Welcome, Guest. Please login or register.
Did you miss your activation email?
21.11.17 at 03:53:10

Login with username, password and session length
* Home Help Search Login Register
Kampforum.no  |  Generelt  |  Treningsrelatert (Moderator: Tormod)  |  Topic: Kampsport og styrketrening 0 Members and 1 Guest are viewing this topic. « previous next »
Pages: [1] 2  All Go Down Print

Kampsport og styrketrening

Bollie
*
Forummedlem

« on: 06.03.13 at 15:49:01 »

Hvilke anbefalinger har dere om kampsport og styrketrening?

Når man har flere barn på samvittigheten og ei kone som også skal trene eller ha sin fritid.. eek

Tenker på ryp sitt trening for idrett, noen som har erfaringer med fullkroppsprogram.. Helst to dager i uken siden man må trene kampsport og annen kardio..

Hørt også at press over skuldrene ikke er noe bra for skuldrene og at det kan være hardt og ha knebøy og markløft i samme styrkeøkt.. dry
Mannen uten x
Veteran

« Reply #1 on: 06.03.13 at 19:36:07 »

Jeg ville prøvd å basere meg på basisøvelser, da du kun har to dager.

Hvis du må kjøre knebøy og mark på samme dag, ville jeg fokusert på mark, og så heller kjørt litt lettere på bøy og fått rompa heeelt ned.

Mr. sexy!
AndersBreiflabb
*
Veteran

« Reply #2 on: 06.03.13 at 23:09:19 »

Fullkroppsprogram er jo helt konge smile

Eksempelvis kan du kjøre:

dag 1

Tung mark
lett dyp bøy (som mannen uten x foreslår)eller utfall
Benkpress
(+ andre øvelser)

dag2

Tung bøy
lett strakmark eller sumomark, eventuelt good mornings
Vendinger/militærpress
(+andre øvelser)

Press over skuldrene er ikke nødvendigvis dårlig for skuldrene om du løfter riktig smile
sulim
Forumavhengig

VENI. VIDI. VICI.
« Reply #3 on: 07.03.13 at 00:35:02 »

kjører 3 dagers splitt funker for meg
Bollie
*
Forummedlem

« Reply #4 on: 19.03.13 at 21:31:53 »

Supert takk for gode svar..
Bare og kjøre på da:)
Shemhazai
Veteran

Homo Homini Lupus
« Reply #5 on: 20.03.13 at 11:52:54 »

Sørg for å kjøre nok draøvelser for overkroppen, dvs. pull-ups/chin-ups, stangroing osv, og kjør gjerne på med litt mer volum (flere sett totalt) i disse øvelsene enn i overkroppspressøvelsene, dvs. benkpress, skulderpress, dips. Grunnene til at jeg nevner dette er flere, bl. a. at veldig mange styrkeprogrammer er basert på styrkeløft, en sport som 'forsømmer' denne type styrke litt, samt at mye kampsporttrening ofte innebærer en del push-ups, og ubalanse i pressbevegelsenes favør kan medføre skulderproblemer. Drastyrke er dessuten etter min mening viktigere i fighting enn presstyrke hva overkroppen angår.

Arte suave.
Bollie
*
Forummedlem

« Reply #6 on: 20.03.13 at 22:35:16 »

Ser for meg noe sånt

Dag1

Knebøy
Lett markløft
Stående roing/chins
Benkpress
Arnoldpress/militærpress

Dag2

Markløft
Bulgarske utfall
Stående roing/chins
Benkpress
Arnoldpress/militærpress

4-5 sett og 4-6 reps
Shemhazai
Veteran

Homo Homini Lupus
« Reply #7 on: 21.03.13 at 01:45:12 »

Hadde fortsatt forsøkt å jevne ut forholdet mellom press- og draøvelser for overkropp.

Arte suave.
Ryan
Gammel ørn

« Reply #8 on: 22.03.13 at 21:02:12 »

Mine tanker om temaet:

1. Hvis kampsporttreningene også inneholder styrkeøvelser med kroppsvekt etc., så kan det bli for mye å supplere med vekttrening to ganger i uka på samme muskelgruppe. Mer er ikke nødvendigvis bedre i styrketrening. Man stimulerer musklene, så må de innhente seg, og så kompensere (forbedre seg for å kunne takle fremtidig stress bedre). Det tar tid, og er ikke i nærheten av prinsipper for eksempelvis utholdenhetstrening.

