Welcome, Guest. Please login or register.
Did you miss your activation email?
18.10.18 at 00:44:38

Login with username, password and session length
* Home Help Search Login Register
Kampforum.no  |  Disipliner  |  Mudo  |  Topic: Undervurdert og undergradert 0 Members and 2 Guests are viewing this topic. « previous next »
Pages: 1 2 3 4 [5] 6  All Go Down Print

Undervurdert og undergradert

Onido
« Reply #60 on: 05.02.13 at 01:44:42 »

Jeg er fortsatt i sjokk etter å høre prisene på dette. Jeg trodde det var kødd, høres ut som noe i fra the foot fist way.
Addey
Mr. Nice Guy :)
*
Veteran

It's okay - he's in a happy place now.
« Reply #61 on: 05.02.13 at 09:42:32 »

Da velger du et annet sted å trene... Jeg synes ikke det er ublu priser i det hele tatt. Å kreve at ens sortbelter har eget beskyttelsesutstyr synes jeg er helt på sin plass. Kreves det at utstyret kjøpes via Mudo, eller kreves det kun at man kjøper godkjent utstyr? Dette er også utstyr man ikke nødvendigvis kjøper over natta. Skal man trene så trenger man dette utstyret, og kan kjøpe det over tid.

Som mange andre her synes jeg ideen om å bruke andres utstyr er helt forferdelig, og veldig uhygienisk. At det settes krav om å delta på et par seminarer synes jeg også er helt greit. De aller fleste seminarer jeg har vært på har gitt muligheten til å overnatte i treningslokalet, dersom økonomien skulle være skranten, og det er også ofte mulig å finne folk å overnatte hos. Selv har jeg overnattet på stoler, sofaer, tribuner, gulv... Er interessen der er det å sove det minste problemet.

Hvis det kun hadde kostet meg 5000 kroner å trene frem mot sortbeltet, så hadde jeg ansett det som en svært så hyggelig priset investering. Selv har jeg brukt sikkert det tidobbelte av dette på seminarer, reiser og utstyr, og jeg er langt fra den som har brukt mest penger på denslags (eller hva Agandhjin??). En del av mine andre hobbyer koster mye mer penger (jeg er for eksempel bitt av den ikke akkurat billige hjemmekino-basillen...), og blir det for mye penger, så må man rett og slett spørre seg om det er verd det man får for de pengene. Som du kan se av medlemsantallet til Mudo, så mener svært mange at det de får er verd pengene de betaler. Hvis du ikke synes det, så finner du deg som sagt et annet sted å trene.

Agandhjin
Autentisk Kampentusiast
*
Guru

« Reply #62 on: 05.02.13 at 09:54:27 »

2013 kommer til å bli mitt dyreste år hittil smile Følg med!

Dan Thomas Agandhjin Marceliussen Blogg
Juggernaut Fight Group
Addey
Mr. Nice Guy :)
*
Veteran

It's okay - he's in a happy place now.
« Reply #63 on: 05.02.13 at 10:48:24 »

2013 kommer til å bli mitt dyreste år hittil smile Følg med!

And that's saying something  blink

Nightwatch
*
Forummedlem

« Reply #64 on: 05.02.13 at 11:08:09 »

Hvordan skal du som instruktør kunne demonstrere kampdelen av systemet ditt uten utstyr? Jeg har fått et inntrykk av at du dagen du får 1dan i MUDO hadde tenkt å slutte, for så å starte din egen klubb. Da vil du trenge det utstyret du ikke er villig å betale for. Det at de ønsker at sortbelter skal ha vært på seminar ser jeg på som noe positivt. Det vil hjelpe på kvaliteten og samholdet i organisasjonen å ha større felles samlinger, og man ønsker jo gjerne litt kvalitet på sortbeltene sine.
I organisasjonen jeg trener i er det forventet at man som instruktør har utstyret i orden, samt drar på langt flere og lengre seminarer enn det du sier kreves i MUDO organisasjonen før man får sin første dangrad.
Det er visst en grapplinggruppe i Lillehammer tilknyttet gruppen i Gjøvik allerede, så du slipper reiseveien også. Jeg vet ikke om de trener på hele MMA aspektet i Lillehammer, men det gjør de i Gjøvik. Kickbokseklubben i Hamar har også et bra nivå. Bokseklubben i Raufoss er også veldig bra. Jeg vet ikke hva prisene er på noen av disse stedene, men de har alle en enorm kompetanse.

