Welcome, Guest. Please login or register.
Did you miss your activation email?
17.01.18 at 07:43:03

Login with username, password and session length
* Home Help Search Login Register
Kampforum.no  |  Disipliner  |  Mudo  |  Topic: Undervurdert og undergradert 0 Members and 1 Guest are viewing this topic. « previous next »
Pages: 1 2 3 4 5 6 [All] Go Down Print

Undervurdert og undergradert

Onido
« on: 25.01.13 at 18:35:44 »

Jeg har nettop meldt meg inn i Mudo institutt her jeg bor. Jeg skal gå rett til sakens kjerne.

Jeg er 5.gup/kup på papiret og har blått belte med rød stripe, de mener at jeg skal ned til grønt belte og jeg mener jeg bør opp til rødt med svart stripe. Mine graderinger har vært dobbelgraderinger(pga. å bruke mindre penger på leie av lokale med å ha en gradering i året)  fra hvit til gult, fra gult til oransj, fra oransj til grønn, fra grønn til blå, fra blå til nåværende belte. Graderingspensumet har vært enormt og min gamle trener var en hard mentor som fikk oss til å slite som hunder.

Jeg kan blandt annet taegeuk poomseaene, i fra Keon til Gon, eller Il jang til pal jang om du vil. Jeg kan også alle Dan poomsaene fra Koryo til Ilyeo. Jeg kan det teoretiske bak poomsaene og hva de skal teste, hva som mangler om en kommer feil i forhold til startsposisjon og hva det kan være en indikator på. Jeg kan de koreanske navnene på teknikkene og hva som er forskjell på pakkat polmak, han sonal og hecheyo etc. I tilegg til dette kan jeg hyung i fra ITF taekwondo opp til Yul-Guk.

Ved graderinger ved den gamle klubben har jeg utført knusing av opptil fem taksteiner med bølge ved bruk av neryochirigy. Hatt rikelig med sparring, inkludert sparringstaktikk mot motstander med kniv(eller rød tusj som vi brukte). Sparring med grappling og sweeping under ankelen(Hooke fremste for å snu motstander for å få inn slag på magen).

Jeg har gjort meg kjent med Mudo sitt kombinasjonspensum og selvforsvarsteknikk pensum. Hva kan jeg gjøre for å på en vennelig måte nå frem med mitt budskap om at jeg bør graderes til svart så fort som overhode mulig og begynne med instruktørtrening.
richo
*
Forummedlem

« Reply #1 on: 25.01.13 at 22:34:48 »

Hvor mange år har du trent, da?
AndersBreiflabb
*
Veteran

« Reply #2 on: 25.01.13 at 22:36:00 »

Vel, mener de at du ikke er god nok, så er du vel ikke det. Hva du mener er vel mindre viktig i tradisjonelle klubber? Du får bare bite det i deg og motbevise dem på neste gradering. Uansett er beltet bare en farge, det sier lite om deg som utøver.
Onido
« Reply #3 on: 25.01.13 at 22:54:59 »

Hvor mange år har du trent, da?

Har drevet med det siden jeg var tolv, var litt på og av de siste årene. Så jeg skal holde tilbake og si åtte år. Jeg er 24.
Onido
« Reply #4 on: 25.01.13 at 22:58:59 »

Vel, mener de at du ikke er god nok, så er du vel ikke det. Hva du mener er vel mindre viktig i tradisjonelle klubber? Du får bare bite det i deg og motbevise dem på neste gradering. Uansett er beltet bare en farge, det sier lite om deg som utøver.

Men de etterspør jo bare en liten del av hva jeg kan på pensumet. Jeg kunne fint gått alle poomsene fra Keon til Ilyeo sammenhengende. Vist de over 10 forskjellige forsvars teknikker. Knuse svarte plater med både knoker, apchagi, yeopchagi osv. I tilegg så har de utstyrs krav, altså man skal kjøpe deres produkter.

Jeg ser ikke grunnen til at jeg skal pugge på pensum jeg allerede er klarert og bestått i.
AndersBreiflabb
*
Veteran

« Reply #5 on: 26.01.13 at 11:29:12 »

Nei, jeg kan skjønne du er frustrert, men dessverre er dette et resultat av massiv kommersialisering av kampsport. Klubber tjener penger på å gradere, selge utstyr osv. Dvs, at det er mer penger å hente hos deg ved å gi deg en dårligere grad. Dog rent kortsiktig, for langsiktig vil de miste utøvere på å holde på slik. Nå kan jeg ikke svare på hvordan du er kvalifisert i forhold til pensum, da jeg ikke er mudo-utøver selv og ikke er kjent med pensumet, men generelt vil jeg gi deg to råd.

1) Ta det for hva det er og aksepter det. Hva de mener du er god nok til eller hva du fortjener har lite med hva du er god nok til eller hva du fortjener. Kanskje de undervurderer deg, kanskje du overvurderer deg selv. Det er uansett ikke så viktig, så lenge du har det gøy og har et annet mål enn "beltelegging", så spiller det ingen rolle. 2) Slutt -og finn deg en klubb som passer bedre dine premisser. Eventuelt begynn med en annen form for kampsport der belter er mindre viktig og gjenspeiler noe annet enn hva du er villig til å betale.
sulim
Forumavhengig

VENI. VIDI. VICI.
« Reply #6 on: 26.01.13 at 20:14:53 »

Nei, jeg kan skjønne du er frustrert, men dessverre er dette et resultat av massiv kommersialisering av kampsport. Klubber tjener penger på å gradere, selge utstyr osv. Dvs, at det er mer penger å hente hos deg ved å gi deg en dårligere grad. Dog rent kortsiktig, for langsiktig vil de miste utøvere på å holde på slik. Nå kan jeg ikke svare på hvordan du er kvalifisert i forhold til pensum, da jeg ikke er mudo-utøver selv og ikke er kjent med pensumet, men generelt vil jeg gi deg to råd.

1) Ta det for hva det er og aksepter det. Hva de mener du er god nok til eller hva du fortjener har lite med hva du er god nok til eller hva du fortjener. Kanskje de undervurderer deg, kanskje du overvurderer deg selv. Det er uansett ikke så viktig, så lenge du har det gøy og har et annet mål enn "beltelegging", så spiller det ingen rolle. 2) Slutt -og finn deg en klubb som passer bedre dine premisser. Eventuelt begynn med en annen form for kampsport der belter er mindre viktig og gjenspeiler noe annet enn hva du er villig til å betale.

+1 for nr2:)     MacDojo bro. "A belt is only used for keeping your pants up"
Onido
« Reply #7 on: 26.01.13 at 21:33:51 »

+1 for nr2:)     MacDojo bro. "A belt is only used for keeping your pants up"

Jeg vet om en fyr som drev klubb her i lillehammer før, men han har stengt nå. Min plan er å kontakte han og få han til å gradere meg for å så starte min egen klubb som er billigere og bedre. Vet det høres dramatisk ut, men om det lar seg gjøre så gjør jeg det. Folk kan seriøst ikke betale 500kr i mnd. Bruke 400kr på konstante innkjøp i utstyr til hver gradering og ha blått belte i taekwondo uten å kunne mere enn fire poomser. Gamle klubben min var det til sammen med forsikring 750kr halvåret og klubbeid sparringsutstyr.
Frode-Falch
Dr Low kick
*
Veteran

Practice makes perfect only if u practice perfect.
« Reply #8 on: 26.01.13 at 22:29:34 »

Hvorfor er graden din så viktig så lenge klubben du trener i er full av dyktige utøvere? det er det som gjør deg bedre. Ikke beltefargen.

Onido
« Reply #9 on: 27.01.13 at 16:10:38 »

Hvorfor er graden din så viktig så lenge klubben du trener i er full av dyktige utøvere? det er det som gjør deg bedre. Ikke beltefargen.

Jeg vet ikke om du er seriøs nå, konsekvensene av det der blir jo det motsatte. Om du ikkre tror det så kan jo du begynne å trene sammen med hvitbeltene i din kampsport igjen og ta alle graderingene dine om igjen med akkurat det samme pensumet du har fått bestått før. Hvorfor innbiller du deg at du blir en bedre fighter av dette så lenge instruktøren din har tatt en medalje?

Graden er veldig viktig. Det er et kvalitetsstempel og en anerkjennelse utenfra som gir meg rett til å komme å hevde, på lik linje med all annen utdanning. Beltegraden er også avgjørende for hva slags trening man får. Jeg ønsker å starte min egen klubb og MUDO har ikke den slags form for trening som er myntet på dette før fase 3, som ligger sånn ca. på svart belte. Hva er foresten blått belte med rød stripe eller lavere å sette på CV'en? Det er et tegn på at man er en quiter, man fullfører sterkt og får svart belte før en putter det på CV'en, det er det man gjør. Det er ingen som ansetter psykologer med halvferdig utdannelse heller.

At MUDO vil gradere meg ned til grønt er ganske immoralsk med tanke på hva jeg faktisk kan og hvor lenge jeg har trent. Det har i allefall ingenting med taekwondoen min å gjøre. Jeg er trent av Razim Tertemiz ved Kaland Taekwondo Klubb, de som vet hvem han er og hva han utsetter sine elever for av trening vil nok si seg enig i at et belte fra Razim er verdt en del mer enn de fleste andre WTF belter.

Hadde situasjonen vært at jeg kunne en eller to Poomser mer enn de andre på samme nivå så hadde jeg kanskje kunnet svelge denne kamelen. Men når jeg altså har 17 WTF poomser + 5 ITF tul, mange ulike forsvarsteknikker og drevet med sparring siden jeg var 13, da begynner jeg å lure på hva MUDO egentlig driver med.
Werner
*
Forumavhengig

« Reply #10 on: 27.01.13 at 19:58:29 »

Her var det litt å ta tak i ja...

Nå skal jeg si rett ut at jeg ikke kjenner deg, aner ingenting om ditt nivå etc. så jeg tar utgangspunkt i det du skriver.
Jeg er kanskje noe "forutinntatt", da mye argumentasjonen din er noe jeg har hørt fra svært mange utøvere opp gjennom årene. Både innenfor og utenfor Mudo systemet, eller TKD, eller andre kampsporter...
Jeg har uansett noen kommentarer og spørsmål:

Ang. din master og trening; jeg har aldri hørt om han eller den klubben du henviser til.
Hva er det som gjør den klubben og den masteren så veldig god? Da i forhold til der du er nå?

Du utviser en del holdninger her, som dessverre for min del, viser at du kanskje ikke helt er klar for å drive klubb. F.eks skriver du at "du kjenner en som du kan kontakte slik at han kan gradere deg opp til sort"... Da lurer jeg på; er denne personen en godkjent graderingsmaster, som faktisk har lov til å gradere opp til sort belte? Hvilket kvalitetsstempel er det å ha på din CV at "nei, jeg har en kompis som jeg betalte et par hundrelapper, så fikk jeg sort belte av ham"...? Viser det at "du har jobbet hardt over lang tid"?

Du sier selv du har masse erfaring fra både ulike mønstertyper og kamp og sparringssituasjoner. Har du eller utøvere fra din klubb deltatt i konkurranser her i Norge? Jeg kan som sagt ikke si å dra kjensel på navnet på klubben eller deltakere derifra.

Hva er grunnen til at du har lært alle 8 Taegeuk Poomse + 9 sortbeltepoomser + 5 Hyonger? Nyskjerrighet og treningsiver? Du nevner noe om at du kan de svært godt, teorien og betydningen bak, hvilke justeringer som evt. bør gjøres dersom du lander "feil" på avsluttningen etc. Men hvordan er din utførelse...? (Vet den er vanskelig å fortelle noe om over nettet men...)

En annen ting du nevner, er sparringstaktikk mot kniv...? Skiller du på det som har med konkurranse TKD og selvforsvar her? Eller blander du dette sammen i en "suppe"?

Det at du henger deg veldig opp i graden du har setter jeg også spørsmålstegn ved. Dersom du ønsker å starte din egen klubb, så er det strengt tatt ingenting som hindrer deg i det. Spørsmålet er om du ønsker å drive selvstendig, være tilnknyttet Norges Kampsportforbund eller andre type større forbund og en master med graderingsrett. Hva er grunnen til at du har valgt å starte i en klubb og få undervisning, fremfor da å f.eks starte en klubb?

Når det gjelder utdanning, uansett hva slags "fagtype" (du nevner selv, og sammenligner med psykologistudiet). Du kan kunne ALT om dette gitte fagemnet, men det gjør ikke at du kan gå til hvilket som helst universitet og si at "jeg kan alt, kan ikke jeg bare få ta eksamen og vise hvor flink jeg er, så kan dere sette deres stempel på at jeg er flink nok". Det sier dessverre svært lite om dine faktiske kvalifikasjoner. Og ikke en eneste skole, universitet eller kampsportklubb med bittelitt respekt for seg selv ville finne på å gjøre noe slik...

Og en annen ting, som du så vidt toucher inn på selv; "du må gå veien" frem og ikke gi deg. Og det er kanskje det Mudo her vil frem til? At du, slik de ser det, har igjen litt å gå av veien før du er fremme til mål om å starte din egen klubb? Om det er ditt store mål? Som sagt, jeg kjenner ikke deg, har ikke sett deg i aksjon, vet heller ingenting om Mudos begrunnelse for å "holde deg igjen". Om de tenker dette av rent økonomiske årsaker, om det er ditt nivå eller hva som ligger bak aner jeg ingenting om eller ønsker å spekulere i...

Jeg lurer også på; hva er det som skal gjøre DIN klubb bedre enn der du er nå??

Belter eller ikke, erfaring eller ikke, jeg kjenner deg som sagt ikke personlig, så jeg stiller bare en haug med spørsmål og småting jeg ikke får helt til å henge på greip her...
« Last Edit: 27.01.13 at 21:31:51 by Werner » Logged

Werner Lindgård. WTF Taekwondo - http://www.keumgangteam.net
Déjà Moo: The feeling you've heard this bull before.
Onido
« Reply #11 on: 28.01.13 at 00:43:43 »

Svar på første spørsmål:

Det som gjorde min klubb og master veldig god var at han kom fra riktig sted, nemlig at han likte det han drev med og ikke hverken trengte våre penger eller vår deltagelse. Han leide gymhallen på Kaland gratis og pengene han tok inn gikk inn i klubben igjen i form av belter, forsikring medlemskap i NKF, klubbeid sparringsutstyr. Prisen var 750kr halvåret.

Beltegradene våre var gult, oransj, grønn, blå, blå med rød stripe, rød, rød med svart stripe og svart. De første graderingene var dobbelgraderinger og en fikk stripetbelte dersom en var under 70% av full score fra hvitt til gult, 80% fra gult til oransj, 90% fra oransj til grønn og 95% fra grønn til blå.

Pensumet til graderinger var større. Jeg kan ta de to første graderingene fra hvit til oransjt belte som eksempel. Første gradering besto av et forlangende, men rettferdig pensum etter MUDO standard. Vi hadde tolv kombinasjoner, disse inkluderte teknikker som apchagi, apcha oligi, dollya chagi og bakkat freyo chagi, etterfulgt av Poomsae Il Jang Keon og skulle vise to selvforsvarsteknikker som ble lært bort i løpet av året, noen var applikasjoner av mønsterene andre minnet mere om Krav Maga, Hapkido, Aikido og Judo.

Så kommer andre graderingen. Her skulle vi vise femten nye kombinasjoner, nye spark var bakket an freyo chagi, yeop chagi, dwio freyo chagi og dwit chagi, vi viste Il-jang på nytt, i tilegg til I-jang og Sam-jang og vi hadde sparring etter WTF reglement der det blandt annet ble brukt dubandalson apchagi og yeopchagil yeopchago. Dette utklasser MUDO sitt pensum.

