Welcome, Guest. Please login or register.
Did you miss your activation email?
19.10.18 at 04:43:44

Login with username, password and session length
* Home Help Search Login Register
Kampforum.no  |  Generelt  |  Selvforsvar (Moderators: Rune Lind, Tormod, Simon Flack)  |  Topic: "Knife Crime caught on CCTV" 0 Members and 1 Guest are viewing this topic. « previous next »
Pages: [1] Go Down Print

"Knife Crime caught on CCTV"

KAS
Gjenganger

« on: 06.05.13 at 09:23:00 »

Jeg så kjapt gjennom om denne var postet tidligere. Kunne ikke se at den var det?

Video of a horrific and fatal stabbing that was thought to be a valuable lesson for anyone wanting to learn knife defence. How would your instruction help you deal with this?

Memento Mori
Agandhjin
Autentisk Kampentusiast
*
Guru

« Reply #1 on: 06.05.13 at 14:52:10 »

En bra video. Husker den fra et par år tilbake, men det er enda bedre med litt "visdomsord" foran. Blind vold/ambush er så ille som man kan få det. Etterpåklokskap: Det er allikevel saker man kan gjøre før/under/etter. 

Dan Thomas Agandhjin Marceliussen Blogg
Juggernaut Fight Group
AndersBreiflabb
*
Veteran

« Reply #2 on: 06.05.13 at 20:10:11 »

Jeg mener å ha sett denne videoen før, men det hjelper lite på de følelsene jeg sitter igjen med etter å ha sett disse voldshandlingene. Jeg er kvalm, sint og trist. Jeg klarer ikke forstå eller sette meg inn i sinnet på disse personene som gjorde dette. Stikke ned helt uskyldige folk på åpen gate uten noen åpenbar grunn. Det er feigt, perverst og bare så uendelig feil.

En ting er blind vold med never, som også er uforståelig, men der man iallefall kan argumentere med at man ikke har til hensikt å drepe noen. Stikker du noen med kniv kan jeg ikke forstå hva annet som er intensjonen enn å lemleste/drepe.

Jeg har selv vært i en situasjon der jeg ble angrepet med kniv og kom helskinnet ut av det. Fyren som gjorde det var dysosial så det holdt og svært voldelig. Slike mennesker finnes det ikke håp for i et normalt samfunn - iallefall ikke før de har vært håndtert av kriminalomsorgen eller helsevesenet gjennom mange år. De er tikkende bomber og er i stand til å gjøre handlinger normale mennesker ikke engang kan forstå.

Et slikt angrep som kom der er tilnærmet umulig å gardere seg mot med mindre man går rundt med unormal paranoid beredskap. Man kan selvsagt velge å aldri gi ryggen til noen, men i praksis er det nestne umulig å gardere seg helt. Jeg håper disse menneskene forblir innesperret lenge og rehabilitert - selv om det trolig er å håpe på for mye.
Agandhjin
Autentisk Kampentusiast
*
Guru

« Reply #3 on: 06.05.13 at 21:34:13 »

Grunnleggende taktisk tenkning;

1) Hvor er det farlig?
2) På hvilket tidspunkt er det farligst?
3) Hvis du må befinne deg i det farligste området på den farligste tiden, må du være eksponert?
4) Hvis du må være eksponert over tid, er exit-planen bra nok?

Juggernaut Fight Group
Agandhjin
Autentisk Kampentusiast
*
Guru

« Reply #4 on: 06.05.13 at 22:56:14 »

... dette er selvfølgelig ikke noe fullstendig svar, men en enkel prosedyre som kan senke sannsynligheten.

Edit: Glemte et ord, som skifter fullstendig mening på setningen!

« Last Edit: 09.05.13 at 12:27:51 by Agandhjin » Logged

Juggernaut Fight Group
Shemhazai
Veteran

Homo Homini Lupus
« Reply #5 on: 07.05.13 at 10:33:29 »

Hva er egentlig greia med blind vold i Storbritannia? Det skjer jo mye rart her hjemme også, men jeg føler at fullstendig uprovosert vold av grov karakter fortsatt hører sjeldenhetene til i Norge. I England synes det derimot å være en epidemi. Hva som går gjennom hodet på noen som bestemmer seg for å knivstikke tilfeldige medborgere til døde, kommer jeg aldri til å forstå.