MUDO er som Elixia, dyrt og profesjonelt drevet. Du er ikke garantert den beste treningen, men lokalene er i orden, og instruktørene møter opp.
sulim
Forumavhengig

VENI. VIDI. VICI.
« Reply #65 on: 05.02.13 at 12:17:03 »

Hvordan skal du som instruktør kunne demonstrere kampdelen av systemet ditt uten utstyr? Jeg har fått et inntrykk av at du dagen du får 1dan i MUDO hadde tenkt å slutte, for så å starte din egen klubb. Da vil du trenge det utstyret du ikke er villig å betale for. Det at de ønsker at sortbelter skal ha vært på seminar ser jeg på som noe positivt. Det vil hjelpe på kvaliteten og samholdet i organisasjonen å ha større felles samlinger, og man ønsker jo gjerne litt kvalitet på sortbeltene sine.
I organisasjonen jeg trener i er det forventet at man som instruktør har utstyret i orden, samt drar på langt flere og lengre seminarer enn det du sier kreves i MUDO organisasjonen før man får sin første dangrad.
Det er visst en grapplinggruppe i Lillehammer tilknyttet gruppen i Gjøvik allerede, så du slipper reiseveien også. Jeg vet ikke om de trener på hele MMA aspektet i Lillehammer, men det gjør de i Gjøvik. Kickbokseklubben i Hamar har også et bra nivå. Bokseklubben i Raufoss er også veldig bra. Jeg vet ikke hva prisene er på noen av disse stedene, men de har alle en enorm kompetanse.

MUDO er som Elixia, dyrt og profesjonelt drevet. Du er ikke garantert den beste treningen, men lokalene er i orden, og instruktørene møter opp.

nei! kan ikke holde meg una d her:)
Har aldri vært borti noe mere uprofesjonelt enn Elixia! Det føles ut som folk blir satt på stillinger for å fylle plass. Dyrt, dårlig service, og ansatte som ikke gidder å gjøre noe med det folk klager over! aldri mere.
Og det er vedig mange som mener det:)
Onido
« Reply #66 on: 05.02.13 at 13:18:35 »

Jeg syns dere sleiver på pucken nå. Det er ikke mindre enn tre poster om svetteangst i denne tråden fra før. Nok en gang blir jeg nødt å gjenta at jeg har ikke noe i mot å kjøpe inn utstyr til eget bruk. Min plan er å gå kickboxing turnering og annet, jeg har kjøpt meg fotbesytter, hansker og hjelm, samt tkd vest allerede.

Det jeg reagerer på er at graderingen vurderer om man har kjøpt utstyret. Der av ordet "obligatorisk utstyr". Det er altså ikke utøverens evner eller ferdigheter som vurderes, men deres materielle ressurser. Når da MUDO selger utstyret selv blir dette å påtvinge elevene smøring. Dette gjelder også seminarene, ikke minst teoretisk pensum.

Mitt andre poeng er at det er til en viss grad ansvarsfraskrivelse. Mudo har sparringstreninger og bør ha klubbeidutstyr som et åpent alternativ for utøvere med dårlig råd eller studenter som rett og slett nettop har startet i ny klubb og har utstyret liggende hjemme hos mor og far som bor 50mil unna.

Mudo bør også ha et billigere alternativ en mudocon, de kan foreksempel leie inn en som er gradert til å utdanne svart belter. Som sitter bak et bord og ser på i fem minutter for å så synse ut i fra dette hvor god utøveren er, selv om treneren som har fulgt utøveren i årevis i grunn vet mye bedre, men pga. byråkrati så må det gjøres på denne måten.