Å ta fem sett på en øvelse vil være unødvendig, slik jeg ser det. Dette forutsatt at man har høy intensitet. Da er det bedre å ta 1-2 kvalitets-sett på hver, og heller ev. utvide antall øvelser, f.eks: Dips, Standing Calf Raises, Leg Press osv.

2. Skulderpress med stang (barbell) bak nakken er biomekanisk langtfra optimal, og kommer med en viss skaderisiko. Derimot er skulderpress med håndvekter (dumbells) ideelt (og noen ganger i maskiner som har korrekt design). Alle disse baseøvelsene i sin natur er ment å belaste aller mest den midtre delen av bevegelsen.  Det betyr at man kan kjøre tungt, og ikke trenger å tenke på å verken få stretch eller ekstrem kontraksjon. I skulderpress bør man ikke senke vektene for langt ned, for å være på den sikre siden. Strengt tatt trenger man ikke å løfte de så høyt heller, for da tar triceps mest over.

3. Jeg mener at knebøy som går under 90 grader er unødvendig og definitivt mer skadeprovoserende. Er bedre å legge på mer vekter.

4. Bulgarske utfall bør kanskje vurderes ut. Det tar mye lenger tid å ta bare ett ben om gangen, og å balansere slik er ikke optimalt i denne konteksten.

Lykke til med treninga!   smile

Advanced level means perfecting simplicity.

Peace is not the absence of conflict. It is the mastery of conflict.
AndersBreiflabb
*
Veteran

« Reply #9 on: 23.03.13 at 12:47:25 »

Mine tanker om temaet:

1. Hvis kampsporttreningene også inneholder styrkeøvelser med kroppsvekt etc., så kan det bli for mye å supplere med vekttrening to ganger i uka på samme muskelgruppe. Mer er ikke nødvendigvis bedre i styrketrening. Man stimulerer musklene, så må de innhente seg, og så kompensere (forbedre seg for å kunne takle fremtidig stress bedre). Det tar tid, og er ikke i nærheten av prinsipper for eksempelvis utholdenhetstrening.

Å ta fem sett på en øvelse vil være unødvendig, slik jeg ser det. Dette forutsatt at man har høy intensitet. Da er det bedre å ta 1-2 kvalitets-sett på hver, og heller ev. utvide antall øvelser, f.eks: Dips, Standing Calf Raises, Leg Press osv.

2. Skulderpress med stang (barbell) bak nakken er biomekanisk langtfra optimal, og kommer med en viss skaderisiko. Derimot er skulderpress med håndvekter (dumbells) ideelt (og noen ganger i maskiner som har korrekt design). Alle disse baseøvelsene i sin natur er ment å belaste aller mest den midtre delen av bevegelsen.  Det betyr at man kan kjøre tungt, og ikke trenger å tenke på å verken få stretch eller ekstrem kontraksjon. I skulderpress bør man ikke senke vektene for langt ned, for å være på den sikre siden. Strengt tatt trenger man ikke å løfte de så høyt heller, for da tar triceps mest over.

3. Jeg mener at knebøy som går under 90 grader er unødvendig og definitivt mer skadeprovoserende. Er bedre å legge på mer vekter.

4. Bulgarske utfall bør kanskje vurderes ut. Det tar mye lenger tid å ta bare ett ben om gangen, og å balansere slik er ikke optimalt i denne konteksten.

Lykke til med treninga!   smile

Angående to punkter her:

3) Dette er veldig mang uenig med deg i (blant annet undertegnede). Kanskje du kunne begrunnet ditt standpunkt bedre? Mange fagpersoner jeg har pratet med mener at nettopp dype knebøy (forutsatt riktig ryggstilling) er bedre med tanke på skade i andre idretter enn grunne. Bekkenet er jo konstruert til å "skli" når man kommer dypt nok, og så lenge man presser knærne utover og har vinkel på føttene så får man en jevn belastning på knær og ledd. Å styrke strukturer ved dyp knebøy begrenser fremtidige skader i idrett der kroppen belastes i ugunstige posisjoner, som feks bryting og grappling.

I tillegg har forsøk der man har hatt to målegrupper som henholdsvis har tatt grunne og dype knebøy at dype knebøy stimulerer muskelvekst og styrke bedre, og gruppen med dype knebøy hadde mye større fremgang - også på grunne knebøy sammenlignet med den andre gruppen.

