Welcome, Guest. Please login or register.
Did you miss your activation email?
20.01.18 at 00:11:14

Login with username, password and session length
* Home Help Search Login Register
Kampforum.no  |  Generelt  |  Selvforsvar (Moderators: Rune Lind, Tormod, Simon Flack)  |  Topic: "Foot sweeps" 0 Members and 1 Guest are viewing this topic. « previous next »
Pages: [1] 2  All Go Down Print

"Foot sweeps"

Påltergeist
Gammel ørn

« on: 06.03.13 at 17:17:33 »

Har noen her inne erfaringer med å bruke judo-feiinger eller andre former for fotfeiinger i selvforsvars- eller passiviseringssammenheng? Jeg ser for meg at det kan være en svært anvendelig (og kanskje undervurder?) teknikk, som kan følges opp på mange ulike vis (flukt, kontrollgrep, videre angrep), uten at den krever all verdens av styrke eller finmotorisk teknikk. Derimot krever teknikken solid timing for å være effektiv, hvilket naturligvis tilsier at det ikke er noe en vil mestre på 1-2-3.  Lyoto Machida bruker som kjent slike feiinger med stort hell i MMA-sammenheng. Selv vil jeg tro at feiinger også vil være matnyttige å trene på dersom en har fokus på effektivt selvforsvar.

Noen synspunkter rundt dette?
Agandhjin
Autentisk Kampentusiast
*
Guru

« Reply #1 on: 06.03.13 at 18:54:43 »

Har noen her inne erfaringer med å bruke judo-feiinger eller andre former for fotfeiinger i selvforsvars- eller passiviseringssammenheng?
Jeg har brukt dette et par ganger i jobb, men aller mest på trening. Aldri i konkurranse. På jobb, så har dette kun fungert for meg når vedkommende har vært i en veldig forvirret tilstand. De gangene de utaggerer bevisst mot meg, så har jeg ikke fått etablert distanse og timing nok til å få dette til.

I sporten, så har det kun fungert på de som har lite bryteerfaring, eller jeg har slitt dem veldig ut. Har de et minimum av grapplingerfaring så får jeg det sjeldent/aldri til. Nå er ikke dette noen favorittfelling for meg, men noe jeg ofte liker å irritere med. Jeg går derfor sjeldent 100% inn for en "sweep", så det kan være derfor jeg har så lav suksessprosent på mine tekniske adekvate motstandere.

Jeg ser for meg at det kan være en svært anvendelig (og kanskje undervurder?) teknikk, som kan følges opp på mange ulike vis (flukt, kontrollgrep, videre angrep), uten at den krever all verdens av styrke eller finmotorisk teknikk.
Enig at den en praktisk og har masse bruksfelt, men ikke helt enig at den IKKE krever finmotorisk teknikk. Det jeg mener er sentralt for en feiing er;
a) balanse, dermed balansebryting
b) timing, både din og hans
c) distanse, hvor du vil og hvor han skal

For at alle disse tre punktene skal treffe, så kreves det mye av meg. Mange av balansebrytningene er særdeles finurlige, og krever høy sensitivitet. Jeg mener at man bør fordele omtrent 33% fokus på hver av dem, mens med styrke vil man kunne forsterke enkeltfaktorene og kan kompansere for endel mangler. Man må allikevel ha et minimum av balanse, timing og distanse.

Derimot krever teknikken solid timing for å være effektiv, hvilket naturligvis tilsier at det ikke er noe en vil mestre på 1-2-3. 
Jepp. Helt enig. Det mange av mine treningspartnere kompanserer dårlig timing med, er høyere hastighet. Da faller selvfølgelig detaljene bort, og teknikken får lavere suksessprosent. Kan være derfor den også blir så neglisert. Silat har mange forgreininger som bruker mye legtraps/feiinger.

Lyoto Machida bruker som kjent slike feiinger med stort hell i MMA-sammenheng. Selv vil jeg tro at feiinger også vil være matnyttige å trene på dersom en har fokus på effektivt selvforsvar.
Ser poenget ditt, men jeg tror selvforsvar, slik jeg mener det bør trenes (virkelighetsnært), blir for brått/intensivt til at man får anvendt feiing skikkelig.

Dan Thomas Agandhjin Marceliussen Blogg
Juggernaut Fight Group
Addey
Mr. Nice Guy :)
*
Veteran

It's okay - he's in a happy place now.
« Reply #2 on: 06.03.13 at 20:41:34 »

Jeg er veldig glad i feiinger, og har brukt dem med godt utbytte i randori i judo og jujutsu. Spesielt mot folk som "irriterer" ved å fake spark, det føles utrolig digg å fange et fake spark på vei ned! Imidlertid krever det, som Agandhjin sier, en god porsjon timing og god teknikk for å få det til. Jeg har ved ett tilfelle fått godt utbytte av feiinger utenfor dojo, selv om dette ikke akkurat var en selvforsvarssituasjon. Jeg og en kompis hadde vært på byen, og jeg hadde vel en øl eller tre innabords (men ikke mer, så småpussa, ikke dritings, er vel riktig ord å bruke). Dette var på vinteren, og da vi gikk mot taxiholdeplassen var det fem karer som hadde snøballkrig, og anså oss for å være enkle "ofre" for litt krynings. Førstemann som prøver å dra meg ned legger jeg forsiktig ned i snøen nettopp med en feiing (okuri ashi barai hvis jeg husker rett... mulig det var en de ashi barai, men tror jeg fikk med begge beina), mens nestemann gikk ned med et standard hoftekast. De tre siste gadd ikke mer  blush Jeg husker at jeg i ettertid var ganske forbauset over automatikken, og at han gikk ned så lett som han gjorde. Hoftekastet er litt mer grei skuring, og enklere å få inn mot en utrent motstander, men det var bare plopp, rett ned med begge to. Og fordelen var jo at det ikke var det spøtt aggresivt heller, de kom mot meg, jeg la dem stille og forsiktig i bakken uten om og men.

