Welcome, Guest. Please login or register.
Did you miss your activation email?
17.01.18 at 08:04:45

Login with username, password and session length
* Home Help Search Login Register
Kampforum.no  |  Disipliner  |  Mudo  |  Topic: Undervurdert og undergradert 0 Members and 1 Guest are viewing this topic. « previous next »
Pages: 1 [2] 3 4 5 6  All Go Down Print

Undervurdert og undergradert

AndersBreiflabb
*
Veteran

« Reply #15 on: 28.01.13 at 18:34:31 »

Et meget bra skrevet innlegg av Werner der. Fornuftig, jordnært og realistisk.
Onido
« Reply #16 on: 28.01.13 at 19:18:21 »

Det som gjorde min klubb og master veldig god var at han kom fra riktig sted, nemlig at han likte det han drev med og ikke hverken trengte våre penger eller vår deltagelse. Han leide gymhallen på Kaland gratis og pengene han tok inn gikk inn i klubben igjen i form av belter, forsikring medlemskap i NKF, klubbeid sparringsutstyr. Prisen var 750kr halvåret.
Ok, her er vi uenige. For det første, de aller fleste som driver med instruksjon gjør det fordi de faktisk liker det. Det at dere fikk låne en gymsal gratis har også sitt å si for å kunne presse prisene ned. Man kan si hva man vil om tilbud på treningen, månedspris etc, men en ting skal Mudo ha; de har sinnsykt fine, rene og velholdte lokaler som tilrettelagt den treningen de tilbyr. Og det koster. Enkelt og greit. Og det er det utøverne som trener der som må betale for.

Enig i at de som trener sikkert liker det, men det betyr ikke at de kommer fra riktig sted moralsk. Jeg har heller aldri nektet for at gratis gymsal presset prisene ned. Jeg synes at skrytet for de fine lokalene bør gå til oss utøvere, om det er vi som betaler for det. Med mindre det er veldig imponerende at man lar penger gå tilbake inn i bedriften når medlemskapet koster flere tusen kroner i året, ikke minst med tanke på ekstra kostnadene jeg har presisert tidligere. Dette er ren retorikk, du får Mudo til å fremstå som gode for at de gjør akkurat det minste en kan vente av dem. Jeg forsøker ikke å antagonisere MUDO kjeden som onde, grådige og helt urimelige. Jeg ble spurt om hvorfor min klubb var bedre, den var blandt annet billigere og det er noe som ikke kan diskuteres. Pensum er et tema hvor det er rom for synsing, men prisene vet man som regel hva er.

Det å si at din instruktør IKKE trenger elever er direkte feil! Du kan ha verdens beste instruktør, men uten elever er det faktisk ikke verdt en dritt. Avhengighetsforholdet mellom instruktør <-> elev er gjensidig. Den ene er avhengig av den andre for å få god utbytte av en hvilken som helst trening.

Jeg har også vært med på klubbeid utstyr. Vi har det selv enda, men da kun vester og hjelmer. Resten er faktisk å anse som personlig utstyr. Av rent hygieniske årsaker. Jeg savner IKKE å dele svette og luktende arm og leggskinner for å si det slik...

Aha, jeg forstår hva du tenker. La oss heller si det sånn: Rasim hadde ikke noe problemer med å sette veldig harde grenser. Og Rasim hadde ikke noe problem med å trene på egenhånd.

Ja og dere har det klubbeide sparringsutstyret for en grunn. Nemlig at folk som ikke har plass i sin økonomi, sparringsutstyret lagret hos foreldre  som bor langt unna eller nettop fått sparring som del av sitt pensum og dermed ikke har kjøpt skal få ta del i den treningen de har betalt deg for.

Du nenver også at det var mange medlemmer i klubben, at den ble drevet på veldig ideelt basis. Eksisterer klubben pr. dags dato? Kan ikke finne noe info på nettet eller i NKF sine klubboversikter...?