Ellers var sparringstreningen progressiv på den måten at en gikk i fra å WTF sparring til å også utforske andre former for sparring, med sikkerhet da i første rekke, ble det eksperimentert med sparring hvor sweeping var lov i fra grønt belte, sparring hvor kampen vinnes av å få motstanderen låst på rygg mot bakken introduserte grappling momenter fra blått belte og oppover. Fra rødt belte var det lov med lettkontakt mot ansikt. Svart belte vet jeg ikke fordi Razim har kun utdannet sånn ca. 5 svartbelter ved sin klubb på grunn av sine standarder. Dette til tross for at han har hatt opptil 75 elever samtidig på sitt meste.

Sparringen ved graderinger fulgte WTF regler, men det er nyttig å sparre på denne måten fordi "Jeg står stille så tar du tak i meg her og så skal jeg sakte forsøke å sette deg i en armbar som du i tilegg hjelper meg litt med fordi du er kompisen min" - metoden som er hva som oftest tilbys ikke kan forberede folk på en genuin situasjon. Jeg har prøvd dette i kamp og det funker dårlig fordi det er for mange veldig mye automatikk i hvordan de skal komme seg ut av grep og mindre automatikk i hvordan man skal få lagt folk i bakken med avansert leddmanipulering.

Angående holdning så spør jeg meg selv: Hvilken holdning er det MUDO kjeden fremstår med? Sentralt i hva lært om taekwondo sto verdier som hjelpsomhet, respekt og moral. Mudo har et begrep som heter obligatorisk utstyr til sine graderinger. Dette er rett og slett at mudo krever at deres elever kjøper saker og ting som de tilbyr. Dette er utstyr som er overpriset og jeg kan finne tilsvarende under halv pris på internett. I tilegg til dette skryter de av at graderingskostnader er dekket av månedsprisen som er på ca. 450kr pr mnd. Hva hjelpsomhet angår må en altså betale for timer med personlig trener, hvor Razim gikk av banen for å hjelpe meg når jeg trengte det uten å forlange ett rødt øre. I tilegg ønsker de altså at jeg skal gå tilbake til grønt belte, på tross av at det kvalitative innholdet i det pensum jeg allerede har bestått i er overlegent mere omfattende.

Jeg skiller voldsomt mellom kamp og WTF "sparring" og det håper jeg for MUDO sine elever sin skyld at dere også gjør. Fordi den poengsparringen har ingenting med kamp å gjøre i det heletatt. Dere slår ikke mot hodet, dere bruker for stor plass, dere har et utrolig lite reportoar av lovlige teknikker dere kan utføre i WTF poengdansing.

Så skryt gjerne av medaljer som en får av dette, jeg respekterer den innsatsen som ligger bak det. Men ikke begynn å påberope at det er et merke på at man er en god fighter. Sparringen er låst, utdatert, uttrykksløs, stille desperasjon fra ungdommers drøm om å være som Bruce Lee som knuses så hardt at om en lukker øynene så kan en fortsatt kjenne følelsen av MUDO som stjeler penger ut av lommeboken din. Det er sikkert noen som har latt seg lure til å like dette og som holder seg oppegående med å fortelle seg ting som "Jammen vi får jo lov til å sparke på hodet da!" og de som rett og slett liker å være flink i noe. Men det er jo like relevant for en kamp som ballongleken på burrsdagsselskaper hvor det gjelder å stikke hull på ballongen festet på motstanderens rygg med en pinne med knappenål teipet på enden.

Kamp mot en motstander med tusj som skal replikkere en kniv er mye bedre. En finner også fort ut at disse fancy teknikkene en lærer av knivforsvar er totalt nyttesløse, de kan ikke en gang forberede en på en slik situasjon. Det eneste som hjelper her er å holde seg på avstand og slå hånden som holder kniven når en har sjangsen. Men en får aldri bygget reflekser for dette om en ikke gjør denne kamptreningen.

Min utførelse av taegeukene er god i følge tilbakemeldinger både fra Razim og Mudo, selv om mudo kun vurderer taegeuk Oh-jang Seon. For Koryo ser jeg forbedrings potensiale i yeopchagiene som gjøres i forbindelse med diadora. Keumgang har jeg av og til problem med balansen i de sakte teknikkene, dette skjer når foten jeg står på er skeiv fordi jeg blir sittend fast når jeg trekker den til meg. Taebeak jobber jeg med for å komme presist på plass. Pyongwon jobber jeg med balansen til å landet etter yeopchagi, av og til henter jeg den tredje blokkeringen med knyttnever i fra feil side i sekvensen etterpå. Sipjin er jeg fornøyd med. Jitae er jeg fornøyd med, men slår av og til med feil hånd på dubong chirigy på tilbakeveien. Chonkwon er min yndlingspoomse og den er ganske god. Hansu sliter jeg litt med å snu foten jeg står på ved yeopchagiene. Ilyeo har jeg litt problem med yeopchagil yeopchago. Nå skal det også sies at jeg kommer tilbake etter en ryggulykke som har resultert i prolaps lignende smerter med stråling ned i vesntre for i ca. 1.5år.

Til dette med universitet du snakker om så er det vell akkurat sånn det er med eksamener. Det kalles å gå privatist. En mere korrekt sammenligning med hva jeg opplever er vell å si at jeg allerede har en utdanning tilsvarende de krav en arbeidsgiver stiller til en  psykolog og når jeg viser arbeidsgiveren dette putter han fingrene i ørene, kniper igjen øynene og roper "blælælælæ!".

Mudo ser feil, eller er blinde. Jeg tror heller det er mere realistisk å tro at Mudo og meg har en interessekonflikt. Hvor min interesse er å komme meg videre og MUDO sitt ønske er å ta rikelig betalt for ha meg gående der og bestå pensum jeg allerede har bestått. I steden for å gi meg fase 3 treningen jeg etterspør og har verbalt gitt utrykk for at jeg ønsker.

Når jeg åpner min egen klubb vil jeg være  mest mulig selvstendig. Og jeg ønsker å lære bort en type taekwondo som gjør at de som går der faktisk kan delta i K-1 turneringer og vinne. Jeg ser også for dem som liker lettere former kontakt at ITF er et godt alternativ. Derfor lærer jeg meg mønstrene der i fra. Jeg ønsker å ta det som er bra i WTF, ta det som er bra i ITF og gjøre det om til kampsporten elevene fortjener. Jeg er ikke intressert i noen byråkratisk overkokkelur som skal leies inn for å godkjenne mine studenter. Jeg vil godkjenne dem selv.

Fremgangen i situasjonen er at jeg planlegger å leie personlig trener fra senteret for å gi en timeslang oppvisning av hva jeg faktisk kan.
« Last Edit: 28.01.13 at 00:58:37 by Onido » Logged
Bullshit Man
Gjenganger

Bullshit!
« Reply #12 on: 28.01.13 at 14:12:52 »

Jeg gjetter på at Mudo ikke graderer deg fordi du høres ut som en barnslig egokladd?

Werner
*
Forumavhengig

« Reply #13 on: 28.01.13 at 15:13:36 »

Først en disclaimer her: Jeg er IKKE en representant for Mudo, men kjenner både systemet og svært mange av de som driver det. Mine svar her er basert på min erfaring, ikke bare fra kjennskap til Mudo, men også WTF Taekwondo generelt her i Norge og internasjonalt, samt diverse andre kampsporter.

Det som gjorde min klubb og master veldig god var at han kom fra riktig sted, nemlig at han likte det han drev med og ikke hverken trengte våre penger eller vår deltagelse. Han leide gymhallen på Kaland gratis og pengene han tok inn gikk inn i klubben igjen i form av belter, forsikring medlemskap i NKF, klubbeid sparringsutstyr. Prisen var 750kr halvåret.
Ok, her er vi uenige. For det første, de aller fleste som driver med instruksjon gjør det fordi de faktisk liker det. Det at dere fikk låne en gymsal gratis har også sitt å si for å kunne presse prisene ned. Man kan si hva man vil om tilbud på treningen, månedspris etc, men en ting skal Mudo ha; de har sinnsykt fine, rene og velholdte lokaler som tilrettelagt den treningen de tilbyr. Og det koster. Enkelt og greit. Og det er det utøverne som trener der som må betale for.

Det å si at din instruktør IKKE trenger elever er direkte feil! Du kan ha verdens beste instruktør, men uten elever er det faktisk ikke verdt en dritt. Avhengighetsforholdet mellom instruktør <-> elev er gjensidig. Den ene er avhengig av den andre for å få god utbytte av en hvilken som helst trening.

Jeg har også vært med på klubbeid utstyr. Vi har det selv enda, men da kun vester og hjelmer. Resten er faktisk å anse som personlig utstyr. Av rent hygieniske årsaker. Jeg savner IKKE å dele svette og luktende arm og leggskinner for å si det slik...

Du nenver også at det var mange medlemmer i klubben, at den ble drevet på veldig ideelt basis. Eksisterer klubben pr. dags dato? Kan ikke finne noe info på nettet eller i NKF sine klubboversikter...?

Beltegradene våre var gult, oransj, grønn, blå, blå med rød stripe, rød, rød med svart stripe og svart. De første graderingene var dobbelgraderinger og en fikk stripetbelte dersom en var under 70% av full score fra hvitt til gult, 80% fra gult til oransj, 90% fra oransj til grønn og 95% fra grønn til blå.
Hmmm... Den der var ny for meg. Måten å "dobbelgradere" på altså smile

Pensumet til graderinger var større. Jeg kan ta de to første graderingene fra hvit til oransjt belte som eksempel. Første gradering besto av et forlangende, men rettferdig pensum etter MUDO standard. Vi hadde tolv kombinasjoner, disse inkluderte teknikker som apchagi, apcha oligi, dollya chagi og bakkat freyo chagi, etterfulgt av Poomsae Il Jang Keon og skulle vise to selvforsvarsteknikker som ble lært bort i løpet av året, noen var applikasjoner av mønsterene andre minnet mere om Krav Maga, Hapkido, Aikido og Judo.
Høres forsåvidt greit ut det. Og forsåvidt fornuftig å ha med et og annet element ut over standard tradisjonell TKD. Men nettopp her kan det også være at Mudo setter begrensning på deg. Selv om du har lært MER i følge deg selv, så er det mest sansynlig også annerledes. Derfor ønsker de å teste deg i sitt pensum. For meg blir dette litt som å si at du har utdannet deg som sykepleier, vet sinnsykt mye om hvordan kroppen fungerer, så folk kan jo like gjerne ansette deg som fysioterapeut. Mye likt, men ikke helt samme greia...

Så kommer andre graderingen. Her skulle vi vise femten nye kombinasjoner, nye spark var bakket an freyo chagi, yeop chagi, dwio freyo chagi og dwit chagi, vi viste Il-jang på nytt, i tilegg til I-jang og Sam-jang og vi hadde sparring etter WTF reglement der det blandt annet ble brukt dubandalson apchagi og yeopchagil yeopchago. Dette utklasser MUDO sitt pensum.
Hmm... Tja. Mulig det utklasser Mudo, men spesielt oppdatert er det vel ikke... I WTF sparring kan jeg knapt nok huske sist jeg så en apchagi eller yopchagi...

Ang. dette med å skille på WTF sparring og selvforsvar. Nei. Sorry. Du klarer ikke skille de to fra hverandre.
WTF Sparring = Olympisk sparring rettet mot et helt bestemt internasjonalt regelverk. Man kan diskutere seg blå på dette om hva som er lov å ikke (f.eks ikke lov å slå mot ansiktet, ikke lov til å felle etc), men det regelverket og den konkurranseformen er nå engang fastsatt slik det er. Realistisk? Nei. Det du beskriver som "progressivt utviklet sparringspensum" er for meg mer rettet mot selvforsvar og saker og ting man kan møte "på gata". Dette er 2 helt forskjellige ting, som vil ha et helt forskjellig reportoar av teknikker, taktikker og strategier. I forhold til rent "gate-matnytting" trening er jeg enig i at både slag mot ansikt, fellinger, levende motstander etc. er viktig. Dette finnes det forsåvidt mange tråder om på dette forumet, så tar ikke hele den diskusjonen på nytt her. Det bør også nevnes at det er nok ikke Mudo som har satt reglene for disse sparringstimene. Men de følger, som de fleste WTF klubber i Norge, det internasjonale regelverket for KONKURRANSEdelen.

Ang. knivforsvar; ville ikke brukt TKD som standard for det. Se heller på filipinske systemer der. De er langt bedre på det. Er forsåvidt enig i at det å bruke tusj, sparringskniver (live-blade) og lignende er gull verdt der! Men igjen, det er IKKE det samme som Olympisk sparring Wink

Når det gjelder poomsene i seg selv, så virker det som du har grei oversikt. (Men stusser bittelitt på at du blander sammen navnet på poomsen (f.eks Taegeuk Il Jang) og symbolikken/navnet på gwe'en den representerer (keon)). Som sagt, jeg er ikke ute etter det rent tekniske, men også gjennomføringen av teknikkene. Er det fornuftig rytme, tempo og balanse i det du gjør? Er det samtidig fot/hånd, hoftebruk og god kraftgenerering og kroppsmekanikk? Jeg vet jeg spikker flis så det holder her nå, men for meg er også dette ting som er viktig. Og i et skriftlig forum er det vanskelig å beskrive slike ting. Så her bare tar jeg deg på ordet og antar at du holder et bra nivå smile

Når det gjeldre holdninger, så har vel aldri Mudo lagt skjul på at de er et komersielt tilbud for massene.
Hører mange klager over dette med utstyrskrav. Hva om du skal stå på ski? Klager du da over at du må kjøpe ski? Eller ha bil for faktisk å kjøre bil?? Er det andre hensyn enn bare det rent økonomiske som ligger her? Hva med hygiene som jeg nevnte over? Hva med trygghet og sikkerhet i treningen? Jeg skal ikke si jeg her har svaret, men ønsker å få deg til å tenke over flere sider av saken her. Og ang. det med utdanning og privatist. Skal jeg ansette en person innen f.eks andre yrker, så vil jeg ikke bare se eksamensresultatet. Jeg vil også se hvor de har tatt utdanningen. Er det en som "bare" er privatist, eller er det en som er utdannet ved en gitt høyskole eller universitet. Om eksamensresultatene hadde vært identiske, ville jeg valgt bort privatisten til fordel til den som har "gått veien" gjennom utdanningen. Hver gang. (Ser nå da bort fra andre personlige egenskaper).

Jeg tror heller det er mere realistisk å tro at Mudo og meg har en interessekonflikt.
Dette er en helt ærlig sak jeg tror du har veldig rett i!
Jeg stiller derimot litt spørsmålstegn ved dine ambisjoner om klubben. For meg så virker det som en enorm omvei å gå via TKD for å få folk gode nok til å evt. stille i K1. Igjen, jeg tror du blander litt kortene i målsettingen og hva som faktisk er realistisk her. Og mitt helt ærlige tips, om målet ditt er å gi dine fremtidige elever en mulighet til å sparre opp mot K1 nivå... Drit i TKD, Poomser, Olympisk sparring og rendyrk MMA på et eller annet nivå.

Jeg driver pr. dags dato en egen TKD klubb, og kan skrive under på at TKD absolutt har sine fordeler og gode kvaliteter. Det er derimot greit å ha et litt edruelig forhold til hva man faktisk driver med...

Gibson
« Reply #14 on: 28.01.13 at 16:15:42 »

Det første du nevner der med at du har papir på 5. cup er jo ganske enkelt, 5. cup i Mudo er vel nettopp grønt belte, så da kan du ikke forvente å få noe høyere Wink ref: http://mudo.no/medlemskap/pensumoversikt/

For det andre virker det som om du har et altfor seriøst forhold til belter og ikke minst et falskt bilde av hva svart belte faktisk er. Svart belte er historisk en nybegynnergrad som har blitt hypet opp i vesten. Dvs når du har svart belte kan du basicen i en stilart og er klar for å lære det avanserte, du kan alfabetet og er klar for å lese mao.