Jeg er klar over at akkurat for mudokjeden vil dette nok skape elendig kvalitet på svartbeltene. Fordi dem har 5.cup elever som kan 5 poomser, der jeg i fra min klubb kan 15 wtf poomser+ et par i fra itf. Men det er jo ingenting i veien med å reformere tkd pensumet viss det gjør de så flaue at de skal late som at mine evner ikke eksisterer. TKD trenger en skikkelig støvtørk, ikke minst sparringstreninger der man har lov til å slå mot hodet og bruke grappling.
« Last Edit: 05.02.13 at 13:22:43 by Onido » Logged
Nightwatch
*
Forummedlem

« Reply #67 on: 05.02.13 at 13:32:42 »

Har aldri vært borti noe mere uprofesjonelt enn Elixia! Det føles ut som folk blir satt på stillinger for å fylle plass. Dyrt, dårlig service, og ansatte som ikke gidder å gjøre noe med det folk klager over! aldri mere.
Beklager Sulim, jeg har aldri trent på Elixia selv, så jeg gikk bare utifra hvordan de reklamerer smile
Nightwatch
*
Forummedlem

« Reply #68 on: 05.02.13 at 14:00:54 »

Jeg syns dere sleiver på pucken nå. Det er ikke mindre enn tre poster om svetteangst i denne tråden fra før. Nok en gang blir jeg nødt å gjenta at jeg har ikke noe i mot å kjøpe inn utstyr til eget bruk. Min plan er å gå kickboxing turnering og annet, jeg har kjøpt meg fotbesytter, hansker og hjelm, samt tkd vest allerede.

Det jeg reagerer på er at graderingen vurderer om man har kjøpt utstyret. Der av ordet "obligatorisk utstyr". Det er altså ikke utøverens evner eller ferdigheter som vurderes, men deres materielle ressurser. Når da MUDO selger utstyret selv blir dette å påtvinge elevene smøring. Dette gjelder også seminarene, ikke minst teoretisk pensum.
MUDO stiller krav, om du ikke klarer kravene så kan du finne på noe annet. Utstyrskravet i kampsport er rimelig lite med mindre du er blant oss særingene (f.eks Dan Thomas).
De kan fint vurdere utøvernes ferdigheter selv om utøverne har kjøpt seg utstyr. Seminarer er bra for kampsportutøvere, du burde dra på så mange som lommeboka og tiden tåler.

Mitt andre poeng er at det er til en viss grad ansvarsfraskrivelse. Mudo har sparringstreninger og bør ha klubbeidutstyr som et åpent alternativ for utøvere med dårlig råd eller studenter som rett og slett nettop har startet i ny klubb og har utstyret liggende hjemme hos mor og far som bor 50mil unna.
Lar de deg sparre fullkontakt uten utstyr? Er det ikke tryggere for deg å holde ditt eget utstyr, eller vil du ha potensielt utslitt klubbutstyr?

Mudo bør også ha et billigere alternativ en mudocon, de kan foreksempel leie inn en som er gradert til å utdanne svart belter. Som sitter bak et bord og ser på i fem minutter for å så synse ut i fra dette hvor god utøveren er, selv om treneren som har fulgt utøveren i årevis i grunn vet mye bedre, men pga. byråkrati så må det gjøres på denne måten.
MUDO er en av de første profesjonelle kampsportkjedene i Norge, det betyr at folk som driver klubbene kan jobbe med det fulltid, og forhåpentligvis drive bedre enn de som må jobbe på siden. Skal man drive profesjonelt med kampsport så må man tjene inn pengene, gjennom midler som graderinger, utstyr, store barnegrupper osv. I Norge er det en holdning om at det er feil at folk skal tjene penger på idrett. Hvis du også mener det, så kan du stemme med pengene dine, og melde deg ut. Det er ingen som tvinger deg til å trene Mudo TKD, du har mange alternativer, men du har tydeligvis bestemt deg for at du skal trene der, og de skal forandre seg for deg. Flere her inne har startet egen klubb fordi de ikke fant alternativer de ville velge, du kan også det.

