Welcome, Guest. Please login or register.
Did you miss your activation email?
20.04.18 at 05:42:03

Login with username, password and session length
* Home Help Search Login Register
Kampforum.no  |  Generelt  |  Selvforsvar (Moderators: Rune Lind, Tormod, Simon Flack)  |  Topic: Selvforsvar - løp vekk 0 Members and 1 Guest are viewing this topic. « previous next »
Pages: [1] 2 3 4 5 ... 10 Go Down Print

Selvforsvar - løp vekk

Onido
« on: 04.02.13 at 03:42:54 »

Jeg ser at det ligger en bred konsensus i Norge om at det beste i en selvforsvarssituasjon er å vike unna og løpe med halen mellom beina.

I dag hadde jeg trening med noen nede på senteret som igjen gav meg denne "det beste er jo å bare løpe vekk da" talen og da tenkte jeg "AHA, indoktrinert pisspreik av et råd han har fått fra en person som aldri har vært i ekte bråk som han verken har reflektert over eller gjort seg egne tanker av". Selv minnes jeg de udødelige ordene til en god trener ute på Nesstun Taekwondokubb, han sa "Ja, folk likar jo itsje at eg sier dette til dokkar då, men av og til må en bare banke driten ut av folk" og da tenkte jeg at dette var en MYE bedre formulert setning på hva selvforsvar egentlig handler om. Det fanger essensen av selvforsvar, fordi det er jo ikke for ingenting man lærer det.

Jeg tenker på de stakkarene som får denne beskjeden av pålagt hjelpesløshet i fra instruktørene sine. Hva om noen faktisk gjorde dette? Her jeg bor kan jeg love at dere ikke hadde kommet noe langt i fra en knivdesperado, her er det nemlig speilglatt og dårlig strødd. Du hadde falt på magen og blitt dolket i ryggen uten sjangs til å forsvare deg. Å snu ryggen til en person med kniv som truet dere hadde vært det siste dere hadde gjort.

Jeg lurer på om den virkelige grunnen til at man får sånne beskjeder er at de fleste instruktører lærer bort fancy teknikker som aldri hadde fungert in real life og som de aldri har testet ut så mye som i en simulert selvforsvarssparring. Fordi det er hva jeg ser i hapkido, det er hva jeg ser i aikido, taekwondo, karate, jiu-jitsu osv.

En ting jeg har lært om knivforsvar er "angrip håndleddet aktivt og trekk hurtig tilbake, aldri vær offeret, aldri vær passiv, da dør du" og det er nettop det motsatte av dette som det ser ut som at folk på taekwondo og karate lærer. I Knarvik Karateklubb var det en gutt som var helt fenomenalt flink til å sloss, men han var lavest på rangstigen, mobbet og upopulær. Jeg sett mange sånne gutter og jenter rundt omkring på de ulike klubbene jeg har vært. Jeg må bare si at det som læres bort der ikke funker for dem i det hele tatt. For å ta denne karatekaren som eksempel så vet jeg at han var i situasjoner der diverse andre bøller desperat trengte å få juling og han gjorde ingenting. Og det hadde han lært fra sin klubb.

Det værste er at konskevensene er så store, jeg ser på facebooken hans at han har fått dame, hun er jo ingen prisvinner. Kanskje om han fikk lov til å sette seg selv i respekt og faktisk forsvare seg mot disse mobberene, så kunne han fått respekten han kom til Karate for å lære å kreve in the first place, men som bare ble en kunstig erstatning som han ruset seg på når han var akkurat i den settingen, sikkert mye på grunn av trusselen om utestengelse. Om han hadde fått lov til å uttrykke seg litt fritt så kanskje han kunne snudd livet sitt på hodet og fått en pen blondine med digre pupper.

Nå er jeg riktig nok i litt dårlig humør og det kan godt hende at når stormen har lagt seg at jeg må ta ting tilbake her. Men akkurat nå tenker jeg: Jeg er så jævla lei av forbanna feige fittenorges lut elendige neddummede kamsportavskyelighet som ikke kan slå en spiker ned i en kukake uten å ødelegge begge deler med sine fullkontaktsrestriksjoner og knockoutregler. Jeg holder det ikke ut.