Jeg har flyttet i fra stedet pga. utdanning. Du kan ringe Rasim Tertemiz og spørre han de spørsmålene som er rettet inn i mot hvor gode vi er og sånt. Du finner han i telefonkatalogen.no, så kan du hilse i fra Paal Fredrik Wiik, tidligere elev. Du kan spørre han hva som har hendt med elever fra hans klubb som har gått over til andre klubbe etc. Fordi han vet det bedre enn meg og fordi jeg sanser at folk her i tråden tror at min mening om at min klubb var fenomenalt mye bedre enn alt annet jeg har sett etterpå er blind patriotisme. Men selv har jeg ikke noe problem med å si at grøntbelte på meg er farlig missvisende.

Beltegradene våre var gult, oransj, grønn, blå, blå med rød stripe, rød, rød med svart stripe og svart. De første graderingene var dobbelgraderinger og en fikk stripetbelte dersom en var under 70% av full score fra hvitt til gult, 80% fra gult til oransj, 90% fra oransj til grønn og 95% fra grønn til blå.
Hmmm... Den der var ny for meg. Måten å "dobbelgradere" på altså smile

Tøys, MUDO instituttet foretar også dobbeltgraderinger. Du kan gjerne si: Ja men da må man ha 100% rett på alt og ta den veien. 100% rett på alt i følge MUDO sine standarder er langt under 50% etter Rasim sine standarder. Du skulle bare vist hvor hardt det var, han var perfeksjonist.

Pensumet til graderinger var større. Jeg kan ta de to første graderingene fra hvit til oransjt belte som eksempel. Første gradering besto av et forlangende, men rettferdig pensum etter MUDO standard. Vi hadde tolv kombinasjoner, disse inkluderte teknikker som apchagi, apcha oligi, dollya chagi og bakkat freyo chagi, etterfulgt av Poomsae Il Jang Keon og skulle vise to selvforsvarsteknikker som ble lært bort i løpet av året, noen var applikasjoner av mønsterene andre minnet mere om Krav Maga, Hapkido, Aikido og Judo.

Høres forsåvidt greit ut det. Og forsåvidt fornuftig å ha med et og annet element ut over standard tradisjonell TKD. Men nettopp her kan det også være at Mudo setter begrensning på deg. Selv om du har lært MER i følge deg selv, så er det mest sansynlig også annerledes. Derfor ønsker de å teste deg i sitt pensum. For meg blir dette litt som å si at du har utdannet deg som sykepleier, vet sinnsykt mye om hvordan kroppen fungerer, så folk kan jo like gjerne ansette deg som fysioterapeut. Mye likt, men ikke helt samme greia...

Nei, det ønsker de ikke. De ønsker at jeg skal begynne på grønt belte. De vet godt at jeg kan. Jeg har gjort one-inch puncher på 1,25in rebreakable boards, poomser langt over deres pensum. De er jo ikke blinde. Disse særegne teknikkene de har er jo sånt man lærer på en uke, det er ikke vanskelig å gjøre en jab etterfulgt av rett høyre og noen thai kne, et par albuer og et spark i det hele tatt.

Foresten betegnes vell ITF taekwondo som tradisjonell taekwondo og WTF taekwondo som olympisk taekwondo. Poenget er at jeg kan flere forsvarsteknikker enn de gjør. Hvilket resulterer i at de holder en tom sekk når de forlanger at jeg skal gjøre som de vil og da er spørsmålet hvor langt de er villig til å strekke seg for å være urimelig.

Så kommer andre graderingen. Her skulle vi vise femten nye kombinasjoner, nye spark var bakket an freyo chagi, yeop chagi, dwio freyo chagi og dwit chagi, vi viste Il-jang på nytt, i tilegg til I-jang og Sam-jang og vi hadde sparring etter WTF reglement der det blandt annet ble brukt dubandalson apchagi og yeopchagil yeopchago. Dette utklasser MUDO sitt pensum.
Hmm... Tja. Mulig det utklasser Mudo, men spesielt oppdatert er det vel ikke... I WTF sparring kan jeg knapt nok huske sist jeg så en apchagi eller yopchagi...