Tror du hadde blitt veldig skuffet om du f.eks. dro til Korea stolt av ditt svarte belte. For da jeg var der var det en haug av smålubne 8-10 åringer som løp rundt med sine svarte belter de hadde fått i gymtimen på skolen Wink

Når skal folk forstå det? SVART BELTE GJØR EN IKKE MAGISK! Hva man gjør som utøver/trener er det som evt gjør en "magisk". Er man utøver er det enkelt å se hvor flink man er gjennom konkurranser. Som trener derimot er det vanskeligere, for noen trenere ønsker kun å spre kampsportglede for massene (ala Mudo), mens andre ønsker kun å trene toppidrettsutøvere.

I likhet med Werner finner jeg det også litt merkelig at denne treneren du har hatt virker å ha levd totalt under radaren i et ganske gjennomsiktig TKD-Norge. Vet du mer om bakgrunnen hans?
AndersBreiflabb
*
Veteran

« Reply #15 on: 28.01.13 at 18:34:31 »

Et meget bra skrevet innlegg av Werner der. Fornuftig, jordnært og realistisk.
Onido
« Reply #16 on: 28.01.13 at 19:18:21 »

Ok, her er vi uenige. For det første, de aller fleste som driver med instruksjon gjør det fordi de faktisk liker det. Det at dere fikk låne en gymsal gratis har også sitt å si for å kunne presse prisene ned. Man kan si hva man vil om tilbud på treningen, månedspris etc, men en ting skal Mudo ha; de har sinnsykt fine, rene og velholdte lokaler som tilrettelagt den treningen de tilbyr. Og det koster. Enkelt og greit. Og det er det utøverne som trener der som må betale for.

Enig i at de som trener sikkert liker det, men det betyr ikke at de kommer fra riktig sted moralsk. Jeg har heller aldri nektet for at gratis gymsal presset prisene ned. Jeg synes at skrytet for de fine lokalene bør gå til oss utøvere, om det er vi som betaler for det. Med mindre det er veldig imponerende at man lar penger gå tilbake inn i bedriften når medlemskapet koster flere tusen kroner i året, ikke minst med tanke på ekstra kostnadene jeg har presisert tidligere. Dette er ren retorikk, du får Mudo til å fremstå som gode for at de gjør akkurat det minste en kan vente av dem. Jeg forsøker ikke å antagonisere MUDO kjeden som onde, grådige og helt urimelige. Jeg ble spurt om hvorfor min klubb var bedre, den var blandt annet billigere og det er noe som ikke kan diskuteres. Pensum er et tema hvor det er rom for synsing, men prisene vet man som regel hva er.

Det å si at din instruktør IKKE trenger elever er direkte feil! Du kan ha verdens beste instruktør, men uten elever er det faktisk ikke verdt en dritt. Avhengighetsforholdet mellom instruktør <-> elev er gjensidig. Den ene er avhengig av den andre for å få god utbytte av en hvilken som helst trening.

Jeg har også vært med på klubbeid utstyr. Vi har det selv enda, men da kun vester og hjelmer. Resten er faktisk å anse som personlig utstyr. Av rent hygieniske årsaker. Jeg savner IKKE å dele svette og luktende arm og leggskinner for å si det slik...

Aha, jeg forstår hva du tenker. La oss heller si det sånn: Rasim hadde ikke noe problemer med å sette veldig harde grenser. Og Rasim hadde ikke noe problem med å trene på egenhånd.

Ja og dere har det klubbeide sparringsutstyret for en grunn. Nemlig at folk som ikke har plass i sin økonomi, sparringsutstyret lagret hos foreldre  som bor langt unna eller nettop fått sparring som del av sitt pensum og dermed ikke har kjøpt skal få ta del i den treningen de har betalt deg for.

Du nenver også at det var mange medlemmer i klubben, at den ble drevet på veldig ideelt basis. Eksisterer klubben pr. dags dato? Kan ikke finne noe info på nettet eller i NKF sine klubboversikter...?

Jeg har flyttet i fra stedet pga. utdanning. Du kan ringe Rasim Tertemiz og spørre han de spørsmålene som er rettet inn i mot hvor gode vi er og sånt. Du finner han i telefonkatalogen.no, så kan du hilse i fra Paal Fredrik Wiik, tidligere elev. Du kan spørre han hva som har hendt med elever fra hans klubb som har gått over til andre klubbe etc. Fordi han vet det bedre enn meg og fordi jeg sanser at folk her i tråden tror at min mening om at min klubb var fenomenalt mye bedre enn alt annet jeg har sett etterpå er blind patriotisme. Men selv har jeg ikke noe problem med å si at grøntbelte på meg er farlig missvisende.

Hmmm... Den der var ny for meg. Måten å "dobbelgradere" på altså smile

Tøys, MUDO instituttet foretar også dobbeltgraderinger. Du kan gjerne si: Ja men da må man ha 100% rett på alt og ta den veien. 100% rett på alt i følge MUDO sine standarder er langt under 50% etter Rasim sine standarder. Du skulle bare vist hvor hardt det var, han var perfeksjonist.

Høres forsåvidt greit ut det. Og forsåvidt fornuftig å ha med et og annet element ut over standard tradisjonell TKD. Men nettopp her kan det også være at Mudo setter begrensning på deg. Selv om du har lært MER i følge deg selv, så er det mest sansynlig også annerledes. Derfor ønsker de å teste deg i sitt pensum. For meg blir dette litt som å si at du har utdannet deg som sykepleier, vet sinnsykt mye om hvordan kroppen fungerer, så folk kan jo like gjerne ansette deg som fysioterapeut. Mye likt, men ikke helt samme greia...

Nei, det ønsker de ikke. De ønsker at jeg skal begynne på grønt belte. De vet godt at jeg kan. Jeg har gjort one-inch puncher på 1,25in rebreakable boards, poomser langt over deres pensum. De er jo ikke blinde. Disse særegne teknikkene de har er jo sånt man lærer på en uke, det er ikke vanskelig å gjøre en jab etterfulgt av rett høyre og noen thai kne, et par albuer og et spark i det hele tatt.

Foresten betegnes vell ITF taekwondo som tradisjonell taekwondo og WTF taekwondo som olympisk taekwondo. Poenget er at jeg kan flere forsvarsteknikker enn de gjør. Hvilket resulterer i at de holder en tom sekk når de forlanger at jeg skal gjøre som de vil og da er spørsmålet hvor langt de er villig til å strekke seg for å være urimelig.

Hmm... Tja. Mulig det utklasser Mudo, men spesielt oppdatert er det vel ikke... I WTF sparring kan jeg knapt nok huske sist jeg så en apchagi eller yopchagi...

Apchagi og yeopchagi er likevell viktige fordi prinsippet i sparkene klargjør utøverens teknikk for spark som dwit chagi og snarveien i dollya chagi. Poenget her er at jeg ligger foran skjemaet til MUDO som har som regel ett spark per gradering i sin fase 3 av graderingsstripene.

Onido
« Reply #17 on: 28.01.13 at 19:21:44 »

Ang. dette med å skille på WTF sparring og selvforsvar. Nei. Sorry. Du klarer ikke skille de to fra hverandre.
WTF Sparring = Olympisk sparring rettet mot et helt bestemt internasjonalt regelverk. Man kan diskutere seg blå på dette om hva som er lov å ikke (f.eks ikke lov å slå mot ansiktet, ikke lov til å felle etc), men det regelverket og den konkurranseformen er nå engang fastsatt slik det er. Realistisk? Nei. Det du beskriver som "progressivt utviklet sparringspensum" er for meg mer rettet mot selvforsvar og saker og ting man kan møte "på gata". Dette er 2 helt forskjellige ting, som vil ha et helt forskjellig reportoar av teknikker, taktikker og strategier. I forhold til rent "gate-matnytting" trening er jeg enig i at både slag mot ansikt, fellinger, levende motstander etc. er viktig. Dette finnes det forsåvidt mange tråder om på dette forumet, så tar ikke hele den diskusjonen på nytt her. Det bør også nevnes at det er nok ikke Mudo som har satt reglene for disse sparringstimene. Men de følger, som de fleste WTF klubber i Norge, det internasjonale regelverket for KONKURRANSEdelen.

Poenget er at jeg har lang og sammensatt trening i kampsituasjoner. Og også trening i WTF olympisk poengsparrings ballet, som var et kompromiss med å vanne ut taekwondo som ble inngått for å slippe inn i OL. Såklart kan dette ha sin nytte på den måten at man kan trene spesifikt på spark i kamp, noe som er vanskeligere om en motstander kan felle deg eller slå deg ned med nevene, fordi dette gjør at en ikke har nok avstand.

Jeg kan fint skille mellom WTF sparring og selvforsvar. Det gjør MUDO kjeden selv i sitt pensum. De har 1. stripe for sparring og 2. stripe for selvforsvar og 3. stripe for teknikk. Du sier det foresten så pent selv, det er to helt ulike scenarioer i fra WTF sparring og til en reell gatesituasjon. WTF ville ikke funket i den sistnevnte. Jeg synes også at ditt resonemang angående at progressiv utvikling i sparringen er å blande selvforsvar og sparring er uvanlig. K-1 har da sparring, kickboxing har sparring, muay thai har sparring, hapkido har sparring etc. Det er jo ikke noe anderledes selv om du gjør teknikkene i en taekwondo drakt, det er bare bedre enn hva mange andre klubber leverer.

Så ta medalje i OL. Det ligger hardt arbeid og viljestyrke bak slikt som jeg bare vil møte med et ydmykt bukk, men ikke tro at det vil si at man kan sloss og ikke få elever som kun har denne treningen til å tro at de kan noe om kamp, gjør en det bør en sove dårlig. Det ville i allefall jeg gjort, gode gud, tenk om noen av mine elever bruker dette her i en gatekamp og havner på sykehus fordi de har hørt utrykket "Kampsport" brukt om WTF sparring.

Ang. knivforsvar; ville ikke brukt TKD som standard for det. Se heller på filipinske systemer der. De er langt bedre på det. Er forsåvidt enig i at det å bruke tusj, sparringskniver (live-blade) og lignende er gull verdt der! Men igjen, det er IKKE det samme som Olympisk sparring Wink

Dette er i grunn på siden av diskusjonen. Men det er nettop derfor det er så viktig for meg å ta taekwondoen ut av WTF sparringen og inn i K-1 og MMA ringene. Skape genuin kampsport, som er det jeg går ut i fra at folk vil lære når de går inn i dette. Hadde jeg hatt noe bedre enn MUDO å gå til så hadde jeg gått dit.

En person som blir slått i hodet fra WTF ute på byen, om slaget kommer riktig inn, knekker sikkert nakken. De har ikke nok muskler i nakken til å dempe det. Slik taekwondo er i dag vil vi aldri se et seriøst bidrag i UFC. Du kaller taekwondo oppdatert, men dette er jo et steg bakover, den har blitt mindre effektiv og dans.

Når det gjelder poomsene i seg selv, så virker det som du har grei oversikt. (Men stusser bittelitt på at du blander sammen navnet på poomsen (f.eks Taegeuk Il Jang) og symbolikken/navnet på gwe'en den representerer (keon)). Som sagt, jeg er ikke ute etter det rent tekniske, men også gjennomføringen av teknikkene. Er det fornuftig rytme, tempo og balanse i det du gjør? Er det samtidig fot/hånd, hoftebruk og god kraftgenerering og kroppsmekanikk? Jeg vet jeg spikker flis så det holder her nå, men for meg er også dette ting som er viktig. Og i et skriftlig forum er det vanskelig å beskrive slike ting. Så her bare tar jeg deg på ordet og antar at du holder et bra nivå smile

Jeg lager gjerne filmer og viser frem om dere ønsker å evaluere meg, vi kunne gjort det til en egen tråd og konkurert mot hverandre. Da blir i såfall poomsene gjort sammenhengende i fra 1-17 slik at en ikke kan ta tagning på tagning av mønsterene for å få det perfekt, det må sitte skikkelig. Det er jo ingen problem med disse nymotens mobilene.

Tilbake til Poomsene så oppererte vi med Palgwe, altså symbolikken fra de åtte trigrammene som omringer yin og yang symbolet, i steden for å si første og andre jang, som mudo gjør. Jeg har alltid følt at dette var mere passende fordi en sier jo ikke Il-dan og I-dan, en sier Koryo og Keumgang. Men det er bare en preferanse. Det viktige er å forstå og meditere over meningen bak trigrammene som en har forsøkt å fange inn i mønstrene. Også å tenke over hva det betyr for en selv på veien en går mot mestring.

Når det gjeldre holdninger, så har vel aldri Mudo lagt skjul på at de er et komersielt tilbud for massene.

Ja, men jeg tror MUDO og de som driver har en viss mengde yrkesstolthet og et ønske om å se sine elever være gode fightere. Og at dette kanskje drukner litt i akkurat denne situasjonen. Fordi jeg har ikke noen nytte av å gjøre dette om igjen.

Hører mange klager over dette med utstyrskrav. Hva om du skal stå på ski? Klager du da over at du må kjøpe ski? Eller ha bil for faktisk å kjøre bil?? Er det andre hensyn enn bare det rent økonomiske som ligger her? Hva med hygiene som jeg nevnte over? Hva med trygghet og sikkerhet i treningen? Jeg skal ikke si jeg her har svaret, men ønsker å få deg til å tenke over flere sider av saken her. Og ang. det med utdanning og privatist. Skal jeg ansette en person innen f.eks andre yrker, så vil jeg ikke bare se eksamensresultatet. Jeg vil også se hvor de har tatt utdanningen. Er det en som "bare" er privatist, eller er det en som er utdannet ved en gitt høyskole eller universitet. Om eksamensresultatene hadde vært identiske, ville jeg valgt bort privatisten til fordel til den som har "gått veien" gjennom utdanningen. Hver gang. (Ser nå da bort fra andre personlige egenskaper).

Ja, men nå tror jeg denne ligningen går over sten og skaft. Jeg har hatt sparringen, jeg har hatt poomsene, jeg har hatt teknikkene, jeg har hatt kombinasjonene, jeg har hatt selvforsvaret. Nå ønsker jeg å fortsette. Hvorfor skulle dette gjøre MUDO flaue?

Dette er en helt ærlig sak jeg tror du har veldig rett i!
Jeg stiller derimot litt spørsmålstegn ved dine ambisjoner om klubben. For meg så virker det som en enorm omvei å gå via TKD for å få folk gode nok til å evt. stille i K1. Igjen, jeg tror du blander litt kortene i målsettingen og hva som faktisk er realistisk her. Og mitt helt ærlige tips, om målet ditt er å gi dine fremtidige elever en mulighet til å sparre opp mot K1 nivå... Drit i TKD, Poomser, Olympisk sparring og rendyrk MMA på et eller annet nivå.

Jeg driver pr. dags dato en egen TKD klubb, og kan skrive under på at TKD absolutt har sine fordeler og gode kvaliteter. Det er derimot greit å ha et litt edruelig forhold til hva man faktisk driver med...

Ja, men jeg går også kickboxing og BJJ. Jeg tror at for at taekwondo skal bli god nok for K-1 så er alle nuts n' bolts tilstede. Men det kommer aldri til å skje etter de reglene som er gjeldende i WTF eller ITF. Selv om ITF kan være et godt alternativ for dem som ønsker en lettere kontakt i sparringen. Sparringen måtte være noe helt anderledes.

Jeg tror poomser er bra for fotarbeidet og balansen. Studier gjort på Kata viser at det stimulerer synaptisk aktivtet som gjør signaler i hjernen raskere. Jeg har selv merket at disse mønstrene gjør bevegelser som først virket helt ulogiske og umulige til automatikk. Så jeg ville ikke vært så rask med å avskrive disse.