Selv har jeg gjort det stikk motsatte. Da jeg begynte på videregående bestemte jeg meg for at nok var nok. Det var en tung prosess å ta tilbake verdigheten og kreve tilbake område og plass som var tatt i fra meg av bøller. Jeg tok en del juling og en gang blødde jeg som en foss ut tinningen fordi en russ hadde knust vannpistolen sin inn i meg, jeg fikk til og med kjeft i fra læreren "Du får ikke lov til å  stå opp for deg selv på den måten" liksom. Men det ble dame på meg og det ble festing på meg, og jeg fikk en mye bedre ungdomstid enn en skulle tro jeg hadde forutsetninger til.

Så dette her med å løpe vekk å være hjelpesløs det blir å stikke elever i ryggen. De kommer der fordi de trenger svar og veiledning, mange av de er sikkert på god vei mot depresjon. Man skal ikke tåle alt, særlig vi menn må ha en viss mengde respekt utenfor dojoens fire vegger. Og om noen truer denne så kan ikke jeg råde noen til å ikke konfrontere dette. Med mindre de liker å ikke ha sex, bli latterliggjort på daglig basis m.m.
Agandhjin
Autentisk Kampentusiast
*
Guru

« Reply #1 on: 04.02.13 at 11:22:44 »

Har delte meninger om denne tråden/temaet/skribenten smile

Dan Thomas Agandhjin Marceliussen Blogg
Juggernaut Fight Group
Frode-Falch
Dr Low kick
*
Veteran

Practice makes perfect only if u practice perfect.
« Reply #2 on: 04.02.13 at 11:27:16 »

Du skuffer her Dan Thomas. Jeg hadde forventet meg en skikkelig break down med masse quotes.

smile

VW
Forumavhengig

« Reply #3 on: 04.02.13 at 15:12:00 »

Sitter her også med delte tanker.

Når det gjelder temaet selvforsvar så er det absolutt behov for en diskusjon her.
For det virker som det dreier seg vel så mye om ego, selvbilde, osv som selvforsvar. På den andre siden så kommer Onido inn på problemstillinger som nok er akutelle for mange unge, og hvor en streng, juridisk definisjon av selvforsvar neppe er særlig tilfredsstillende.

Training is a process of recognizing and realizing, not imitating and accumulating - Sam Chin
Onido
« Reply #4 on: 04.02.13 at 15:31:08 »

Det er ikke å stikke under en stein at jeg har kastet en brannfakkel. Dere må bare rive løs på dette.
R.H.
*
Forummedlem

« Reply #5 on: 04.02.13 at 16:34:05 »

jeg syntes det er ganske så ufint av deg og gå på dama til denne karen. hun funker helt sikkert bra for han og det er det viktigste. dersom han leser dette så vet han sikket at det er han du sikter til og blir såret av det... men når det gjlder selvforsvar ellers er jeg enig med deg. man må slå sparke og bruke det man ellers har tilgjengelig av "våpen". Så lenge man havner i en sittuasjon man ikke har bedt om skal man heller ikke være nødt til og kanskje bli skadet for li9vet eller i værste fall bli drept for at noen idioter bare skal ha det "gøy" eller hvodan de nå ser på det.

4. kyu njjk
Onido
« Reply #6 on: 04.02.13 at 17:08:53 »

jeg syntes det er ganske så ufint av deg og gå på dama til denne karen. hun funker helt sikkert bra for han og det er det viktigste. dersom han leser dette så vet han sikket at det er han du sikter til og blir såret av det...

Ja, jeg var selv i et dilemma på om jeg skulle skrive det eller ikke. Men jeg valgte å ha det med fordi at vi menn i stor grad dømmes ut i fra hva salgs dame vi har på armen, enten vi vil det eller ikke. Jeg tror også at det er litt et resultat av hvilket miljø en henger i. Dette er relevant i forbindelse med konsekvensene jeg snakker om. Jeg tror også at de fleste menn har jenter med trente kropper, store pupper, tykt hår, ren hud, solbrun etc. høyere oppe på listen sin over potensielle partnere enn andre versjoner av jente.

Det kan godt hende at de deler et helt unikt sterkt bånd. Men i sånne situasjoner, når gutten har lav selvtillit fordi han har blitt behandlet som dritt i flere år, så tror jeg det går mere i behov, despersasjon, lave standarder, tvil på sine egne evner, tilgjengelighet og kontrasten fra den vanlige tilværelsen enn det først nevnte. Som i grunn gjør meg til en sosial nihilist for å ikke snakke om kyniker.

