Welcome, Guest. Please login or register.
Did you miss your activation email?
17.01.18 at 07:38:38

Login with username, password and session length
* Home Help Search Login Register
Kampforum.no  |  Generelt  |  Selvforsvar (Moderators: Rune Lind, Tormod, Simon Flack)  |  Topic: Politistudent knivstukket - krav maga eller grapplingorientert? 0 Members and 1 Guest are viewing this topic. « previous next »
Pages: [1] Go Down Print

Politistudent knivstukket - krav maga eller grapplingorientert?

AndersBreiflabb
*
Veteran

« on: 18.03.13 at 17:03:15 »

Siden det nå virker å gå bra med politistudenten som ble stukket tidligere idag, tar jeg meg friheten til å spekulere litt rundt følgende setning i nettavisen:

"Politistudenten har gjort en eksepsjonelt bra jobb. Han er en meget robust fyr, og har drevet med en sport som gjorde at det lot seg gjøre å pågrepe pasienten selv om han ble skadet. Jeg er ekstremt glad for at han ikke ble alvorlig skadet, sier Andresen."

http://www.nettavisen.no/nyheter/article3591637.ece11

Lurer på hvilken "sport" han sikter til. Noen som vet noe her? Jeg tenker umiddelbart en form for kampsport, som judo, bjj, bryting, mma etc. men det kan også være Krav Maga eller annet selvforsvarsrettet system. Det kan selvfølgelig også bare være en annen "Hard" sport, men jeg tror ikke han hadde kommet med en slik uttalelse om vedkommende drev med roing.

Tanker?
Kilo Papa
**
Stuntposter

« Reply #1 on: 18.03.13 at 18:07:13 »

Aner ikke hva slags sport han har drevet med, men tenker jo at det må jo ha vært grei skuring å pågripe det psykiatrikasuset, i og med at det ikke blei brukt pepperspray eller batong (hvertfall utifra det jeg har lest!)
Tenker at det hadde vært naturlig når det blir brukt kniv, men det kan jo hende vedkommende mista kniven eller at han ikke var helt "Jack the Ripper" i utgangspunktet.
De aller, aller fleste folka politiet møter på, er utrente amatører. IMO funker de vanligste grapplingstilartene MER enn bra nok på de. Man kommer i mål 99 av 100 tilfeller kun med den vanlige arrestasjonsteknikken man lærer på skolen også. Har man kampsport oppå dette igjen, går det nok veldig bra! Og trues det med kniv, så bruk da for faen pepper, batong eller skytevåpen.
AndersBreiflabb
*
Veteran

« Reply #2 on: 18.03.13 at 18:11:07 »

De banket på døren og ble overrumplet av vedkommende som angrep dem med kniv. Man rekker nok ikke trekke verken batong eller pepperspray, men handler på instinkt. Er man da en grappler, så vil jeg tro at man nettopp "grappler" vedkommende - til tross for at man får et stikk eller to i kampen.

Politiet er som regel "utrente"; men flere og flere trener grappling. Teta  (Tror det var Teta, eller kanskje det var Renato) hadde blant annet instruksjonskurs på PHS etter hva jeg vet, hvor studentene ble gradert med blått belte i løpet av året. De hadde iallefall et bjj kurs gjennom studiet som var ganske populært. Før i tiden trente noen poltiifolk judo, og de hadde judotreninger på PHS.
Kilo Papa
**
Stuntposter

« Reply #3 on: 18.03.13 at 18:27:21 »

Med forbehold om at jeg ikke kjenner detaljene i saken i det hele tatt selvfølgelig. smile

Hvis de ble overrumplet når de banket på, kan det hende taktikken rundt "oppstilling på dør" glapp litt for dem. Er fort gjort når man ikke er i "modus". Man er mye mer "på" når man har et oppdrag man forventer det kan bli litt Texas på. Hvis dette besøket opplevdes som rutinemessig for dem, kan det hende de banka på døra og sto rett ovenfor døra med henda i lomma. Hvem vet.

Politiet er i utgangspunktet "utrente" i den forstand at mange ikke trener kampsport aktivt. Men man skal ikke overvurdere kjeltringa heller. Gjennomsnittskjeltringen er ikke akkurat en Alistair Overeem lookalike! Min erfaring er at arrestasjonsteknikken holder i de aller, aller fleste tilfellene. Selvfølgelig ikke noe i veien for å trene kampsport ved siden av, men tror ikke man BEHØVER å gjøre det for å kunne hamle opp med kjeltringene. Dette forutsatt at arrestasjonsteknikken sitter bra.

