Welcome, Guest. Please login or register.
Did you miss your activation email?
19.07.18 at 06:49:07

Login with username, password and session length
* Home Help Search Login Register
Kampforum.no  |  Disipliner  |  RBSD (Moderator: Simon Flack)  |  Topic: En morsom og intressant analyse av aikido vs mma 0 Members and 1 Guest are viewing this topic. « previous next »
Pages: 1 [2]  All Go Down Print

En morsom og intressant analyse av aikido vs mma

Påltergeist
Gammel ørn

« Reply #15 on: 28.02.13 at 21:20:31 »

Hva man ser og hva man tror man ser.
Iakttagelsesutsagn er feilbarlige og kan dermed være tvilsomme- feks motstridende øyenvitneutsagn om demonstrasjoner etc
 igjen din analyse er basert på overnevnte .

Insert Quote

Jeg godtar ikke premissene for sammenligningen. De er søkte og lite holdbare. Jeg finner ingen læringsverdi i dem, da den som står for analysene tydeligvis ikke vet hva han prater om. Jeg ville ikke engang kalt det en analyse, for en analyse stiller visse krav til objektivitet og struktur. Her er det løse slutninger ført sammen i et sammensurium av argumenter.

Det minner meg om konspirasjonsretorikk.

Eh, ja, enhver vurdering og iakttagelse risikerer å ikke være i samsvar med den objektive realiteten. Jeg skjønner dog ikke helt hvorfor du finner det verdt å skrive som et tilsvar til AndersBreiflabb her ...

Personlig synes jeg "denne teknikken er beregnet for krig, ikke for konkurranse, derfor vil den ikke fungere i ringen/buret" er tynn. Nå skal jeg ikke uttale meg om hvorvidt folk bruker eller har brukt Aikido effektivt i selvforsvar -- det vet jeg for lite om. Men sånn "dette kastet vil være dødelig for eleven, dersom han ikke kaster seg med den når masteren utfører den"-argumentasjon minner meg veldig om mytologi og Teenage Mutant Ninja Turtles.
Agandhjin
Autentisk Kampentusiast
*
Guru

« Reply #16 on: 28.02.13 at 22:58:09 »

Dropp dette semantiske pisset! Kom nå med noen skikkelige svar!

Dan Thomas Agandhjin Marceliussen Blogg
Juggernaut Fight Group
AndersBreiflabb
*
Veteran

« Reply #17 on: 28.02.13 at 23:27:01 »

Zeppelin: Du imponerer ingen med grunnleggende filosofi fra exphil. Hvis du først skal svare meg, så fortell meg heller hvorfor du mener dette er en interessant analyse. Jeg finner den ikke interessant i det hele tatt, for det er noe jehg ar hørt x-antall ganger før i x-antall varianter. Det gjør det ikke mer sant.

For meg så er denne type retorikk på grenseland mot den du finner på feks nyhetsspeilet. Det inneholder ingenting annet enn spekulasjoner og synsing. Jeg finner ikke den rasjonelle essensen i argumentasjonen. Om man på et filosofisk plan kan diskutere hvorvidt det jeg observerer er det jeg ser, eller hvordan jeg ser er det jeg observerer - blir en helt annen diskusjon - og kan dras svært langt. Det gidder jeg ikke!

Hva er nytt under solen her?

Ingenting.

Same shit, different wrapping.
Zeppelin
Gjenganger

« Reply #18 on: 01.03.13 at 09:46:28 »

Ok første svar er enkelt,
 Her har vi en som stiller spørsmål ved "kjente" sannheter i mma miljøene og rbsd miljøer, dvs han gir aikido tvilen til gode, det er ikke noe jeg føler dere gjør på noe punkt, (sannhetene jeg oppfatter dere har er : aikido er ikke testet i rbsd situasjoner, eller i fullkontakt fight i mma øyemed , og kan derfor ikke fungere for ellers ville alle brukt dette i ringen og på gata) Dette er jeg strengt uenig i, en teknikk kommer Alltid an på utøveren og ikke omvendt mener jeg, (jeg er åpen for å få en annen forklaring og kansje skifte syn på dette)en teknikk er aldri ufeilbarlig og vil ikke alltid fungere, for det er kriterier som spiller inn som jeg skal skrive om i neste svar .
Jeg ser at han har et åpent syn på temaet, han har høystsannsynlig kampsport bakgrunn, Han gir Aikido fordelen av tvilen. noe jeg tror dere ikke gjør .