Det hadde nok vært vesentlig bedre pakket inn om jeg sa: Jeg vil at folk som begynner på kampsport skal få la kampsport virke for seg. At de blir bedre mennesker, det er desverre ganske mange som bare blir slosskampgeeker med autistiske trekk. Men jeg tror dette ville ha blitt for lite spesifikt til å sette folk inn i hva som er situasjonen der ute, det er når du får den sjokkrepportasjen der at man får nærheten i det. Wing Chun og Jeet Kune Do er eksempel på kampsportfilosofier som er overførbare til andre deler av livet. Men dette er et sidespor i fra hva tråden handler om, selv om det på en måte er knyttet inn i selvforsvar fordi problemet er omfattende.

Men akkurat når det kommer til dette med selvforsvar mener jeg at en må bevisstgjøre elever på hva de skal gjøre i kinkige situasjoner som oppstår på regelmessig basis i hverdagen. Jeg har også opplevd at å trekke unna kan være en veldig farlig strategi på byen, fordi det eskalerer bråkmakeren, han blir værre. De går på når jeg trekker unna.

En sier jo at man ikke skal bry seg fordi da går dem lei. Men dette hjelper bare om man allerede er populær fordi de får en syk glede av å mishandle folk de ser på som stakkarslige. Det handler om ydmykelse, det er derfor litt mere som en voldtekt. Og om man møter voldtekt med å ikke bry seg fordi da blir dem lei, ja da blir man voldtatt likevell.
« Last Edit: 04.02.13 at 17:11:39 by Onido » Logged
Lasse A
Forumavhengig

Ju Jitsu is the shit
« Reply #7 on: 04.02.13 at 17:33:24 »

Onido, det er tydelig at du og jeg fungerer veldig forskjellig i hode... men skal likevel prøve å svare

Jeg mener at det å "løpe", som jeg tolker til å trekke seg unna, unngå konfrontasjon, beklage (også selv om du faktisk ikke har gjort noe galt) og eventuelt løpe som i å spurte som faen! Er helt riktig!

Men nei det er ikke alltid det er en løsning, men her er grunnen til at jeg synes det er en god ting:
situasjon, vi står i en bar, noen dulter borti meg så jeg dulter borti "Per" som da mister ølen sin, han blir sint, når jeg sier "å sorry er vist mye liv her, jeg kjøper en øl til deg" så er problemet ute av verden! Selvforsvars seier! jeg gikk derfra uten noe problem
mulighet nr 2: Jeg later som ingen ting, han blir sint dulter til meg og roper "hva faen da". jeg ser stygt på han og svarer "hey ikke ta på meg" litt stirre konkurranse også er vi igang, det jeg ikke viste var at han har jo faktisk med seg kniv og er av typen som sloss en del på byen, jeg rakk ikke å se kniven og ender opp på sykehus med stort blod tap og en punktert lunge. eller kanskje "Per" ikke kan sloss men har samme mentalitet som deg, og jeg over reagerer litt som ender med at han slår hodet sitt i bar disken, og blir invalid på grunn av en hjerneskade...
Selvfølgelig kan det også hende at jeg presser han opp til en vegg forklarer han hvordan verden fungerer for det er faen ikke vits å lage trøbbel for en øl. og går derfra uten problem, bartenderen synes det var bra og spanderer en øl på meg og en jente i baren har sett dette og finner meg sexy så hu blir med meg hjem...
men alternativ 1. føler jeg at er tryggest.

når det kommer til skole mobbing er jeg med på at det er en litt annen verden, og tro meg jeg vet at det er et problem, men det er også andre løsninger der ute en å skulle sloss. Man kan jo også med litt planlegging gjøre det til en MMA kamp, i organiserte former. Skole mobbing er et stort STORT tema, med mange andre brikker en rein vold, og jeg har vert involvert i noen runder med slåssing på skole jeg, som de fleste andre, men det har aldri vert no mål

Så er det jo den store evige kranglen om hva er kampsport? hva er målet med kampsport?
Sånn jeg opplever WTF-TKD (uten selv å ha drevet med det) er det mye mer vekt på konkurranser, og de kampene jeg har sett har sett veldig bra ut! Eksplosive, presise spark i hode høyde, som jeg ikke tror jeg noen gang kommer til å klare. Veldig stilige mønstre som er pene å se på og jeg blir overasket over den hukommelsen folk har på sånt! Men i hvilken grad virker det den dagen en fyr med balltre kommer for å banke deg?
Veldig liten, nok noe, men ikke det samme som krav maga

