Welcome, Guest. Please login or register.
Did you miss your activation email?
19.09.18 at 22:29:57

Login with username, password and session length
* Home Help Search Login Register
Kampforum.no  |  Disipliner  |  RBSD (Moderator: Simon Flack)  |  Topic: Blauer Tactical System (Tony Blauer) 0 Members and 1 Guest are viewing this topic. « previous next »
Pages: [1] 2  All Go Down Print

Blauer Tactical System (Tony Blauer)

Agandhjin
Autentisk Kampentusiast
*
Guru

« on: 22.02.13 at 16:55:43 »

Hva vet folk om dette systemet, egentlig?
Hva slags erfaring har folk med dette?
Hva består det IKKE av?

(Utenom å lese seg opp på masse artikler)

Dan Thomas Agandhjin Marceliussen Blogg
Juggernaut Fight Group
protect
Gjenganger

« Reply #1 on: 22.02.13 at 22:14:03 »

Har 6-7 dvd'er fra Blauer liggende hvis du vil kikke nærmere på det  happy
« Last Edit: 22.02.13 at 22:26:44 by protect » Logged

Petter Nilsen.
www.ordensvakter.com
Defendo Norway.
In the heat of battle, you will not rise to the occasion; you will default to your level of training. Improvise, adapt and overcome.
Agandhjin
Autentisk Kampentusiast
*
Guru

« Reply #2 on: 23.02.13 at 11:08:19 »

Jeg har sett igjennom DVD'ene hans tidligere og lest igjennom manualene. Dette er selvfølgelig ikke fullgodt med praktisk erfaring. TB sitt system er allikevel veldig høyt ansett (også her inne), men få har faktisk hands-on erfaring med dette enda.

Juggernaut Fight Group
Agandhjin
Autentisk Kampentusiast
*
Guru

« Reply #3 on: 23.02.13 at 11:09:51 »

Jeg reiser sammen med et par veldressende og veltrente apekatter til Manchester i starten av Mars. Da for å få praktisk innsikt i hva PDR egentlig er. Se hvor mye jeg vet/ikke vet/har misforstått om systemet ved kun teoretisk gjennomgang.

Juggernaut Fight Group
Ryan
Gammel ørn

« Reply #4 on: 25.02.13 at 15:26:02 »

1. Du får gjerne gi en review her av kurset/systemet i etterkant. Det vil være interessant å høre om.   smile  En gang bør jeg vel selv ta reisen og komme meg på et Blauer-kurs. Er det han selv som holder det i Manchester, forresten?

2. Jeg tenker at det ofte nevnte rådet om å glemme alt man kan og være åpen ("beginner's mind") når man går på et kurs, er ekstra viktig med dette systemet. Konsepter, instinkter og psykologi trenger plass her.

3. Tool-target-tankegangen er virkelig overlegen 1-2-3 osv. memoriserte teknikker, slik jeg ser det (jeg er ikke så fanatisk på at det må være closest weapon alltid).  Med Blauer-drills som styrker evnen, kreativiteten og hastigheten på dette området, så ser man at det fungerer overraskende bra.
Man må glemme sine favoritt "moves". Ideelt å  flyte med,  akseptere og observere klart (mushin). Dette passer godt til virkelighetens applikasjoner med adrenalindump, når dette er innarbeidet. Det fant Richard Dimitri ut og, som har mye mer erfaring med vold enn Blauer. De har ganske like systemer, som jo har holdt seg meget bra.
Ha det gøy på kurset!

Advanced level means perfecting simplicity.

Peace is not the absence of conflict. It is the mastery of conflict.
Agandhjin
Autentisk Kampentusiast
*
Guru

« Reply #5 on: 25.02.13 at 21:17:20 »

1. Du får gjerne gi en review her av kurset/systemet i etterkant. Det vil være interessant å høre om.   smile  En gang bør jeg vel selv ta reisen og komme meg på et Blauer-kurs. Er det han selv som holder det i Manchester, forresten?
Etter hva jeg har forstått, så er det TB som avholder kurset, ja.

2. Jeg tenker at det ofte nevnte rådet om å glemme alt man kan og være åpen ("beginner's mind") når man går på et kurs, er ekstra viktig med dette systemet. Konsepter, instinkter og psykologi trenger plass her.
Jepp. This is not my first rodeo smile

3. Tool-target-tankegangen er virkelig overlegen 1-2-3 osv.
Her har jeg annen modell, som jeg mener er mer overlegen. Om du er nysgjerrig, så ta kontakt en gang du ser jeg i ditt distrikt eller oppsøk oss.

memoriserte teknikker, slik jeg ser det (jeg er ikke så fanatisk på at det må være closest weapon alltid).  Med Blauer-drills som styrker evnen, kreativiteten og hastigheten på dette området, så ser man at det fungerer overraskende bra.