Personlig synes jeg "denne teknikken er beregnet for krig, ikke for konkurranse, derfor vil den ikke fungere i ringen/buret" er tynn
Hvorfor er den tynn ? jeg spør av oppriktig nysgjerrighet ikke for å virke som en idiot .

Dan T Kansje de aikodo utøverene du har møtt IKKE var de beste? Har du trukket din konklusjon og derfor er dette en video som du i utgangspunktet forhåndsdømte før du så den og analyseerte den ?

Det inneholder ingenting annet enn spekulasjoner og synsing. Jeg finner ikke den rasjonelle essensen i argumentasjonen.
Hvorfor mener du det , jeg ser ikke helt hverken konspirasjons teorier og nyhetsspeil her , men blir klart nysgjerrig på hvorfor du ser slikt i denne videoen , hva er det jeg ikke ser ?
« Last Edit: 01.03.13 at 10:09:17 by Zeppelin » Logged

I'm so fast that last night I turned off the light switch in my hotel room and was in bed before the room was dark.
Muhammad Ali
gasman
« Reply #19 on: 01.03.13 at 10:41:41 »

Som vanlig menes mangt om mye uten at noen har særlig grunnlag for å vurdere begge stilartene, kanskje bortsett fra Jason DeLucia... Wink

Et av mine hovedargumenter er at f.eks. Aikido er mer nyttig enn MMA når du skal deskalere en opptrappende situasjon. Hvor effektivt det er kommer selvfølgelig an på hva og hvordan du har trent. Har du trent bare touchy-feely uten å skjønne hva en konflikt innebærer, så er du fucked. Uansett stilart.
Påltergeist
Gammel ørn

« Reply #20 on: 01.03.13 at 18:21:12 »

Ok første svar er enkelt,
 Her har vi en som stiller spørsmål ved "kjente" sannheter i mma miljøene og rbsd miljøer, dvs han gir aikido tvilen til gode, det er ikke noe jeg føler dere gjør på noe punkt, (sannhetene jeg oppfatter dere har er : aikido er ikke testet i rbsd situasjoner, eller i fullkontakt fight i mma øyemed , og kan derfor ikke fungere for ellers ville alle brukt dette i ringen og på gata) Dette er jeg strengt uenig i, en teknikk kommer Alltid an på utøveren og ikke omvendt mener jeg, (jeg er åpen for å få en annen forklaring og kansje skifte syn på dette)en teknikk er aldri ufeilbarlig og vil ikke alltid fungere, for det er kriterier som spiller inn som jeg skal skrive om i neste svar .
Jeg ser at han har et åpent syn på temaet, han har høystsannsynlig kampsport bakgrunn, Han gir Aikido fordelen av tvilen. noe jeg tror dere ikke gjør .

Personlig synes jeg "denne teknikken er beregnet for krig, ikke for konkurranse, derfor vil den ikke fungere i ringen/buret" er tynn
Hvorfor er den tynn ? jeg spør av oppriktig nysgjerrighet ikke for å virke som en idiot .

Dan T Kansje de aikodo utøverene du har møtt IKKE var de beste? Har du trukket din konklusjon og derfor er dette en video som du i utgangspunktet forhåndsdømte før du så den og analyseerte den ?

Det inneholder ingenting annet enn spekulasjoner og synsing. Jeg finner ikke den rasjonelle essensen i argumentasjonen.
Hvorfor mener du det , jeg ser ikke helt hverken konspirasjons teorier og nyhetsspeil her , men blir klart nysgjerrig på hvorfor du ser slikt i denne videoen , hva er det jeg ikke ser ?

Jeg synes det er en tynn begrunnelse, fordi den rett og slett ikke forklarer noenting. Hvorfor er det slik at et kast som er fantastisk effektivt på slagmarken, ikke vil fungere i en MMA-kamp? Det spørsmålet forblir jo ubesvart.

Hvis man skal analysere aikidos appliserbarhet til selvforsvar og fullkontaktkampsport, bør det fortrinnsvis gjøres på bakgrunn av relevant empiri. Det kan jeg rett og slett ikke se at noen gjør i klippet du linker til. Nei, det betyr ikke at jeg utelukker at teknikker fra aikido kan ha noe for seg. Som sagt vet jeg for lite om aikido til å kunne hevde noe slikt. Før det blir interessant å la "tvilen komme aikido til gode", som du kaller det, vil jeg gjerne se noe som tilsier at aikido-teknikker er nyttige å lære. Det har jeg foreløpig ikke sett.
AndersBreiflabb
*
Veteran