Taekwondo må også romme grappling om det skal brukes i MMA. Jeg er enig i at taekwondo i sin nåværende form aldri kommer til å få se en MMA  eller K-1 ring. Jeg er faktisk intressert i å gjøre noe med dette, jeg vet at ITF kan gjøre det ganske godt mot kickboksere, der i fra er plutselig veien ganske mye kortere til K-1.
« Last Edit: 28.01.13 at 19:27:16 by Onido » Logged
Onido
« Reply #18 on: 28.01.13 at 19:44:28 »

Det første du nevner der med at du har papir på 5. cup er jo ganske enkelt, 5. cup i Mudo er vel nettopp grønt belte, så da kan du ikke forvente å få noe høyere Wink ref: http://mudo.no/medlemskap/pensumoversikt/

Skal du ha betalt så må du lære meg. Mudo sin 5.cup tilsvarer min 7.kup i graderinger og 10.kup i tid.
Frode-Falch
Dr Low kick
*
Veteran

« Reply #19 on: 28.01.13 at 20:32:46 »

Jeg vet ikke om du er seriøs nå, konsekvensene av det der blir jo det motsatte. Om du ikkre tror det så kan jo du begynne å trene sammen med hvitbeltene i din kampsport igjen og ta alle graderingene dine om igjen med akkurat det samme pensumet du har fått bestått før. Hvorfor innbiller du deg at du blir en bedre fighter av dette så lenge instruktøren din har tatt en medalje?

Joda jeg er veldig seriøs. Og jeg trener med alle sammen jeg. uansett nivå. kampsporten min har heldigvis ikke belter. og denne diskusjonen her, minner meg på den aller største fordelen med det.

Pensum er stort sett likt uansett nivå. Det er intensiviteten i sparringen og drillene som justeres opp etter nivå.. thats it.

Onido
« Reply #20 on: 28.01.13 at 21:08:38 »

Joda jeg er veldig seriøs. Og jeg trener med alle sammen jeg. uansett nivå. kampsporten min har heldigvis ikke belter. og denne diskusjonen her, minner meg på den aller største fordelen med det.

Pensum er stort sett likt uansett nivå. Det er intensiviteten i sparringen og drillene som justeres opp etter nivå.. thats it.

Hvordan ville du ha reagert om du kom til en ny klubb og de i evalueringen ba deg ta 5 jente push-ups og så tar du det. Så nikker de og smiler og sier "Ja, det er fint det der, vi har lært deg mye". Det er bare ikke riktig gjort mot meg.
AndersBreiflabb
*
Veteran

« Reply #21 on: 28.01.13 at 21:44:45 »

Apropos TKD i MMA, Onido: Kjenner du til Anthony Pettis? En MMA-utøver som også har 3. dan i TKD. Altså, sier ikke at han er TKD-utøver, for han har jo trent på et MMA-gym i mange år, har svart belte i bjj osv, men han implementerer TKD'en sin (iallefall enkelte teknikker) inn i MMA/Thaiboksingen. Og teknkkene han bruker er ganske annerledes og innovative i MMA-sammenheng. Ganske kult smile

Werner
*
Forumavhengig

« Reply #22 on: 28.01.13 at 22:36:32 »

Ok, skal ta 2 steg tilbake her...

Først, velkommen til forumet Onido!
Vi har savnet litt friske debatter her på forumet en tid nå, så synes det er helt topp at du svarer på tiltale smile

Nr. 2. Mange av oss som svarer her, er noen ordentlige kverulanter og er tidvis litt djevelens advokater. Bare for å få igang diskusjoner. Ser du har svart godt på innlegget mitt, og lover å komme tilbake med et svar i løpet av et par dager smile

perbl
Überauthoratha
*
Veteran

Advarsel, klemfare!
« Reply #23 on: 28.01.13 at 23:49:16 »

Jeg får litt lyst til å spørre hvorfor du absolutt har så lyst til å trene hos Mudo når du tydeligvis har såpass store problemer med både pris og det de praktiserer på teknikkfronten.

500kr for en klubb der du forhåpentligvis trener i en ikke altfor stor gruppe med god personlig oppfølging er ingen upris i dagens treningssamfunn. Forhåpentligvis har de da topp lokaler samt muligheter til å trene noen ganger i uka. Ser du på f.eks Crossfitgymer er det ikke uvanlig å betale over 800 i måneden, og folk synes dette er verdt det.

Og delt sparringsutstyr Huh Mulig jeg er hygienefreak, men jeg synes det er ille nok de gangene jeg må låne utstyr fra andre når jeg er innom og trener i klubber og jeg ikke har med meg utstyr sjøl.

Per B. Løvsletten
Onido
« Reply #24 on: 29.01.13 at 00:20:06 »

Jeg får litt lyst til å spørre hvorfor du absolutt har så lyst til å trene hos Mudo når du tydeligvis har såpass store problemer med både pris og det de praktiserer på teknikkfronten.

500kr for en klubb der du forhåpentligvis trener i en ikke altfor stor gruppe med god personlig oppfølging er ingen upris i dagens treningssamfunn. Forhåpentligvis har de da topp lokaler samt muligheter til å trene noen ganger i uka. Ser du på f.eks Crossfitgymer er det ikke uvanlig å betale over 800 i måneden, og folk synes dette er verdt det.

Og delt sparringsutstyr Huh Mulig jeg er hygienefreak, men jeg synes det er ille nok de gangene jeg må låne utstyr fra andre når jeg er innom og trener i klubber og jeg ikke har med meg utstyr sjøl.

Ja, jeg fremstår litt som at jeg hater MUDO kjeden. Men dere må huske på at for meg er det grønnbelte det samme som å få et skilt rundt halsen med en bekreftelse på at jeg kan ta 5 jente push-ups. Når andre har skilt der det står at de kan ta så mange push-ups som jeg faktisk kan ta. Dere er såpass påståelige her at jeg trygt tørr å påstå at dere ville reagert på samme måte i mine sko. Nå som vi er inne på det står min utfordring om å laste opp sammenhengende videoer av alle WTF mønstre eller annet pensum for kollektiv evaluering fortsatt oppe. Walk the walk.

Temaet i denne tråden har ikke vært hva jeg er fornøyd med i MUDO instituttet. Jeg er veldig fornøyd med folk jeg møter der, både de som trener og intruerer. Jeg er veldig mild og respekterende i min atferd og hinter forsiktig til de at jeg kanskje er satt litt i feil bås. det foregår ingen ukontrollerte utblåsninger der.

Jeg liker særlig punchingbaggene på vektrommet. Ikke minst at jeg kan få skikkelig sparringstrening gjennom kickboxing og BJJ. Så det er noe av hva jeg liker med MUDO. At jeg kan finne sparringsutstyr som er godkjent av WTF på internett som er nesten under halve prisen av hva de tilbyr er bare et faktum. Og den kritikken jeg reiser mot MUDO er legitim ut i fra de opplysningene jeg sitter med og har gått litt inn i, selv om det blir lite detaljert uten å skrive en artikkel om det.

Mye av kritikken jeg kommer med er også avsporing fra hva min grad og hva jeg skal læres opp til for å komme videre angår. Jeg er jo missfornøyd med WTF sparring og ser på det som noe som ikke bør kalles kampsport. Jeg liker heller ikke selvforsvar med avtalte teknikker, med mindre situasjonen er stillestående, som at en bølle har hånden på skulderen din og du tror noe kommer til å skje så du vil slå han ut først.

Jeg er ikke noe fan av obligatorisk utstyr fordi det ikke har noe med deres evner som taekwondo utøvere, og det er hva en gradering skal teste.
Onido
« Reply #25 on: 29.01.13 at 00:23:33 »

Apropos TKD i MMA, Onido: Kjenner du til Anthony Pettis? En MMA-utøver som også har 3. dan i TKD. Altså, sier ikke at han er TKD-utøver, for han har jo trent på et MMA-gym i mange år, har svart belte i bjj osv, men han implementerer TKD'en sin (iallefall enkelte teknikker) inn i MMA/Thaiboksingen. Og teknkkene han bruker er ganske annerledes og innovative i MMA-sammenheng. Ganske kult smile

Absolutt noe jeg må sjekke ut nå med en gang.
AndersBreiflabb
*
Veteran

« Reply #26 on: 29.01.13 at 01:04:56 »

enjoy smile
Nightwatch
*
Forummedlem

« Reply #27 on: 29.01.13 at 09:52:50 »

Hvis målet ditt er å starte en klubb som bygger opp elever mot f.eks K1 kamper, så virker det for meg som om du går en lang omvei. I Gjøvik er det en MMA klubb drevet av Jose Carlos, som vil gi deg topp trening frem mot målet ditt. I Lillehammer er det såvidt jeg vet MUDO og karate, så om du starter en ny TKD klubb vil du være i konkurranse med MUDO, som er flinke på drift og markedsføring. Starter du derimot en MMA klubb, med backup fra Jose Carlos vil du fylle en nisje i Lillehammerområdet som det er interesse for, men ingen tilbud rundt.
Legger du fokus på å bli god i MMA vil du kunne bruke det du kan fra TKD fra før av, men et eventuelt sortbelte i MUDO vil ikke gi deg noe du ikke allerede har. Under Carlos kan du eventuelt få deg et BJJ sortbelte, som gir langt mer cred.

Kort sagt: Reis til Gjøvik og tren med Jose Carlos, skaff lokale i Lillehammer, heng opp noen MMA plakater på skoler etc, tren deg opp i MMA sammen med likesinnede, og utvid kampsportmiljøet i byen. Da sparer du deg for to-tre år med frustrasjon hvor du ikke lærer noe nevneverdig nytt, og ikke kommer noen vei med klubbprosjektet ditt.

Ved å fokusere på bare å mikse WTF og ITF for å gå K1 så blir det som å skulle skru inn en spiker med en hammer, det er tungvindt, og skrutrekkeren er jo så lett tilgjengelig.
« Last Edit: 29.01.13 at 10:14:56 by Nightwatch » Logged
perbl
Überauthoratha
*
Veteran

Advarsel, klemfare!
« Reply #28 on: 29.01.13 at 23:17:03 »

Mye av kritikken jeg kommer med er også avsporing fra hva min grad og hva jeg skal læres opp til for å komme videre angår. Jeg er jo missfornøyd med WTF sparring og ser på det som noe som ikke bør kalles kampsport. Jeg liker heller ikke selvforsvar med avtalte teknikker, med mindre situasjonen er stillestående, som at en bølle har hånden på skulderen din og du tror noe kommer til å skje så du vil slå han ut først.

Igjen, jeg har hvertfall inntrykk av at mange WTF-klubber har så stort fokus på olympisk sparring/kamp at jeg egentlig lurer på hvorfor du vil trene der når du tydeligvis synes konseptet er skikkelig teit smile

WTF-kamp er idrett av type kampsport, og ikke nødvendig noe som er spesielt direkte overførbart til selvforsvar, selv om du selvsagt får bonuser som kjapt fotarbeid, kroppskontroll, spenst og jævlig kjappe svingspark som ofte kan ha overførbarhet for å trene andre ting. Sparker du så kjapt som endel av WTF-folket jeg kjenner gjør, skal det ikke nødvendigvis så mye trening til før de også er i stand til å gjøre det samme med en legg eller vernesko mot låret i en selvforsvarssituasjon.

Og er du opptatt av effektivt selvforsvar og trening optimalisert mot fullkontakt av type K1 og MMA, synes jeg Nightwatch kom med et par svært gode tips her.

Per B. Løvsletten
Mannen uten x
Veteran

« Reply #29 on: 30.01.13 at 08:01:27 »

Min mening er at å starte sin egen WTF\ITF klubb i lillehammer vil ikke være lurt.  Det er flere grunner til det;

1.  Du har ikke nødvendig bagasje. Hvem vil trene hos en ikke sortbelte\meritert utøver, når det finnes et profesjonelt institutt der?
2.  Du kommer til å gi ut belter uten tyngde. I tkd så er det vel kukkiwon (??) som får papirer hver gang du graderer deg, og på den måten er man i et system. Hvis man omgår det, kan du like gjerne bare kjøpe deg et svartbelte!

Kombinasjonen av 1 og 2 er at ingen vil velge deg Wink!

Jeg er enig med nightwatch! Start heller opp en MMA-rettet "klubb"\gruppe. Tog til Oslo er ikke mer enn 2.5 timer hver vei, så å få opp noen med kompetanse for helge semiarer osv bør være fult mulig. Kjenner fler dyktige utøvere som ville vært villige til å undervist 4-5 timer lør og 4-5 timer søn for et par tusen, om de i tilegg ble tilbudt noe sted å sove smile!

« Last Edit: 30.01.13 at 08:03:50 by Mannen uten x » Logged

Mr. sexy!
Onido
« Reply #30 on: 30.01.13 at 16:12:41 »

Jeg ser repliesene, har lest dem, regner med anlednig til å svare kommer i helgen.
mrlee
*
Veteran

Elvis has left the building.....
« Reply #31 on: 30.01.13 at 17:45:56 »

Belter betyr ingenting, annet enn i systemer som har lagt opp til at det skal være VEEELDIG viktig. Anbefaler å kutte ut å trene slike stilarter, kjør heller Muay Thai, MMA, hvis det er DET du synes er interessant og mest effektivt.

Werner
*
Forumavhengig

« Reply #32 on: 30.01.13 at 20:33:00 »

du får Mudo til å fremstå som gode *Snip*
Jeg ble spurt om hvorfor min klubb var bedre, den var blandt annet billigere og det er noe som ikke kan diskuteres.
Jeg er ikke for å sette hverken Mudo eller andre i spesielt dårlig/godt lys. Jeg er ute etter å ta tak i ting hos deg som jeg anser som lite gjennomtenkt, eller i en del tilfeller veldig ensidig tenkt. Ja, jeg har selv vært i dine sko, hatt mange av de samme tankene. Jeg har derimot også gjort meg en del erfaringer over hva som er praktisk gjennomførbart og ikke også. Jeg mener at "billigere" ikke alltid er synonymt med bedre. Ei heller motsatt. Finnes mange gode klubber som har lavere pris enn Mudo, på sine områder kanskje har høyere nivå på deler av sitt pensum og utøvere. Uansett, Mudo har funnet sitt marked, og mange er tydeligvis fornøyd med det. Er man ikke fornøyd med det dem tilbyr, gå et annet sted. Som sagt, jeg er ikke inne i Mudo-kjeden, men kjenner de godt. Jeg har også ved et par anledninger fått tilbud om å "skifte beite" til dem, og sier her, som jeg sa til dem, at jeg vil gjerne ha et godt vennskap og kunne snakke åpent med folkene der, men jeg har en annen tanke og filosofi om TKD, hva det er og bør være, og har der funnet min plass i Keum Gang Taekwondo - Norge.

Aha, jeg forstår hva du tenker. La oss heller si det sånn: Rasim hadde ikke noe problemer med å sette veldig harde grenser. Og Rasim hadde ikke noe problem med å trene på egenhånd.
Grenser varierer etter hva man ønsker å oppnå. Ingen problemer med at de er ulike i ulike klubber. Det at folk trener på egenhånd, og spesielt instruktører, tar jeg som en selvfølge.

Jeg har flyttet i fra stedet pga. utdanning. Du kan ringe Rasim Tertemiz og spørre han de spørsmålene som er rettet inn i mot hvor gode vi er og sånt. *Snip*.
Men selv har jeg ikke noe problem med å si at grøntbelte på meg er farlig missvisende.
Igjen, jeg er ikke ute etter å hverken henge ut folk, gå dem i næringa eller noe. Jeg ser bare på hva du skriver, og ser at din retorikk tidvis er lik mye av det jeg har sett før av folk som går fra en klubb til en annen. Jeg har selv vært mye rundt omkring, både i Norge, Europa, USA og Asia og sett mye TKD og andre kampsporter. Det er UTROLIG store variasjoner rundt om. Jeg ser bare at de tankene og noen ting om treningen du presenterer her er annerledes enn hva jeg har sett andre steder. Så jeg spør like mye i ren nyskjerrighet, som noe annet.

