra oransj til grønn og 95% fra grønn til blå.

Pensumet til graderinger var større. Jeg kan ta de to første graderingene fra hvit til oransjt belte som eksempel. Første gradering besto av et forlangende, men rettferdig pensum etter MUDO standard. Vi hadde tolv kombinasjoner, disse inkluderte teknikker som apchagi, apcha oligi, dollya chagi og bakkat freyo chagi, etterfulgt av Poomsae Il Jang Keon og skulle vise to selvforsvarsteknikker som ble lært bort i løpet av året, noen var applikasjoner av mønsterene andre minnet mere om Krav Maga, Hapkido, Aikido og Judo.

Så kommer andre graderingen. Her skulle vi vise femten nye kombinasjoner, nye spark var bakket an freyo chagi, yeop chagi, dwio freyo chagi og dwit chagi, vi viste Il-jang på nytt, i tilegg til I-jang og Sam-jang og vi hadde sparring etter WTF reglement der det blandt annet ble brukt dubandalson apchagi og yeopchagil yeopchago. Dette utklasser MUDO sitt pensum.

Ellers var sparringstreningen progressiv på den måten at en gikk i fra å WTF sparring til å også utforske andre former for sparring, med sikkerhet da i første rekke, ble det eksperimentert med sparring hvor sweeping var lov i fra grønt belte, sparring hvor kampen vinnes av å få motstanderen låst på rygg mot bakken introduserte grappling momenter fra blått belte og oppover. Fra rødt belte var det lov med lettkontakt mot ansikt. Svart belte vet jeg ikke fordi Razim har kun utdannet sånn ca. 5 svartbelter ved sin klubb på grunn av sine standarder. Dette til tross for at han har hatt opptil 75 elever samtidig på sitt meste.

Sparringen ved graderinger fulgte WTF regler, men det er nyttig å sparre på denne måten fordi "Jeg står stille så tar du tak i meg her og så skal jeg sakte forsøke å sette deg i en armbar som du i tilegg hjelper meg litt med fordi du er kompisen min" - metoden som er hva som oftest tilbys ikke kan forberede folk på en genuin situasjon. Jeg har prøvd dette i kamp og det funker dårlig fordi det er for mange veldig mye automatikk i hvordan de skal komme seg ut av grep og mindre automatikk i hvordan man skal få lagt folk i bakken med avansert leddmanipulering.

Angående holdning så spør jeg meg selv: Hvilken holdning er det MUDO kjeden fremstår med? Sentralt i hva lært om taekwondo sto verdier som hjelpsomhet, respekt og moral. Mudo har et begrep som heter obligatorisk utstyr til sine graderinger. Dette er rett og slett at mudo krever at deres elever kjøper saker og ting som de tilbyr. Dette er utstyr som er overpriset og jeg kan finne tilsvarende under halv pris på internett. I tilegg til dette skryter de av at graderingskostnader er dekket av månedsprisen som er på ca. 450kr pr mnd. Hva hjelpsomhet angår må en altså betale for timer med personlig trener, hvor Razim gikk av banen for å hjelpe meg når jeg trengte det uten å forlange ett rødt øre. I tilegg ønsker de altså at jeg skal gå tilbake til grønt belte, på tross av at det kvalitative innholdet i det pensum jeg allerede har bestått i er overlegent mere omfattende.

Jeg skiller voldsomt mellom kamp og WTF "sparring" og det håper jeg for MUDO sine elever sin skyld at dere også gjør. Fordi den poengsparringen har ingenting med kamp å gjøre i det heletatt. Dere slår ikke mot hodet, dere bruker for stor plass, dere har et utrolig lite reportoar av lovlige teknikker dere kan utføre i WTF poengdansing.

Så skryt gjerne av medaljer som en får av dette, jeg respekterer den innsatsen som ligger bak det. Men ikke begynn å påberope at det er et merke på at man er en god fighter. Sparringen er låst, utdatert, uttrykksløs, stille desperasjon fra ungdommers drøm om å være som Bruce Lee som knuses så hardt at om en lukker øynene så kan en fortsatt kjenne følelsen av MUDO som stjeler penger ut av lommeboken din. Det er sikkert noen som har latt seg lure til å like dette og som holder seg oppegående med å fortelle seg ting som "Jammen vi får jo lov til å sparke på hodet da!" og de som rett og slett liker å være flink i noe. Men det er jo like relevant for en kamp som ballongleken på burrsdagsselskaper hvor det gjelder å stikke hull på ballongen festet på motstanderens rygg med en pinne med knappenål teipet på enden.