Leste på politidrett sine sider at de arrangerer Politimesterskap i Judo og Gresk-romersk hvis det er nok deltagere. Sendte dem mail for et par dager siden og anbefalte BJJ. Tross alt en del flere phs'ere og politifolk som trener det eller submission wrestling enn judo/bryting om dagen..Hvertfall mitt inntrykk.. Så får vi se om det blir PM i Brasse smile

AndersBreiflabb
*
Veteran

« Reply #4 on: 18.03.13 at 23:21:58 »

Kilo Papa: Er du politimann selv? smile

Jeg er enig i det du skriver altså, poenget var bare at siden det var uthevet i artikkelen at vedkommende drev med en sport som gjorde ham ekstra skikket til å takle slik, så ble jeg nysgjerrig på hva slags sport dette gjaldt smile
Shemhazai
Veteran

Homo Homini Lupus
« Reply #5 on: 19.03.13 at 11:41:02 »

Jeg tenker også at pasienten neppe var noen fryktinngytende motstander i utgangspunktet. Ellers hadde de vel neppe sendt inn én politimann alene sammen med legen. Skal høre litt rundt med noen av politistudentene jeg jobber med om de vet hva fyren trener.

Leste på politidrett sine sider at de arrangerer Politimesterskap i Judo og Gresk-romersk hvis det er nok deltagere. Sendte dem mail for et par dager siden og anbefalte BJJ. Tross alt en del flere phs'ere og politifolk som trener det eller submission wrestling enn judo/bryting om dagen..Hvertfall mitt inntrykk.. Så får vi se om det blir PM i Brasse smile

Heftig! Får politijurister være med i PM? (Hilsen jusstudent.) biggrin
« Last Edit: 19.03.13 at 11:46:50 by Shemhazai » Logged

Arte suave.
Kilo Papa
**
Stuntposter

« Reply #6 on: 19.03.13 at 13:46:37 »

Anders Breiflabb: PHS student i praksis. Så min erfaring er foreløpig noe begrenset, men basert på de jeg har pågrepet og samtaler med kollegaer, så er jeg overbevist om at mange har en tendens til å overvurdere kjeltringer.
Beklager hvis jeg sporet litt av i tidligere innlegg!

Enig med Shemhazai. Når det i tillegg var en student og lege som gikk på døra, så var neppe risikovurderingen skyhøy. Men man vet jo aldri når dritt og fane møtes.

Politijurister får være med så vidt jeg vet, så da er det enda større grunn til å søke jobb i politiet når du er ferdig! Kan vell også tenkes at noen operative gubbs i politiet hadde tatt det tungt hvis en jurist hadde kvelt dem ut. Men det får de tåle! smile
AndersBreiflabb
*
Veteran

« Reply #7 on: 19.03.13 at 15:50:52 »

Jeg er fra en familie med en lang linje politifolk bakover (Blant annet i ledelsen på PHS), samt at jeg har jobbet mange år i psykiatrien selv, så jeg forstår godt hvordan du resonnerer - og er enig! Er også enig i at dette neppe ble sett på som et høyrisikooppdrag, men at de var mer bekymret for at vedkommende forsøkte å "komme seg unna" (les rømme). Det hele var nok veldig uheldig - og slikt som kan skje, overalt.

Det jeg er mest nygjerrig på er hva slags bakgrunn denne politistudenten hadde siden det blir trukket frem som et argument for at han "klarte seg bra". Jeg tenker at det høres grapplingorientert ut, men man vet jo aldri hva som egentlig kommuniseres i pressen.

I USA har jo blant annet Graciene laget et program spesifikt for politifolk og arrestasjonsteknikk. Mange politifolk trener også bjj ved siden av for å holde seg i form, rekreasjon, sport, morro osv. Det er jo en genial måte å både lære seg funksjonelle teknikker som kan brukes i arrestasjon for å redusere sjansen for skade både på den som arresterer og den som blir arrestert, samtidig som det er en fin idrett som holder en i form smile

AndersBreiflabb
*
Veteran

« Reply #8 on: 20.03.13 at 18:49:25 »

Mulig jeg har litt tungt for det nå, men jeg skjønner fortsatt ikke hvordan dere vet at det er  boxing  Så ikke noe om det i VG-artikkelen.
« Last Edit: 25.03.13 at 08:55:49 by perbl » Logged
AndersBreiflabb
*
Veteran

« Reply #9 on: 20.03.13 at 22:00:19 »

Hehe, der ser du, jeg har litt tungt for det smile Men godt å høre at det går bra med ham. God innsats, og ikke minst godt å vite at det man har investert mange treningstimer i faktisk bidro til å redde liv og helse smile
265lbsfist
*
Veteran

« Reply #10 on: 21.03.13 at 15:18:34 »

Bra at det gikk relativt bra med han.

Tokyopolitiet har en egen judovariant med fokus rettet mot kast der motstanderen lander med paa magen for aa redusere en knivangripers muligheter da Japan er et knivland i voldssammenhenger.
perbl
Überauthoratha
*
Veteran

Advarsel, klemfare!
« Reply #11 on: 25.03.13 at 08:58:11 »

MOD:

Har slettet og moderert litt i denne saken, da det kom et konkret ønske på vegne av vedkommende som ønsket å unngå at for mye info om vedkommendes identitet kom ut.

Håper ingen har store problemer med dette.

Per B. Løvsletten
Pages: [1] Go Up Print 
Kampforum.no  |  Generelt  |  Selvforsvar (Moderators: Rune Lind, Tormod, Simon Flack)  |  Topic: Politistudent knivstukket - krav maga eller grapplingorientert? « previous next »
Jump to:  

Social sharing