Ang. det med misvisende beltefarge. Jeg har opplevd å komme til en TKD klubb i USA, da gradert til 3.dan under WTF på det tidspunktet. Den stilarten "godkjente" heller ikke mitt belte. Jeg fikk lov til å delta på de videregående treningene, for treneren annerkjente at jeg hadde erfaring. Men jeg måtte faktisk godta å trene med hvitt belte. Og gjorde det! Rett og slett fordi de hadde andre variasjoner i pensum hos seg enn det jeg var vant med. Det hører også med til historien at jeg etter en tid valgte å trene helt andre stilarter, rett og slett fordi jeg hadde muligheten til det, og der og da så det som mer matnyttig.

Tøys, MUDO instituttet foretar også dobbeltgraderinger.
Her misforsto du meg. Jeg vet at mange kjører dobbelgraderinger. Meg selv inkludert. Jeg VET det kjøres mye ulik praksis der rundt om. Jeg nekter ikke for at de finnes. Og som jeg nevnte over, jeg spør og kommenterer minst like mye av ren nyskjerrighet som noe annet. Og dette systemet med dobbelgradering dere hadde (måte det ble gjort på, ikke selve dobbelgraderingen) var en ny variasjon på temaet. Kun det jeg kommenterte Wink

Nei, det ønsker de ikke. De ønsker at jeg skal begynne på grønt belte. De vet godt at jeg kan. Jeg har gjort one-inch puncher på 1,25in rebreakable boards, poomser langt over deres pensum. De er jo ikke blinde. Disse særegne teknikkene de har er jo sånt man lærer på en uke, det er ikke vanskelig å gjøre en jab etterfulgt av rett høyre og noen thai kne, et par albuer og et spark i det hele tatt.
Tja... Som et par andre har nevnt her. Ditt blå belte med rød stripe (5.cup) = Grønt belte med blå stripe hos Mudo. Det er CUP-graden du må se på. Ikke fargen.

Det er ulike måter å dele opp farger og cup-grader. Selv her i Norge.
  • Klubb 1: Blått belte = 4.cup. Rødt belte = 2.cup
  • Klubb 2: Blått belte = 6.cup. Rødt belte = 4.cup

Forvirringen blir total... Selv dommere i NKF sliter av og til med å holde følge her Wink

Apchagi og yeopchagi er likevell viktige fordi prinsippet i sparkene klargjør utøverens teknikk for spark som dwit chagi og snarveien i dollya chagi. Poenget her er at jeg ligger foran skjemaet til MUDO som har som regel ett spark per gradering i sin fase 3 av graderingsstripene.
Ja, de sparkene er en del av den tradisjonelle delen av TKD, og en helt klar basis som bør og må beherskes. For Olympisk kamp, i rent praksis bruk i konkurranser, så ser du knapt nok de to sparkene der i aksjon.
Hva de da legger inn i sitt pensum, når de skal lære de ulike sparkene etc. får være opp til dem...

Du sier det foresten så pent selv, det er to helt ulike scenarioer i fra WTF sparring og til en reell gatesituasjon. WTF ville ikke funket i den sistnevnte.
Og her viser du helt KLART og TYDELIG at du ikke skiller. WTF TKD kan på en del av sine treninger være RENDYRKET Olympisk sparring. Og det er mest sansynlig det du ser på Mudo sine sparringstimer.
WTF TKD, trent under andre prinsipper, med selvforsvar/gata som mål, vil faktisk kunne fungere. MEN teknikkene som brukes, det taktiske, treningsmetoder (f.eks med levende motstander) og slike ting MÅ da inn. Og det går helt fint å bruke WTF sitt tekniske reportoar mot selvforsvar. Og da tenker jeg ikke det tekniske reportoaret som brukes for Olympisk sparring, men det tekniske du finner i basisen (grunnteknikk og poomse). Det er da masse av slag, knær, albueteknikker etc. i WTF TKD. Men som sagt, da IKKE rettet mot Olympisk sparring. Derfor skiller jeg disse 2 områdene kraftig. Men ja, begge områder er en del av paraplyen WTF TKD. Altså, under WTF så har du "Olympisk sparring" og "gate sparring". Om du skjønner hva jeg mener...?

ikke tro at det vil si at man kan sloss og ikke få elever som kun har denne treningen til å tro at de kan noe om kamp, gjør en det bør en sove dårlig. Det ville i allefall jeg gjort, gode gud, tenk om noen av mine elever bruker dette her i en gatekamp og havner på sykehus fordi de har hørt utrykket "Kampsport" brukt om WTF sparring.
Hvilket ene og alene er grunnen til at jeg skiller såpass kraftig på de 2 definisjonene som jeg gjør!

Dette er i grunn på siden av diskusjonen. Men det er nettop derfor det er så viktig for meg å ta taekwondoen ut av WTF sparringen og inn i K-1 og MMA ringene. Skape genuin kampsport, som er det jeg går ut i fra at folk vil lære når de går inn i dette. Hadde jeg hatt noe bedre enn MUDO å gå til så hadde jeg gått dit.
For n'te gang; WTF Olympisk sparring er bare en del av WTF sin totale pakke. Og mange av de som går inn for å trene hos Mudo, eller TKD generelt er ute etter en hobby og trening de kan dyrke 2-3 ganger i uken. Komme ut av sofaen og ha en spennende og gøy aktivitet som ikke er Sats, Elixia eller lignende. Og det er ikke bare noe jeg tror...
Slik det er blitt nå de siste årene, de som vil ha mer "hard-core" kamptrening, er enten med i en form for konkurranselag innad i de ulike klubbene (maks 5-10% av den totale medlemsmassen i mange klubber), eller de velger en helt annen kampsport enn TKD...

En person som blir slått i hodet fra WTF ute på byen, om slaget kommer riktig inn, knekker sikkert nakken.
Som i likhet med alle andre "vanlige" personer som ikke trener...? Du hører ofte om folk som får et slag i trynet og knekker nakken? (Regner med du her bare prøver å sette ting på spissen?)

Du kaller taekwondo oppdatert, men dette er jo et steg bakover, den har blitt mindre effektiv og dans.
I forhold til Olympisk TKD og oppdatering av hva som fungerer etter regelverket. Ja, det er oppdatert!
I forhold til "gata". Nei. I alle fall ikke på generelt nivå. Selv om det finnes klubber som ligger over snittet på "realisme" også.

Werner
*
Forumavhengig

« Reply #33 on: 30.01.13 at 20:36:13 »

Tilbake til Poomsene så oppererte vi med Palgwe, altså symbolikken fra de åtte trigrammene som omringer yin og yang symbolet, i steden for å si første og andre jang, som mudo gjør. Jeg har alltid følt at dette var mere passende fordi en sier jo ikke Il-dan og I-dan, en sier Koryo og Keumgang. Men det er bare en preferanse. Det viktige er å forstå og meditere over meningen bak trigrammene som en har forsøkt å fange inn i mønstrene. Også å tenke over hva det betyr for en selv på veien en går mot mestring.

• Navn = Tae Geuk Il Jang. Symbolikk = Keon = "Lys, Himmel, Far, Begynnelse"
  • Navn = Tae Geuk I Jang. Symbolikk = Tae = "Stille innsjø som bobler av liv og glede under overflaten"
  • Navn = Koryo. Symbolikk = "Gammel vis mann, og det gamle navnet på Korea"

Det er for meg forskjellen på navnet og symbolikken. Ikke en og samme ting... Derfor jeg stusser på navngivingen. Og som jeg har nevnt flere ganger før, skal ikke si det er hverken rett eller feil, bare annerledes enn hva jeg har sett rundt om andre steder i verden...

Ja, men jeg tror MUDO og de som driver har en viss mengde yrkesstolthet og et ønske om å se sine elever være gode fightere. Og at dette kanskje drukner litt i akkurat denne situasjonen. Fordi jeg har ikke noen nytte av å gjøre dette om igjen.
Nei. Deres stolthet ligger i å gjøre kampsport tilgjenglig for menigmann, få dem opp av sofaen og inn på trening 2-3 ganger i uken og få en god fysisk form. Enkelt og greit.
Mudo har noen klubber og/eller partier som tar steget videre for de som ønsker å bli en elite. Eller gode konkurranseutøvere.
K1 fightere; kanskje en målsetting for kickboksingen / MMA timene de nå har fått inn. Hvem vet?

Ja, men jeg går også kickboxing og BJJ. Jeg tror at for at taekwondo skal bli god nok for K-1 så er alle nuts n' bolts tilstede. Men det kommer aldri til å skje etter de reglene som er gjeldende i WTF eller ITF.
Igjen så setter du likhetstegn mellom WTF sparring (=Olympisk sparring) og "sparring" for selvforsvar.
Ja, som jeg skrev over, WTF TKD som helehet (ikke basert bare på Olympisk sparring) har teknikkene... Men ikke alltid treningsmetodene eller målsettingen om UFC eller K1. Derfor er det mange her, meg selv inkludert, som mener at ditt valg av WTF Taekwondo som treningsform for å avle frem K1 utøvere er et steg i feil rettning. Det har kommet mange tips her i denne tråden som vil føre raskere frem til det målet.

Jeg tror poomser er bra for fotarbeidet og balansen. Studier gjort på Kata viser at det stimulerer synaptisk aktivtet som gjør signaler i hjernen raskere. Jeg har selv merket at disse mønstrene gjør bevegelser som først virket helt ulogiske og umulige til automatikk. Så jeg ville ikke vært så rask med å avskrive disse.
Hehehe smile
Tydelig at du ikke har lest alt for mange tidligere tråder her på forumet. De som kjenner meg VET at jeg er en av de som virkelig står på barrikadene og sier at Poomse er en fantastisk treningsform som utvikler mange gode fysiske egenskaper. Det skal også sies at det finnes mange andre treningsformer som også utvikler disse fysiske egenskapene Wink

Taekwondo må også romme grappling om det skal brukes i MMA. Jeg er enig i at taekwondo i sin nåværende form aldri kommer til å få se en MMA  eller K-1 ring. Jeg er faktisk intressert i å gjøre noe med dette, jeg vet at ITF kan gjøre det ganske godt mot kickboksere, der i fra er plutselig veien ganske mye kortere til K-1.
Her er vi faktisk også enige. Men da innen WTF TKD og en treningsform som går rettet mot dette. IKKE mot Olympisk sparring!
Jeg er selv personlig veldig for å rulle litt på bakken, og gjør det fra tid til annen med egne utøvere.
Her kan man stille sprøsmålet; skal grappling inn i TKD, eller skal man rett og slett bare krysstrene TKD og f.eks BJJ?
Dersom man blander inn alle slike ting i TKD, er det da TKD? Eller blir det noe annet?
Jeg ser helt klart fordelen med å ta med noe grappling inn i TKD, for å gjøre det mer komplett.
Jeg ser også ulempen med tanke på et stort og utvidet pensum, som svært få, men veldig interesserte utøvere vil ha tid og kapasitet til å sette seg inn i.

Werner
*
Forumavhengig

« Reply #34 on: 30.01.13 at 20:37:53 »

2.  Du kommer til å gi ut belter uten tyngde. I tkd så er det vel kukkiwon (??) som får papirer hver gang du graderer deg, og på den måten er man i et system. Hvis man omgår det, kan du like gjerne bare kjøpe deg et svartbelte!

Til info (flisespikk og regelrytteri): Kukkiwon sertifikater utstedes bare til sortbelter og over.

På cup/fargebeltenivå må du ha en godkjent master (4.dan eller høyere) til å godkjenne gradene.
På dan/sortbeltenivå må det være en godkjent master (6.dan eller høyere) til å godkjenne gradene. I tillegg da til Kukkiwon.

Det er i alle fall de rettningslinjene som brukes her i Norge.

Ellers er jeg enig med deg. Om man er bare opptatt av beltet, så kan man kjøpe et slik for et par hundrelapper... Wink

Lasse A
Forumavhengig

Ju Jitsu is the shit
« Reply #35 on: 31.01.13 at 01:53:35 »

Da jeg personlig "trener" Ju Jitsu norge og har alle graderingene mine gjort av en av de tre hovedinstruktørene i JJN ville jeg ikke hatt noe problem med å stille opp med min grad i alle JJN klubber, da ingen kan si "nei, han som lager pensum vet ikke hva som er godt nok", men hadde det vert noen andre som hadde gradert meg kunne det fort blitt annerledes

Pga et lengre trenings opphold har jeg SELVbestemt meg for å degradere meg selv når jeg starter opp igjen. Jeg har også hatt samme belte veldig lenge og har faktisk ikke noe hast med å gradere meg, jeg trener ikke for fargens del, men fordi jeg synes det er morro å trene Ju Jitsu.

Dette gjør også at vis jeg dukker opp noe annet sted stiller jeg opp i hvit også andre ju jitsu stiler også får heller de som driver det finne ut hvor de føler jeg hører hjemme (vis ikke det bare er for en enkelt trening hvor jeg er raskt innom på besøk, men da prøver jeg også å sørge for at jeg har gi en med JJN logoen)

Jeg trur muligens det kan være en idé å tenke over hva målet med treningen er, er det beltefarge/instruktør status, eller å bli best mulig til det du driver på med?
Er det farge? da tror jeg ikke du er på bølge lengde med spesielt mange her inne  Wink

Ju Jitsu Norge
Bullshit Man
Gjenganger

Bullshit!
« Reply #36 on: 31.01.13 at 12:21:55 »

Hvis .gup/.kup/.dan/grad nivået er de samme, og man faktisk har like mange opp til neste nivå.. og fargesystemet bare blir noe annet. Så er du helt misguided i kritikken din.

Da har de jo ikke degradert deg et fnugg. Men du mener altså at når du går inn i en ny klubb så skal du gå til en høyere grad siden du mener du er såpass god at det er ditt egentlige nivå?

Dette er en helt konge tråd. Jeg har savnet disse.

Frode-Falch
Dr Low kick
*
Veteran

« Reply #37 on: 31.01.13 at 13:28:03 »

Hehe jeg har også savnet disse trådene. Godt med litt liv på kampforum igjen. Og endelig en diskusjon som faktisk har med kampsport å gjøre.

Ble så stille her etter at mma gjengen ble jaget herfra på en nærmest glakristen smilende måte.

sulim
Forumavhengig

VENI. VIDI. VICI.
« Reply #38 on: 31.01.13 at 13:34:07 »

Hehe jeg har også savnet disse trådene. Godt med litt liv på kampforum igjen. Og endelig en diskusjon som faktisk har med kampsport å gjøre.

Ble så stille her etter at mma gjengen ble jaget herfra på en nærmest glakristen smilende måte.

we are here...in the shadows...waiting...NINJA!!!!
Frode-Falch
Dr Low kick
*
Veteran

« Reply #39 on: 31.01.13 at 14:35:02 »

hehe det er bra smile

men seriøst.. det er veldig lite diskusjon om effektiviteten til forskjellige stilarter. Noe som er naturlig å diskutere.

det er også svært lite diskusjon rundt UFC, K-1, og andre større eventer.

perbl
Überauthoratha
*
Veteran

Advarsel, klemfare!
« Reply #40 on: 31.01.13 at 22:39:29 »

Tja, personlig har jeg nå inntrykk av at folk som oftest diskuterer i den senere tiden gjerne er folk som både trener og er ganske store fan av MMA? Det har nå vel vært stillere på f.eks TKD-forumet enn på MMA-forumet?

Per B. Løvsletten
Frode-Falch
Dr Low kick
*
Veteran

« Reply #41 on: 01.02.13 at 07:27:56 »

Det har vært stille på alle fronter sammenlignet med før vi valgte å stoppe friheten til å mene hva man vil. smile

mrlee
*
Veteran

« Reply #42 on: 01.02.13 at 09:20:13 »

Det er en del kverulanter inne på forumet her. Det er vel en medvirkende årsak til at det er stille på diskusjonsfronten for tida. Det er det nå ihvertfall for min del.

VW
Forumavhengig

« Reply #43 on: 01.02.13 at 09:26:22 »

Når stoppet vi friheten til å mene hva man vil? Gikk jeg glipp av noe?

Og når ble MMA-gjengen jaget herfra?
Sist det var en flukt av MMA folk, var jo mange år siden, da Striking Viking m.m. stakk.
Er det noe jeg ikke har fått med meg her?

