Welcome, Guest. Please login or register.
Did you miss your activation email?
24.05.18 at 22:37:16

Login with username, password and session length
* Home Help Search Login Register
Kampforum.no  |  Generelt  |  Diverse (Moderators: Johannes Ibel, Agandhjin)  |  Topic: Politiet/voldtektsmenn/arrestasjonsteknikker 0 Members and 1 Guest are viewing this topic. « previous next »
Pages: 1 2 [3]  All Go Down Print

Politiet/voldtektsmenn/arrestasjonsteknikker

sulim
Forumavhengig

VENI. VIDI. VICI.
« Reply #30 on: 21.02.13 at 01:17:32 »

bra, greit å vise annen side for engangskyld.
Lasse A
Forumavhengig

Ju Jitsu is the shit
« Reply #31 on: 21.02.13 at 01:54:47 »

da jeg ikke var der vil jeg ikke si så mye om nøyaktig hva som skjer, MEN (det store sitte hjemme bak tastaturet MENet)

På den ene side ser jeg politiets situasjon, de møter en mann som etter hva de vet har vert voldelig, og må være forberedt på at han kan være det, de sier selv at de tenkte "våpen" alt jeg har av trening sier da: stopp han NÅ! og jeg hadde vert raskt ute med batongen (og ja jeg vet hva det vil si å bruke batong)! I lys av det synes jeg de gjør det ganske pent, hadde det vært andre måter å gjøre det på? Selvfølgelig! Som en som har trent Ju Jitsu i mange år vet jeg da om noen måter, men kanskje ikke når jeg er alene? Det at det i politiet trenes for lite på arrestasjonsteknikk er jo også vesentlig uten at det unnskylder den som bruker for mye makt.

På den andre side støtter jeg Addy fult ut! Han er ikke dømt og det er ikke politiets jobb å dømme noen! Jobber man i politiet må man klare å holde følelsene under kontroll hadde det vært en venninne av meg hadde jeg nok ikke vert snill jeg heller, men så er jeg nå sivilist som lever livet til en sivilist og da blir saken en litt annen! Og de slagene kan se "stygge" ut, men så ser jeg ikke helt hva som skjer heller!

jeg er ikke hundefører men har har jobba tett opp mot hundeførere og vert "sjef" for hundeførere, problemet her er ikke at den ikke lystrer, den gjør det den er trent til, vi kan godt stille spørsmål ved treningen, men hadde dette vert en militær vakthund er dette nøyaktig hva jeg hadde forventa (og man kan ikke stille store forskjeller til krav fra hundene til forsvar og politi, politi har nok mer oppdrag men forsvaret har mer tid til å trene på)

bare mine raske ord om saken

Ju Jitsu Norge
Shemhazai
Veteran

Homo Homini Lupus
« Reply #32 on: 05.03.13 at 00:57:37 »

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10101015

Hvis politimennene virkelig hadde jult opp denne voldtektsmannen, tror dere de hadde fått strengere straff enn denne karen?

Norsk rettspraksis på enkelte strafferettslige områder er en vits. (Og det sier jeg som jusstudent med en del avdelinger på baken.)

Arte suave.
265lbsfist
*
Veteran

« Reply #33 on: 06.03.13 at 00:27:19 »

Det der var jo nærmest drapsforsøk...Sad
Mannen uten x
Veteran

« Reply #34 on: 06.03.13 at 10:15:47 »

Synes 3 år er alt for lite i sånne tilfeller. Voldsmenn som det burde ikke kunne gått fritt ute i samfunnet.
Og etter min mening; det ER drapsforsøk når man går all inn for å sparke en bevistløs person i hodet av full kraft, flere ganger (hadde han ikke blitt stoppet)!

Mr. sexy!
AndersBreiflabb
*
Veteran

« Reply #35 on: 06.03.13 at 13:38:01 »

Latterlige straffer på slike kriminelle handlinger i Norge. Jeg synes man burde blitt mye flinkere til å benytte seg av strafferammens øvre sjikte.

Incentivet om strafferabatt for tilståelse osv. har jeg forståelse for, det er et viktig incentiv for å holde kostnader nede og motivasjonen for å legge kortene på bordet oppe - men straffen til vedkommende burde ifølge mitt rettskjønn iallefall vært 5 år - og om han ikke hadde tilstått og samarbeidet, kanskje 7-8.

Det burde også være incentiver for å holde slike personer rusfrie. Man kunne gjerne laget betingede dommer der vedkommende måtte levere feks urinprøver på fast basis i en fastsatt prøvetid - og om vedkommende leverte urent, så kunne dommen blitt gjort ubetinget.

Bare litt synsing fra min side, men jeg merker at straffer som går utover den almenne rettsfølelsen engasjerer...
Addey
Mr. Nice Guy :)
*
Veteran

It's okay - he's in a happy place now.
« Reply #36 on: 06.03.13 at 13:51:00 »

Det burde også være mindre vanskelig å få lov til å ty til tvang når det gjelder behandling... F.eks. av rusavhengige eller seksualovergripere.

Påltergeist
Gammel ørn

« Reply #37 on: 06.03.13 at 17:02:37 »

Synes 3 år er alt for lite i sånne tilfeller. Voldsmenn som det burde ikke kunne gått fritt ute i samfunnet.
Og etter min mening; det ER drapsforsøk når man går all inn for å sparke en bevistløs person i hodet av full kraft, flere ganger (hadde han ikke blitt stoppet)!

Jeg er 100% enig med deg, men i slike saker er norsk rettspraksis fullstendig på ville veier. Alle vet, eller bør vite, at å sparke gjentatte ganger mot hodet til en liggende person vil medføre alvorlige skader, og at det er stor sannsynlighet for at utfallet kan bli dødelig. Dermed foreligger det et drapsforsett hos de som gjør seg skyldige i den slags.

Enkelte vil nok argumentere med at straffenivå ikke korrelerer spesielt sterkt med omfanget av voldssaker. Selv om dette nok stemmer, tyder det først og fremst på at kriminalpolitikk og voldsbekjempelse er komplisert og sammensatt -- ikke at straffereaksjonene på vold i norge er strenge nok. Dessuten handler ikke straffereaksjoner kun om nytterasjonalitet; straffesystemet har også en viktig symbolsk side. Når retten mener at tre år er en passende straff for å forsøke å sparke ihjel en politimann som gjør jobben sin, er det et hån mot politimannen, men også mot samfunnets kjerneverdier. Straffeutmålingen bør i langt sterkere grad kommunisere en solid, kollektiv fordømmelse av slike voldshandlinger.
265lbsfist
*
Veteran

« Reply #38 on: 06.03.13 at 22:49:05 »

Det burde også være mindre vanskelig å få lov til å ty til tvang når det gjelder behandling... F.eks. av rusavhengige eller seksualovergripere.

Er enig med deg i teorien, men har sett at det ikke funker som regel i praksis.

Har man ikke motivasjon til å slutte med rus selv eller forandre sitt overgriperliv er tvang som oftest bare en pause fra modus operandi.

Tvang som beskyttelse for samfunnet er egentlig en annen diskusjon, men jeg er egentlig for det da skadevirkningene både rus og overgrep har på et nærmiljø kan være katastrofale.
Pages: 1 2 [3]  All Go Up Print 
Kampforum.no  |  Generelt  |  Diverse (Moderators: Johannes Ibel, Agandhjin)  |  Topic: Politiet/voldtektsmenn/arrestasjonsteknikker « previous next »
Jump to:  

Social sharing