Apchagi og yeopchagi er likevell viktige fordi prinsippet i sparkene klargjør utøverens teknikk for spark som dwit chagi og snarveien i dollya chagi. Poenget her er at jeg ligger foran skjemaet til MUDO som har som regel ett spark per gradering i sin fase 3 av graderingsstripene.

Onido
« Reply #17 on: 28.01.13 at 19:21:44 »

Ang. dette med å skille på WTF sparring og selvforsvar. Nei. Sorry. Du klarer ikke skille de to fra hverandre.
WTF Sparring = Olympisk sparring rettet mot et helt bestemt internasjonalt regelverk. Man kan diskutere seg blå på dette om hva som er lov å ikke (f.eks ikke lov å slå mot ansiktet, ikke lov til å felle etc), men det regelverket og den konkurranseformen er nå engang fastsatt slik det er. Realistisk? Nei. Det du beskriver som "progressivt utviklet sparringspensum" er for meg mer rettet mot selvforsvar og saker og ting man kan møte "på gata". Dette er 2 helt forskjellige ting, som vil ha et helt forskjellig reportoar av teknikker, taktikker og strategier. I forhold til rent "gate-matnytting" trening er jeg enig i at både slag mot ansikt, fellinger, levende motstander etc. er viktig. Dette finnes det forsåvidt mange tråder om på dette forumet, så tar ikke hele den diskusjonen på nytt her. Det bør også nevnes at det er nok ikke Mudo som har satt reglene for disse sparringstimene. Men de følger, som de fleste WTF klubber i Norge, det internasjonale regelverket for KONKURRANSEdelen.

Poenget er at jeg har lang og sammensatt trening i kampsituasjoner. Og også trening i WTF olympisk poengsparrings ballet, som var et kompromiss med å vanne ut taekwondo som ble inngått for å slippe inn i OL. Såklart kan dette ha sin nytte på den måten at man kan trene spesifikt på spark i kamp, noe som er vanskeligere om en motstander kan felle deg eller slå deg ned med nevene, fordi dette gjør at en ikke har nok avstand.

Jeg kan fint skille mellom WTF sparring og selvforsvar. Det gjør MUDO kjeden selv i sitt pensum. De har 1. stripe for sparring og 2. stripe for selvforsvar og 3. stripe for teknikk. Du sier det foresten så pent selv, det er to helt ulike scenarioer i fra WTF sparring og til en reell gatesituasjon. WTF ville ikke funket i den sistnevnte. Jeg synes også at ditt resonemang angående at progressiv utvikling i sparringen er å blande selvforsvar og sparring er uvanlig. K-1 har da sparring, kickboxing har sparring, muay thai har sparring, hapkido har sparring etc. Det er jo ikke noe anderledes selv om du gjør teknikkene i en taekwondo drakt, det er bare bedre enn hva mange andre klubber leverer.

Så ta medalje i OL. Det ligger hardt arbeid og viljestyrke bak slikt som jeg bare vil møte med et ydmykt bukk, men ikke tro at det vil si at man kan sloss og ikke få elever som kun har denne treningen til å tro at de kan noe om kamp, gjør en det bør en sove dårlig. Det ville i allefall jeg gjort, gode gud, tenk om noen av mine elever bruker dette her i en gatekamp og havner på sykehus fordi de har hørt utrykket "Kampsport" brukt om WTF sparring.

