Welcome, Guest. Please login or register.
Did you miss your activation email?
17.01.18 at 07:59:50

Login with username, password and session length
* Home Help Search Login Register
Kampforum.no  |  Generelt  |  Selvforsvar (Moderators: Rune Lind, Tormod, Simon Flack)  |  Topic: Selvforsvar - løp vekk 0 Members and 1 Guest are viewing this topic. « previous next »
Pages: 1 ... 5 6 7 8 [9] 10 Go Down Print

Selvforsvar - løp vekk

Werner
*
Forumavhengig

« Reply #120 on: 12.02.13 at 09:48:21 »

Huff, jeg ser at helga har klart å få frem et par gode innlegg sammen med en shitstorm av hersketeknikk og usaklighet. Jeg ser ingen vits i å fortsette på dette forumet. Dere er nok ikke klar for dette.
I'm lost for words...

Werner Lindgård. WTF Taekwondo - http://www.keumgangteam.net
Déjà Moo: The feeling you've heard this bull before.
AndersBreiflabb
*
Veteran

« Reply #121 on: 12.02.13 at 11:44:07 »

Og der forlot unge her Narsissist oss.

Ps: Hvis du leser det her, så sjekk litt rundt i gamle forumposter, gjerne datert 8-10 år tilbake. Når du fortsatt satt i bleier så var det en rekke heftige diskusjoner. Du er så etter din tid, ikke før....
Nightwatch
*
Forummedlem

« Reply #122 on: 12.02.13 at 12:51:40 »

Dette ble jo et godt eksempel på konflikthåndtering..
Bullshit Man
Gjenganger

Bullshit!
« Reply #123 on: 12.02.13 at 12:54:27 »

Denne tråden er en leksjon i seg selv. "Selvforsvar - løp vekk".
Og han ender med å måtte forsvare det han sier.. og til slutt løper han vekk.

My mind is blown!

sulim
Forumavhengig

VENI. VIDI. VICI.
« Reply #124 on: 12.02.13 at 13:36:48 »

http://www.youtube.com/watch?v=5hfYJsQAhl0

Onido her.
adhemar
**
Stuntposter

I'm a llama!
« Reply #125 on: 19.03.13 at 15:57:38 »

Får hive inn noen betrakninger helt på tampen jeg og smile

Gutten sa for litt siden at han ville begynne med karate. Moren hans svarte da at 'vel, hvis du begynner på karate og jeg får høre du bruker det på skolen (2 klassing), så får du ikke trene mer.
Gutten sier 'jada, jada.. men,, hvis man ikke kan bruke karate, hvorfor trener man det da ?'

Personlig syns jeg han har et poeng. Og jeg syns selv det er litt teit med all 'kampkunst er selforsvar og aldri bruke og bare for å forsvare liv'. helt seriøst. Kamsport er, (eller burde være ) i sin banale form påføre andre smerte til de ikke orker mer, og ikke få det sjøl i kamp.

Hva folk gjør av reaksjonsmønster er noe annet. Husker godt min første møte med en lokal gjeng bøller i 16 års alderen, 3 år med wing chun trening og oppblåste drømmer hjalp ikke mye for å si det slik, når kompisen var slått ned uten kommentar og jeg hadde fått et par spark mens gjengen samla seg rundt meg. Utrolig lammende og guffent, og ganske langt unna ninjafilmene vi så på 80 tallet.

Anyway. Hva du gjør er mer relatert til hvem du er, ikke alltid hva du kan. De færreste som er dyktige utøvere av kamp gidder bevist involvere seg i gatekamper. De som er dyktige i gatekamper gidder somregel ikke involvere seg i mange års trening.  Men det blir en litt annen sak.

Point er: når man trener et sted, er det litt tullete hvis man skal kjøre på med mantra om 'aldri bruke det vi lærer her'. På den andre side, skal du bli god til å sloss, må du sloss.  Så enten må klubben din kjøre bra sparringer, eller så må du gå til andre folk i andre klubber for å teste hva du kan.

Selv forakter jeg folk som bruker overlegen styrke, teknikk og aggresivitet/manglende empati til å dominere andre, eventuelt skade dem. Jeg har møtt slike selv i mitt liv, (som nevnt over), og det er veldig ubehagelig. Jeg har også sett folk høyt gradert hos Wedde få seg en på tryne på byen for så løpe sin vei. Aggresive bøller i flokk er aggresive bøller i flokk.

Vil du trene for å bli god utøver/konkurere må du trene hardt og gå i ringen. Vil du trene fordi det er en gøy form for mosjon kan du trene uten å måtte 'sloss' så mye (men du blir neppe noe fighter av det). Hvem du er, defineres ikke av hvor god du er til å sloss.

