Welcome, Guest. Please login or register.
Did you miss your activation email?
24.05.18 at 22:32:05

Login with username, password and session length
* Home Help Search Login Register
Kampforum.no  |  Generelt  |  Diverse (Moderators: Johannes Ibel, Agandhjin)  |  Topic: Politiet/voldtektsmenn/arrestasjonsteknikker 0 Members and 1 Guest are viewing this topic. « previous next »
Pages: 1 2 3 [All] Go Down Print

Politiet/voldtektsmenn/arrestasjonsteknikker

sulim
Forumavhengig

VENI. VIDI. VICI.
« on: 17.02.13 at 23:59:25 »

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10100633

det her blir jeg litt irritert på, altså ikke politiet men VG og folk som "reagerer sterkt".

En politiman som holder bikja, og en prøver å få kontrol på siktede som  gjør motstand. Det er aldri lett og aldri ser pent ut. Men jeg ser ikke at vedkommende blir skadet eller noe, ja han får litt "motivasjon", men det er ikke så mye valg politimannen har når han er alene i den situasjon.
Mannen uten x
Veteran

« Reply #1 on: 18.02.13 at 00:09:10 »

synes ikke de sparkene så veldig harde ut heller. De pågriper jo tross alt en mann som har voldtatt en dame, når man er i stand til det, ser jeg ikke noen grunn til at politimannen skal ta noen sjanser og go easy..

Mr. sexy!
Nightwatch
*
Forummedlem

« Reply #2 on: 18.02.13 at 00:55:31 »

Jenta som akkurat hadde blitt voldtatt og potensielt ødelagt for livet synes nok også at noen slag når han gjorde motstand mot politiet var å ta for hardt i.
Werner
*
Forumavhengig

« Reply #3 on: 18.02.13 at 11:03:39 »

Slik jeg ser det, så var de "loffesparkene" (så ikke harde ut) kun en ekstra "motivasjonsfaktor" for at fyren skulle legge seg over på magen. Og som sagt, fyren gjør motstand, og det ser ikke pent ut... Eneste jeg lurer på var de "slagene" i etterkant når han sitter på ryggen på fyren.

Werner Lindgård. WTF Taekwondo - http://www.keumgangteam.net
Déjà Moo: The feeling you've heard this bull before.
gasman
« Reply #4 on: 18.02.13 at 11:36:04 »

Som vanlig består kritikerkoret  av mennesker som aldri har vært nødt til å gripe inn fysisk på en annen person, men som gladelig lar andre gjøre det for seg.
Shemhazai
Veteran

Homo Homini Lupus
« Reply #5 on: 18.02.13 at 11:55:11 »

Slik jeg ser det, så var de "loffesparkene" (så ikke harde ut) kun en ekstra "motivasjonsfaktor" for at fyren skulle legge seg over på magen. Og som sagt, fyren gjør motstand, og det ser ikke pent ut... Eneste jeg lurer på var de "slagene" i etterkant når han sitter på ryggen på fyren.

Enig i at slagene ser uheldige ut på avstand, men jeg synes forklaringen om at han slår ham i armen for at han skal legge den bak på ryggen, både høres og ser plausibel ut mht. videoen. Hadde det vært i hodet, hadde det selvfølgelig ikke vært greit.

Ellers kan det vel hevdes at mange politifolk med hell kan lære seg litt flere elegante grappling-løsninger, om enn kun for å slippe oppstyr rundt slike mobilvideoer i media. På den annen side skal det virkelig ingenting til før folk synes en pågripelse ser 'brutal' ut.

Syntes for øvrig det var litt rart at han arrestasjonsteknikkeksperten gikk så bombastisk ut og fordømte pågripelsen. For det første er det jo veldig vanskelig å se hva som egentlig blir gjort i videoen, og for det andre er det vel vanlig å vente med uttalelser til Spesialenheten har fått anledning til å ettergå ting nærmere?

Arte suave.
Addey
Mr. Nice Guy :)
*
Veteran

It's okay - he's in a happy place now.
« Reply #6 on: 18.02.13 at 12:09:08 »

synes ikke de sparkene så veldig harde ut heller. De pågriper jo tross alt en mann som har voldtatt en dame, når man er i stand til det, ser jeg ikke noen grunn til at politimannen skal ta noen sjanser og go easy..

Feil.

De pågriper en mann som er mistenkt for voldtekt. Stor forskjell.