Ellers er vel ikke akkurat MMA det temaet som er mest kontroveriselt her, lenger.

Training is a process of recognizing and realizing, not imitating and accumulating - Sam Chin
VW
Forumavhengig

« Reply #44 on: 01.02.13 at 09:31:36 »

For min del så er det ikke så givende å diskutere her inne lenger, da det er veldig få som er opptatt av de samme tingene som interesserer meg her. Og dermed er det lite fruktbart terreng for gode diskusjoner, sånn for min del. Det samme kan jeg tenke meg gjelder en del andre under-forum her.

I tillegg har det jo vært en del diskusjoner her opp gjennom årene blant de som har vært på forumet lenge, og dette har gjort at man har fått et slags ekvilibrium eller noe...? Man ytterpunktene har man nærmet seg midten. Når alle nærmer seg sentrum blir det gjerne rolig. Men samtidig, gud så kjedelig. ( :

Training is a process of recognizing and realizing, not imitating and accumulating - Sam Chin
Leif T. Røbekk
*
Veteran

Full JKD Instruktør under Sifu Larry Hartsell
« Reply #45 on: 01.02.13 at 09:44:26 »

Et meget bra skrevet innlegg av Werner der. Fornuftig, jordnært og realistisk.

Helt enig med Anders her, bra resymert av Werner :-)

JKD hilsen
Leif T. Røbekk

”Så i bunn å grunn , handler JKD om hvordan DU som utøver kan levere dine saker på den mest effektive, hardeste og raskeste måten DU kan oppnå. "Leif T. Røbekk”    www.moldekampsportsenter.no
Leif T. Røbekk
*
Veteran

Full JKD Instruktør under Sifu Larry Hartsell
« Reply #46 on: 01.02.13 at 09:49:46 »

Jeg har sort i 3 dan under Sifu Larry Hartsell og Sort 2 dan under PG Johan Skålberg.

Men jeg har ingen ide hvor beltet mitt er, tror jeg så det en plass sist jeg flyttet  boxing

CCL

(couldn't care less)

JKD hilsen
Leif T. Røbekk

”Så i bunn å grunn , handler JKD om hvordan DU som utøver kan levere dine saker på den mest effektive, hardeste og raskeste måten DU kan oppnå. "Leif T. Røbekk”    www.moldekampsportsenter.no
Onido
« Reply #47 on: 03.02.13 at 23:21:33 »

Jeg leser og nikker til mye her og det er nå på sin plass og dele ut credz og anerkjennelse så folk får med seg at det ikke sables ned.

Jeg kunne tenke meg å begynne med BJJ og KB MÅ jeg jo med. Ellers forstår jeg resonemanget om at jeg ikke blir degradert det fnugg om jeg starter med 5.cup men det stemmer ikke, fordi min graderingsbok teller ikke gradene fra 8.cup slik som MUDO gjør. Om jeg husker riktig teller min bok halvbeltene  som x.5kup. Dermed skal det stemme ganske riktig at jeg er overkvalifisert etter MUDO sine standarder. Kanskje noen har lignende?

Gjøvik MMA gym høres bra ut. Jeg ser absolut på dette som et alternativ om det er et bra gym.

Men det var en liten ting jeg leste her. Om at mudo var intressert i å gjøre kamsport tilgjengelig for menigmannen. Jeg har nemlig gjort litt mere research på mudo sitt taekwondo tilbud. Særlig vedrørende obligatorisk utstyr og hva jeg fant sjokkerte meg.

Fordi når mudo skal gradere sortbeltene sine så er det ikke bare en sånn overkokelur som kommer på besøk og sitter bak et bord. Nei, de skal altså reise ut på mudoconvention to ganger, første gang er en obligatorisk evaluering. Dette ligger i Oslo, graderingen varer i 2 dager og da skal man ha et sted å sove. Så skal man ha med seg sitt obligatoriske utstyr. En tredjedel stryker på disse graderingene, da tenker jeg: Hva var vitsen med å få kartlegging på den første conventionen om det bare gir deg 1/3 sjangse til å bestå? Fordi det der høres ut som helt normale beståttmarginer, uten proff kartlegging.

Så la oss regne ut dette her. Nå skal jeg finne noen priser på internettet og dette er sikkert litt høyere enn mudo sine priser, så dere får rette meg, men bær med her. --- OK, jeg har nettop sett meg rundt og prisene er litt for stive til at jeg tørr å påberope at mudo sitt utstyr koster det samme. Så jeg skal forsøke å ta det på hukomelsen for WTF godkjent utstyr priser.

Vest 550kr
Hansker 360kt
legg  320kr
susp 250kr
hjelm 450
tann 100kr
arm 260kr

Så mener jeg å husker at seminarene er ca. 1600kr pluss at dette er to ganger.

Så må en ha sted å sove, Om dette blir et hotell så kan vi regne med 1200 per natt. Pluss reise fra og til stedet som blir noen lapper det også. Og da ser man at dette er ikke noe for menigmannen. Så en kan gjerne argumentere med at en like gjerne kan kjøpe seg en svart belte, men husk at det beltet er mindre kjøpt og betalt enn mudokjeden sitt. Om en teller det som evaluert erfaring vs. evaluert betaling.

Men alt det satt til siden så har vell denne diskusjonen eskalert til det punktet hvor det kun kan avgjøres gjennom duel hvem som har mest rett. Her er en utfordring: http://svarfrarick.blogg.no/1359763733_kampsport_utfordring.html

« Last Edit: 04.02.13 at 02:26:16 by Onido » Logged
Agandhjin
Autentisk Kampentusiast
*
Guru

« Reply #48 on: 03.02.13 at 23:56:49 »

Det er en del kverulanter inne på forumet her. Det er vel en medvirkende årsak til at det er stille på diskusjonsfronten for tida. Det er det nå ihvertfall for min del.

Bastante/rigide holdninger er minst like stort problem som kverulering.

Dan Thomas Agandhjin Marceliussen Blogg
Juggernaut Fight Group
AndersBreiflabb
*
Veteran

« Reply #49 on: 04.02.13 at 00:03:42 »

second that. Kverulering er koselig sammenlignet med skylapper og rigiditet Wink
Onido
« Reply #50 on: 04.02.13 at 02:50:09 »

Folkens, se hva jeg nettop har funnet. Hold dere fast:

2. dan og 3. dan kandidater har boken ”Tenk positivt – og oppnå mer selvtillit” som pensum. Boken er et
selvstudium i personlig utvikling, og kandidaten må aktivt lese boken og samtidig utføre øvelsene som er
beskrevet. En egen teoriprøve besvares på convention. Boken bestilles i bokhandel eller på
www.ringom.no

dette er faktisk tatt i fra Mudo sitt dan(se)seminar graderingshefte. Jeg ser på dette som et unødvendig bidrag, fordi at prisen for å kjøpe et svart belte i fra Mudo er så høy at en uansett blir nødt å finne alternativer til materealistiske goder å glede seg over. Jeg sjekket foresten Mudocon og må rette på meg selv. De skal altså 2 ganger på Mudocon før graderingen. Så vi kan slenge på en ekstra 1600kr i regnestykket mitt, pluss hotel og bil.

Er det seriøst ingen andre i Norge enn meg som reagerer på dette!? Svart belte fra Mudo er etter mine utregninger nå oppe i over 5000kr. Det er vanvittig, det har overhode ikke noe med ferdighet å gjøre i det hele tatt, dette er rovdrift på studentene. Så mye penger som dette forpester faktisk forholdet mellom lærer og elev, fordi nå vet ikke eleven om læreren holder tilbake fordi de ikke er god nok eller fordi de vil svindle dem for mere penger.

Jeg må bare innse at som student har jeg ikke sjangs til å gjøre dette. Det er ikke sjangs i havet. Jeg forstår meg virkelig ikke på folkene i denne tråden som holder med Mudo i at dette er riktig. Det er greit å like folkene på trening, jeg synes folkene der nede som går der og jobber der er kjempe greie, jeg har aldri møtt noen jeg mislikte så lenge jeg har gått der, men når det kommer til selve taekwondoen er jo dette konseptet fullstendig robbet for integritet.

Nei, venneligst ikke snakk til meg om å gå hele veien og hvor mye verdighet det er i et belte fra dette her greiene her ass. Jeg blir tvunget til å gå over til noe annet fordi jeg ikke er rik nok, dette har aldri hatt noe som helst med mine ferdigheter som utøver å gjøre i det hele tatt. Det eneste det har å gjøre med er Mudo sin grådighet.
AndersBreiflabb
*
Veteran

« Reply #51 on: 04.02.13 at 02:59:31 »

Så fint, da har du konkludert smile
Twimyo
Gjenganger

martial arts is a lifestyle
« Reply #52 on: 04.02.13 at 03:28:38 »

Onido: Forstår din frustrasjon om grad og penger, men utifra det du forteller så har du jo et stykke igjen til 1.dan (fra 5.kup), da har du jo mulighet å få spart opp siden det betyr mye for deg å gradere til 1.dan. De fleste kampstiler har høye priser når man skal gradere seg til 1.dan i en eller annen stil. Når jeg gikk opp til 2.dan i tk-d måtte jeg ut med en del tusen kroner til både seminar og gradering, men det var verdt det (måtte spare en god stund før gradering dry).

Det med å starte på en lavere grad enn den du hadde fra en tidligere klubb har jeg selv erfaring med, men da har man noen valg:
- Enten å slutte med den kampstilen
- Finne en annen klubb som minner om den gamle
- Begynne med en annen stil.

Jeg valgte å fortsette i den nye klubben og ble fornøyd, det var surt i begynnelsen men det er en del av kampsport utdannelsen å lære å være ydmyk, tålmodighet, respekt, selvdisiplin, ukuelig vilje osv. Belter og grader er ikke alt, men det er kunnskapen, ferdighetene både på mentale og fysiske plan som betyr noe.
Jeg kjenner deg ikke, men ikke gi opp ihvertfall.

Du får velge å ta rådene heller bare overse de.

-"Bær hver dag en kurv grus til samme sted, og du skal bygge et fjell" av konfucius (fra master Jan Erik Lehn sitt kompendium).
- All kunnskap er bra smile
- Øvelse gjør mester
Trener: Kali sikaran,  BJJ/ SW og MMA
Trent: Tk-d, JJ Norge, kickboxing, MMA
Lyst å prøve alt innen kampsport Tongue
Onido
« Reply #53 on: 04.02.13 at 04:37:47 »

Du har ikke ukuelig vilje. Du svelgte kamelen og ble utnyttet. Det er på grunn av sånt at de kan holde på slik. Jeg vender ryggen til sånt med god samvittighet, integritet og verdighet. Det skal ikke være takket være meg de kan hore ut kampsport på denne måten og drive rovdrift på elever, dere får stå for å overgi retten til å lære bort taekwondo til sånne folk selv, jeg blir ikke med på dette. Den dagen alle må ut med langt over 5000kr for dan graderinger skal ingen skylle på meg. Jeg overga meg ikke og underkastet meg ikke disse svindlerne. Det koster ikke 5000kr å se på et par teknikker om det er bra.
perbl
Überauthoratha
*
Veteran

Advarsel, klemfare!
« Reply #54 on: 04.02.13 at 09:00:07 »

...

Greit nok, obligatoriske selvhjelpsbøker er nok til at jeg heller aldri vil vurdere å involvere meg med en organisasjon med mitt nåværende syn på ting og tang, men det at du synes det er teit at du må ha eget sparringsutstyr for å gå opp til sort belte gjør at du framstår en smule sutrete i mine øyne.

5000kr er da ingen upris å betale for en hobby du synes er artig å holde på med, hvertfall ikke når du har kommet såpass langt som en dan-gradering. Det virker som du tror et profesjonelt treningssenter skal drive på et prisnivå som matcher de billigste studenttreningstilbudene.

Per B. Løvsletten
Mannen uten x
Veteran

« Reply #55 on: 04.02.13 at 09:34:23 »

Start med noe annet da. Enkelt å greit. Det er mange som slutter med tullete belteidretter, så langt er det vel bare BJJ som ennå har "the real deal"- belter. Sikkert mer, men av det jeg har hørt om..

Mr. sexy!
mrlee
*
Veteran

« Reply #56 on: 04.02.13 at 14:18:50 »

De som har bastante/rigide holdninger er som regel de som kverulerer også. Det ene følger som regel det andre.

Onido
« Reply #57 on: 04.02.13 at 15:27:49 »

...

Greit nok, obligatoriske selvhjelpsbøker er nok til at jeg heller aldri vil vurdere å involvere meg med en organisasjon med mitt nåværende syn på ting og tang, men det at du synes det er teit at du må ha eget sparringsutstyr for å gå opp til sort belte gjør at du framstår en smule sutrete i mine øyne.

5000kr er da ingen upris å betale for en hobby du synes er artig å holde på med, hvertfall ikke når du har kommet såpass langt som en dan-gradering. Det virker som du tror et profesjonelt treningssenter skal drive på et prisnivå som matcher de billigste studenttreningstilbudene.

Det er ikke mitt syn på ting. Jeg er for eget sparringsutstyr, særlig med tanke på deltagelse i turneringer i fremtiden, men når det blir obligatorisk for å bestå gradering så blir det feil. En gradering skal teste utøverens FERDIGHETER. Å måtte kjøpe ting i fra MUDO for å få et belte blir smøring.

Jeg gjentar igjen at det er helt utelukket for meg å bruke enorme mengder penger på å ta et svart belte. En får svart belte fordi en har ferdigheter til det, ikke fordi man gir noe penger til noen griske kjøpmenn som har lurt til seg retten til å synse om at noen er god i taekwondo eller ikke ut i fra et par minutters vurdering.

Det burde også være utelukket for andre å gjøre det samme, fordi det går i mot kjerneprinsipper om hjelpsomhet og integritet som ligger dypt forankret i de fleste kampkunster. Når en da støtter disse folkene skyter en både seg selv og alle kommende taekwondoelever i foten. De som vil får overgi seg, men jeg kommer til å kjempe i mot denne styggedommen
Twimyo
Gjenganger

martial arts is a lifestyle
« Reply #58 on: 04.02.13 at 16:54:15 »

Du har ikke ukuelig vilje. Du svelgte kamelen og ble utnyttet. Det er på grunn av sånt at de kan holde på slik. Jeg vender ryggen til sånt med god samvittighet, integritet og verdighet. Det skal ikke være takket være meg de kan hore ut kampsport på denne måten og drive rovdrift på elever, dere får stå for å overgi retten til å lære bort taekwondo til sånne folk selv, jeg blir ikke med på dette. Den dagen alle må ut med langt over 5000kr for dan graderinger skal ingen skylle på meg. Jeg overga meg ikke og underkastet meg ikke disse svindlerne. Det koster ikke 5000kr å se på et par teknikker om det er bra.

Alt i verden koster penger

Forøvrig var det ikke selve graderingen som var dyr for meg, men seminar, gradering ++., men det var likevel verdt det.  Jeg føler meg ikke utnyttet siden det var den kampstilen jeg ville trene og gradere meg på den tiden, og det var heller ikke MUDO taekwondo jeg trente.. 

Aldri hørt om en gradering alene som koster 5000 kr til 1.dan, men sammenlagt med seminar, sertifikate, belte osv så er det ikke uvanlig.
Men du bør ikke ta alle taekwon-do klubber "over en kam" siden prisene er ikke like overalt i Norge og verden.

Men du velger jo selvfølgelig selv. Er jo bare å trene noe annet som ikke har graderinger så slipper du graderings maset, er ikke beltene som betyr noe, men det er ferdighetene.
BJJ er vel den kampstilen som virkelig gir den graden du fortjener i stilen med tanke på ferdighet, begynn med det.

