Welcome, Guest. Please login or register.
Did you miss your activation email?
19.06.18 at 09:44:24

Login with username, password and session length
* Home Help Search Login Register
Kampforum.no  |  Disipliner  |  Mudo  |  Topic: Undervurdert og undergradert 0 Members and 1 Guest are viewing this topic. « previous next »
Pages: 1 2 3 4 5 [6]  All Go Down Print

Undervurdert og undergradert

Werner
*
Forumavhengig

« Reply #75 on: 07.02.13 at 09:08:09 »

Du eksisterer ikke for meg før du presterer noe.
Ok, vi får se hva fremtiden bringer Wink

Om du har et svart belte du har betalt et par tusen kroner for bryr meg ingenting lengre,
Hmm... Om jeg teller over antall år jeg har trent, antall samlinger, utstyrinnkjøp, konkurranser, reiser, overnattinger++ så ligger jeg nok drøyt over et par tusen ja...

jeg trener ikke WTF, jeg anerkjenner ikke deres poomse regler heller.
Hmm... Trener du ikke på Mudo? Du vet at Mudo er underlagt Norges Kampsportforbund, WTF Seksjonen, som igjen ligger under WTF og Kukkiwon? Og siden du ikke anerkjenner deres regler, hvilke regler er det du da egentlig følger?? Er det du selv som har satt standarden og laget dine egne regler?

Mønsteret utføres nært en hel time, helst når viseren står rett opp. Dette er for å vise at det er på første forsøk.
Denne skjønner jeg overhodet ikke? Hvordan i alle dager skal dette vise at det er første forsøk??

En får poeng per riktige beveglse.
Hva definerer du som riktig bevegelse?? Det er dette jeg egentlig spør om i innlegget mitt over her.

Poengene dobles om en ikke tar pause i mellom, siden dette er hardere og vil gå ut over utførelsen.
Sært poengsystem. Men ja, enig i at det er hardere... Men at det skal gå ut over utførelsen sier vel noe om man er godt trent eller ikke? Og til info; å gå alle de 9 første poomsene (Tae Geuk Il Jang --> Tae Geuk Pal Jang + Koryo) i "en jafs" er, i alle hos oss, standardkravet (og den første delen) av graderingen opp til sort belte...

Om teknikken er særdeles god får en ti stilpoeng.
Kommer disse poengene i tillegg? Som en total for alle mønster? Eller kommer det 10 poeng ekstra pr. mønster?
Og ang. disse "stilpoengene", er ikke det egentlig det jeg også spør om over? Under "presentasjon"?

En kan utføre så mange mønster en vil, men kun det samme mønsteret en gang. Om en tuller til på en poomse kan en prøve en gang på nytt om en har tatt fire poomser, to ganger viss man har åtte osv.
Denne er for meg helt ulogisk! Hvorfor skal det være behov for å gå mønsteret en gang til? Som du sier "om du tuller det til"... Da kan du pr. min definisjon ikke mønsteret godt nok, og skal for pokker ikke videre oppover i beltene! I alle fall ikke opp til et sort belte!

Dette er hva som skal til for å få ti stilpoeng: http://www.youtube.com/watch?v=6ELApKxX3qk
Takk for denne. Dette er faktisk en av de bedre jeg har sett. Men fortsatt litt ting å plukke på (selv om jeg på en del ting kanskje ikke går like rent selv)...

Ellers synes jeg personlig at denne er veldig stilren og bra smile

Jeg er ute etter å teste at dere kan det godt nok til å utføre hvert mønster etter hverandre uten mye betenknings tid. Det handler om hva som ligger lagret i harddisken deres, ellers kunne jo hvem som helst sett noen videoer på youtube og gjort det, om de bare filmet gang på gang ville det blitt perfekt til slutt.
Som sagt, så er det et krav hos oss å gå alle de 9 første poomsene rett etterhverandre uten pause...
I tillegg, når du har så "høye krav" til andre, hvorfor i alle dager legger du da inn "muligheten for å feile" i ditt eget poengsystem. Her er det rett og slett noe som skurrer kraftig hos meg. Du sier du ønsker å teste andre om de kan sakene sine? Og du viser jo selv i den videoen at du IKKE kan det (da du har en del større pauser)...
Det er også derfor jeg stiller deg spørsmålet om hvor du bedømmer deg selv? Jeg trenger en "base-line" å gå utifra i forhold til hva DU faktisk mener.