Ang. knivforsvar; ville ikke brukt TKD som standard for det. Se heller på filipinske systemer der. De er langt bedre på det. Er forsåvidt enig i at det å bruke tusj, sparringskniver (live-blade) og lignende er gull verdt der! Men igjen, det er IKKE det samme som Olympisk sparring Wink

Dette er i grunn på siden av diskusjonen. Men det er nettop derfor det er så viktig for meg å ta taekwondoen ut av WTF sparringen og inn i K-1 og MMA ringene. Skape genuin kampsport, som er det jeg går ut i fra at folk vil lære når de går inn i dette. Hadde jeg hatt noe bedre enn MUDO å gå til så hadde jeg gått dit.

En person som blir slått i hodet fra WTF ute på byen, om slaget kommer riktig inn, knekker sikkert nakken. De har ikke nok muskler i nakken til å dempe det. Slik taekwondo er i dag vil vi aldri se et seriøst bidrag i UFC. Du kaller taekwondo oppdatert, men dette er jo et steg bakover, den har blitt mindre effektiv og dans.

Når det gjelder poomsene i seg selv, så virker det som du har grei oversikt. (Men stusser bittelitt på at du blander sammen navnet på poomsen (f.eks Taegeuk Il Jang) og symbolikken/navnet på gwe'en den representerer (keon)). Som sagt, jeg er ikke ute etter det rent tekniske, men også gjennomføringen av teknikkene. Er det fornuftig rytme, tempo og balanse i det du gjør? Er det samtidig fot/hånd, hoftebruk og god kraftgenerering og kroppsmekanikk? Jeg vet jeg spikker flis så det holder her nå, men for meg er også dette ting som er viktig. Og i et skriftlig forum er det vanskelig å beskrive slike ting. Så her bare tar jeg deg på ordet og antar at du holder et bra nivå smile

Jeg lager gjerne filmer og viser frem om dere ønsker å evaluere meg, vi kunne gjort det til en egen tråd og konkurert mot hverandre. Da blir i såfall poomsene gjort sammenhengende i fra 1-17 slik at en ikke kan ta tagning på tagning av mønsterene for å få det perfekt, det må sitte skikkelig. Det er jo ingen problem med disse nymotens mobilene.

Tilbake til Poomsene så oppererte vi med Palgwe, altså symbolikken fra de åtte trigrammene som omringer yin og yang symbolet, i steden for å si første og andre jang, som mudo gjør. Jeg har alltid følt at dette var mere passende fordi en sier jo ikke Il-dan og I-dan, en sier Koryo og Keumgang. Men det er bare en preferanse. Det viktige er å forstå og meditere over meningen bak trigrammene som en har forsøkt å fange inn i mønstrene. Også å tenke over hva det betyr for en selv på veien en går mot mestring.

Når det gjeldre holdninger, så har vel aldri Mudo lagt skjul på at de er et komersielt tilbud for massene.

Ja, men jeg tror MUDO og de som driver har en viss mengde yrkesstolthet og et ønske om å se sine elever være gode fightere. Og at dette kanskje drukner litt i akkurat denne situasjonen. Fordi jeg har ikke noen nytte av å gjøre dette om igjen.

Hører mange klager over dette med utstyrskrav. Hva om du skal stå på ski? Klager du da over at du må kjøpe ski? Eller ha bil for faktisk å kjøre bil?? Er det andre hensyn enn bare det rent økonomiske som ligger her? Hva med hygiene som jeg nevnte over? Hva med trygghet og sikkerhet i treningen? Jeg skal ikke si jeg her har svaret, men ønsker å få deg til å tenke over flere sider av saken her. Og ang. det med utdanning og privatist. Skal jeg ansette en person innen f.eks andre yrker, så vil jeg ikke bare se eksamensresultatet. Jeg vil også se hvor de har tatt utdanningen. Er det en som "bare" er privatist, eller er det en som er utdannet ved en gitt høyskole eller universitet. Om eksamensresultatene hadde vært identiske, ville jeg valgt bort privatisten til fordel til den som har "gått veien" gjennom utdanningen. Hver gang. (Ser nå da bort fra andre personlige egenskaper).