Jenta som akkurat hadde blitt voldtatt og potensielt ødelagt for livet synes nok også at noen slag når han gjorde motstand mot politiet var å ta for hardt i.

Selv om dette skulle vise seg å være voldtektsmannen, så er det heller ikke da politiets oppgave å dele ut straff i form av spark og slag. Mannen som blir pågrepet er i prinsippet uskyldig, noe mange ser ut til å glemme.

R.H.
*
Forummedlem

« Reply #7 on: 18.02.13 at 13:07:12 »

Jeg er egentlig ikke noe for at politiet skal bruke mer vold enn nødvendig. Med et litt større teknikkregister kunne vel denne politi mannen ha fætt kontroll over fyren, og fætt handjern på han uten og mætte slå. men dersom dette er en voldtekts mann som har ødelagt en kvinne potensielt for livet, burde han også blitt ødelagt for livet.

4. kyu njjk
Magnus
*
Forummedlem

« Reply #8 on: 18.02.13 at 13:13:35 »

Syntes for øvrig det var litt rart at han arrestasjonsteknikkeksperten gikk så bombastisk ut og fordømte pågripelsen. For det første er det jo veldig vanskelig å se hva som egentlig blir gjort i videoen, og for det andre er det vel vanlig å vente med uttalelser til Spesialenheten har fått anledning til å ettergå ting nærmere?

Det er nok for at politihøyskolen, og da også politiet som etat, ikke skal fordømmes av media. Bedre at en politimann blir svertet i folks øyne, enn at hele politiet blir det. Det er iallfall sånn mange tenker.

Nå er jo ikke denne eksperten politimann, men er ekspert i egenskap av å ha undervist i arrestasjonteknikk på politihøyskolen i mange år. Han har ikke utdannelse som politi, men fra idrettshøyskolen (såvidt jeg vet iallfall). Så ekspert på arrestasjonteknikk ja, men kanskje ikke like ekspert på kaotiske pågripelsessituasjoner ute på gata om natta.

"Nothing like a drug freakout with a piece of pipe to keep you humble" - Marc MacYoung
Addey
*
Veteran

« Reply #9 on: 18.02.13 at 13:35:32 »

men dersom dette er en voldtekts mann som har ødelagt en kvinne potensielt for livet, burde han også blitt ødelagt for livet.

Mener du virkelig det? At straffenivået i Norge burde være slik at en gjerningsmann burde straffes med nøyaktig det samme som retten finner at han har gjort mot andre? Generelt sett, eller kun i voldtektssaker? Eller kun i denne saken? Og hvordan målfester man "ødelagt for livet", er en voldtekt en voldtekt? Kan man tenke seg at to forskjellige mennesker kan bli utsatt for det samme og reagere fullstendig forskjellig på det? Vil det i så fall si at gjerningsmannen da får forskjellig straff? Og hva foreslår du burde gjøres for å "ødelegge" en voldtektsmann tilsvarende for livet? Hva vinner man i så fall på det?

Selv mener jeg at straffenivået i Norge burde gjenspeile at vi bor i en rettsstat, at vi alle (inklusive siktede, mistenkte og dømte) har rettigheter, hvor disse rettighetene inkluderer en rettferdig rettssak, en straff, javisst, men også rehabilitering, som burde være en minst like stor del av et fengselsopphold som selve straffen i seg selv.

Gone with the wind
Veteran

« Reply #10 on: 18.02.13 at 15:49:39 »

Who the fuck cares. De gjør jobben sin, drittsekken ble tatt...hvem bryr seg om at en voldtektsmann får litt vennlig juling når han stritter i mot en arrestasjon. Er han dum nok til å stritte i mot så får han bare betale for konsekvensene.

Nanbudo, Kickboxing, Grappling

"There is no pact between lions and men"
gasman
« Reply #11 on: 18.02.13 at 16:14:23 »

Hvis du er så dum at du motsetter deg arrest, så fortjener du littegranne deng. I det øyeblikket politiet bruker vold mot fredelige folk, DA snakker vi om problemer...
gasman
« Reply #12 on: 18.02.13 at 16:32:54 »

Når det er sagt, så har det lenge vært min mening at politiets opplæring i arrestasjons- og kontrollteknikker er alt for dårlig. Som vi her på forumet vet, er ikke dette noe man lærer seg på et halvårskurs - men noe som må trenes jevnlig.  (Gjerne aikido Wink )
AndersBreiflabb
*
Veteran

« Reply #13 on: 18.02.13 at 16:56:37 »

Bortsett fra at jeg er uenig i at aikido er det mest hendige vi har der ute av arrestasjonsteknikk, så er jeg ellers enig med Sigurd og resten i at dette ikke så spesielt stygt ut. Dette er spekulasjonsmedia, og intet annet. De som sitter i bilen hadde nok tenkt litt annerledes om det om de 1) måtte arrestere noen selv, 2) hadde vært utsatt for kriminaliteten selv.

