Welcome, Guest. Please login or register.
Did you miss your activation email?
25.06.18 at 06:44:41

Login with username, password and session length
* Home Help Search Login Register
Kampforum.no  |  Disipliner  |  Brazilian Jiu Jitsu / Grappling (Moderator: 265lbsfist)  |  Topic: Hvorfor er det så få jenter i BJJ/Submission wrestling? 0 Members and 1 Guest are viewing this topic. « previous next »
Pages: [1] Go Down Print

Hvorfor er det så få jenter i BJJ/Submission wrestling?

Sala
*
Forummedlem

« on: 25.05.13 at 22:40:45 »

Har lurt på dette lenge, ser at under turneringer her i Norden og spesielt i Norge så blir vekt- og nivåklasser ofte slått sammen pga for få påmeldte. Er det for få jenter rundt omkring på klubbene, eller er de bare redde for å konkurrere?
AndersBreiflabb
*
Veteran

« Reply #1 on: 25.05.13 at 23:20:34 »

Det er et ganske vanskelig spørsmål som trolig har et komplekst og sammensatt svar. Jeg har noen tanker rundt det, men dette representerer jo bare mitt syn.

1) BJJ og SW blir fortsatt sett på som guttesporter av den store majoriteten. Jeg tror mange jenter vegrer seg for å prøve da mange nok tenker at "dette er for tøft" eller "dette er for gutter". Spesielt tenker jeg at linken bjj og SW har til MMA er en delvis forklaring på dette.

2) Kampsport, og da spesielt fullkontaktskampsporter, har alltid tiltrukket seg flere gutter enn jenter. Det er jo mange forklaringer på dette, og en faktor som nok er den enkleste forklaringen er testosteronnivået. Gutter ser ut til å ha en større naturlig trang til å konkurrere og spesielt da i fysiske aktiviteter. Dette betyr ikke at ikke jenter har det samme, men at gutter på gruppenivå skiller seg ut.

3) klubbene har ikke vært flinke nok til å rekruttere jenter. Man har ofte hatt et fokus på "tradisjonelle maskuline" verdier i måten man har kommunisert ut på, og markedsført seg på.

4) Det er nok en høyere terskel for jenter å "teste ut noe utenfor sin komforsone" enn hva det er for gutter. Dette kan sikkert forklares både sosialt, psykologisk og biologisk.

5) Vanlige kjønnsforskjeller som at "jenter får barn" osv er nok med på å prege hva slags valg man har til idrett - spesielt i voksen alder. Det er ikke så mange kvinner med småbarn som begynner på harde kampsporter, selv om det selvfølgelig er flere tilfeller der også. Dette gjenspeiler seg jo generelt i samfunnet med karrierevalg osv. Kvinner har tradisjonelt valgt andre veier enn hva menn har. 

6) Kvinner har tradisjonelt valgt andre idretter. Også innen mer etablerte kampsporter har det jo vært mange menn i forhold til kvinner, selv om det i enkelte miljøer har vært ganske likt.

Når det er sagt så håper jeg selvsagt at mange flere jenter starter enn hva som er tilfellet idag. Utopisk sett burde jo bjj-miljøene bestå av 50/50 kvinner og menn.
« Last Edit: 25.05.13 at 23:29:46 by AndersBreiflabb » Logged
AndersBreiflabb
*
Veteran

« Reply #2 on: 25.05.13 at 23:23:23 »

Og en ting til: Gutter har jo som regel fra barnsmonn av i større grad lekesloss, bryting, lekt "hardt" osv. Dette er sikkert en forklaring på at det sikkert er en lavere terskel for gutter å begynne med noe sånt.

Når det er sagt - så kan man vel bare si slike ting på "gruppenivå", jeg kjenner mange jenter som er mye tøffere og hardere enn gjennomsnittsmannen smile
Agandhjin
Autentisk Kampentusiast
*
Guru

« Reply #3 on: 25.05.13 at 23:26:16 »

Jeg holdt på med en lang post om det samme, men du var kjappere enn meg "Andy" smile

Dan Thomas Agandhjin Marceliussen Blogg
Juggernaut Fight Group
AndersBreiflabb
*
Veteran

« Reply #4 on: 25.05.13 at 23:27:24 »

Jeg holdt på med en lang post om det samme, men du var kjappere enn meg "Andy" smile

haha, ikke ofte jeg slår deg på raske svar biggrin
Er du enig eller uenig i punktene mine da?
Agandhjin
Autentisk Kampentusiast
*
Guru

« Reply #5 on: 25.05.13 at 23:38:43 »

Enig. Jeg observerer at jenteprosenten er ofte høyere i slag-/sparkesporter (eks. Kickboxing), og tradisjonelle kampkunster (eks. Aikido).

Dan Thomas Agandhjin Marceliussen Blogg
Juggernaut Fight Group
Pages: [1] Go Up Print 
Kampforum.no  |  Disipliner  |  Brazilian Jiu Jitsu / Grappling (Moderator: 265lbsfist)  |  Topic: Hvorfor er det så få jenter i BJJ/Submission wrestling? « previous next »
Jump to:  

Social sharing