Kamp mot en motstander med tusj som skal replikkere en kniv er mye bedre. En finner også fort ut at disse fancy teknikkene en lærer av knivforsvar er totalt nyttesløse, de kan ikke en gang forberede en på en slik situasjon. Det eneste som hjelper her er å holde seg på avstand og slå hånden som holder kniven når en har sjangsen. Men en får aldri bygget reflekser for dette om en ikke gjør denne kamptreningen.

Min utførelse av taegeukene er god i følge tilbakemeldinger både fra Razim og Mudo, selv om mudo kun vurderer taegeuk Oh-jang Seon. For Koryo ser jeg forbedrings potensiale i yeopchagiene som gjøres i forbindelse med diadora. Keumgang har jeg av og til problem med balansen i de sakte teknikkene, dette skjer når foten jeg står på er skeiv fordi jeg blir sittend fast når jeg trekker den til meg. Taebeak jobber jeg med for å komme presist på plass. Pyongwon jobber jeg med balansen til å landet etter yeopchagi, av og til henter jeg den tredje blokkeringen med knyttnever i fra feil side i sekvensen etterpå. Sipjin er jeg fornøyd med. Jitae er jeg fornøyd med, men slår av og til med feil hånd på dubong chirigy på tilbakeveien. Chonkwon er min yndlingspoomse og den er ganske god. Hansu sliter jeg litt med å snu foten jeg står på ved yeopchagiene. Ilyeo har jeg litt problem med yeopchagil yeopchago. Nå skal det også sies at jeg kommer tilbake etter en ryggulykke som har resultert i prolaps lignende smerter med stråling ned i vesntre for i ca. 1.5år.

Til dette med universitet du snakker om så er det vell akkurat sånn det er med eksamener. Det kalles å gå privatist. En mere korrekt sammenligning med hva jeg opplever er vell å si at jeg allerede har en utdanning tilsvarende de krav en arbeidsgiver stiller til en  psykolog og når jeg viser arbeidsgiveren dette putter han fingrene i ørene, kniper igjen øynene og roper "blælælælæ!".

Mudo ser feil, eller er blinde. Jeg tror heller det er mere realistisk å tro at Mudo og meg har en interessekonflikt. Hvor min interesse er å komme meg videre og MUDO sitt ønske er å ta rikelig betalt for ha meg gående der og bestå pensum jeg allerede har bestått. I steden for å gi meg fase 3 treningen jeg etterspør og har verbalt gitt utrykk for at jeg ønsker.

Når jeg åpner min egen klubb vil jeg være  mest mulig selvstendig. Og jeg ønsker å lære bort en type taekwondo som gjør at de som går der faktisk kan delta i K-1 turneringer og vinne. Jeg ser også for dem som liker lettere former kontakt at ITF er et godt alternativ. Derfor lærer jeg meg mønstrene der i fra. Jeg ønsker å ta det som er bra i WTF, ta det som er bra i ITF og gjøre det om til kampsporten elevene fortjener. Jeg er ikke intressert i noen byråkratisk overkokkelur som skal leies inn for å godkjenne mine studenter. Jeg vil godkjenne dem selv.

Fremgangen i situasjonen er at jeg planlegger å leie personlig trener fra senteret for å gi en timeslang oppvisning av hva jeg faktisk kan.
« Last Edit: 28.01.13 at 00:58:37 by Onido » Logged
Bullshit Man
Gjenganger

Bullshit!
« Reply #12 on: 28.01.13 at 14:12:52 »

Jeg gjetter på at Mudo ikke graderer deg fordi du høres ut som en barnslig egokladd?

Werner
*
Forumavhengig

« Reply #13 on: 28.01.13 at 15:13:36 »

Først en disclaimer her: Jeg er IKKE en representant for Mudo, men kjenner både systemet og svært mange av de som driver det. Mine svar her er basert på min erfaring, ikke bare fra kjennskap til Mudo, men også WTF Taekwondo generelt her i Norge og internasjonalt, samt diverse andre kampsporter.

Det som gjorde min klubb og master veldig god var at han kom fra riktig sted, nemlig at han likte det han drev med og ikke hverken trengte våre penger eller vår deltagelse. Han leide gymhallen på Kaland gratis og pengene han tok inn gikk inn i klubben igjen i form av belter, forsikring medlemskap i NKF, klubbeid sparringsutstyr. Prisen var 750kr halvåret.
Ok, her er vi uenige. For det første, de aller fleste som driver med instruksjon gjør det fordi de faktisk liker det. Det at dere fikk låne en gymsal gratis har også sitt å si for å kunne presse prisene ned. Man kan si hva man vil om tilbud på treningen, månedspris etc, men en ting skal Mudo ha; de har sinnsykt fine, rene og velholdte lokaler som tilrettelagt den treningen de tilbyr. Og det koster. Enkelt og greit. Og det er det utøverne som trener der som må betale for.