« Reply #21 on: 01.03.13 at 18:52:11 »

Jeg har vært i mange diskusjoner angående aikido opp igjennom, og til tross for at ingenting av empirisk materiale gjør at jeg har noen grunn til å forandre mening, betyr det ikke at jeg ser på aikido som verdiløst. Men for at vi skal gå fra hvorvidt aikido er verdiløst til rbsd-diskusjon så må noe nytt komme på bordet... Dette klippet bidrar på ingen måte, det er bare ren synsing fra en tilfeldig fyr likt det vi ser i tusenvis av andre tråder på hundrevis av ulike forum. Intet nytt, heller ikke spennende. Bare dårlig begrunnet og manglende premisser.
gasman
« Reply #22 on: 01.03.13 at 22:48:37 »

Enig med deg Anders.
AndersBreiflabb
*
Veteran

« Reply #23 on: 02.03.13 at 13:48:22 »

Enig med deg Anders.

Jøss, det var en hyggelig overraskelse at vi er enige for en gangs skyld  smile

(Med mindre du var ironisk nå da)
gasman
« Reply #24 on: 02.03.13 at 15:51:08 »

Paranoia kler deg ikke Wink
AndersBreiflabb
*
Veteran

« Reply #25 on: 02.03.13 at 18:46:26 »

Paranoia kler deg ikke Wink

hehe, nei...du har rett der smile
Agandhjin
Autentisk Kampentusiast
*
Guru

« Reply #26 on: 03.03.13 at 01:31:07 »

Dan T Kansje de aikodo utøverene du har møtt IKKE var de beste?

a) Dersom et man må DE BESTE representantene for at system skal være effektivt, viser hvor smalt system kan være. Har allikevel ikke møtt noen utøvere/instruktører som har vært "GODE NOK" til at jeg har vært overbevist.

b) Jeg har møtt mange Aikidoutøvere fra forumet her, mange av de mer kjente instruktørene i Norge, mange av de kjente instruktørene Skandinavia og møtt ett par RBSD-fokuserte utøvere fra utsiden av Skandinavia. Ingen av disse har overbevist meg.

c) Jeg har trent Jiu Jitsu siden jeg var 6 år gammel (Zåsen var min første instruktør), vært på en stor mengde samlinger/leirer hvor Aikido har vært undervist, har hatt besøk av mange Aikidoutøvere i Arendal, har besøkt flere Aikidogrupper, kjenner flere Aikidoutøvere som jeg vil anse som MEGET DYKTIGE - men dette gjør ikke AIKIDO til godt egnet mot MMA, eller som RBSD supplement. Jeg mener derfor at jeg har en relativt god innsikt i hva Aikido har å tilby.

Har du trukket din konklusjon og derfor er dette en video som du i utgangspunktet forhåndsdømte før du så den og analyseerte den ?
Jeg har ingen endelig konklusjon, men en foreløpig konklusjon basert på min erfaring. Videoen blir vurdert etter hva slags argumenter han har. Argumentene hans er verken interessante eller morsomme for min del.

Det finnes allikevel Aikidoutøvere/instruktører at jeg virkelig ønsker å møte, men ikke basert på deres bidrag til MMA eller RBSD. Roy Dean er en av disse!

Juggernaut Fight Group
gasman
« Reply #27 on: 03.03.13 at 08:56:48 »

Har jeg ikke klart å overbevise deg enda, DT...? Fillern også, jeg får ta meg enda en tur da....
Agandhjin
Autentisk Kampentusiast
*
Guru

« Reply #28 on: 04.03.13 at 13:09:58 »

Har jeg ikke klart å overbevise deg enda, DT...? Fillern også, jeg får ta meg enda en tur da....
Alltid åpen invitasjon! Nå også med "kattefrie" rom! smile

Juggernaut Fight Group
Addey
Mr. Nice Guy :)
*
Veteran

It's okay - he's in a happy place now.
« Reply #29 on: 05.03.13 at 14:26:07 »

Det var jo en "artig" video... litt snodig å se en film om aikido laget av en fyr som ikke har peiling på aikido... Måtte flire litt for meg selv da jeg så forklaringen om at det var kraften i kastet som gjorde forskjellen mellom "piskende" bein og ikke.

Nu vel, over til noe mer matnyttig tror jeg  happy

Pages: 1 [2]  All Go Up Print 
Kampforum.no  |  Disipliner  |  RBSD (Moderator: Simon Flack)  |  Topic: En morsom og intressant analyse av aikido vs mma « previous next »
Jump to:  

Social sharing