For meg er nemlig det å gå poomse noe MER enn bare å gå et gitt antall bevegelser etter hverandre. Nettopp som du sier, at det ikke bare skal "hermes etter" i bevegelsene, men faktisk utføres som en teknikk. I og med at du poster det andre videoklippet med hva som kreves for å få full score på stilpoeng, er det da slik å forstå at du mener det er en forskjell på deg og ham? Eller at dere går likt?

Jeg har ingenting mere å si, om dere forstår norsk så finner dere ut av reglene til slutt, dere må bare bruke hjernen deres. Så a little less conversation a little more action please.
For en som i diverse tråder her utbasunerer at folk blir for personlige og går til personangrep og ikke sak, så synes jeg dette er en veldig interessant uttalelse... Wink

Werner Lindgård. WTF Taekwondo - http://www.keumgangteam.net
Déjà Moo: The feeling you've heard this bull before.
Addey
Mr. Nice Guy :)
*
Veteran

It's okay - he's in a happy place now.
« Reply #76 on: 07.02.13 at 14:16:52 »

Ok, jeg ser at Werner har svart mye av det samme, men jeg kan ikke dy meg..

jeg trener ikke WTF, jeg anerkjenner ikke deres poomse regler heller.

Er ikke disse reglene laget nettopp for å bedømme stilen, slik du etterlyser?

Mønsteret utføres nært en hel time, helst når viseren står rett opp. Dette er for å vise at det er på første forsøk.

Hæ?? Så du mener det at hvis viseren ikke står rett opp, så er det ikke første forsøk?? Hvis jeg går et mønster og filmer meg selv, så er det umulig for meg å ta det opp på nytt igjen en time senere, eller enda enklere, bare stille klokka?? Og uansett, hvis det er forsøk 4 eller 5, da lurer jeg ingen andre enn meg selv. Kan jeg ikke gå mønsteret igjennom uten å køle det til, så kan jeg det ikke, og er det liten vits i å bedømme det. Det faktum at man klarer å gå gjennom bevegelsene i et mønster vil vel på ingen måte si at man kan mønsteret!

Om en tuller til på en poomse

så kan man ikke poomse'n...

Jeg er ute etter å teste at dere kan det godt nok til å utføre hvert mønster etter hverandre uten mye betenknings tid.

Skal man hevde seg å være på svartbeltenivå skal man kunne gå samtlige mønstere etter hverandre uten betenkningstid punktum. Ikke "uten mye", bare "uten".

Onido
« Reply #77 on: 07.02.13 at 19:59:55 »

Jeg kommer til å poste de bidragene jeg får inn, det settes pris på, jeg tror at det kommer til å bli en bra greie. Jeg ser gjerne at dere filmer deres egne elever, gjerne med samme belte grad som meg eller 5.cup. Jeg kommer ikke til å si noe mere om videoene enn å takke for bidraget, resultatet taler for seg selv.

Ellers ligger det jo videoer på youtube av sortbelte graderinger til forskjellige folk. Så jeg vet omtrent hvordan standarden er. Jeg synes den er ok, men ikke så høy som dere gir inntrykk av.  De har litt feilmargin.
« Last Edit: 07.02.13 at 20:16:20 by Onido » Logged
jonneman
**
Stuntposter

« Reply #78 on: 20.06.13 at 08:50:12 »

Merkelig diskusjon syns nå jeg. En del merkelige utsagn fra Onido. Skjønner ikke helt hva klokka har med poomsae å gjøre jeg da.

John Olav Rasmussen-Moe
4 Dan WTF Taekwondo
Kiap TKD Klubb, Harstad
Vic86
*
Forummedlem

« Reply #79 on: 22.08.13 at 15:29:21 »

Hej. Nu vet jag inte riktigt hur kvaliteten är mudo, men här är ett utdrag av de gradienter till 4 dan. är graderingar bra nog för dig?
http://www.youtube.com/watch?v=YYvW5q4zLVk
Nu vet jag inte om detta är kvaliteten då, men ... :-)
Agandhjin
Autentisk Kampentusiast
*
Guru

« Reply #80 on: 13.09.13 at 10:22:32 »

Hej. Nu vet jag inte riktigt hur kvaliteten är mudo, men här är ett utdrag av de gradienter till 4 dan. är graderingar bra nog för dig?