Etter min mening, er det lite unikt i det tekniske repotoaret til BTS (av det jeg har sett). Det jeg er mer interessert i er hvordan pedagogikken er bygd opp, hva slags forklaringsmodeller han bruker, lingo'en og argumentasjonen hans. Dette har jeg fått inntrykk av er veldig bra.

Man må glemme sine favoritt "moves". Ideelt å  flyte med,  akseptere og observere klart (mushin). Dette passer godt til virkelighetens applikasjoner med adrenalindump, når dette er innarbeidet.
Er dette du har egen erfaring med, eller tolker ut ifra hva du leser/ser av BTS?

Det fant Richard Dimitri ut og, som har mye mer erfaring med vold enn Blauer.  De har ganske like systemer, som jo har holdt seg meget bra.
Er dette noe du vet, eller får inntrykk av? Vet du om Dimitri og Blauer sin historie isammen?

Ha det gøy på kurset!
Takker!

Juggernaut Fight Group
Agandhjin
Autentisk Kampentusiast
*
Guru

« Reply #6 on: 04.03.13 at 14:13:50 »

Da er jeg tilbake etter en helg i Manchester med BTS sitt PDR Coach Sertifiseringskurs.

Før jeg reiste:
Jeg har sett igjennom videoer, lest igjennom endel material, vært innom noen forumer, men følte på ingen måte at jeg hadde noen skikkelig oversikt. Idag som all informasjon er meget lett tilgjengelig er det altfor lett å trykke på play, se igjennom og tro at man forstår hva dette handler om. Man må gjøre arbeidet!

Når det gjelder de praktiske testene, så har jeg gjort noen gjennomganger med og uten High Gear drakten. Både opp mot det som var teknisk tilgjengelig fra BTS, og "vårt eget". BTS sine tekniske programmer enkle å forstå seg på, greie og eksperimentere med selv (på egen risiko), men ingenting revolusjonerende.

Under PDR kurset:
Kurset var lagt opp til mye teori, mye gjennomgang av driller, endel pedagogisk utvikling, praktiske og teoretiske tester. Dette ble gjennomført over en ganske tett helg (litt over 25 timer). Kurset koster rundt 12000 nok, avhengig av dollarkurs, men dette er uten reise opphold og alt annet tull man måtte velge å finne på.

Disse punktene over ekskluderer endel apekatter. Teorien var midt i blinken for min del. Folk flest vil nok syntes dette var altfor for drøyt/kjedelig/overkill, men jeg og mine kollegaer følte dette var bra. For å få noe ut av en såpass solid teoriblokk bør man ha gjort seg opp noen tanker om temaet, gjerne lest seg opp på terminologi og aller helst hatt noen dialoger om temaet. Det er ikke like tungt og avansert som AMOK!, men godt nok utviklet til at jeg tør sammenligne det.

Drillene er meget nøyaktig gjennomført. Nesten såpass at jeg setter spørsmålstegn ved det, men det er isåtilfelle feil av meg. Mine metoder er mer dynamiske, og bruker som regel problem om løsning som "veileder". PDR programmet er kirugisk spesifikt på detaljer, og jeg lærte og sette pris på hvorfor.

Det pedagogiske programmet er særdeles godt utviklet. Med AMOK! på en side av skalaen, med problembasert og erfaringsprovokasjon, så vil PDR være på den andre siden med mikrostyring og detaljfokus. Jeg tror allikevel at disse to polariserte metodene kan fungere sammen, men ikke helt uten videre. Noen vil være fullstendig uenig i min generaliserende måte å definere pedagogikken her på, og de har de nok rett i. Hovedpoenget mitt er allikevel at metodene er ulike, men begge meget bra.

De praktiske testene var basert på alt vi hadde foretatt over helgen (naturligvis), og måten tilbakemeldingene ble gitt på var ryddig og nyttige. De teoretiske testene var nok utfordrende for mange, ettersom mengde av informasjon levert var betydelig og dette var første gangen mange var eksponert for materialet.

Det var allikevel en meget bra måte avslutte intensiv helg på. Slike praktiske og teoretiske tester gjør også at endel apekatter som ikke har kapasitet (mental og fysisk) til dette vegrer seg mot å delta, eller trekker seg under kurset. Dette har jeg sett flere ganger tidligere, i alle mulige treningsforhold.

Prislappen for å gjennomføre et slik kurs, gjør at folk flest har ikke mulighet til å delta på disse kursene, og gjennomføre slike sertifiseringer. Folk som ikke er motivert og dedikerte nok, blir ikke opp slike summer. Mange har lidenskap for "temaet", men det er ikke nok.