Jeg ble personlig roligere som barn etter å ha trent kampsport i en periode, struktur, høflighet, respekt og selvtillit gjorde så jeg ikke hadde noe behov for å være utagerende og reagere med sinne og vold når ting ikke gikk på min måte

Men misforstå nå ikke, skulle behovet komme så skal jeg nok hamre løs med slag og spark, bøye ledd til de knekker og bite til folk blør, vis det er det som trengs, men som Geoff Thompsen sier i forordet i en av bøkene hans: "and above all be a nice person – karma is always kinder to nice people"

ps: jeg føler faktisk at jeg ble ganske irritert når du slegger dritt om kjæresten til en fyr fordi at han kunne skaffa seg en som var bedre om han bare kunne sloss når han var yngre! for det første kommer det an på hva du anser som pent, også kommer et forhold så utrolig mye mer an på personlighet en utsende (uten at jeg skal si at det er uviktig men bilde er større enn: blondt hår og store pupper)

Ju Jitsu Norge
Onido
« Reply #8 on: 04.02.13 at 18:17:15 »

Om jeg dulter borti noen så de mister ølen sin hadde jeg også kjøpt de en ny øl. Jeg skal gi deg en situasjon i fra virkeligheten.

Dette skjedde på et utested i bergen. En fyr som var helt vill i blikket som jeg ikke hadde sett før kom bort å sa "Hey! Ikke se meg inn i øynene!" da kikket man vekk og etterpå slo bøllen rett i tinningen. Rett i tinningen med knyttnevne. Vaktene gjorde ingenting og han bare gikk stolt ut av klubben. Andre situasjon i fra virkeligheten. Bølle går bort til fyr og sier "Hey du, har du rødt hår?" fyren snur seg og skal til å forklare og BOOM han blir slått ned. Tredje situasjon i fra virkeligheten, bøllen får bort til en fyr "Hei du! Er du homse som har sånn trang skinjakke eller? Er du homo eller?" Fyren snur seg sier "Hææ? Feiler det deg noe" noe ala. Hvorfor akkurat meg!? BAM! Han blir slått ned. Alle disse kunne vært avverget om man hadde slått først. Og jeg lover deg at du ikke hadde kunnet slippe unna med å kjøpe en øl. Fjerde eksempel i fra virkeligheten, fyr dulter borti noen på byen å sier unskyld, da blir dyren forbanna og sier "Takk skal du faen meg ha, det er så jævlig--" tramper karen hardt på foten "--Deilig--" slår fyren ned "At folk dytter meg" og så går han sin vei.

Det er så utrolig random, beste selvforsvaret er å slå først. Jeg mener, er det egentlig noe tvil om at disse folkene hadde kommet til å slå med den oppførselen? Så skal vi liksom ta den for teamet, nei takk! Hvis du blir valgt så er scenen din. Du må ikke begynne med noe "Hvorfor akkurat meg? Kan jeg ikke lure meg unna? Hva har jeg gjort deg?" Det er ingen som bryr seg, hverken før eller etter. De bryr seg bare om du slår han ned. Da får du klapp på skulderen og alle vil være din venn. Men om du er offeret så går du der alene og ingen gjør noenting som helst. Kanskje senere på kvelden når du selv går bort til de så gir de deg en liten sympati tale med "Ja, det var dårlig gjort" Men de ser ned på deg.

Men la oss nå si at vi som kan kamsport og selvforsvar bare løper vår vei. Gudene vet hva den personen gjør neste gang. Og da blir det noen andre som tar det, noen som ikke har din trening. Kanskje de banker den personen opp skikkelig fordi de ser at han er svakere og mindre trent enn deg. Du kan si at det på en måte ikke angår deg, men i min mening er man da delskyldig.
« Last Edit: 04.02.13 at 18:20:03 by Onido » Logged
Magnus
*
Forummedlem

« Reply #9 on: 04.02.13 at 18:35:38 »

Mye av utfordingen til de fleste kampsportklubber når det gjelder selvforsvar er nok en blanding av 1: At det meste av selvforsvar (om man tenker på selvforsvar som ferdigheter som gjør at man er så trygg som mulig mot vold) ikke har noe med slåssing å gjøre, og 2: At nødverge er en ganske så presist definert ting fra lovens side. De fleste kampsporttrenere har for liten kunnskap om de temaene.