Ja, men nå tror jeg denne ligningen går over sten og skaft. Jeg har hatt sparringen, jeg har hatt poomsene, jeg har hatt teknikkene, jeg har hatt kombinasjonene, jeg har hatt selvforsvaret. Nå ønsker jeg å fortsette. Hvorfor skulle dette gjøre MUDO flaue?

Dette er en helt ærlig sak jeg tror du har veldig rett i!
Jeg stiller derimot litt spørsmålstegn ved dine ambisjoner om klubben. For meg så virker det som en enorm omvei å gå via TKD for å få folk gode nok til å evt. stille i K1. Igjen, jeg tror du blander litt kortene i målsettingen og hva som faktisk er realistisk her. Og mitt helt ærlige tips, om målet ditt er å gi dine fremtidige elever en mulighet til å sparre opp mot K1 nivå... Drit i TKD, Poomser, Olympisk sparring og rendyrk MMA på et eller annet nivå.

Jeg driver pr. dags dato en egen TKD klubb, og kan skrive under på at TKD absolutt har sine fordeler og gode kvaliteter. Det er derimot greit å ha et litt edruelig forhold til hva man faktisk driver med...

Ja, men jeg går også kickboxing og BJJ. Jeg tror at for at taekwondo skal bli god nok for K-1 så er alle nuts n' bolts tilstede. Men det kommer aldri til å skje etter de reglene som er gjeldende i WTF eller ITF. Selv om ITF kan være et godt alternativ for dem som ønsker en lettere kontakt i sparringen. Sparringen måtte være noe helt anderledes.

Jeg tror poomser er bra for fotarbeidet og balansen. Studier gjort på Kata viser at det stimulerer synaptisk aktivtet som gjør signaler i hjernen raskere. Jeg har selv merket at disse mønstrene gjør bevegelser som først virket helt ulogiske og umulige til automatikk. Så jeg ville ikke vært så rask med å avskrive disse.

Taekwondo må også romme grappling om det skal brukes i MMA. Jeg er enig i at taekwondo i sin nåværende form aldri kommer til å få se en MMA  eller K-1 ring. Jeg er faktisk intressert i å gjøre noe med dette, jeg vet at ITF kan gjøre det ganske godt mot kickboksere, der i fra er plutselig veien ganske mye kortere til K-1.
« Last Edit: 28.01.13 at 19:27:16 by Onido » Logged
Onido
« Reply #18 on: 28.01.13 at 19:44:28 »

Det første du nevner der med at du har papir på 5. cup er jo ganske enkelt, 5. cup i Mudo er vel nettopp grønt belte, så da kan du ikke forvente å få noe høyere Wink ref: http://mudo.no/medlemskap/pensumoversikt/

Skal du ha betalt så må du lære meg. Mudo sin 5.cup tilsvarer min 7.kup i graderinger og 10.kup i tid.
Frode-Falch
Dr Low kick
*
Veteran

Practice makes perfect only if u practice perfect.
« Reply #19 on: 28.01.13 at 20:32:46 »

Hvorfor er graden din så viktig så lenge klubben du trener i er full av dyktige utøvere? det er det som gjør deg bedre. Ikke beltefargen.

Jeg vet ikke om du er seriøs nå, konsekvensene av det der blir jo det motsatte. Om du ikkre tror det så kan jo du begynne å trene sammen med hvitbeltene i din kampsport igjen og ta alle graderingene dine om igjen med akkurat det samme pensumet du har fått bestått før. Hvorfor innbiller du deg at du blir en bedre fighter av dette så lenge instruktøren din har tatt en medalje?

Joda jeg er veldig seriøs. Og jeg trener med alle sammen jeg. uansett nivå. kampsporten min har heldigvis ikke belter. og denne diskusjonen her, minner meg på den aller største fordelen med det.

Pensum er stort sett likt uansett nivå. Det er intensiviteten i sparringen og drillene som justeres opp etter nivå.. thats it.

