Welcome, Guest. Please login or register.
Did you miss your activation email?
25.11.17 at 10:25:56

Login with username, password and session length
* Home Help Search Login Register
Kampforum.no  |  Generelt  |  Diverse  |  Off topic  |  Topic: aikido vs judo 0 Members and 1 Guest are viewing this topic. « previous next »
Pages: 1 [2]  All Go Down Print

aikido vs judo

AndersBreiflabb
*
Veteran

« Reply #15 on: 08.11.13 at 14:23:34 »

Jeg husker jeg hadde en opplevelse med en aikido-gruppe engang, som trolig har farget mitt syn på kampkunsten. Jeg har vært negativ til Aikido, rett og slett fordi min erfaring med det tilsier at det har lite med selvforsvar å gjøre. Samtidig har jeg diskutert med ulike aikidoutøvere opp igjennom som mener at det er fantastisk selvforsvar (blant annet en som er svært høyt gradert, uten å nevne navn), så lenge "man trener nok". Dette er jeg uenig i. Det er klart at det finnes teknikker i aikido som også er brukenes, og det finnes sikkert også mange måter å trene Aikido på, men min personlige erfaring (som begrenser seg til at jeg ikke har trent det, dog har jeg trent sammen med mange som tidligere har trent aikido og som har delt sine erfaringer) er at det er tilnærmet ubrukelig når det kommer til kamp eller selvforsvar. Jeg er kanskje litt kvass i ordbruken min, men det er min subjektive mening.

Når det er sagt, så har jeg ingenting imot Aikido som en kampkunst. Synes til og med kan være veldig tøft å se på, og jeg var i min ungdom stor fan av Steven Segeal og syntes hans "on-screen-fighting" var mye tøffere enn all-slags-kung-fu-og-andre-fancy-sparkere (Som Van Damme).

Nico (Above the law?) er fortsatt en film jeg synes er artig å se idag!

Pages: 1 [2]  All Go Up Print 
Kampforum.no  |  Generelt  |  Diverse  |  Off topic  |  Topic: aikido vs judo « previous next »
Jump to:  

Social sharing