Ellers er det riktig som Addey påpeker at mannen er mistenkt - og ikke dømt for overfallvoldtekt. Dog kan man jo spørre seg selv om det er så viktig om man har tilstrekkelig mistanke - som at man har sett selve handlingen. Det er iallefall nok til å rettferdiggjøre at man har med en voldsperson å gjøre - og kanskje derfor også tilpasse maktbruken deretter.
gasman
« Reply #14 on: 18.02.13 at 17:03:12 »

Huh! Aikido har de beste låsene vettu smile
Kilo Papa
**
Stuntposter

« Reply #15 on: 18.02.13 at 17:25:03 »

Man bruker makt i den grad det er nødvendig, og ikke utover det som trengs for å få kontroll på situasjonen.
Nødvendig, lovlig, proporsjonalt jfr. Politiloven §6.
Hvis man blir så følelsesmessig involvert at man går inn for "å jule opp" eller "ta igjen" på personen man skal pågripe, så er man på ville veier og mister endel av den profesjonelle avstanden til situasjonen. Med andre ord, det stikk motsatte av å være en profesjonell yrkesutøver.

Samtidig må man vel erkjenne at det kan gå en kule varmt for noen og enhver i noen situasjoner (i hvert fall for mitt vedkommende) men det gjelder å såpass god selvbeherskelse at man ikke trår over streken og ikke utøver mer makt enn det som er nødvendig.

Som det blir nevnt i artikkelen, det er rettsystemet som skal straffeforfølge mannen, ikke politipatruljen på stedet. Det er rettsystemet som skal avdekke om det har skjedd et straffbart forhold og hva slags straff vedkommende skal ilegges. Skal man jobbe i politiet må man ha dette meget klart for seg, IMO.

For øvrig setter jeg penga mine på BJJ eller Judo fremfor Aikido...

Mannen uten x
Veteran

« Reply #16 on: 18.02.13 at 18:07:04 »

Feil.

De pågriper en mann som er mistenkt for voldtekt. Stor forskjell.

Selv om dette skulle vise seg å være voldtektsmannen, så er det heller ikke da politiets oppgave å dele ut straff i form av spark og slag. Mannen som blir pågrepet er i prinsippet uskyldig, noe mange ser ut til å glemme.

Jeg sier at man må se pågripelsen basert på situasjonen. Her er det snakk om en voksen mann som har voldttatt en jente, sporene er ferske og han er "på rømmen". Ergo han er en mye større trussel enn  f.eks en nasker. Med din logikk kan ikke politiet skyte tilbake på væpna ranere, da de faktisk ikke er DØMT for ranet? Poenget mitt er at politiet behandler ikke alle likt når de gjør pågripelser, og praksis er vel at jo større trussel mistenkt er, jo hardere og mer "rett på sak" er pågripelsen.

Mr. sexy!
Nightwatch
*
Forummedlem

« Reply #17 on: 18.02.13 at 18:28:34 »

Det er ihvertfall tydelig at det ikke lønner seg å motsette seg arrest. Når treningen på arrestasjonsteknikk er så dårlig som er nevnt, så kan man risikere å få seg noen fiker som i videoen, eller å ligge noen minutter i en airchoke og flere politifolk oppå deg som skjedde i Trondheim for noen år tilbake. Det blir litt som en nybegynner med ego som halvveis river av deg hånda når han skal trene en wristlock, jeg tar ikke den sjangsen ovenfor politiet.
Kilo Papa
**
Stuntposter

« Reply #18 on: 18.02.13 at 19:40:14 »

Motsetter man seg nok, kan det jo hende man får en strl § 127, vold mot offentlig tjenestemann, med på kjøpet. Voldsbegrepet her favner bredere enn f.eks legemsfornærmelse. Så av juridiske og helsemessige grunner, vær snill og grei når pb.Thorvald kommer, så slipper du å bli air-choka av skiftarbeid-magen noen i etaten har ervervet over åra smile
Addey
*
Veteran

« Reply #19 on: 19.02.13 at 14:28:15 »

Her er det snakk om en voksen mann som har voldttatt en jente, sporene er ferske og han er "på rømmen". Ergo han er en mye større trussel enn  f.eks en nasker.