Det å si at din instruktør IKKE trenger elever er direkte feil! Du kan ha verdens beste instruktør, men uten elever er det faktisk ikke verdt en dritt. Avhengighetsforholdet mellom instruktør <-> elev er gjensidig. Den ene er avhengig av den andre for å få god utbytte av en hvilken som helst trening.

Jeg har også vært med på klubbeid utstyr. Vi har det selv enda, men da kun vester og hjelmer. Resten er faktisk å anse som personlig utstyr. Av rent hygieniske årsaker. Jeg savner IKKE å dele svette og luktende arm og leggskinner for å si det slik...

Du nenver også at det var mange medlemmer i klubben, at den ble drevet på veldig ideelt basis. Eksisterer klubben pr. dags dato? Kan ikke finne noe info på nettet eller i NKF sine klubboversikter...?

Beltegradene våre var gult, oransj, grønn, blå, blå med rød stripe, rød, rød med svart stripe og svart. De første graderingene var dobbelgraderinger og en fikk stripetbelte dersom en var under 70% av full score fra hvitt til gult, 80% fra gult til oransj, 90% fra oransj til grønn og 95% fra grønn til blå.
Hmmm... Den der var ny for meg. Måten å "dobbelgradere" på altså smile

Pensumet til graderinger var større. Jeg kan ta de to første graderingene fra hvit til oransjt belte som eksempel. Første gradering besto av et forlangende, men rettferdig pensum etter MUDO standard. Vi hadde tolv kombinasjoner, disse inkluderte teknikker som apchagi, apcha oligi, dollya chagi og bakkat freyo chagi, etterfulgt av Poomsae Il Jang Keon og skulle vise to selvforsvarsteknikker som ble lært bort i løpet av året, noen var applikasjoner av mønsterene andre minnet mere om Krav Maga, Hapkido, Aikido og Judo.
Høres forsåvidt greit ut det. Og forsåvidt fornuftig å ha med et og annet element ut over standard tradisjonell TKD. Men nettopp her kan det også være at Mudo setter begrensning på deg. Selv om du har lært MER i følge deg selv, så er det mest sansynlig også annerledes. Derfor ønsker de å teste deg i sitt pensum. For meg blir dette litt som å si at du har utdannet deg som sykepleier, vet sinnsykt mye om hvordan kroppen fungerer, så folk kan jo like gjerne ansette deg som fysioterapeut. Mye likt, men ikke helt samme greia...

Så kommer andre graderingen. Her skulle vi vise femten nye kombinasjoner, nye spark var bakket an freyo chagi, yeop chagi, dwio freyo chagi og dwit chagi, vi viste Il-jang på nytt, i tilegg til I-jang og Sam-jang og vi hadde sparring etter WTF reglement der det blandt annet ble brukt dubandalson apchagi og yeopchagil yeopchago. Dette utklasser MUDO sitt pensum.
Hmm... Tja. Mulig det utklasser Mudo, men spesielt oppdatert er det vel ikke... I WTF sparring kan jeg knapt nok huske sist jeg så en apchagi eller yopchagi...

Ang. dette med å skille på WTF sparring og selvforsvar. Nei. Sorry. Du klarer ikke skille de to fra hverandre.
WTF Sparring = Olympisk sparring rettet mot et helt bestemt internasjonalt regelverk. Man kan diskutere seg blå på dette om hva som er lov å ikke (f.eks ikke lov å slå mot ansiktet, ikke lov til å felle etc), men det regelverket og den konkurranseformen er nå engang fastsatt slik det er. Realistisk? Nei. Det du beskriver som "progressivt utviklet sparringspensum" er for meg mer rettet mot selvforsvar og saker og ting man kan møte "på gata". Dette er 2 helt forskjellige ting, som vil ha et helt forskjellig reportoar av teknikker, taktikker og strategier. I forhold til rent "gate-matnytting" trening er jeg enig i at både slag mot ansikt, fellinger, levende motstander etc. er viktig. Dette finnes det forsåvidt mange tråder om på dette forumet, så tar ikke hele den diskusjonen på nytt her. Det bør også nevnes at det er nok ikke Mudo som har satt reglene for disse sparringstimene. Men de følger, som de fleste WTF klubber i Norge, det internasjonale regelverket for KONKURRANSEdelen.