Da er det enklere å si "bare løp". Og stort sett er det faktisk den mest fornuftige tingen å gjøre for ens egen del om man har muligheten.

I Norge er vi så heldige at vi har en mye mindre restriktiv nødvergelov enn f.eks. USA, men det betyr lite hvis man ikke har kunnskapen som skal til for å kunne forklare seg i avhør/retten på en slik måte at det kommer frem at du faktisk har handlet i nødverge.

"Nothing like a drug freakout with a piece of pipe to keep you humble" - Marc MacYoung
Lasse A
Forumavhengig

Ju Jitsu is the shit
« Reply #10 on: 04.02.13 at 18:53:30 »

virkelig?? Mener du nå helt alvorlig at vis noen kommer bort til deg så skal du bare slå? fly på alle som slenger med leppa?
Jeg har ikke telling på hvor mange ganger jeg har opplevd sinte folk (hvor jeg har vurdert å reagere med vold) som jeg har snakka meg ut av!
for noen år tilbake kom jeg opp i en situasjon hvor selv om de var voldelige og jeg var passiv vil si jeg kom bedre ut av den enn alternativet, jada litt neseblod og en hoven leppe hadde jeg, men de var to som ville rane meg, de fikk ikke noen ting og jeg gikk derfra med hevet hode, og ingen som vel vil si at det var de som "vant"

Og du omgås klart veldig andre mennesker en meg! Jeg er sjeldent ute på byen alene og skulle det skje noe ville de jeg var der med reagert! og er jeg alene så blir jo situasjonen en annen.

Hvordan det å slå til noen bare fordi de slenger med leppa skal skaffe meg venner forstår jeg ikke! De fleste jeg kjenner ville nok heller ha reagert på at det er en dårlig holdning.

Tror vi omgås veldig forskjellige mennesker og tenker så ekstremt forskjellig at det er vanskelig for oss å komme frem til noen enighet om ting.
For meg virker det som at du trener for status mens jeg for morro, og det er jo greit det, så kan vi bare diskutere herfra til månen uten å bli enige og det er jo ganske greit da det har vert litt dødt her inne  smile

Ju Jitsu Norge
Onido
« Reply #11 on: 04.02.13 at 20:17:53 »

virkelig?? Mener du nå helt alvorlig at vis noen kommer bort til deg så skal du bare slå? fly på alle som slenger med leppa?
Jeg har ikke telling på hvor mange ganger jeg har opplevd sinte folk (hvor jeg har vurdert å reagere med vold) som jeg har snakka meg ut av!
for noen år tilbake kom jeg opp i en situasjon hvor selv om de var voldelige og jeg var passiv vil si jeg kom bedre ut av den enn alternativet, jada litt neseblod og en hoven leppe hadde jeg, men de var to som ville rane meg, de fikk ikke noen ting og jeg gikk derfra med hevet hode, og ingen som vel vil si at det var de som "vant"

Og du omgås klart veldig andre mennesker en meg! Jeg er sjeldent ute på byen alene og skulle det skje noe ville de jeg var der med reagert! og er jeg alene så blir jo situasjonen en annen.

Hvordan det å slå til noen bare fordi de slenger med leppa skal skaffe meg venner forstår jeg ikke! De fleste jeg kjenner ville nok heller ha reagert på at det er en dårlig holdning.

Tror vi omgås veldig forskjellige mennesker og tenker så ekstremt forskjellig at det er vanskelig for oss å komme frem til noen enighet om ting.
For meg virker det som at du trener for status mens jeg for morro, og det er jo greit det, så kan vi bare diskutere herfra til månen uten å bli enige og det er jo ganske greit da det har vert litt dødt her inne  smile

Jeg slår ikke folk bare fordi dem slenger med leppa. Jeg ser om de kommer bort for å sloss. En ser det på oppførselen. De situasjonene jeg har beskrevet for deg er hentet i fra virkeligheten. Det blir jo ikke så bra som å se det skje in real time. Men det fremstår jo som ganske likt selv når jeg skriver det. Det er truende atferd, det er riktig å ta seg selv i vare.