Men, som trådstarter sier i innlegg 1, den obligatorsike starten på en del klubber har jeg ikke helt sansen for.. husker jeg trente hos master Thien Ton Thatt (?)i Oslo Master Klubb (tkd) et par semester, vi hadde slik klubbkort hvor det sto 'aldri bruke TKD til annet en selforsvar, vi skal alltid hjelpe de svake'. Det blir litt for svada.

Jadda.. Litt ymse ralling. Og helt, helt helt ærlig, en liten del av primalhjernen min, akkurat nå når jeg tenker meg om, hadde vært LITT kult om jeg den natta for 25 år siden bare kunne ninjakicka hele bøllegjengen til nærmeste sykehus Wink
Mannen uten x
Veteran

« Reply #126 on: 20.03.13 at 13:35:44 »

Du snakker om en 2. klassing. Da sier man såklart det! En 2. klassing i norge trenger aldri å forsvare seg.

Mr. sexy!
AndersBreiflabb
*
Veteran

« Reply #127 on: 20.03.13 at 13:54:53 »

Voldsfantasier er vanlige, og trolig en av de største grunnene til at mange begynner på kampsport. Legitim bruk av vold appellerer. Det er ikke det samme som at det er ønskelig eller riktig. Jeg har aldri ment at vold er noe som utelukkende kan eller skal brukes om det står om liv eller død. Vi bruker det hele tiden, i politiet, i helsevesenet, i militæret, i kampsport. Vi må hele tiden reflektere rundt hva vold er og hvordan det kan brukes, eller ikke brukes. Derfor er jeg heller ikke noen tilhenger av den type plakater som man ofte finner rundt om i ulike lokaler.

AndersBreiflabb
*
Veteran

« Reply #128 on: 05.05.14 at 14:06:10 »

haha, leste akkurat igjennom denne tråden igjen biggrin Lurer på hvordan det gikk med Onido? Husker en venn av meg en gang sa (mangeårig spesialist i klinisk psykologi): Noen av de verste folka du komme over personlighetsmessig, er mennesker som har vært mobbet og kuet tidlig i livet for så å "stige i gradene" når de blir eldre. De har så mye å ta igjen for, så mange issues som skal løses som voksne. De verste sadistene er gjerne de som har vært utsatt for sadisme selv smile
Påltergeist
Gammel ørn

« Reply #129 on: 07.05.14 at 07:11:35 »

haha, leste akkurat igjennom denne tråden igjen biggrin Lurer på hvordan det gikk med Onido? Husker en venn av meg en gang sa (mangeårig spesialist i klinisk psykologi): Noen av de verste folka du komme over personlighetsmessig, er mennesker som har vært mobbet og kuet tidlig i livet for så å "stige i gradene" når de blir eldre. De har så mye å ta igjen for, så mange issues som skal løses som voksne. De verste sadistene er gjerne de som har vært utsatt for sadisme selv smile

Det finnes mange eksempler på det, ja. Blant annet kan det beviselig gi svært uheldige utslag å nekte ambisiøse kunstnere studieplass på Wiens kunstakademi, høhø!
AndersBreiflabb
*
Veteran

« Reply #130 on: 07.05.14 at 17:59:58 »

Det finnes mange eksempler på det, ja. Blant annet kan det beviselig gi svært uheldige utslag å nekte ambisiøse kunstnere studieplass på Wiens kunstakademi, høhø!

hehe, ja og i tillegg til dette ekstreme eksempelet har vi jo en rekke andre som føyer seg inn i samme mønster (Men heldigvis ikke med like ekstremt utfall).
Påltergeist
Gammel ørn

« Reply #131 on: 08.05.14 at 07:34:23 »

Ja, og det er jo ikke videre heldig for kampsportens anseelse at folk trener selvforsvar med uheldige motiver. (Når det gjelder aksept i samfunnet tror jeg ikke det er noen grunn til å skille mellom kampsport og selvforsvar). Min erfaring fra kickboxing er at folk som trener for å fungere som effektive voldsaper på byen, verken har tålmodighet eller disiplin til å komme opp på et høyt ferdighetsnivå. Såvidt jeg har skjønt er det vel etter hvert en ganske utbredt praksis for å sjekke folks vandel i RBSD-klubber, og det vil jo i hvert fall eliminere noen. I tillegg blir slike folk fort utsatt for god, gammeldags indrejustis, da deres adferd på trening gjerne gjenspeiler deres generelle primitivitet.
AndersBreiflabb
*
Veteran

« Reply #132 on: 08.05.14 at 12:46:29 »

Jepp, du er inne på kjernen i et argument (hypotese) jeg lenge har hatt som har blitt forsterket av samme observasjoner du har gjort deg.

Den typiske "bråkemakeren" klarer seg ikke lenge på et fullkontaktsgym, nettopp fordi de samme mekanismene som gjør ham til en "bråkemaker" (Usikkerhet, kunstig forstørret ego osv), vil passe dårlig inn i et fullkontaktsmiljø der man med slik oppførsel fort blir satt på plass (indrejustis).