Og fremdeles er han bare en mistenkt. Kanskje dette faktisk var en nasker, som fikk lettere panikk da han fikk politiet i hælene? Jeg kjenner ikke forhistorien, hvorvidt politiet har fulgt etter ham etter at de selv observerte voldtekten, eller hvorvidt han ble plukket ut pga vitneutsagn, men i denne situasjonen ser han ikke mye ut som en trussel for politibetjentene som arresterer ham. Og det er dét hardheten i arrestasjonen burde reflektere.

Med din logikk kan ikke politiet skyte tilbake på væpna ranere, da de faktisk ikke er DØMT for ranet? Poenget mitt er at politiet behandler ikke alle likt når de gjør pågripelser, og praksis er vel at jo større trussel mistenkt er, jo hardere og mer "rett på sak" er pågripelsen.

Det er selvfølgelig noe totalt annet, og å si at det er samme logikk er totalt på villspor. Ranere som skyter tilbake utgjør en umiddelbar trussel mot politiet og befolkningen generelt, og de må kunne ta de tiltak de trenger å gjøre for å forsvare seg selv og andre. Sammenligningen ville vært mer gyldig hvis de hadde kommet over voldtektsmannen mens voldtekten pågikk, da kunne de gjort det som var nødvendig for å forsvare den som ble voldtatt. Etter at situasjonen ikke lenger er overhengende farlig, verken for offeret eller politiet, så er ikke lenger det argumentet gyldig.

Jeg forstår helt og fullt at følelser kan ta overhånd, og hadde jeg vært den som hadde fakket en fyr jeg trodde hadde f.eks. voldtatt datteren min, så hadde jeg klikket totalt, og ikke vært på langt nær så snill som disse to herremennene. Men jeg er ingen profesjonell part i noe slikt, sånn som disse politifolkene er, som burde ha trening nok til å håndtere en slik situasjon uten å la følelsene komme i veien. Så igjen, det eneste som burde endre noe på hardheten i arrestasjonen er den faren arrestanten utgjør der og da, ikke hva noen påstår at han har gjort tidligere.

Det er godt mulig dette ikke er praksis innen norsk politi, men det forhindrer ikke at jeg like fullt mener at det er slik kriteriene burde være. Sammenlign gjerne med selvforsvar, noe jeg synes argumentasjonen din bærer preg av. En selvforsvarssituasjon er i prinsippet over i det øyeblikket du som forsvarer ikke lenger er i umiddelbar fare. Mange drar denne strikken mye lenger, nesten over i hevnaksjoner i etterkant, som f.eks. å skyte en raner i ryggen på vei ut av et hus eller lignende. Det er noe helt annet enn selvforsvar/nødverge, og kan ikke argumenteres på samme måte. At politifolk synes en handling som en person er mistenkt for å gjøre er forkastelig, gjør ikke at de da har eller burde ha tillatelse til å være ekstra hardhendt under pågripelsen.

Når det er sagt synes jeg ikke denne pågripelsen så spesielt voldsom ut. For utrente som ikke er vant med kampsituasjoner kan jeg skjønne at den ser slik ut, men ingen av sparkene eller slagene så spesielt harde ut. Jeg synes derimot de så ganske unødvendige ut, all den tid de var to politifolk og hund, med andre ord liten sjanse for at fyren skulle unnslippe, og det er der min kritikk havner. De kunne helt fint ha fått kontroll over denne fyren uten å ty til slag og spark (spesielt hvis de hadde hatt bittelitt grapplingkunnskap), og enten man liker det eller ei så er politiets fremtreden en svært viktig del av måten politiet skaper tillit i befolkningen. For folk flest er slag og spark mye "voldeligere" enn nær sagt en hvilken som helst grapplingteknikk (med mulig unntak av kvelninger), noe politiet absolutt bør legge vekt på i sin trening.

gasman
« Reply #20 on: 19.02.13 at 15:17:35 »