-"Bær hver dag en kurv grus til samme sted, og du skal bygge et fjell" av konfucius (fra master Jan Erik Lehn sitt kompendium).
- All kunnskap er bra smile
- Øvelse gjør mester
Trener: Kali sikaran,  BJJ/ SW og MMA
Trent: Tk-d, JJ Norge, kickboxing, MMA
Lyst å prøve alt innen kampsport Tongue
perbl
Überauthoratha
*
Veteran

Advarsel, klemfare!
« Reply #59 on: 04.02.13 at 18:09:49 »

Jeg gjentar igjen at det er helt utelukket for meg å bruke enorme mengder penger på å ta et svart belte. En får svart belte fordi en har ferdigheter til det, ikke fordi man gir noe penger til noen griske kjøpmenn som har lurt til seg retten til å synse om at noen er god i taekwondo eller ikke ut i fra et par minutters vurdering.

Og igjen: Når du har kommet så langt som at du skal gradere deg til svart, er det en hobby du bør ha satset på i en viss grad. Jeg har problemer med å komme på noen hobbyer jeg driver mye med der jeg ikke har brukt 5000kr i løpet av et år eller to når jeg tar med ting som reiser, overnatting etc. 5000 kr er mindre enn jeg bruker på treningsstudio alene i løpet av et år.

Det er på ingen måte en "enorm" sum, gitt at du får et bra tilbud. Jeg trente ikke på et Mudo-institutt da jeg graderte meg til 1.dan i TKD, men det ble nå fort noen tusenlapper der og, iom at graderingen skjedde på sørlandet, noe som medførte 1500-ish i togbilletter, 1500-ish i treningsleiravgift (skjedde på sommerleir med en ukes trening) og selve graderingsavgiften jeg ikke husker helt, men totalt sett havna jeg sikkert rundt 4000-5000 jeg og. I tillegg kom treningsavgifter i klubben jeg trente i osv.

Per B. Løvsletten
Onido
« Reply #60 on: 05.02.13 at 01:44:42 »

Jeg er fortsatt i sjokk etter å høre prisene på dette. Jeg trodde det var kødd, høres ut som noe i fra the foot fist way.
Addey
Mr. Nice Guy :)
*
Veteran

It's okay - he's in a happy place now.
« Reply #61 on: 05.02.13 at 09:42:32 »

Da velger du et annet sted å trene... Jeg synes ikke det er ublu priser i det hele tatt. Å kreve at ens sortbelter har eget beskyttelsesutstyr synes jeg er helt på sin plass. Kreves det at utstyret kjøpes via Mudo, eller kreves det kun at man kjøper godkjent utstyr? Dette er også utstyr man ikke nødvendigvis kjøper over natta. Skal man trene så trenger man dette utstyret, og kan kjøpe det over tid.

Som mange andre her synes jeg ideen om å bruke andres utstyr er helt forferdelig, og veldig uhygienisk. At det settes krav om å delta på et par seminarer synes jeg også er helt greit. De aller fleste seminarer jeg har vært på har gitt muligheten til å overnatte i treningslokalet, dersom økonomien skulle være skranten, og det er også ofte mulig å finne folk å overnatte hos. Selv har jeg overnattet på stoler, sofaer, tribuner, gulv... Er interessen der er det å sove det minste problemet.

Hvis det kun hadde kostet meg 5000 kroner å trene frem mot sortbeltet, så hadde jeg ansett det som en svært så hyggelig priset investering. Selv har jeg brukt sikkert det tidobbelte av dette på seminarer, reiser og utstyr, og jeg er langt fra den som har brukt mest penger på denslags (eller hva Agandhjin??). En del av mine andre hobbyer koster mye mer penger (jeg er for eksempel bitt av den ikke akkurat billige hjemmekino-basillen...), og blir det for mye penger, så må man rett og slett spørre seg om det er verd det man får for de pengene. Som du kan se av medlemsantallet til Mudo, så mener svært mange at det de får er verd pengene de betaler. Hvis du ikke synes det, så finner du deg som sagt et annet sted å trene.

Agandhjin
Autentisk Kampentusiast
*
Guru

« Reply #62 on: 05.02.13 at 09:54:27 »

2013 kommer til å bli mitt dyreste år hittil smile Følg med!

Juggernaut Fight Group
Addey
*
Veteran

« Reply #63 on: 05.02.13 at 10:48:24 »

2013 kommer til å bli mitt dyreste år hittil smile Følg med!

And that's saying something  blink

Nightwatch
*
Forummedlem

« Reply #64 on: 05.02.13 at 11:08:09 »

Hvordan skal du som instruktør kunne demonstrere kampdelen av systemet ditt uten utstyr? Jeg har fått et inntrykk av at du dagen du får 1dan i MUDO hadde tenkt å slutte, for så å starte din egen klubb. Da vil du trenge det utstyret du ikke er villig å betale for. Det at de ønsker at sortbelter skal ha vært på seminar ser jeg på som noe positivt. Det vil hjelpe på kvaliteten og samholdet i organisasjonen å ha større felles samlinger, og man ønsker jo gjerne litt kvalitet på sortbeltene sine.
I organisasjonen jeg trener i er det forventet at man som instruktør har utstyret i orden, samt drar på langt flere og lengre seminarer enn det du sier kreves i MUDO organisasjonen før man får sin første dangrad.
Det er visst en grapplinggruppe i Lillehammer tilknyttet gruppen i Gjøvik allerede, så du slipper reiseveien også. Jeg vet ikke om de trener på hele MMA aspektet i Lillehammer, men det gjør de i Gjøvik. Kickbokseklubben i Hamar har også et bra nivå. Bokseklubben i Raufoss er også veldig bra. Jeg vet ikke hva prisene er på noen av disse stedene, men de har alle en enorm kompetanse.

MUDO er som Elixia, dyrt og profesjonelt drevet. Du er ikke garantert den beste treningen, men lokalene er i orden, og instruktørene møter opp.
sulim
Forumavhengig

VENI. VIDI. VICI.
« Reply #65 on: 05.02.13 at 12:17:03 »

Hvordan skal du som instruktør kunne demonstrere kampdelen av systemet ditt uten utstyr? Jeg har fått et inntrykk av at du dagen du får 1dan i MUDO hadde tenkt å slutte, for så å starte din egen klubb. Da vil du trenge det utstyret du ikke er villig å betale for. Det at de ønsker at sortbelter skal ha vært på seminar ser jeg på som noe positivt. Det vil hjelpe på kvaliteten og samholdet i organisasjonen å ha større felles samlinger, og man ønsker jo gjerne litt kvalitet på sortbeltene sine.
I organisasjonen jeg trener i er det forventet at man som instruktør har utstyret i orden, samt drar på langt flere og lengre seminarer enn det du sier kreves i MUDO organisasjonen før man får sin første dangrad.
Det er visst en grapplinggruppe i Lillehammer tilknyttet gruppen i Gjøvik allerede, så du slipper reiseveien også. Jeg vet ikke om de trener på hele MMA aspektet i Lillehammer, men det gjør de i Gjøvik. Kickbokseklubben i Hamar har også et bra nivå. Bokseklubben i Raufoss er også veldig bra. Jeg vet ikke hva prisene er på noen av disse stedene, men de har alle en enorm kompetanse.

MUDO er som Elixia, dyrt og profesjonelt drevet. Du er ikke garantert den beste treningen, men lokalene er i orden, og instruktørene møter opp.

nei! kan ikke holde meg una d her:)
Har aldri vært borti noe mere uprofesjonelt enn Elixia! Det føles ut som folk blir satt på stillinger for å fylle plass. Dyrt, dårlig service, og ansatte som ikke gidder å gjøre noe med det folk klager over! aldri mere.
Og det er vedig mange som mener det:)
Onido
« Reply #66 on: 05.02.13 at 13:18:35 »

Jeg syns dere sleiver på pucken nå. Det er ikke mindre enn tre poster om svetteangst i denne tråden fra før. Nok en gang blir jeg nødt å gjenta at jeg har ikke noe i mot å kjøpe inn utstyr til eget bruk. Min plan er å gå kickboxing turnering og annet, jeg har kjøpt meg fotbesytter, hansker og hjelm, samt tkd vest allerede.

Det jeg reagerer på er at graderingen vurderer om man har kjøpt utstyret. Der av ordet "obligatorisk utstyr". Det er altså ikke utøverens evner eller ferdigheter som vurderes, men deres materielle ressurser. Når da MUDO selger utstyret selv blir dette å påtvinge elevene smøring. Dette gjelder også seminarene, ikke minst teoretisk pensum.

Mitt andre poeng er at det er til en viss grad ansvarsfraskrivelse. Mudo har sparringstreninger og bør ha klubbeidutstyr som et åpent alternativ for utøvere med dårlig råd eller studenter som rett og slett nettop har startet i ny klubb og har utstyret liggende hjemme hos mor og far som bor 50mil unna.

Mudo bør også ha et billigere alternativ en mudocon, de kan foreksempel leie inn en som er gradert til å utdanne svart belter. Som sitter bak et bord og ser på i fem minutter for å så synse ut i fra dette hvor god utøveren er, selv om treneren som har fulgt utøveren i årevis i grunn vet mye bedre, men pga. byråkrati så må det gjøres på denne måten.

Jeg er klar over at akkurat for mudokjeden vil dette nok skape elendig kvalitet på svartbeltene. Fordi dem har 5.cup elever som kan 5 poomser, der jeg i fra min klubb kan 15 wtf poomser+ et par i fra itf. Men det er jo ingenting i veien med å reformere tkd pensumet viss det gjør de så flaue at de skal late som at mine evner ikke eksisterer. TKD trenger en skikkelig støvtørk, ikke minst sparringstreninger der man har lov til å slå mot hodet og bruke grappling.
« Last Edit: 05.02.13 at 13:22:43 by Onido » Logged
Nightwatch
*
Forummedlem

« Reply #67 on: 05.02.13 at 13:32:42 »

Har aldri vært borti noe mere uprofesjonelt enn Elixia! Det føles ut som folk blir satt på stillinger for å fylle plass. Dyrt, dårlig service, og ansatte som ikke gidder å gjøre noe med det folk klager over! aldri mere.
Beklager Sulim, jeg har aldri trent på Elixia selv, så jeg gikk bare utifra hvordan de reklamerer smile
Nightwatch
*
Forummedlem

« Reply #68 on: 05.02.13 at 14:00:54 »

Jeg syns dere sleiver på pucken nå. Det er ikke mindre enn tre poster om svetteangst i denne tråden fra før. Nok en gang blir jeg nødt å gjenta at jeg har ikke noe i mot å kjøpe inn utstyr til eget bruk. Min plan er å gå kickboxing turnering og annet, jeg har kjøpt meg fotbesytter, hansker og hjelm, samt tkd vest allerede.

Det jeg reagerer på er at graderingen vurderer om man har kjøpt utstyret. Der av ordet "obligatorisk utstyr". Det er altså ikke utøverens evner eller ferdigheter som vurderes, men deres materielle ressurser. Når da MUDO selger utstyret selv blir dette å påtvinge elevene smøring. Dette gjelder også seminarene, ikke minst teoretisk pensum.
MUDO stiller krav, om du ikke klarer kravene så kan du finne på noe annet. Utstyrskravet i kampsport er rimelig lite med mindre du er blant oss særingene (f.eks Dan Thomas).
De kan fint vurdere utøvernes ferdigheter selv om utøverne har kjøpt seg utstyr. Seminarer er bra for kampsportutøvere, du burde dra på så mange som lommeboka og tiden tåler.

Mitt andre poeng er at det er til en viss grad ansvarsfraskrivelse. Mudo har sparringstreninger og bør ha klubbeidutstyr som et åpent alternativ for utøvere med dårlig råd eller studenter som rett og slett nettop har startet i ny klubb og har utstyret liggende hjemme hos mor og far som bor 50mil unna.
Lar de deg sparre fullkontakt uten utstyr? Er det ikke tryggere for deg å holde ditt eget utstyr, eller vil du ha potensielt utslitt klubbutstyr?

Mudo bør også ha et billigere alternativ en mudocon, de kan foreksempel leie inn en som er gradert til å utdanne svart belter. Som sitter bak et bord og ser på i fem minutter for å så synse ut i fra dette hvor god utøveren er, selv om treneren som har fulgt utøveren i årevis i grunn vet mye bedre, men pga. byråkrati så må det gjøres på denne måten.
MUDO er en av de første profesjonelle kampsportkjedene i Norge, det betyr at folk som driver klubbene kan jobbe med det fulltid, og forhåpentligvis drive bedre enn de som må jobbe på siden. Skal man drive profesjonelt med kampsport så må man tjene inn pengene, gjennom midler som graderinger, utstyr, store barnegrupper osv. I Norge er det en holdning om at det er feil at folk skal tjene penger på idrett. Hvis du også mener det, så kan du stemme med pengene dine, og melde deg ut. Det er ingen som tvinger deg til å trene Mudo TKD, du har mange alternativer, men du har tydeligvis bestemt deg for at du skal trene der, og de skal forandre seg for deg. Flere her inne har startet egen klubb fordi de ikke fant alternativer de ville velge, du kan også det.

Jeg er klar over at akkurat for mudokjeden vil dette nok skape elendig kvalitet på svartbeltene. Fordi dem har 5.cup elever som kan 5 poomser, der jeg i fra min klubb kan 15 wtf poomser+ et par i fra itf. Men det er jo ingenting i veien med å reformere tkd pensumet viss det gjør de så flaue at de skal late som at mine evner ikke eksisterer.
Hvis du måler nivå i antall mønster man kan, så har du mye å lære.

TKD trenger en skikkelig støvtørk, ikke minst sparringstreninger der man har lov til å slå mot hodet og bruke grappling.
WTF TKD sparring er kun spennende for spesielt interesserte, men de har kommet seg til OL, og har en stor organisasjon på verdensbasis, så de er nok fornøyd med sin nisje.
Du og jeg er ikke interessert i denne sparringsformen, men istedenfor å trene med K1 regler med dyktige fightere, så prøver du å reformere WTF fra bunnen. Hva så om de begynte med sparring med slag mot hodet og grappling, har instruktørene kompetanse på det? Jeg kjenner et par MUDO instruktører som har det, men nå presser du enda mer pensum nedover alle som trener der. Du kommer til en gruppe folk som er fornøyd med det de driver med, uavhenig om det er den ultimate form for selvforsvar, eller gjør deg istand til å vinne i UFC, og så sier du at demmers mål for treningen ikke er riktig fordi du har andre mål. Finn ut hva du vil, og finn noen som driver med det, eller start ditt eget. For å dra inn disse utdanningsmetaforene dine: Hvis du vil bli bilmekaniker, men begynner på tegning form og farge istedenfor, så kan du ikke forvente at de gjør om pensumet sitt for å tilpasse seg deg.
sulim
Forumavhengig

VENI. VIDI. VICI.
« Reply #69 on: 05.02.13 at 17:35:03 »

Beklager Sulim, jeg har aldri trent på Elixia selv, så jeg gikk bare utifra hvordan de reklamerer smile

0 stress:)
Onido
« Reply #70 on: 05.02.13 at 17:55:15 »

Den metaforen treffer i grunn spikeren på hodet. Jeg ville trene kampsport, men på grunn av misforståelser har jeg begynt på balletklubb. Jeg kommer til å kun prioritere kickboksing og bjj fra nå av. Jeg har allerede startet å friske p
Opp mine ITF poomser:)
Werner
*
Forumavhengig

« Reply #71 on: 06.02.13 at 16:06:43 »

Men alt det satt til siden så har vell denne diskusjonen eskalert til det punktet hvor det kun kan avgjøres gjennom duel hvem som har mest rett. Her er en utfordring: http://svarfrarick.blogg.no/1359763733_kampsport_utfordring.html
Hmm....

Har sett på videoklippet du la ut, samt poengskalaen din.
Måten å sette opp poeng på gir egentlig ingen mening. Ikke for min del i alle fall...

