Welcome, Guest. Please login or register.
Did you miss your activation email?
20.11.17 at 21:46:26

Login with username, password and session length
* Home Help Search Login Register
Kampforum.no  |  Generelt  |  Treningsrelatert (Moderator: Tormod)  |  Topic: Trenger litt info om kettlebells 0 Members and 1 Guest are viewing this topic. « previous next »
Pages: [1] Go Down Print

Trenger litt info om kettlebells

Siggy
*
Forummedlem

« on: 10.02.13 at 19:15:53 »

Skal begynne å bruke kettlebells og lurer på en del ting. For det første så vet jeg svært lite om dette, og har aldri brukt kettlebells før.
Jeg lurer på hvor mange jeg trenger og hvor tunge de bør være.
Jeg vil si at jeg er middels godt trent i styrke.
Jeg er en student så jeg har ganske lite penger og da vil jeg at de kettlebells'n jeg kjøper skal vare en lang stund pga at jeg ikke har råd til å kjøpe flere på en lang stund.
Så for meg å kjøpe en tung og en litt lettere, men dette er bare gjettverk fra meg siden jeg ikke vet noe om dette.
Jeg vet at jeg burde ta et slikt kettlebells kurs, men har ganske lite tid til å gjøre ting i hverdagen så vet ikke om jeg kommer til å ha tid til et slikt kurs.
Det jeg hovedsaklig vil trene for er å kanskje begynne med muay thai til etter sommern eller neste vinter.
All info, tips og triks vil bli mottat med stor taknemlinghet.
sleluk
*
Forummedlem

« Reply #1 on: 11.02.13 at 21:10:28 »

Det kommer veldig ann på hva målet ditt med kettlebell treningen er (skal du svinge kula, eller bruke den som ekstra belastning i feks. dips/chins, kjøre noe annet styrkerelatert). Jeg kjøpte min for å ha en kjapp og artig måte å trene intervall type trening på. En 16 kg kule er tung nok til å virkelig øke pulsen, og lett nok til å jobbes med eksplosivt. Hvis du vil ha noe mer styrkerelatert så burde du gå for tyngre kuler. Jeg kunne fint ha kjøpt meg en 20kg kule til samme formål merker jeg nå. For å sette det i perspektiv så er jeg mann, 95kg, ca. 120 i benk, 160 knebøy og 220 i markløft.
Siggy
*
Forummedlem

« Reply #2 on: 12.02.13 at 11:35:24 »

Hadde mest tenkt det til svinging ja, så det blir vel kanskje en 16 kg kule, så kanskje en større en til andre øvelser litt senere.
sleluk
*
Forummedlem

« Reply #3 on: 12.02.13 at 13:24:49 »

16 kg til svinging med tanke på kardio og en del øvelser for å utvikle eksplosivitet (selvom det ikker optimalt) er fornuftig. Hvis du ikke har tenkt å begynne på et gym som har knebøystativ, benk og standard (olympisk) stang så hadde jeg satset på en så tung kule du tør (32 kg +) da kan du faktisk gjøre øvelser som utvikler maks styrke, samt at de kan brukes til å utvikle eksplosivitet mer effektivt enn 16 kg kula.
Frode-Falch
Dr Low kick
*
Veteran

Practice makes perfect only if u practice perfect.
« Reply #4 on: 12.02.13 at 15:30:03 »

Jeg har en på 16. Og den er alt for lett til å trene styrke, men mere enn nok til å trene utholdenhet.

perbl
Überauthoratha
*
Veteran

Advarsel, klemfare!
« Reply #5 on: 12.02.13 at 15:54:15 »

16 var vel det jeg og har fått anbefalt til generell kardio hvis man ikke er helt utrent. Ellers ville jeg valgt en av typene der de er samme størrelse uavhengig av vekt, slik at det ikke føles helt annerledes å manøvrere en tyngre en bortsett fra den ekstra massen.

Per B. Løvsletten
Siggy
*
Forummedlem

« Reply #6 on: 12.02.13 at 19:20:24 »

Kjøpte en på 16 kg. Den var tung nok følte jeg, og jeg har tenkt å hovedsaklig trene utholdenhet så den skal fungere mener jeg. Satser på en større en senere når jeg skal trene styrke.
Takk for innput
Pages: [1] Go Up Print 
Kampforum.no  |  Generelt  |  Treningsrelatert (Moderator: Tormod)  |  Topic: Trenger litt info om kettlebells « previous next »
Jump to:  

Social sharing