For meg så det ut som hunden bare var i veien under pågripelsen, den ene politimannen hadde mer enn nok med å holde den unna, slik at den andre mer eller mindre måtte hanskes med den pågrepne alene.
Addey
*
Veteran

« Reply #21 on: 19.02.13 at 16:44:33 »

På videoen kanskje, men i teksten sto det at det var hunden som hadde fått tak i fyren. Noe som vel vil gjøre de fleste litt mer medgjørlig...

gasman
« Reply #22 on: 19.02.13 at 17:08:31 »

Uansett, å ta ned en krakilsk faen alene blir alltid stygt. Forøvrig er jeg selvfølgelig enig med din analyse Addey smile
Påltergeist
Gammel ørn

« Reply #23 on: 19.02.13 at 21:40:38 »

Det er selvfølgelig ikke opp til politimenn å straffe noen, det være seg antatte voldtektsmenn eller andre, med spark og slag. Arrestasjonsteknikker handler om å få kontroll med bruk av nødvendig makt, ikke om revansjisme. Nå var det heller ingenting ved den episoden som tilsa at politiet gikk inn for å skade eller hevne seg på den pågrepne.

De såkalte "sparkene" ser for meg ut som forsøk på å bevare balansen. Akkurat det er ikke alltid så lett når en er i basketak med en krakilsk person på et glatt og isete underlag. "Hammerslagene" mot den pågrepne personens arm ser litt ufine ut, men jeg synes det er vanskelig å uttale seg veldig bombastisk om hvorvidt dette var en nødvendig og forsvarlig form for maktbruk. Hvis politimannen slet veldig med å få kontroll på armene til den pågrepne, og det ser det jo ut som om han gjorde, kan det kanskje argumenteres for at noen hammerslag mot armen var den mest skånsomme løsningen for å gå kontroll der og da. Skadepotensialet ville trolig ha vært langt større ved veldig brå bevegelser/bøyninger på den samme armen.
Addey
*
Veteran

« Reply #24 on: 20.02.13 at 09:58:08 »

Ikke enig i at sparkene ser ut som et forsøk på å bevare balansen, mer som et lite hint om "se til helv... å snu deg rundt", på samme måte som slagene i armen var et hint om å få armen bakpå ryggen. Bruker akkurat samme taktikk selv under trening, men da slag med åpen hånd, siden det ikke er meningen at det skal gjøre vondt eller skade, men kun være en oppfordring til den man skal få kontroll på.

Påltergeist
Gammel ørn

« Reply #25 on: 20.02.13 at 15:37:13 »

Ikke enig i at sparkene ser ut som et forsøk på å bevare balansen, mer som et lite hint om "se til helv... å snu deg rundt", på samme måte som slagene i armen var et hint om å få armen bakpå ryggen. Bruker akkurat samme taktikk selv under trening, men da slag med åpen hånd, siden det ikke er meningen at det skal gjøre vondt eller skade, men kun være en oppfordring til den man skal få kontroll på.

Etter å ha sett episoden et par ganger til, sågar på en pc-skjerm, og ikke på en liten mobilskjerm, har jeg endret oppfatning. Politimannen sparker tydelig til den mistenkte. Sparkene er slett ikke harde, og det er høyst to, kanskje bare ett, som faktisk treffer borti mannen. Men likevel: Det er ganske tydelig at sparkene, som du skriver, er ment å få mannen over på rygg.

Jeg har lite sans for å slik teknikkbruk. En ting er alt som kan ligne på spark og slag i lovens tjeneste vil skape masse oppstyr, noe som ikke akkurat gagner politiets legitimitet og anseelse i samfunnet. Samtidig vet jeg at suboptimale løsninger, som ikke står i noe arrestasjonsteknikk, tidvis tvinger seg frem. Ikke minst gjelder dette når man i realiteten er alene -- politimannens makker hadde jo bokstavelig talt hendene fulle med å holde styr på bikkja si. Hadde begget kunne jobbe sammen, hadde det naturligvis vært mye lettere å få til kontrollerte fotlåser og andre relativt ukontroversielle passiviseringsløsninger.
Addey
*
Veteran

« Reply #26 on: 20.02.13 at 17:29:00 »

Helt enig, da jeg sa at jeg brukte samme teknikk mente jeg "tappingen" på armen for å få den bak på ryggen. For å få en mann over på magen er det mange flere "snillere" teknikker å velge mellom. Han har den høyre armen hans fast, noe som burde holde mer enn nok... Og at bikkja ikke er lydig nok til å sitte stille på kommando... vel... say no more...