Etter kurset:
Den forståelsen jeg opparbeidet meg ut ifra forhåndstudie av materialet var allikevel veldig begrenset. Det gjaldt både det tekniske og teoretiske. Det var mange nøkkeluttrykk som manglet forklaring, og mye diagrammer/moduler som føltes overkompliserte. Dette endret seg meget allerede første dagen. Den andre dagen kunne jeg henge med i uttrykkene, og tredje dagen følte jeg at uttrykkene var absorbert, men bare ikke integrert skikkelig enda.

Etter mye reising, mye informasjon, store mengder intern humor så sitter jeg igjen med bare positive inntrykk (og en gryende forkjølelse?). For min del var det verdt investeringen av tid og penger, men jeg tror ikke folk flest vil være tjent med såpass intensive kurs, uten å forbrede seg godt teoretisk. Da anbefaler heller de mindre kursene som vil være tilgjengelig igjennom NKF i nær framtid. Disse vil være lettere fordøyelige, og kanskje mer relevante til hver enkelt bestilling.

Det finnes nå personer i Norge som er sertifisert til å undervise dette programmet. For nysgjerrige, ta kontakt med NKF.
For ordens skyld så er BTS; Blauer Tactical System, og PDR; Personel Defense Readiness.
« Last Edit: 04.03.13 at 14:18:42 by Agandhjin » Logged

Juggernaut Fight Group
Addey
Mr. Nice Guy :)
*
Veteran

It's okay - he's in a happy place now.
« Reply #7 on: 05.03.13 at 14:23:32 »

Interessant lesning smile

Nightwatch
*
Forummedlem

« Reply #8 on: 05.03.13 at 14:26:56 »

Takk for fin oppsummering smile
Ryan
Gammel ørn

« Reply #9 on: 05.03.13 at 16:11:42 »

Takk for anmeldelse av kurset!

Hva er det du konkret kommer til å benytte deg av tror du, hvis du vil si noe om det (drill, konsept, teknikk)? Hva var det mest matnyttige for deg?

I intervjuer, DVD-er og bøker snakker Dimitri om disse tingene. Han trente med Blauer i to-tre år på tidlig nittitall i Chu Fen Do. Dimitri ble til og med instruktør for Blauers system. De ble uenige om ting etter hvert, men han krediterer Blauer som den største påvirkningen. Dimitri har jobbet mye som dørvakt, livvakt etc., og har mange historier om bl.a. dette.

Tony har ikke en bakgrunn i slike høyrisikoyrker, men sier på direkte spørsmål at han har måttet benytte seg av selvforsvar, men ønsker ikke å snakke om det. Så kan man tolke det som man vil. De kom uansett fram til ganske like konklusjoner og systemer. Den ene type bakgrunn er ikke nødvendigvis bedre enn den andre her. Folk er forskjellige.
God RBSD i 2013 som dette vil fungere for folk flest, uten at de må gå en hardcore vei for dyrekjøpt egenerfaring og research som f.eks. Dimitri gjorde. Men scenario-trening må til uansett.

Advanced level means perfecting simplicity.

Peace is not the absence of conflict. It is the mastery of conflict.
Agandhjin
Autentisk Kampentusiast
*
Guru

« Reply #10 on: 05.03.13 at 20:19:04 »

Hva er det du konkret kommer til å benytte deg av tror du, hvis du vil si noe om det (drill, konsept, teknikk)?
Struktur, pedaogikk, diagrammer, akronymer og argumentasjon. Jeg kan bli mer spesifikk rundt et middagsbord.

Hva var det mest matnyttige for deg?
De fem D'er. Hvordan de ble beskrevet og detaljene bak dette.  (Describe, Demo, Dissect, Drill, Debrief).

I intervjuer, DVD-er og bøker snakker Dimitri om disse tingene. Han trente med Blauer i to-tre år på tidlig nittitall i Chu Fen Do. Dimitri ble til og med instruktør for Blauers system.
To-tre år er ikke rent lite, og dette at Dimitri ble instruktør i dette i systemet er ikke en liten sak. Det er flere som har gjort det samme, og etterhvert gått ut og dannet et eget system. Det ble listet endel navn og konsepter opp i en samtale, men det var ikke noe jeg ga så mye oppmerksomhet. Når jeg får sjansen så kommer jeg til å bruke tid med Dimitri også.

De ble uenige om ting etter hvert, men han krediterer Blauer som den største påvirkningen. Dimitri har jobbet mye som dørvakt, livvakt etc., og har mange historier om bl.a. dette.
Dette med personlig erfaring er helt klart sentralt, men det er allikevel ikke alt. Hvis jeg skal juge på meg litt, så kan jeg si at jeg har vært i mange treffninger (ikke skyteepisoder!), men dette gjør meg allikevel ikke allvitende. Det gjør meg kjent med en rekke situasjoner, og gir meg spesifikk erfaring med de løsningene jeg brukte i denne situasjonen.