"Bråkmakeren" har da to valg, enten gå inn i denne "dannelsesreisen/prosessen", forsterke sin virkelige selvtillitt --> bli mer sikker på seg selv (og mindre avhengig av ytre validering gjennom voldsbruk/dominans) og ha mindre behov for å bråke utenfor. Det andre alternativet, er at vedkommende ikke klarer "oppgjøret med ego" i klubben, og trekker seg ut. Jeg har vært vitne til begge deler flere ganger.

Som sådan er det å trene fullkontakt en selvforsterkende sirkel av "oppdragelse". Luften går ut av "ego-ballongen" og man bygges opp på nytt med en mer genuin selvfølelse, eller man klarer ikke dissonansen og gir opp.

Jeg kan selvfølgelig ikke backe dette opp rent vitenskapelig, men det er observasjoner jeg har gjort meg gjennom mange år i fullkontaktsmiljøer.
Påltergeist
Gammel ørn

« Reply #133 on: 08.05.14 at 13:43:56 »

Veldig bra innlegg, AndersBreiflabb -- jeg har i stor grad de samme efaringene. På bakgrunn av den første kategorien du beskriver, de som velger å gjennomføre "dannelsesreisen", kan en jo alltids argumentere for at pøbler i noen tilfeller bør trene kampsport. Det finnes jo en studie fra Storbritannia også (kan lete opp referanse om ønskelig) som viste at det å innføre boksing som valgfag på skolen ikke bare førte til færre disiplinære problemer, men faktisk også til færre ADHD-diagnostiseringer. Samtidig vil det jo alltid være et visst sjansespill, for ikke å si svært politisk ukorrekt, å lære slåssete problemkasuser hvordan de skal slåss mer effektivt.  smile
AndersBreiflabb
*
Veteran

« Reply #134 on: 08.05.14 at 16:45:04 »

Veldig bra innlegg, AndersBreiflabb -- jeg har i stor grad de samme efaringene. På bakgrunn av den første kategorien du beskriver, de som velger å gjennomføre "dannelsesreisen", kan en jo alltids argumentere for at pøbler i noen tilfeller bør trene kampsport. Det finnes jo en studie fra Storbritannia også (kan lete opp referanse om ønskelig) som viste at det å innføre boksing som valgfag på skolen ikke bare førte til færre disiplinære problemer, men faktisk også til færre ADHD-diagnostiseringer. Samtidig vil det jo alltid være et visst sjansespill, for ikke å si svært politisk ukorrekt, å lære slåssete problemkasuser hvordan de skal slåss mer effektivt.  smile

Ja, og det finnes flere eksempler. I Brazil finnes det egne programmer for kriminelle gatebarn -og ungdom der de begynner å trene MMA eller BJJ som et alternativ til å drive med kriminell virksomhet. Resultatene er oppsiktsvekkende - i positiv forstand. Så  har du også alle de utallige anekdoter fra ulike utøvere som påstår at "MMA reddet livet mitt", og selv konkluderer med at de enten ville vært døde eller i fengsel hadde det ikke vært for kampsporten.

Jeg kjenner også til en klubb her i Norge hvor "en kasus" ble tatt hånd om i samarbeid mellom politiet og den lokale MMA-klubben og hvor hans oppførsel gikk fra å være en "problem-kjenning" hos politiet til å bli en fyr som holdt seg borte fra trøbbel.

Samtidig kan man også argumentere for at en som blir trent innen "effektiv slossing" også vil endre holdninger til det å sloss. Det er ikke lenger så kult å være med i en gjeng som sparker en som ligger nede, eller yppe til bråk med fulle og utrente mennesker. Man er heller ikke så opptatt av å måtte "bevise noe" for resten av vennegjengen.

Jeg kjenner en utøver her i Norge (ung og lovende) som fortalte meg at etter han begynte å trene MMA, så syntes han sine egne kompiser var "feiginger" som holdt på slik de gjorde (Han var tidligere en av dem), og nå sluttet å dra ut med dem fordi de rotet seg opp i situasjoner han ikke kunne stå inne for. Trolig har det spart ham for et potensielt rulleblad og ha et voldsoffer på samvittigheten.

Ble mange anekdoter det her, men like fullt viktig å påpeke (i lys av denne tråden) at fullkontakt er holdningsendrende - iallefall er det min erfaring.

Derfor hadde det også vært artig å se om denne pjokken som tidligere deltok her faktisk hadde endret holdninger nå som det har gått litt tid smile 
Pages: 1 ... 5 6 7 8 [9] 10 Go Up Print 
Kampforum.no  |  Generelt  |  Selvforsvar (Moderators: Rune Lind, Tormod, Simon Flack)  |  Topic: Selvforsvar - løp vekk « previous next »
Jump to:  

Social sharing