Jeg er klar over at akkurat for mudokjeden vil dette nok skape elendig kvalitet på svartbeltene. Fordi dem har 5.cup elever som kan 5 poomser, der jeg i fra min klubb kan 15 wtf poomser+ et par i fra itf. Men det er jo ingenting i veien med å reformere tkd pensumet viss det gjør de så flaue at de skal late som at mine evner ikke eksisterer.
Hvis du måler nivå i antall mønster man kan, så har du mye å lære.

TKD trenger en skikkelig støvtørk, ikke minst sparringstreninger der man har lov til å slå mot hodet og bruke grappling.
WTF TKD sparring er kun spennende for spesielt interesserte, men de har kommet seg til OL, og har en stor organisasjon på verdensbasis, så de er nok fornøyd med sin nisje.
Du og jeg er ikke interessert i denne sparringsformen, men istedenfor å trene med K1 regler med dyktige fightere, så prøver du å reformere WTF fra bunnen. Hva så om de begynte med sparring med slag mot hodet og grappling, har instruktørene kompetanse på det? Jeg kjenner et par MUDO instruktører som har det, men nå presser du enda mer pensum nedover alle som trener der. Du kommer til en gruppe folk som er fornøyd med det de driver med, uavhenig om det er den ultimate form for selvforsvar, eller gjør deg istand til å vinne i UFC, og så sier du at demmers mål for treningen ikke er riktig fordi du har andre mål. Finn ut hva du vil, og finn noen som driver med det, eller start ditt eget. For å dra inn disse utdanningsmetaforene dine: Hvis du vil bli bilmekaniker, men begynner på tegning form og farge istedenfor, så kan du ikke forvente at de gjør om pensumet sitt for å tilpasse seg deg.
sulim
Forumavhengig

VENI. VIDI. VICI.
« Reply #69 on: 05.02.13 at 17:35:03 »

Beklager Sulim, jeg har aldri trent på Elixia selv, så jeg gikk bare utifra hvordan de reklamerer smile

0 stress:)
Onido
« Reply #70 on: 05.02.13 at 17:55:15 »

Den metaforen treffer i grunn spikeren på hodet. Jeg ville trene kampsport, men på grunn av misforståelser har jeg begynt på balletklubb. Jeg kommer til å kun prioritere kickboksing og bjj fra nå av. Jeg har allerede startet å friske p
Opp mine ITF poomser:)
Werner
*
Forumavhengig

« Reply #71 on: 06.02.13 at 16:06:43 »

Men alt det satt til siden så har vell denne diskusjonen eskalert til det punktet hvor det kun kan avgjøres gjennom duel hvem som har mest rett. Her er en utfordring: http://svarfrarick.blogg.no/1359763733_kampsport_utfordring.html
Hmm....

Har sett på videoklippet du la ut, samt poengskalaen din.
Måten å sette opp poeng på gir egentlig ingen mening. Ikke for min del i alle fall...

1. Hvert mønster bør gis poeng ut fra det ene mønster man går.
2. Hver enkelt teknikk/bevegelse ("Poom") bør bedømmes ut fra følgende:
  • Presis benstilling (tyngdepunkt, rettning på ben/tær og balanse/stabilitet)
  • Spark; Korrekt utført med opptrekk, "spark", tilbaketrekk og nedsett. I "spark" delen bør også korrekt fotstilling (vrist, tåball, rettning etc) bedømmes
  • Håndteknikker - Blokk: Presis start/slutt og bane.
  • Håndteknikker - Slag: Også presis start/slutt og bane, spesielt fokus treffpunkt (slutten av bevegelsen).
3. Presentasjonen av mønsteret;
  • Stabilitet/balanse i bevegelsene. Samt "frys" (altså ikke gå videre med en teknikk før den forrige er ferdig fullført og definert)
  • Korrket kraftgenerering (hoftebruk og samtidig fot og håndbevegelse)
  • Pusteteknikk / kiap
  • Rytme, tempo og flyt
  • Hurtighet og styrke i bevegelsene