1. Hvert mønster bør gis poeng ut fra det ene mønster man går.
2. Hver enkelt teknikk/bevegelse ("Poom") bør bedømmes ut fra følgende:
  • Presis benstilling (tyngdepunkt, rettning på ben/tær og balanse/stabilitet)
  • Spark; Korrekt utført med opptrekk, "spark", tilbaketrekk og nedsett. I "spark" delen bør også korrekt fotstilling (vrist, tåball, rettning etc) bedømmes
  • Håndteknikker - Blokk: Presis start/slutt og bane.
  • Håndteknikker - Slag: Også presis start/slutt og bane, spesielt fokus treffpunkt (slutten av bevegelsen).
3. Presentasjonen av mønsteret;
  • Stabilitet/balanse i bevegelsene. Samt "frys" (altså ikke gå videre med en teknikk før den forrige er ferdig fullført og definert)
  • Korrket kraftgenerering (hoftebruk og samtidig fot og håndbevegelse)
  • Pusteteknikk / kiap
  • Rytme, tempo og flyt
  • Hurtighet og styrke i bevegelsene

Det hadde også vært interessant om du definerte mer hva du mener med 100% ren stil "som en instruksjonsvideo"?? Og er det slik å forstå at du gav deg selv "0" poeng på dette, eller at du IKKE hadde fratrekkt (altså at du selv går helt stilrent?)
« Last Edit: 06.02.13 at 21:23:53 by Werner » Logged

Gibson
« Reply #72 on: 06.02.13 at 17:00:10 »

...siden du er så vanvittig god i selvforsvar og realistisk kamp gleder vi oss veldig til å se sparringsklippene dine smile å legge ut poomsae-klipp for å vise hvor god du kan være i realistisk kamp blir som å legge ut pingpong-klipp for å vise hvor god man er i tennis.

Og i likhet med Werner er jeg veldig nysgjerrig på hva du selv synes om kvaliteten på dine poomsaer for det poeng systemet var det umulig å forstå noe av. Du vet at poomsae har universelle regler for bedømning fastsatt av WTF til konkurranser osv, sant?
« Last Edit: 06.02.13 at 17:09:04 by Gibson » Logged
Onido
« Reply #73 on: 07.02.13 at 03:04:50 »

Nei, nå er det deres tur.

Walk the walk, don't talk the talk. Ikke vær en kylling om du skal stå der og bedømme meg som om jeg var en hauk. Du eksisterer ikke for meg før du presterer noe. Om du har et svart belte du har betalt et par tusen kroner for bryr meg ingenting lengre, jeg trener ikke WTF, jeg anerkjenner ikke deres poomse regler heller.

Mønsteret utføres nært en hel time, helst når viseren står rett opp. Dette er for å vise at det er på første forsøk. En får poeng per riktige beveglse. Poengene dobles om en ikke tar pause i mellom, siden dette er hardere og vil gå ut over utførelsen. Om teknikken er særdeles god får en ti stilpoeng. En kan utføre så mange mønster en vil, men kun det samme mønsteret en gang. Om en tuller til på en poomse kan en prøve en gang på nytt om en har tatt fire poomser, to ganger viss man har åtte osv.

Dette er hva som skal til for å få ti stilpoeng: http://www.youtube.com/watch?v=6ELApKxX3qk

Jeg er ute etter å teste at dere kan det godt nok til å utføre hvert mønster etter hverandre uten mye betenknings tid. Det handler om hva som ligger lagret i harddisken deres, ellers kunne jo hvem som helst sett noen videoer på youtube og gjort det, om de bare filmet gang på gang ville det blitt perfekt til slutt.

Jeg har ingenting mere å si, om dere forstår norsk så finner dere ut av reglene til slutt, dere må bare bruke hjernen deres. Så a little less conversation a little more action please.
« Last Edit: 07.02.13 at 03:17:36 by Onido » Logged
Agandhjin
Autentisk Kampentusiast
*
Guru

« Reply #74 on: 07.02.13 at 05:00:32 »

Den metaforen treffer i grunn spikeren på hodet. Jeg ville trene kampsport, men på grunn av misforståelser har jeg begynt på balletklubb. Jeg kommer til å kun prioritere kickboksing og bjj fra nå av. Jeg har allerede startet å friske p
Opp mine ITF poomser:)

Jeg kommer litt sent i debatten, men...

a) Hvordan er ITF poomser relevant til kickboxing?
b) "Hvor vil du" med å mikse kickboxing og BJJ?
c) NightWatch: Du traff en nerve, så jeg tror jeg vet hvem du er

smile

Juggernaut Fight Group
Werner
*
Forumavhengig

« Reply #75 on: 07.02.13 at 09:08:09 »

Du eksisterer ikke for meg før du presterer noe.
Ok, vi får se hva fremtiden bringer Wink

Om du har et svart belte du har betalt et par tusen kroner for bryr meg ingenting lengre,
Hmm... Om jeg teller over antall år jeg har trent, antall samlinger, utstyrinnkjøp, konkurranser, reiser, overnattinger++ så ligger jeg nok drøyt over et par tusen ja...

jeg trener ikke WTF, jeg anerkjenner ikke deres poomse regler heller.
Hmm... Trener du ikke på Mudo? Du vet at Mudo er underlagt Norges Kampsportforbund, WTF Seksjonen, som igjen ligger under WTF og Kukkiwon? Og siden du ikke anerkjenner deres regler, hvilke regler er det du da egentlig følger?? Er det du selv som har satt standarden og laget dine egne regler?

Mønsteret utføres nært en hel time, helst når viseren står rett opp. Dette er for å vise at det er på første forsøk.
Denne skjønner jeg overhodet ikke? Hvordan i alle dager skal dette vise at det er første forsøk??

En får poeng per riktige beveglse.
Hva definerer du som riktig bevegelse?? Det er dette jeg egentlig spør om i innlegget mitt over her.

Poengene dobles om en ikke tar pause i mellom, siden dette er hardere og vil gå ut over utførelsen.
Sært poengsystem. Men ja, enig i at det er hardere... Men at det skal gå ut over utførelsen sier vel noe om man er godt trent eller ikke? Og til info; å gå alle de 9 første poomsene (Tae Geuk Il Jang --> Tae Geuk Pal Jang + Koryo) i "en jafs" er, i alle hos oss, standardkravet (og den første delen) av graderingen opp til sort belte...

Om teknikken er særdeles god får en ti stilpoeng.
Kommer disse poengene i tillegg? Som en total for alle mønster? Eller kommer det 10 poeng ekstra pr. mønster?
Og ang. disse "stilpoengene", er ikke det egentlig det jeg også spør om over? Under "presentasjon"?

En kan utføre så mange mønster en vil, men kun det samme mønsteret en gang. Om en tuller til på en poomse kan en prøve en gang på nytt om en har tatt fire poomser, to ganger viss man har åtte osv.
Denne er for meg helt ulogisk! Hvorfor skal det være behov for å gå mønsteret en gang til? Som du sier "om du tuller det til"... Da kan du pr. min definisjon ikke mønsteret godt nok, og skal for pokker ikke videre oppover i beltene! I alle fall ikke opp til et sort belte!

Dette er hva som skal til for å få ti stilpoeng: http://www.youtube.com/watch?v=6ELApKxX3qk
Takk for denne. Dette er faktisk en av de bedre jeg har sett. Men fortsatt litt ting å plukke på (selv om jeg på en del ting kanskje ikke går like rent selv)...

Ellers synes jeg personlig at denne er veldig stilren og bra smile

Jeg er ute etter å teste at dere kan det godt nok til å utføre hvert mønster etter hverandre uten mye betenknings tid. Det handler om hva som ligger lagret i harddisken deres, ellers kunne jo hvem som helst sett noen videoer på youtube og gjort det, om de bare filmet gang på gang ville det blitt perfekt til slutt.
Som sagt, så er det et krav hos oss å gå alle de 9 første poomsene rett etterhverandre uten pause...
I tillegg, når du har så "høye krav" til andre, hvorfor i alle dager legger du da inn "muligheten for å feile" i ditt eget poengsystem. Her er det rett og slett noe som skurrer kraftig hos meg. Du sier du ønsker å teste andre om de kan sakene sine? Og du viser jo selv i den videoen at du IKKE kan det (da du har en del større pauser)...
Det er også derfor jeg stiller deg spørsmålet om hvor du bedømmer deg selv? Jeg trenger en "base-line" å gå utifra i forhold til hva DU faktisk mener.

For meg er nemlig det å gå poomse noe MER enn bare å gå et gitt antall bevegelser etter hverandre. Nettopp som du sier, at det ikke bare skal "hermes etter" i bevegelsene, men faktisk utføres som en teknikk. I og med at du poster det andre videoklippet med hva som kreves for å få full score på stilpoeng, er det da slik å forstå at du mener det er en forskjell på deg og ham? Eller at dere går likt?

Jeg har ingenting mere å si, om dere forstår norsk så finner dere ut av reglene til slutt, dere må bare bruke hjernen deres. Så a little less conversation a little more action please.
For en som i diverse tråder her utbasunerer at folk blir for personlige og går til personangrep og ikke sak, så synes jeg dette er en veldig interessant uttalelse... Wink

Addey
*
Veteran

« Reply #76 on: 07.02.13 at 14:16:52 »

Ok, jeg ser at Werner har svart mye av det samme, men jeg kan ikke dy meg..

jeg trener ikke WTF, jeg anerkjenner ikke deres poomse regler heller.

Er ikke disse reglene laget nettopp for å bedømme stilen, slik du etterlyser?

Mønsteret utføres nært en hel time, helst når viseren står rett opp. Dette er for å vise at det er på første forsøk.

Hæ?? Så du mener det at hvis viseren ikke står rett opp, så er det ikke første forsøk?? Hvis jeg går et mønster og filmer meg selv, så er det umulig for meg å ta det opp på nytt igjen en time senere, eller enda enklere, bare stille klokka?? Og uansett, hvis det er forsøk 4 eller 5, da lurer jeg ingen andre enn meg selv. Kan jeg ikke gå mønsteret igjennom uten å køle det til, så kan jeg det ikke, og er det liten vits i å bedømme det. Det faktum at man klarer å gå gjennom bevegelsene i et mønster vil vel på ingen måte si at man kan mønsteret!

Om en tuller til på en poomse

så kan man ikke poomse'n...

Jeg er ute etter å teste at dere kan det godt nok til å utføre hvert mønster etter hverandre uten mye betenknings tid.

Skal man hevde seg å være på svartbeltenivå skal man kunne gå samtlige mønstere etter hverandre uten betenkningstid punktum. Ikke "uten mye", bare "uten".

Onido
« Reply #77 on: 07.02.13 at 19:59:55 »

Jeg kommer til å poste de bidragene jeg får inn, det settes pris på, jeg tror at det kommer til å bli en bra greie. Jeg ser gjerne at dere filmer deres egne elever, gjerne med samme belte grad som meg eller 5.cup. Jeg kommer ikke til å si noe mere om videoene enn å takke for bidraget, resultatet taler for seg selv.

Ellers ligger det jo videoer på youtube av sortbelte graderinger til forskjellige folk. Så jeg vet omtrent hvordan standarden er. Jeg synes den er ok, men ikke så høy som dere gir inntrykk av.  De har litt feilmargin.
« Last Edit: 07.02.13 at 20:16:20 by Onido » Logged
jonneman
**
Stuntposter

« Reply #78 on: 20.06.13 at 08:50:12 »

Merkelig diskusjon syns nå jeg. En del merkelige utsagn fra Onido. Skjønner ikke helt hva klokka har med poomsae å gjøre jeg da.

John Olav Rasmussen-Moe
4 Dan WTF Taekwondo
Kiap TKD Klubb, Harstad
Vic86
*
Forummedlem

« Reply #79 on: 22.08.13 at 15:29:21 »

Hej. Nu vet jag inte riktigt hur kvaliteten är mudo, men här är ett utdrag av de gradienter till 4 dan. är graderingar bra nog för dig?
http://www.youtube.com/watch?v=YYvW5q4zLVk
Nu vet jag inte om detta är kvaliteten då, men ... :-)
Agandhjin
Autentisk Kampentusiast
*
Guru

« Reply #80 on: 13.09.13 at 10:22:32 »

Hej. Nu vet jag inte riktigt hur kvaliteten är mudo, men här är ett utdrag av de gradienter till 4 dan. är graderingar bra nog för dig?

De har ikke de kvalitetene jeg er ute etter, men jeg har nok ikke hva de er ute etter heller....
Så, nja, hva skal vi sammenligne med for å definere en skala for kvalitet?

Juggernaut Fight Group
Nightwatch
*
Forummedlem

« Reply #81 on: 13.09.13 at 13:18:23 »

Kvalitet er et veldig relativt begrep. Ser man en video av en utøver og tenker "Jeg vil bevege meg slik som ham" så er det en god start. De fleste av oss som er på forumet har trent så lenge at vi har bestemt oss litt for hva vi synes er gode bevegelsesprinsipper, så vi blir nok litt låst til hva vi foretrekker. Når jeg ser videoen Vic86 poster så ser jeg ikke noe jeg har lyst til å legge mye innsats på å lære, men med en annen personlig kampsporthistorie kan det være jeg hadde syntes det.
Addey
*
Veteran

« Reply #82 on: 03.10.13 at 12:26:27 »

For å være helt ærlig så synes jeg ikke dette var stort til kvalitet... Ikke som kampsportutøvere på et greit nivå sånn generelt, og i hvert fall ikke som taekwondoutøvere spesielt... Her er det veldig mye dårlig utførte teknikker, utøvere som svært ofte er i ubalanse, og har generelt sett dårlige bevegelsesmønstre. Spesielt helt i begynnelsen av videoen var det faktisk ganske forferdelig. Det tok seg opp utover i videoen, og noen av utøverne hadde absolutt kvaliteter jeg setter pris på. Men, dersom dette er generell kvalitet på 4. dan hos Mudo, så må jeg innrømme at jeg ikke er overvettes imponert dessverre.

Gibson
« Reply #83 on: 03.10.13 at 17:51:33 »

Disse har nok fått litt "alderspoeng" da de ikke akkurat begynte på TKD som tenåringer Jørn Arild Wink MUDO er nøye med sine Master-kandidater og der det for den litt eldre garde kanskje kan skorte litt på det fysiske kan man ta dette igjen med gode teoretiske og medmenneskelige egenskaper.

Jeg ville hvertfall heller hatt en Master med god teoretisk forståelse for sporten og som er en god pedagog og menneskekjenner, men som ikke alltid har perfekt teknikk enn en teknisk perfekt dust med null forståelse for sporten annet enn på det fysiske plan smile

Gutta på filmen er fantastiske ambassadører og instruktører for MUDO og har skapt ekte og god Taekwondo-glede for flere hundre elever gjennom mange år.
Addey
*
Veteran

« Reply #84 on: 03.10.13 at 20:11:08 »

Det kan så være, det som ble diskutert her var nå faktisk kvaliteten på utførelsen. Jeg har hatt fornøyelsen av å trene med svært kompetente utøvere både i 50-, 60- og 70-årene (noen få som fortsatt gidder når de runder 70 gitt...) som har høy teknisk standard, så jeg er ikke helt enig i at alder er en god nok unnskyldning. Det er også stor forskjell på hva man skal kunne forvente skal få lov til å bli litt slappere med åra... At hurtighet, eksplosivitet, styrke og smidighet blir dårligere når man blir eldre er en sak (selv om jeg også kjenner eksempler på svært eksplosive noenogsekstiåringer), men at man skal godta at teknikker gjennomføres slurvete, og at kroppsholdning og balanse er på bærtur når man graderer til fjerde dan er faktisk ganske uforståelig for meg, nesten samme hvor god pedagog vedkommende er. Hvis vedkommende er en god pedagog, så la ham få en rolle som nettopp det da, opp til og med 4.-6. dan mener i hvert fall jeg at teknikk bør være en stor del av det man bedømmes for.

Pages: 1 2 3 4 5 6 [All] Go Up Print 
Kampforum.no  |  Disipliner  |  Mudo  |  Topic: Undervurdert og undergradert « previous next »
Jump to:  

Social sharing