Det jeg mangler ….er alle andre løsninger/erfaringer, og fellesnevneren dette skaper! For å dekke dette, så trenger jeg … "alle andre"! Så jeg mener at et godt system er ikke basert på "ett navn og hans/hennes erfaring", men summen av erfaringen til folkene man jobber med, gjerne daglig!

Tony har ikke en bakgrunn i slike høyrisikoyrker, men sier på direkte spørsmål at han har måttet benytte seg av selvforsvar, men ønsker ikke å snakke om det. Så kan man tolke det som man vil. De kom uansett fram til ganske like konklusjoner og systemer. Den ene type bakgrunn er ikke nødvendigvis bedre enn den andre her. Folk er forskjellige.
BTS jobber med så mange proffesjonelle avdelinger, yrkesgrupper etc at jeg har stor tro på at dette er et system som må virkelig være tilpasset den virkelige verden. Det var ikke mangel på historier fra de deltagende politibetjentene i Manchester iallefall.

De kom uansett fram til ganske like konklusjoner og systemer. Den ene type bakgrunn er ikke nødvendigvis bedre enn den andre her. Folk er forskjellige.
Tror det er mer riktig å si at de kom fra samme grunneksperimenter, enn at de har kommet frem til samme sakene hver for seg.

God RBSD i 2013 som dette vil fungere for folk flest, uten at de må gå en hardcore vei for dyrekjøpt egenerfaring og research som f.eks. Dimitri gjorde. Men scenario-trening må til uansett.

Det kan kanskje virke som jeg har "drukket BTS saften", men jeg ser på saken relativt objektivt.

HIGH GEAR er det mest solgte draktene av sine type. Nylig kjøpte det amerikanske forsvaret 6000 nye drakter. Undervisningsgruppene som bruker disse mest forteller at de sender inn drakter til månedlige reprasjoner.. Det forteller meg at det er MYE erfaring som akkumulers her. Dette volumet av research er det ikke mange grupper som kan skilte med. Tilogmed Global Krav Maga folkene brukes BTS sine drakter.

På kurset i Manchester så var ca 80% av de oppmøte yrkesproffesjonelle, med erfaring fra militær, politi, fengsel, væpnet vakthold.
« Last Edit: 05.03.13 at 20:20:47 by Agandhjin » Logged

Juggernaut Fight Group
Addey
Mr. Nice Guy :)
*
Veteran

It's okay - he's in a happy place now.
« Reply #11 on: 05.03.13 at 20:28:31 »

På kurset i Manchester så var ca 80% av de oppmøte yrkesproffesjonelle, med erfaring fra militær, politi, fengsel, væpnet vakthold.

Gjorde det at kurset ble veldig spisset mot denne målgruppen, eller var det generisk nok til å være selvforsvarsorientert også for "sivilister"?

Agandhjin
Autentisk Kampentusiast
*
Guru

« Reply #12 on: 05.03.13 at 20:35:18 »

Gjorde det at kurset ble veldig spisset mot denne målgruppen, eller var det generisk nok til å være selvforsvarsorientert også for "sivilister"?

Godt spørsmål. Jeg måtte tenke meg litt ekstra om...

Kurset var nok litt mer argumentert rundt pågripelse og overfall (ambush) for tjenestefolk, men dette kurset er allikevel designet for sivile. Det er et eget kurs som er designet for LEO/MIL (Law Enforcement/Military). Det holdes jevnlig det også. En av de som var med oss gjennomførte dette nylig (Tyskland). Han kunne fortelle oss at dette kurset hadde mer detaljer rundt lag/partner, våpenføring og sikring av eget utstyr.

Juggernaut Fight Group
Agandhjin
Autentisk Kampentusiast
*
Guru

« Reply #13 on: 05.03.13 at 20:44:10 »

Selv om dette er et meget komplett system, så mener jeg allikevel AMOK! passer best for meg. Dette gir meg som individ en meget fullstendig måte å eksperimentere, analysere, redusere og videreutvikle meg på. Jeg har ikke funnet noe annet system som kommer i nærheten. Men til folk flest, vil jeg anbefale Defendo, Krav Maga og nå også BTS.

En annen viktig detalj: Det var IKKE Tony Blauer som holdt seminaret. Det var 3 av hans coacher fra UK.

Juggernaut Fight Group
Rolstad
**
Stuntposter

« Reply #14 on: 06.03.13 at 22:35:00 »

Bra oppsummering Dan!
Pages: [1] 2  All Go Up Print 
Kampforum.no  |  Disipliner  |  RBSD (Moderator: Simon Flack)  |  Topic: Blauer Tactical System (Tony Blauer) « previous next »
Jump to:  

Social sharing