Ang. knivforsvar; ville ikke brukt TKD som standard for det. Se heller på filipinske systemer der. De er langt bedre på det. Er forsåvidt enig i at det å bruke tusj, sparringskniver (live-blade) og lignende er gull verdt der! Men igjen, det er IKKE det samme som Olympisk sparring Wink

Når det gjelder poomsene i seg selv, så virker det som du har grei oversikt. (Men stusser bittelitt på at du blander sammen navnet på poomsen (f.eks Taegeuk Il Jang) og symbolikken/navnet på gwe'en den representerer (keon)). Som sagt, jeg er ikke ute etter det rent tekniske, men også gjennomføringen av teknikkene. Er det fornuftig rytme, tempo og balanse i det du gjør? Er det samtidig fot/hånd, hoftebruk og god kraftgenerering og kroppsmekanikk? Jeg vet jeg spikker flis så det holder her nå, men for meg er også dette ting som er viktig. Og i et skriftlig forum er det vanskelig å beskrive slike ting. Så her bare tar jeg deg på ordet og antar at du holder et bra nivå smile

Når det gjeldre holdninger, så har vel aldri Mudo lagt skjul på at de er et komersielt tilbud for massene.
Hører mange klager over dette med utstyrskrav. Hva om du skal stå på ski? Klager du da over at du må kjøpe ski? Eller ha bil for faktisk å kjøre bil?? Er det andre hensyn enn bare det rent økonomiske som ligger her? Hva med hygiene som jeg nevnte over? Hva med trygghet og sikkerhet i treningen? Jeg skal ikke si jeg her har svaret, men ønsker å få deg til å tenke over flere sider av saken her. Og ang. det med utdanning og privatist. Skal jeg ansette en person innen f.eks andre yrker, så vil jeg ikke bare se eksamensresultatet. Jeg vil også se hvor de har tatt utdanningen. Er det en som "bare" er privatist, eller er det en som er utdannet ved en gitt høyskole eller universitet. Om eksamensresultatene hadde vært identiske, ville jeg valgt bort privatisten til fordel til den som har "gått veien" gjennom utdanningen. Hver gang. (Ser nå da bort fra andre personlige egenskaper).

Jeg tror heller det er mere realistisk å tro at Mudo og meg har en interessekonflikt.
Dette er en helt ærlig sak jeg tror du har veldig rett i!
Jeg stiller derimot litt spørsmålstegn ved dine ambisjoner om klubben. For meg så virker det som en enorm omvei å gå via TKD for å få folk gode nok til å evt. stille i K1. Igjen, jeg tror du blander litt kortene i målsettingen og hva som faktisk er realistisk her. Og mitt helt ærlige tips, om målet ditt er å gi dine fremtidige elever en mulighet til å sparre opp mot K1 nivå... Drit i TKD, Poomser, Olympisk sparring og rendyrk MMA på et eller annet nivå.

Jeg driver pr. dags dato en egen TKD klubb, og kan skrive under på at TKD absolutt har sine fordeler og gode kvaliteter. Det er derimot greit å ha et litt edruelig forhold til hva man faktisk driver med...

Werner Lindgård. WTF Taekwondo - http://www.keumgangteam.net
Déjà Moo: The feeling you've heard this bull before.
Gibson
« Reply #14 on: 28.01.13 at 16:15:42 »

Det første du nevner der med at du har papir på 5. cup er jo ganske enkelt, 5. cup i Mudo er vel nettopp grønt belte, så da kan du ikke forvente å få noe høyere Wink ref: http://mudo.no/medlemskap/pensumoversikt/

For det andre virker det som om du har et altfor seriøst forhold til belter og ikke minst et falskt bilde av hva svart belte faktisk er. Svart belte er historisk en nybegynnergrad som har blitt hypet opp i vesten. Dvs når du har svart belte kan du basicen i en stilart og er klar for å lære det avanserte, du kan alfabetet og er klar for å lese mao.

Tror du hadde blitt veldig skuffet om du f.eks. dro til Korea stolt av ditt svarte belte. For da jeg var der var det en haug av smålubne 8-10 åringer som løp rundt med sine svarte belter de hadde fått i gymtimen på skolen Wink

Når skal folk forstå det? SVART BELTE GJØR EN IKKE MAGISK! Hva man gjør som utøver/trener er det som evt gjør en "magisk". Er man utøver er det enkelt å se hvor flink man er gjennom konkurranser. Som trener derimot er det vanskeligere, for noen trenere ønsker kun å spre kampsportglede for massene (ala Mudo), mens andre ønsker kun å trene toppidrettsutøvere.

I likhet med Werner finner jeg det også litt merkelig at denne treneren du har hatt virker å ha levd totalt under radaren i et ganske gjennomsiktig TKD-Norge. Vet du mer om bakgrunnen hans?
Pages: [1] 2 3 4 5 6  All Go Up Print 
Kampforum.no  |  Disipliner  |  Mudo  |  Topic: Undervurdert og undergradert « previous next »
Jump to:  

Social sharing