Det hadde også vært interessant om du definerte mer hva du mener med 100% ren stil "som en instruksjonsvideo"?? Og er det slik å forstå at du gav deg selv "0" poeng på dette, eller at du IKKE hadde fratrekkt (altså at du selv går helt stilrent?)
« Last Edit: 06.02.13 at 21:23:53 by Werner » Logged

Werner Lindgård. WTF Taekwondo - http://www.keumgangteam.net
Déjà Moo: The feeling you've heard this bull before.
Gibson
« Reply #72 on: 06.02.13 at 17:00:10 »

...siden du er så vanvittig god i selvforsvar og realistisk kamp gleder vi oss veldig til å se sparringsklippene dine smile å legge ut poomsae-klipp for å vise hvor god du kan være i realistisk kamp blir som å legge ut pingpong-klipp for å vise hvor god man er i tennis.

Og i likhet med Werner er jeg veldig nysgjerrig på hva du selv synes om kvaliteten på dine poomsaer for det poeng systemet var det umulig å forstå noe av. Du vet at poomsae har universelle regler for bedømning fastsatt av WTF til konkurranser osv, sant?
« Last Edit: 06.02.13 at 17:09:04 by Gibson » Logged
Onido
« Reply #73 on: 07.02.13 at 03:04:50 »

Nei, nå er det deres tur.

Walk the walk, don't talk the talk. Ikke vær en kylling om du skal stå der og bedømme meg som om jeg var en hauk. Du eksisterer ikke for meg før du presterer noe. Om du har et svart belte du har betalt et par tusen kroner for bryr meg ingenting lengre, jeg trener ikke WTF, jeg anerkjenner ikke deres poomse regler heller.

Mønsteret utføres nært en hel time, helst når viseren står rett opp. Dette er for å vise at det er på første forsøk. En får poeng per riktige beveglse. Poengene dobles om en ikke tar pause i mellom, siden dette er hardere og vil gå ut over utførelsen. Om teknikken er særdeles god får en ti stilpoeng. En kan utføre så mange mønster en vil, men kun det samme mønsteret en gang. Om en tuller til på en poomse kan en prøve en gang på nytt om en har tatt fire poomser, to ganger viss man har åtte osv.

Dette er hva som skal til for å få ti stilpoeng: http://www.youtube.com/watch?v=6ELApKxX3qk

Jeg er ute etter å teste at dere kan det godt nok til å utføre hvert mønster etter hverandre uten mye betenknings tid. Det handler om hva som ligger lagret i harddisken deres, ellers kunne jo hvem som helst sett noen videoer på youtube og gjort det, om de bare filmet gang på gang ville det blitt perfekt til slutt.

Jeg har ingenting mere å si, om dere forstår norsk så finner dere ut av reglene til slutt, dere må bare bruke hjernen deres. Så a little less conversation a little more action please.
« Last Edit: 07.02.13 at 03:17:36 by Onido » Logged
Agandhjin
Autentisk Kampentusiast
*
Guru

« Reply #74 on: 07.02.13 at 05:00:32 »

Den metaforen treffer i grunn spikeren på hodet. Jeg ville trene kampsport, men på grunn av misforståelser har jeg begynt på balletklubb. Jeg kommer til å kun prioritere kickboksing og bjj fra nå av. Jeg har allerede startet å friske p
Opp mine ITF poomser:)

Jeg kommer litt sent i debatten, men...

a) Hvordan er ITF poomser relevant til kickboxing?
b) "Hvor vil du" med å mikse kickboxing og BJJ?
c) NightWatch: Du traff en nerve, så jeg tror jeg vet hvem du er

smile

Dan Thomas Agandhjin Marceliussen Blogg
Juggernaut Fight Group
Pages: 1 2 3 4 [5] 6  All Go Up Print 
Kampforum.no  |  Disipliner  |  Mudo  |  Topic: Undervurdert og undergradert « previous next »
Jump to:  

Social sharing