Onido
« Reply #20 on: 28.01.13 at 21:08:38 »

Joda jeg er veldig seriøs. Og jeg trener med alle sammen jeg. uansett nivå. kampsporten min har heldigvis ikke belter. og denne diskusjonen her, minner meg på den aller største fordelen med det.

Pensum er stort sett likt uansett nivå. Det er intensiviteten i sparringen og drillene som justeres opp etter nivå.. thats it.

Hvordan ville du ha reagert om du kom til en ny klubb og de i evalueringen ba deg ta 5 jente push-ups og så tar du det. Så nikker de og smiler og sier "Ja, det er fint det der, vi har lært deg mye". Det er bare ikke riktig gjort mot meg.
AndersBreiflabb
*
Veteran

« Reply #21 on: 28.01.13 at 21:44:45 »

Apropos TKD i MMA, Onido: Kjenner du til Anthony Pettis? En MMA-utøver som også har 3. dan i TKD. Altså, sier ikke at han er TKD-utøver, for han har jo trent på et MMA-gym i mange år, har svart belte i bjj osv, men han implementerer TKD'en sin (iallefall enkelte teknikker) inn i MMA/Thaiboksingen. Og teknkkene han bruker er ganske annerledes og innovative i MMA-sammenheng. Ganske kult smile

Werner
*
Forumavhengig

« Reply #22 on: 28.01.13 at 22:36:32 »

Ok, skal ta 2 steg tilbake her...

Først, velkommen til forumet Onido!
Vi har savnet litt friske debatter her på forumet en tid nå, så synes det er helt topp at du svarer på tiltale smile

Nr. 2. Mange av oss som svarer her, er noen ordentlige kverulanter og er tidvis litt djevelens advokater. Bare for å få igang diskusjoner. Ser du har svart godt på innlegget mitt, og lover å komme tilbake med et svar i løpet av et par dager smile

Werner Lindgård. WTF Taekwondo - http://www.keumgangteam.net
Déjà Moo: The feeling you've heard this bull before.
perbl
Überauthoratha
*
Veteran

Advarsel, klemfare!
« Reply #23 on: 28.01.13 at 23:49:16 »

Jeg får litt lyst til å spørre hvorfor du absolutt har så lyst til å trene hos Mudo når du tydeligvis har såpass store problemer med både pris og det de praktiserer på teknikkfronten.

500kr for en klubb der du forhåpentligvis trener i en ikke altfor stor gruppe med god personlig oppfølging er ingen upris i dagens treningssamfunn. Forhåpentligvis har de da topp lokaler samt muligheter til å trene noen ganger i uka. Ser du på f.eks Crossfitgymer er det ikke uvanlig å betale over 800 i måneden, og folk synes dette er verdt det.

Og delt sparringsutstyr Huh Mulig jeg er hygienefreak, men jeg synes det er ille nok de gangene jeg må låne utstyr fra andre når jeg er innom og trener i klubber og jeg ikke har med meg utstyr sjøl.

Per B. Løvsletten
Onido
« Reply #24 on: 29.01.13 at 00:20:06 »

Jeg får litt lyst til å spørre hvorfor du absolutt har så lyst til å trene hos Mudo når du tydeligvis har såpass store problemer med både pris og det de praktiserer på teknikkfronten.

500kr for en klubb der du forhåpentligvis trener i en ikke altfor stor gruppe med god personlig oppfølging er ingen upris i dagens treningssamfunn. Forhåpentligvis har de da topp lokaler samt muligheter til å trene noen ganger i uka. Ser du på f.eks Crossfitgymer er det ikke uvanlig å betale over 800 i måneden, og folk synes dette er verdt det.

Og delt sparringsutstyr Huh Mulig jeg er hygienefreak, men jeg synes det er ille nok de gangene jeg må låne utstyr fra andre når jeg er innom og trener i klubber og jeg ikke har med meg utstyr sjøl.