Sinte folk kan snakkes i ro. De er som regel bare urolige fordi dem trenger noe, men disse folka her er i grunn ikke sinte på den måten. Faktisk virker det som at de koser seg. Jeg har hengt sammen med sånne folk og hørt hvordan de snakker. En landsbyrånerbølle ble konfrontert med at han var så slem at han snart kom til å få juling og da svarte han "Jammen eg vil få juling, eg vil få juling, så eg slippe å lure på kossen det e". Han brukte mye stoff og kjørte en sånn rød stygg bil, som foresten ikke var lakkert men malt. Gikk i caps, t-skjorte og grå joggebukse, kjetting smykke rundt halsen. Sikkert fra et fattig hjem med lite bøker. Sånn at dere har litt peiling på hva salgs type det er snakk om.

Jeg slår ikke ned hvem som helst. Men det var for eksempel en fyr på videregående som drev med bitching. Bitching er når en gutt antaster andre gutter for å utrykke dominanse overfor dem, jeg hadde advart han, så etter et friminutt tok han meg på skulderen og jeg snudde meg og slo han rett ned. Jeg er veldig for denne typen selvforsvar, man skal ikke godta at folk gjør sånt mot deg.

Når det kommer til selvforsvar så er jeg for å i steden for å synke ned på deres nivå at man heller synker to hakk under. Om de driver å snakker til deg mens de hakker med en pekefinger i brystet ditt så knekker man fingeren deres. Om de snisser huden din slår du de ned, om de slår deg brekker du beinet deres, om de brekker beinet ditt tar du livet deres.
Påltergeist
Gammel ørn

« Reply #12 on: 04.02.13 at 20:20:39 »

Onido:
I likhet med Lasse A har jeg store vanskeligheter med å identifisere meg med din virkelighetsbeskrivelse. At det å slå ned enhver person som slenger med leppa vil skaffe meg venner, er en påstand jeg ikke tror du akkurat har noe solid empirisk belegg for. Hvor mener du at grensa går hen? Burde man -- vel å merke dersom man er flink til å slåss -- banke opp alle som knuffer på deg på t-banen, eller som trenger seg på før de har sluppet medpassasjerer av vogna?

Nå er det ikke ofte jeg er ute på byen lenger, men dersom jeg for eksempel drar på en pub med et par kompiser, er det for å ha det hyggelig -- ikke for å markere min plass i det sosiale hierarkiet. Kan det tenkes at tankesettet ditt, og mentaliteten du utstråler, bidrar til å skaffe deg mye bråk?
Magnus
*
Forummedlem

« Reply #13 on: 04.02.13 at 20:43:40 »

Kan det tenkes at tankesettet ditt, og mentaliteten du utstråler, bidrar til å skaffe deg mye bråk?

For ikke å snakke om potensielt mye problemer med politiet...
« Last Edit: 04.02.13 at 20:45:46 by Magnus » Logged

"Nothing like a drug freakout with a piece of pipe to keep you humble" - Marc MacYoung
Onido
« Reply #14 on: 04.02.13 at 20:49:25 »

Onido:
I likhet med Lasse A har jeg store vanskeligheter med å identifisere meg med din virkelighetsbeskrivelse. At det å slå ned enhver person som slenger med leppa vil skaffe meg venner, er en påstand jeg ikke tror du akkurat har noe solid empirisk belegg for. Hvor mener du at grensa går hen? Burde man -- vel å merke dersom man er flink til å slåss -- banke opp alle som knuffer på deg på t-banen, eller som trenger seg på før de har sluppet medpassasjerer av vogna?

Nå er det ikke ofte jeg er ute på byen lenger, men dersom jeg for eksempel drar på en pub med et par kompiser, er det for å ha det hyggelig -- ikke for å markere min plass i det sosiale hierarkiet. Kan det tenkes at tankesettet ditt, og mentaliteten du utstråler, bidrar til å skaffe deg mye bråk?

Setter mitt siste innlegg dette i perspektiv slik at du forstår hva jeg mener? fordi alt du gjør nå er å gjenta det Lasse sa. Da lurer jeg på om jeg fikk tydelig nok frem hva jeg mener i mitt siste innlegg.
Pages: [1] 2 3 4 5 ... 10 Go Up Print 
Kampforum.no  |  Generelt  |  Selvforsvar (Moderators: Rune Lind, Tormod, Simon Flack)  |  Topic: Selvforsvar - løp vekk « previous next »
Jump to:  

Social sharing