Påltergeist
Gammel ørn

« Reply #27 on: 20.02.13 at 22:48:15 »

Helt enig, da jeg sa at jeg brukte samme teknikk mente jeg "tappingen" på armen for å få den bak på ryggen. For å få en mann over på magen er det mange flere "snillere" teknikker å velge mellom. Han har den høyre armen hans fast, noe som burde holde mer enn nok... Og at bikkja ikke er lydig nok til å sitte stille på kommando... vel... say no more...

Nå er jeg på ingen måte noen hundeekspert, men jeg tror faktisk at det er svært vanskelig å få en "skarp" tjenestehund til å roe seg helt ned på 1-2-3-- dersom den først har fått klarsignal for å angripe. Talehandlingen "ta mann" er nok til å få bikkja til å angripe, mens "slipp", "stopp" eller "sitt" nok ikke fungerer like effektivt på en schæfer eller malle som nettopp  har blitt satt i kampmodus.  Jeg er altså ikke så sikker på at denne tjenestehunden var spesielt udisiplinert.
AndersBreiflabb
*
Veteran

« Reply #28 on: 21.02.13 at 00:38:59 »

Nei, dette er ganske vanlig blant tjenestehunder. De må som regel holdes tilbake. Er de i angrepsmodus, så kan man få de til å slippe ved kommandoer, men det er nesten umulig å få de til å slutte å angripe annet enn å holde dem tilbake.
Shemhazai
Veteran

Homo Homini Lupus
« Reply #29 on: 21.02.13 at 00:50:23 »

http://www.an.no/nyheter/article6511927.ece

Arte suave.
sulim
Forumavhengig

VENI. VIDI. VICI.
« Reply #30 on: 21.02.13 at 01:17:32 »

bra, greit å vise annen side for engangskyld.
Lasse A
Forumavhengig

Ju Jitsu is the shit
« Reply #31 on: 21.02.13 at 01:54:47 »

da jeg ikke var der vil jeg ikke si så mye om nøyaktig hva som skjer, MEN (det store sitte hjemme bak tastaturet MENet)

På den ene side ser jeg politiets situasjon, de møter en mann som etter hva de vet har vert voldelig, og må være forberedt på at han kan være det, de sier selv at de tenkte "våpen" alt jeg har av trening sier da: stopp han NÅ! og jeg hadde vert raskt ute med batongen (og ja jeg vet hva det vil si å bruke batong)! I lys av det synes jeg de gjør det ganske pent, hadde det vært andre måter å gjøre det på? Selvfølgelig! Som en som har trent Ju Jitsu i mange år vet jeg da om noen måter, men kanskje ikke når jeg er alene? Det at det i politiet trenes for lite på arrestasjonsteknikk er jo også vesentlig uten at det unnskylder den som bruker for mye makt.

På den andre side støtter jeg Addy fult ut! Han er ikke dømt og det er ikke politiets jobb å dømme noen! Jobber man i politiet må man klare å holde følelsene under kontroll hadde det vært en venninne av meg hadde jeg nok ikke vert snill jeg heller, men så er jeg nå sivilist som lever livet til en sivilist og da blir saken en litt annen! Og de slagene kan se "stygge" ut, men så ser jeg ikke helt hva som skjer heller!

jeg er ikke hundefører men har har jobba tett opp mot hundeførere og vert "sjef" for hundeførere, problemet her er ikke at den ikke lystrer, den gjør det den er trent til, vi kan godt stille spørsmål ved treningen, men hadde dette vert en militær vakthund er dette nøyaktig hva jeg hadde forventa (og man kan ikke stille store forskjeller til krav fra hundene til forsvar og politi, politi har nok mer oppdrag men forsvaret har mer tid til å trene på)

bare mine raske ord om saken

Ju Jitsu Norge
Shemhazai
Veteran

Homo Homini Lupus
« Reply #32 on: 05.03.13 at 00:57:37 »

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10101015

Hvis politimennene virkelig hadde jult opp denne voldtektsmannen, tror dere de hadde fått strengere straff enn denne karen?

Norsk rettspraksis på enkelte strafferettslige områder er en vits. (Og det sier jeg som jusstudent med en del avdelinger på baken.)