Ja, jeg fremstår litt som at jeg hater MUDO kjeden. Men dere må huske på at for meg er det grønnbelte det samme som å få et skilt rundt halsen med en bekreftelse på at jeg kan ta 5 jente push-ups. Når andre har skilt der det står at de kan ta så mange push-ups som jeg faktisk kan ta. Dere er såpass påståelige her at jeg trygt tørr å påstå at dere ville reagert på samme måte i mine sko. Nå som vi er inne på det står min utfordring om å laste opp sammenhengende videoer av alle WTF mønstre eller annet pensum for kollektiv evaluering fortsatt oppe. Walk the walk.

Temaet i denne tråden har ikke vært hva jeg er fornøyd med i MUDO instituttet. Jeg er veldig fornøyd med folk jeg møter der, både de som trener og intruerer. Jeg er veldig mild og respekterende i min atferd og hinter forsiktig til de at jeg kanskje er satt litt i feil bås. det foregår ingen ukontrollerte utblåsninger der.

Jeg liker særlig punchingbaggene på vektrommet. Ikke minst at jeg kan få skikkelig sparringstrening gjennom kickboxing og BJJ. Så det er noe av hva jeg liker med MUDO. At jeg kan finne sparringsutstyr som er godkjent av WTF på internett som er nesten under halve prisen av hva de tilbyr er bare et faktum. Og den kritikken jeg reiser mot MUDO er legitim ut i fra de opplysningene jeg sitter med og har gått litt inn i, selv om det blir lite detaljert uten å skrive en artikkel om det.

Mye av kritikken jeg kommer med er også avsporing fra hva min grad og hva jeg skal læres opp til for å komme videre angår. Jeg er jo missfornøyd med WTF sparring og ser på det som noe som ikke bør kalles kampsport. Jeg liker heller ikke selvforsvar med avtalte teknikker, med mindre situasjonen er stillestående, som at en bølle har hånden på skulderen din og du tror noe kommer til å skje så du vil slå han ut først.

Jeg er ikke noe fan av obligatorisk utstyr fordi det ikke har noe med deres evner som taekwondo utøvere, og det er hva en gradering skal teste.
Onido
« Reply #25 on: 29.01.13 at 00:23:33 »

Apropos TKD i MMA, Onido: Kjenner du til Anthony Pettis? En MMA-utøver som også har 3. dan i TKD. Altså, sier ikke at han er TKD-utøver, for han har jo trent på et MMA-gym i mange år, har svart belte i bjj osv, men han implementerer TKD'en sin (iallefall enkelte teknikker) inn i MMA/Thaiboksingen. Og teknkkene han bruker er ganske annerledes og innovative i MMA-sammenheng. Ganske kult smile

Absolutt noe jeg må sjekke ut nå med en gang.
AndersBreiflabb
*
Veteran

« Reply #26 on: 29.01.13 at 01:04:56 »

enjoy smile
Nightwatch
*
Forummedlem

« Reply #27 on: 29.01.13 at 09:52:50 »

Hvis målet ditt er å starte en klubb som bygger opp elever mot f.eks K1 kamper, så virker det for meg som om du går en lang omvei. I Gjøvik er det en MMA klubb drevet av Jose Carlos, som vil gi deg topp trening frem mot målet ditt. I Lillehammer er det såvidt jeg vet MUDO og karate, så om du starter en ny TKD klubb vil du være i konkurranse med MUDO, som er flinke på drift og markedsføring. Starter du derimot en MMA klubb, med backup fra Jose Carlos vil du fylle en nisje i Lillehammerområdet som det er interesse for, men ingen tilbud rundt.
Legger du fokus på å bli god i MMA vil du kunne bruke det du kan fra TKD fra før av, men et eventuelt sortbelte i MUDO vil ikke gi deg noe du ikke allerede har. Under Carlos kan du eventuelt få deg et BJJ sortbelte, som gir langt mer cred.