4) Å trene en ekstremitet om gangen har vist seg å ha en rekke fordeler ved at man får fyrt av flere nervesignaler i muskelgruppene, samt at det gir bedre utgangspunkt for vekst sammenlignet med to-ekstremitetsøvelser. Det tar heller ikke så mye lenger tid, da utførelsen av settene er det som tar minst tid under en treningsøkt.
sulim
Forumavhengig

VENI. VIDI. VICI.
« Reply #10 on: 23.03.13 at 18:27:08 »

Har bare positive resultater av styrketreningen, som jeg sa så trener jeg 4 split, og nesten alt er til "failure" dvs presse seg helt til man ikke klarer flere reps. Så lenge man spiser mere lr mindre riktig og har tid til å hvile så står ikke styrke trening i veien for kampsport, men forbedrer resultaten på mange måter.
265lbsfist
*
Veteran

« Reply #11 on: 23.03.13 at 19:37:13 »

DENNE POSTEN ER SKREVET AV ANDERSBREIFLABB

Men kjører du 4split, så tar du jo en muskelgruppe om gangen - slik at å kjøre til failure ikke da er et problem, for muskelen har 1 uke på å restituere seg smile Med fullkroppsprgram blir det litt annerledes.

Min erfaring er at kampsportutøvere ofte er litt "stiavhengige" av de har gjort tidligere. Noen sverger til split, andre sverger til helkropps. Noen liker å trene mer funksjonelt, andre liker tunge baseøvelser. Noen kjører utelukkende etter crossfitprinsipper, andre kombinerer de overnevnte.

Det er altså mange måter å gjøre det på, men mitt inntrykk er at fullkroppsprogrammer med mange baseøvelser og stabiliserende øvelser ved siden av og crossfitprogrammer er det som er "paradigmet" nå for tiden - og at flere velger bort splitt. Det betyr ikke at splitt ikke funker, men det er kanskje mindre optimalt?
« Last Edit: 08.04.13 at 13:31:40 by AndersBreiflabb » Logged
sulim
Forumavhengig

VENI. VIDI. VICI.
« Reply #12 on: 23.03.13 at 22:05:17 »

Men kjører du 4split, så tar du jo en muskelgruppe om gangen - slik at å kjøre til failure ikke da er et problem, for muskelen har 1 uke på å restituere seg smile Med fullkroppsprgram blir det litt annerledes.

Min erfaring er at kampsportutøvere ofte er litt "stiavhengige" av de har gjort tidligere. Noen sverger til split, andre sverger til helkropps. Noen liker å trene mer funksjonelt, andre liker tunge baseøvelser. Noen kjører utelukkende etter crossfitprinsipper, andre kombinerer de overnevnte.

Det er altså mange måter å gjøre det på, men mitt inntrykk er at fullkroppsprogrammer med mange baseøvelser og stabiliserende øvelser ved siden av og crossfitprogrammer er det som er "paradigmet" nå for tiden - og at flere velger bort splitt. Det betyr ikke at splitt ikke funker, men det er kanskje mindre optimalt?

jo det er sånt. har en uke å hvile, men det trengs ikke å jøre mere en 1 trening (hardt) pr uke pr muskelgruppe heller:)   win win?

Crossfit er jeg veldig kritisk mot, var veldig interresert på begynnelsen, men interessen forsvant da jeg undersøkte det litt mere. Det er nok intensiv kardio trening ut av kampsort og løping, og det er nok med styrketrening. MEN! det er meg og det er noe som passer meg:)
Shemhazai
Veteran

Homo Homini Lupus
« Reply #13 on: 24.03.13 at 13:06:28 »

Eh ... javel? I 90 grader er det nesten utelukkende kneleddet som bærer påkjenningen av å bremse vekten, mens det i bunnen av løftet er setemuskulaturen som fungerer som demper. I tillegg gjør tyngre vekter påkjenningen enda større. Du mener dette er å foretrekke?

Med mindre min kunnskap om styrketrening er utdatert, trenger ikke muskelen mer enn høyst 48 timer til restitusjon, ihvertfall normalt sett. (Snakker vi supramaksimale negativreps f. eks, eller noe annet ekstremt ødeleggende for muskelfibrene, er det kanskje snakk om litt lengre tid.) Det som trenger restitusjon etter failure-trening, er - så vidt jeg vet - sentralnervesystemet.

Arte suave.
sulim
Forumavhengig

VENI. VIDI. VICI.
« Reply #14 on: 28.03.13 at 15:14:44 »

http://www.youtube.com/watch?v=ODQrHEs-rbo&feature=player_embedded
Pages: [1] 2  All Go Up Print 
Kampforum.no  |  Generelt  |  Treningsrelatert (Moderator: Tormod)  |  Topic: Kampsport og styrketrening « previous next »
Jump to:  

Social sharing