De har ikke de kvalitetene jeg er ute etter, men jeg har nok ikke hva de er ute etter heller....
Så, nja, hva skal vi sammenligne med for å definere en skala for kvalitet?

Dan Thomas Agandhjin Marceliussen Blogg
Juggernaut Fight Group
Nightwatch
*
Forummedlem

« Reply #81 on: 13.09.13 at 13:18:23 »

Kvalitet er et veldig relativt begrep. Ser man en video av en utøver og tenker "Jeg vil bevege meg slik som ham" så er det en god start. De fleste av oss som er på forumet har trent så lenge at vi har bestemt oss litt for hva vi synes er gode bevegelsesprinsipper, så vi blir nok litt låst til hva vi foretrekker. Når jeg ser videoen Vic86 poster så ser jeg ikke noe jeg har lyst til å legge mye innsats på å lære, men med en annen personlig kampsporthistorie kan det være jeg hadde syntes det.
Addey
*
Veteran

« Reply #82 on: 03.10.13 at 12:26:27 »

For å være helt ærlig så synes jeg ikke dette var stort til kvalitet... Ikke som kampsportutøvere på et greit nivå sånn generelt, og i hvert fall ikke som taekwondoutøvere spesielt... Her er det veldig mye dårlig utførte teknikker, utøvere som svært ofte er i ubalanse, og har generelt sett dårlige bevegelsesmønstre. Spesielt helt i begynnelsen av videoen var det faktisk ganske forferdelig. Det tok seg opp utover i videoen, og noen av utøverne hadde absolutt kvaliteter jeg setter pris på. Men, dersom dette er generell kvalitet på 4. dan hos Mudo, så må jeg innrømme at jeg ikke er overvettes imponert dessverre.

Gibson
« Reply #83 on: 03.10.13 at 17:51:33 »

Disse har nok fått litt "alderspoeng" da de ikke akkurat begynte på TKD som tenåringer Jørn Arild Wink MUDO er nøye med sine Master-kandidater og der det for den litt eldre garde kanskje kan skorte litt på det fysiske kan man ta dette igjen med gode teoretiske og medmenneskelige egenskaper.

Jeg ville hvertfall heller hatt en Master med god teoretisk forståelse for sporten og som er en god pedagog og menneskekjenner, men som ikke alltid har perfekt teknikk enn en teknisk perfekt dust med null forståelse for sporten annet enn på det fysiske plan smile

Gutta på filmen er fantastiske ambassadører og instruktører for MUDO og har skapt ekte og god Taekwondo-glede for flere hundre elever gjennom mange år.
Addey
*
Veteran

« Reply #84 on: 03.10.13 at 20:11:08 »

Det kan så være, det som ble diskutert her var nå faktisk kvaliteten på utførelsen. Jeg har hatt fornøyelsen av å trene med svært kompetente utøvere både i 50-, 60- og 70-årene (noen få som fortsatt gidder når de runder 70 gitt...) som har høy teknisk standard, så jeg er ikke helt enig i at alder er en god nok unnskyldning. Det er også stor forskjell på hva man skal kunne forvente skal få lov til å bli litt slappere med åra... At hurtighet, eksplosivitet, styrke og smidighet blir dårligere når man blir eldre er en sak (selv om jeg også kjenner eksempler på svært eksplosive noenogsekstiåringer), men at man skal godta at teknikker gjennomføres slurvete, og at kroppsholdning og balanse er på bærtur når man graderer til fjerde dan er faktisk ganske uforståelig for meg, nesten samme hvor god pedagog vedkommende er. Hvis vedkommende er en god pedagog, så la ham få en rolle som nettopp det da, opp til og med 4.-6. dan mener i hvert fall jeg at teknikk bør være en stor del av det man bedømmes for.

Pages: 1 2 3 4 5 [6]  All Go Up Print 
Kampforum.no  |  Disipliner  |  Mudo  |  Topic: Undervurdert og undergradert « previous next »
Jump to:  

Social sharing