Kort sagt: Reis til Gjøvik og tren med Jose Carlos, skaff lokale i Lillehammer, heng opp noen MMA plakater på skoler etc, tren deg opp i MMA sammen med likesinnede, og utvid kampsportmiljøet i byen. Da sparer du deg for to-tre år med frustrasjon hvor du ikke lærer noe nevneverdig nytt, og ikke kommer noen vei med klubbprosjektet ditt.

Ved å fokusere på bare å mikse WTF og ITF for å gå K1 så blir det som å skulle skru inn en spiker med en hammer, det er tungvindt, og skrutrekkeren er jo så lett tilgjengelig.
« Last Edit: 29.01.13 at 10:14:56 by Nightwatch » Logged
perbl
Überauthoratha
*
Veteran

Advarsel, klemfare!
« Reply #28 on: 29.01.13 at 23:17:03 »

Mye av kritikken jeg kommer med er også avsporing fra hva min grad og hva jeg skal læres opp til for å komme videre angår. Jeg er jo missfornøyd med WTF sparring og ser på det som noe som ikke bør kalles kampsport. Jeg liker heller ikke selvforsvar med avtalte teknikker, med mindre situasjonen er stillestående, som at en bølle har hånden på skulderen din og du tror noe kommer til å skje så du vil slå han ut først.

Igjen, jeg har hvertfall inntrykk av at mange WTF-klubber har så stort fokus på olympisk sparring/kamp at jeg egentlig lurer på hvorfor du vil trene der når du tydeligvis synes konseptet er skikkelig teit smile

WTF-kamp er idrett av type kampsport, og ikke nødvendig noe som er spesielt direkte overførbart til selvforsvar, selv om du selvsagt får bonuser som kjapt fotarbeid, kroppskontroll, spenst og jævlig kjappe svingspark som ofte kan ha overførbarhet for å trene andre ting. Sparker du så kjapt som endel av WTF-folket jeg kjenner gjør, skal det ikke nødvendigvis så mye trening til før de også er i stand til å gjøre det samme med en legg eller vernesko mot låret i en selvforsvarssituasjon.

Og er du opptatt av effektivt selvforsvar og trening optimalisert mot fullkontakt av type K1 og MMA, synes jeg Nightwatch kom med et par svært gode tips her.

Per B. Løvsletten
Mannen uten x
Veteran

« Reply #29 on: 30.01.13 at 08:01:27 »

Min mening er at å starte sin egen WTF\ITF klubb i lillehammer vil ikke være lurt.  Det er flere grunner til det;

1.  Du har ikke nødvendig bagasje. Hvem vil trene hos en ikke sortbelte\meritert utøver, når det finnes et profesjonelt institutt der?
2.  Du kommer til å gi ut belter uten tyngde. I tkd så er det vel kukkiwon (??) som får papirer hver gang du graderer deg, og på den måten er man i et system. Hvis man omgår det, kan du like gjerne bare kjøpe deg et svartbelte!

Kombinasjonen av 1 og 2 er at ingen vil velge deg Wink!

Jeg er enig med nightwatch! Start heller opp en MMA-rettet "klubb"\gruppe. Tog til Oslo er ikke mer enn 2.5 timer hver vei, så å få opp noen med kompetanse for helge semiarer osv bør være fult mulig. Kjenner fler dyktige utøvere som ville vært villige til å undervist 4-5 timer lør og 4-5 timer søn for et par tusen, om de i tilegg ble tilbudt noe sted å sove smile!

« Last Edit: 30.01.13 at 08:03:50 by Mannen uten x » Logged

Mr. sexy!
Pages: 1 [2] 3 4 5 6  All Go Up Print 
Kampforum.no  |  Disipliner  |  Mudo  |  Topic: Undervurdert og undergradert « previous next »
Jump to:  

Social sharing