Arte suave.
AndersBreiflabb
*
Veteran

« Reply #6 on: 07.05.13 at 16:38:41 »

1) Hvor er det farlig?
3) Hvis du må befinne deg i det farligste området på den farligste tiden, må du være eksponert?

Jeg ser poenget ditt, men for de aller fleste som har det hyggelig en tur ute på byen, så er denne taktiske tenkningen litt utenfor konteksten. Jeg føler liksom at slik taktisk tenkning er forbeholdt RBSD-nerder. For hva vi vet var dette et stille og trygt område i offentligheten. Jeg vet ikke med deg, men når jeg venter på å bli hentet et sted der jeg anser det som trygt, så forventer jeg ikke å bli knivstukket. Dog er jeg nok over gjennomsnittet "taktisk" i tankegangen min og gir feks aldri ryggen til folk som kommer gående forbi etc. Jeg ser alltid an folk som kommer inn i "nærheten" min og jeg er som regel ganske mentalt beredt. Men så er jeg også litt nerd, de fleste er ikke det...

Og kanskje "nerder" kan unngå slikt, men hvordan unngå slikt om man er endel av majoriteten - som faktisk drar ut og har det gøy uten å reflektere veldig over at man kan bli et offer for blind vold.
sulim
Forumavhengig

VENI. VIDI. VICI.
« Reply #7 on: 08.05.13 at 00:22:04 »

1) Hvor er det farlig?

Jeg ser poenget ditt, men for de aller fleste som har det hyggelig en tur ute på byen, så er denne taktiske tenkningen litt utenfor konteksten. Jeg føler liksom at slik taktisk tenkning er forbeholdt RBSD-nerder. For hva vi vet var dette et stille og trygt område i offentligheten. Jeg vet ikke med deg, men når jeg venter på å bli hentet et sted der jeg anser det som trygt, så forventer jeg ikke å bli knivstukket. Dog er jeg nok over gjennomsnittet "taktisk" i tankegangen min og gir feks aldri ryggen til folk som kommer gående forbi etc. Jeg ser alltid an folk som kommer inn i "nærheten" min og jeg er som regel ganske mentalt beredt. Men så er jeg også litt nerd, de fleste er ikke det...

Og kanskje "nerder" kan unngå slikt, men hvordan unngå slikt om man er endel av majoriteten - som faktisk drar ut og har det gøy uten å reflektere veldig over at man kan bli et offer for blind vold.

det kommer nok med erfaring, personlig klarer jeg aldri å ikke tenke om det som skjer rundt meg (heldigvis?) ofte tar meg på at jeg ser nesten på alt mere taktisk , prøver å bli henta der det ikke så mye fylle folk, går på avstand fra store grupper osv.
Tror ikke det noe stort man får gjort uten å tenke litt. Slipper man garden 100% så er det en mulighet for å bli utsatt for vold...eller å ha tidens betse fest:), forsellen er at vi her tenker på første delen.
« Last Edit: 08.05.13 at 00:24:57 by sulim » Logged
Nightwatch
*
Forummedlem

« Reply #8 on: 08.05.13 at 00:40:25 »

Det hjelper å være litt "nerd" smile Vi kan ikke regne med at andre tar ansvaret for vår sikkerhet, så noen enkle tiltak kan ihvertfall redusere risikoen.

I Frankfurt forrige uke så ba jeg personen jeg gikk hjem sammen med om å bli med og gå på andre siden av gaten fordi det sto et par gutter i 15-30 års alder som hadde aggresivt kroppspråk 150 meter ned i veien, i en slags tunnel laget av trær. Det kan være det ikke hadde skjedd noe, men det var en billig forsikring.

Jeg tror en faktor for blind vold i Storbrittania er klasseskillene og frustrasjonen på bunnen av hierarkiet. Mestrer de ikke samfunnshierarkiet så kan de ihvertfall skape en "forskjell" i verden, om enn destruktiv.
Spinkick
Gammel ørn

« Reply #9 on: 09.05.13 at 03:36:43 »

De guttene er jo fra Essex. Det er ikke akkurat kjent for å være verdens fredligste sted.
Pages: [1] Go Up Print 
Kampforum.no  |  Generelt  |  Selvforsvar (Moderators: Rune Lind, Tormod, Simon Flack)  |  Topic: "Knife Crime caught on CCTV" « previous next »
Jump to:  

Social sharing