Welcome, Guest. Please login or register.
Did you miss your activation email?
25.06.18 at 10:35:03

Login with username, password and session length
* Home Help Search Login Register
Kampforum.no  |  Generelt  |  Diverse (Moderators: Johannes Ibel, Agandhjin)  |  Topic: Politiet/voldtektsmenn/arrestasjonsteknikker 0 Members and 1 Guest are viewing this topic. « previous next »
Pages: [1] 2 3  All Go Down Print

Politiet/voldtektsmenn/arrestasjonsteknikker

sulim
Forumavhengig

VENI. VIDI. VICI.
« on: 17.02.13 at 23:59:25 »

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10100633

det her blir jeg litt irritert på, altså ikke politiet men VG og folk som "reagerer sterkt".

En politiman som holder bikja, og en prøver å få kontrol på siktede som  gjør motstand. Det er aldri lett og aldri ser pent ut. Men jeg ser ikke at vedkommende blir skadet eller noe, ja han får litt "motivasjon", men det er ikke så mye valg politimannen har når han er alene i den situasjon.
Mannen uten x
Veteran

« Reply #1 on: 18.02.13 at 00:09:10 »

synes ikke de sparkene så veldig harde ut heller. De pågriper jo tross alt en mann som har voldtatt en dame, når man er i stand til det, ser jeg ikke noen grunn til at politimannen skal ta noen sjanser og go easy..

Mr. sexy!
Nightwatch
*
Forummedlem

« Reply #2 on: 18.02.13 at 00:55:31 »

Jenta som akkurat hadde blitt voldtatt og potensielt ødelagt for livet synes nok også at noen slag når han gjorde motstand mot politiet var å ta for hardt i.
Werner
*
Forumavhengig

« Reply #3 on: 18.02.13 at 11:03:39 »

Slik jeg ser det, så var de "loffesparkene" (så ikke harde ut) kun en ekstra "motivasjonsfaktor" for at fyren skulle legge seg over på magen. Og som sagt, fyren gjør motstand, og det ser ikke pent ut... Eneste jeg lurer på var de "slagene" i etterkant når han sitter på ryggen på fyren.

Werner Lindgård. WTF Taekwondo - http://www.keumgangteam.net
Déjà Moo: The feeling you've heard this bull before.
gasman
« Reply #4 on: 18.02.13 at 11:36:04 »

Som vanlig består kritikerkoret  av mennesker som aldri har vært nødt til å gripe inn fysisk på en annen person, men som gladelig lar andre gjøre det for seg.
Shemhazai
Veteran

Homo Homini Lupus
« Reply #5 on: 18.02.13 at 11:55:11 »

Slik jeg ser det, så var de "loffesparkene" (så ikke harde ut) kun en ekstra "motivasjonsfaktor" for at fyren skulle legge seg over på magen. Og som sagt, fyren gjør motstand, og det ser ikke pent ut... Eneste jeg lurer på var de "slagene" i etterkant når han sitter på ryggen på fyren.

Enig i at slagene ser uheldige ut på avstand, men jeg synes forklaringen om at han slår ham i armen for at han skal legge den bak på ryggen, både høres og ser plausibel ut mht. videoen. Hadde det vært i hodet, hadde det selvfølgelig ikke vært greit.

Ellers kan det vel hevdes at mange politifolk med hell kan lære seg litt flere elegante grappling-løsninger, om enn kun for å slippe oppstyr rundt slike mobilvideoer i media. På den annen side skal det virkelig ingenting til før folk synes en pågripelse ser 'brutal' ut.

Syntes for øvrig det var litt rart at han arrestasjonsteknikkeksperten gikk så bombastisk ut og fordømte pågripelsen. For det første er det jo veldig vanskelig å se hva som egentlig blir gjort i videoen, og for det andre er det vel vanlig å vente med uttalelser til Spesialenheten har fått anledning til å ettergå ting nærmere?

Arte suave.
Addey
Mr. Nice Guy :)
*
Veteran

It's okay - he's in a happy place now.
« Reply #6 on: 18.02.13 at 12:09:08 »

synes ikke de sparkene så veldig harde ut heller. De pågriper jo tross alt en mann som har voldtatt en dame, når man er i stand til det, ser jeg ikke noen grunn til at politimannen skal ta noen sjanser og go easy..

Feil.

De pågriper en mann som er mistenkt for voldtekt. Stor forskjell.

Jenta som akkurat hadde blitt voldtatt og potensielt ødelagt for livet synes nok også at noen slag når han gjorde motstand mot politiet var å ta for hardt i.

Selv om dette skulle vise seg å være voldtektsmannen, så er det heller ikke da politiets oppgave å dele ut straff i form av spark og slag. Mannen som blir pågrepet er i prinsippet uskyldig, noe mange ser ut til å glemme.

R.H.
*
Forummedlem

« Reply #7 on: 18.02.13 at 13:07:12 »

Jeg er egentlig ikke noe for at politiet skal bruke mer vold enn nødvendig. Med et litt større teknikkregister kunne vel denne politi mannen ha fætt kontroll over fyren, og fætt handjern på han uten og mætte slå. men dersom dette er en voldtekts mann som har ødelagt en kvinne potensielt for livet, burde han også blitt ødelagt for livet.