Arte suave.
265lbsfist
*
Veteran

« Reply #33 on: 06.03.13 at 00:27:19 »

Det der var jo nærmest drapsforsøk...Sad
Mannen uten x
Veteran

« Reply #34 on: 06.03.13 at 10:15:47 »

Synes 3 år er alt for lite i sånne tilfeller. Voldsmenn som det burde ikke kunne gått fritt ute i samfunnet.
Og etter min mening; det ER drapsforsøk når man går all inn for å sparke en bevistløs person i hodet av full kraft, flere ganger (hadde han ikke blitt stoppet)!

Mr. sexy!
AndersBreiflabb
*
Veteran

« Reply #35 on: 06.03.13 at 13:38:01 »

Latterlige straffer på slike kriminelle handlinger i Norge. Jeg synes man burde blitt mye flinkere til å benytte seg av strafferammens øvre sjikte.

Incentivet om strafferabatt for tilståelse osv. har jeg forståelse for, det er et viktig incentiv for å holde kostnader nede og motivasjonen for å legge kortene på bordet oppe - men straffen til vedkommende burde ifølge mitt rettskjønn iallefall vært 5 år - og om han ikke hadde tilstått og samarbeidet, kanskje 7-8.

Det burde også være incentiver for å holde slike personer rusfrie. Man kunne gjerne laget betingede dommer der vedkommende måtte levere feks urinprøver på fast basis i en fastsatt prøvetid - og om vedkommende leverte urent, så kunne dommen blitt gjort ubetinget.

Bare litt synsing fra min side, men jeg merker at straffer som går utover den almenne rettsfølelsen engasjerer...
Addey
*
Veteran

« Reply #36 on: 06.03.13 at 13:51:00 »

Det burde også være mindre vanskelig å få lov til å ty til tvang når det gjelder behandling... F.eks. av rusavhengige eller seksualovergripere.

Påltergeist
Gammel ørn

« Reply #37 on: 06.03.13 at 17:02:37 »

Synes 3 år er alt for lite i sånne tilfeller. Voldsmenn som det burde ikke kunne gått fritt ute i samfunnet.
Og etter min mening; det ER drapsforsøk når man går all inn for å sparke en bevistløs person i hodet av full kraft, flere ganger (hadde han ikke blitt stoppet)!

Jeg er 100% enig med deg, men i slike saker er norsk rettspraksis fullstendig på ville veier. Alle vet, eller bør vite, at å sparke gjentatte ganger mot hodet til en liggende person vil medføre alvorlige skader, og at det er stor sannsynlighet for at utfallet kan bli dødelig. Dermed foreligger det et drapsforsett hos de som gjør seg skyldige i den slags.

Enkelte vil nok argumentere med at straffenivå ikke korrelerer spesielt sterkt med omfanget av voldssaker. Selv om dette nok stemmer, tyder det først og fremst på at kriminalpolitikk og voldsbekjempelse er komplisert og sammensatt -- ikke at straffereaksjonene på vold i norge er strenge nok. Dessuten handler ikke straffereaksjoner kun om nytterasjonalitet; straffesystemet har også en viktig symbolsk side. Når retten mener at tre år er en passende straff for å forsøke å sparke ihjel en politimann som gjør jobben sin, er det et hån mot politimannen, men også mot samfunnets kjerneverdier. Straffeutmålingen bør i langt sterkere grad kommunisere en solid, kollektiv fordømmelse av slike voldshandlinger.
265lbsfist
*
Veteran

« Reply #38 on: 06.03.13 at 22:49:05 »

Det burde også være mindre vanskelig å få lov til å ty til tvang når det gjelder behandling... F.eks. av rusavhengige eller seksualovergripere.

Er enig med deg i teorien, men har sett at det ikke funker som regel i praksis.

Har man ikke motivasjon til å slutte med rus selv eller forandre sitt overgriperliv er tvang som oftest bare en pause fra modus operandi.

Tvang som beskyttelse for samfunnet er egentlig en annen diskusjon, men jeg er egentlig for det da skadevirkningene både rus og overgrep har på et nærmiljø kan være katastrofale.
Pages: 1 2 3 [All] Go Up Print 
Kampforum.no  |  Generelt  |  Diverse (Moderators: Johannes Ibel, Agandhjin)  |  Topic: Politiet/voldtektsmenn/arrestasjonsteknikker « previous next »
Jump to:  

Social sharing