Så hva betyr dette? Tja... ikke at det er en høyprosents selvforsvarsteknikk som burde være i ethvert RBSD-repertoar i hvert fall, til det kreves det for mye trening, og som DT sier, det er for finmotorisk. Men ligger treningen der i bunnen uansett, så skal det relativt lite til i min mening for å få det til å bli en god deeskaleringsteknikk om ikke annet. Jeg kunne jo ha valgt å ikke legge ham forsiktig ned også...

Og så er det helt uslåelig når man lekeslåss mot unger!

265lbsfist
*
Veteran

« Reply #3 on: 06.03.13 at 23:12:13 »

Har ikke brukt det på jobb som jeg kan huske, men har fått det til mange ganger på trening og minst en gang i en BJJ-match.

Men det er vanskelig å sette opp uten å avsløre seg mot noen som vet hva de driver med. Her er thai- og MMA-sparring kjekt da man kan distrahere med slag før man setter feiingen.

I en selvforsvarskontekst kan man vel distrahere tilsvarende med en ørefik hvis situasjonen ikke tilsier hardere maktbruk. Ørefiker overrasker de aller fleste.
Agandhjin
Autentisk Kampentusiast
*
Guru

« Reply #4 on: 07.03.13 at 00:31:00 »

Ørefiker overrasker de aller fleste.

Ja, og en ørefikk med en påfølgende sweep er jo en match made in heaven smile

Juggernaut Fight Group
sulim
Forumavhengig

VENI. VIDI. VICI.
« Reply #5 on: 07.03.13 at 00:34:01 »

bruker og får til på ofte på jobb, men da sparker jeg litt hardere beina (sweeper), i kamp og trening funker det dårlig for meg
Agandhjin
Autentisk Kampentusiast
*
Guru

« Reply #6 on: 07.03.13 at 00:36:31 »

Sparker du da på innsiden, nederst med skoen?
Jeg merket idag at vernesko ga noen heftige utslag på feiingen min!

Juggernaut Fight Group
sulim
Forumavhengig

VENI. VIDI. VICI.
« Reply #7 on: 07.03.13 at 00:42:50 »

Sparker du da på innsiden, nederst med skoen?
Jeg merket idag at vernesko ga noen heftige utslag på feiingen min!

mest utsida, samt løfte/dytte vedkommende da får jeg til sweep og kan legge ned person som jeg vil, med tanke på kontrol etter han er nede.

Siste gangen f eks måtte jeg kjøre hardere, ble nesten kort lowkick og knuste ølflasker han hadde inntil footen i posen, men det funka  og det var kne på magen med engang
Agandhjin
Autentisk Kampentusiast
*
Guru

« Reply #8 on: 07.03.13 at 00:56:01 »

Løft og feiing gjør jeg endel, men da tenker jeg egentlig på en annen teknikkgruppe. Tror jeg må fundere litt på grupperingene mine rundt dette temaet.

Juggernaut Fight Group
MrSiegal
Forumavhengig

« Reply #9 on: 07.03.13 at 10:28:58 »

Jeg bruker foot-sweeps med suksess, først og fremst Sasae Tsumikomi Ashi. Syns de er raske å sette opp, lav risiko og lett å bruke til å åpne for andre teknikker. Litt enklere med gi enn uten, men prinsippet er det samme.

That one translates into One Man He Up Down Very Sorry. - Snuff, Terry Pratchett
Agandhjin
Autentisk Kampentusiast
*
Guru

« Reply #10 on: 07.03.13 at 10:30:32 »

.

Juggernaut Fight Group
MrSiegal
Forumavhengig

« Reply #11 on: 07.03.13 at 10:38:18 »

En meget pen versjon:

That one translates into One Man He Up Down Very Sorry. - Snuff, Terry Pratchett
MrSiegal
Forumavhengig

« Reply #12 on: 07.03.13 at 10:41:27 »

Kampmann har brukt den noen ganger i mma-kamper:

Shemhazai
Veteran

Homo Homini Lupus
« Reply #13 on: 07.03.13 at 11:20:49 »

Har ikke fått brukt den live ennå, men har trent på denne type 'hektende' footsweep (første teknikk i videoen) noen ganger til bruk i jobbsammenheng:

Jeg kjører den - som de fleste takedowns - fra utsiden av armen (Russian 2 on 1), dytter med min skulder bak hans skulder for å overføre vekten til den andre foten, løfter foten hans fra gulvet og drar ham tilbake over den med grepet i armen. Denne grepsvarianten vises @ 1:16 i denne videoen (med et helt fantastisk soundtrack):

« Last Edit: 07.03.13 at 11:22:21 by Shemhazai » Logged

Arte suave.
sulim
Forumavhengig

VENI. VIDI. VICI.
« Reply #14 on: 07.03.13 at 20:22:47 »

Løft og feiing gjør jeg endel, men da tenker jeg egentlig på en annen teknikkgruppe. Tror jeg må fundere litt på grupperingene mine rundt dette temaet.

Skjønner
Pages: [1] 2  All Go Up Print 
Kampforum.no  |  Generelt  |  Selvforsvar (Moderators: Rune Lind, Tormod, Simon Flack)  |  Topic: "Foot sweeps" « previous next »
Jump to:  

Social sharing