4. kyu njjk
Magnus
*
Forummedlem

« Reply #8 on: 18.02.13 at 13:13:35 »

Syntes for øvrig det var litt rart at han arrestasjonsteknikkeksperten gikk så bombastisk ut og fordømte pågripelsen. For det første er det jo veldig vanskelig å se hva som egentlig blir gjort i videoen, og for det andre er det vel vanlig å vente med uttalelser til Spesialenheten har fått anledning til å ettergå ting nærmere?

Det er nok for at politihøyskolen, og da også politiet som etat, ikke skal fordømmes av media. Bedre at en politimann blir svertet i folks øyne, enn at hele politiet blir det. Det er iallfall sånn mange tenker.

Nå er jo ikke denne eksperten politimann, men er ekspert i egenskap av å ha undervist i arrestasjonteknikk på politihøyskolen i mange år. Han har ikke utdannelse som politi, men fra idrettshøyskolen (såvidt jeg vet iallfall). Så ekspert på arrestasjonteknikk ja, men kanskje ikke like ekspert på kaotiske pågripelsessituasjoner ute på gata om natta.

"Nothing like a drug freakout with a piece of pipe to keep you humble" - Marc MacYoung
Addey
Mr. Nice Guy :)
*
Veteran

It's okay - he's in a happy place now.
« Reply #9 on: 18.02.13 at 13:35:32 »

men dersom dette er en voldtekts mann som har ødelagt en kvinne potensielt for livet, burde han også blitt ødelagt for livet.

Mener du virkelig det? At straffenivået i Norge burde være slik at en gjerningsmann burde straffes med nøyaktig det samme som retten finner at han har gjort mot andre? Generelt sett, eller kun i voldtektssaker? Eller kun i denne saken? Og hvordan målfester man "ødelagt for livet", er en voldtekt en voldtekt? Kan man tenke seg at to forskjellige mennesker kan bli utsatt for det samme og reagere fullstendig forskjellig på det? Vil det i så fall si at gjerningsmannen da får forskjellig straff? Og hva foreslår du burde gjøres for å "ødelegge" en voldtektsmann tilsvarende for livet? Hva vinner man i så fall på det?

Selv mener jeg at straffenivået i Norge burde gjenspeile at vi bor i en rettsstat, at vi alle (inklusive siktede, mistenkte og dømte) har rettigheter, hvor disse rettighetene inkluderer en rettferdig rettssak, en straff, javisst, men også rehabilitering, som burde være en minst like stor del av et fengselsopphold som selve straffen i seg selv.

Gone with the wind
Veteran

« Reply #10 on: 18.02.13 at 15:49:39 »

Who the fuck cares. De gjør jobben sin, drittsekken ble tatt...hvem bryr seg om at en voldtektsmann får litt vennlig juling når han stritter i mot en arrestasjon. Er han dum nok til å stritte i mot så får han bare betale for konsekvensene.

Nanbudo, Kickboxing, Grappling

"There is no pact between lions and men"
gasman
« Reply #11 on: 18.02.13 at 16:14:23 »

Hvis du er så dum at du motsetter deg arrest, så fortjener du littegranne deng. I det øyeblikket politiet bruker vold mot fredelige folk, DA snakker vi om problemer...
gasman
« Reply #12 on: 18.02.13 at 16:32:54 »

Når det er sagt, så har det lenge vært min mening at politiets opplæring i arrestasjons- og kontrollteknikker er alt for dårlig. Som vi her på forumet vet, er ikke dette noe man lærer seg på et halvårskurs - men noe som må trenes jevnlig.  (Gjerne aikido Wink )
AndersBreiflabb
*
Veteran

« Reply #13 on: 18.02.13 at 16:56:37 »

Bortsett fra at jeg er uenig i at aikido er det mest hendige vi har der ute av arrestasjonsteknikk, så er jeg ellers enig med Sigurd og resten i at dette ikke så spesielt stygt ut. Dette er spekulasjonsmedia, og intet annet. De som sitter i bilen hadde nok tenkt litt annerledes om det om de 1) måtte arrestere noen selv, 2) hadde vært utsatt for kriminaliteten selv.

Ellers er det riktig som Addey påpeker at mannen er mistenkt - og ikke dømt for overfallvoldtekt. Dog kan man jo spørre seg selv om det er så viktig om man har tilstrekkelig mistanke - som at man har sett selve handlingen. Det er iallefall nok til å rettferdiggjøre at man har med en voldsperson å gjøre - og kanskje derfor også tilpasse maktbruken deretter.
gasman
« Reply #14 on: 18.02.13 at 17:03:12 »

Huh! Aikido har de beste låsene vettu smile
Pages: [1] 2 3  All Go Up Print 
Kampforum.no  |  Generelt  |  Diverse (Moderators: Johannes Ibel, Agandhjin)  |  Topic: Politiet/voldtektsmenn/arrestasjonsteknikker « previous next »
Jump to:  

Social sharing