Welcome, Guest. Please login or register.
Did you miss your activation email?
15.07.18 at 23:55:11

Login with username, password and session length
* Home Help Search Login Register
Kampforum.no  |  Generelt  |  Film/TV & bilder  |  Topic: sword fighting for vikings 0 Members and 1 Guest are viewing this topic. « previous next »
Pages: 1 2 [All] Go Down Print

sword fighting for vikings

Gone with the wind
Veteran

« on: 26.05.13 at 20:39:58 »

Syns denne videoen var ganske mye bedre enn mye annet jeg har sett om emnet. Interesssnt å se hvordan det egentlig ville sett ut. Jeg syns hvertfall måten de slåss på ville være mer realistisk enn mye annet. Det ser ikke bra ut men det var vel ikke meningen på den tiden heller.

http://www.youtube.com/watch?v=xFiIDl_mt2c

Nanbudo, Kickboxing, Grappling

"There is no pact between lions and men"
AndersBreiflabb
*
Veteran

« Reply #1 on: 26.05.13 at 21:25:46 »

Likte dette veldig godt! JEg er alltid skeptisk når jeg ser fighting med våpen som ser "pent" og "koreografert" ut, det er simpelheten ikke virkeligheten. På samme måte som mange syntes MMA først så ut som "to haner i et bur som ikke kunne teknikk" (fra den tradisjonelle leiren), mens de samtidig gjorde fancy og pene teknikker, på samme måte er det med våpen. Det ser upolert og røft ut.

Odin L.
Gjenganger

« Reply #2 on: 27.05.13 at 08:41:42 »

Begredelig show/LARP-fighting.

De har åpenbart fjernet armen som mål, slik at hovedhensikten med skjoldet - å beskytte våpenarmen - bortfaller, og de bruker ikke stikk.

Dette er bare trist.
Bullshit Man
Gjenganger

Bullshit!
« Reply #3 on: 27.05.13 at 09:08:56 »

Så ut som modifisert Filipinsk kampsport, som det meste av sånne ting som regel gjør.

Skjønt, jeg er ingen fekte-ekspert. Langt ifra.

perbl
Überauthoratha
*
Veteran

Advarsel, klemfare!
« Reply #4 on: 27.05.13 at 10:00:23 »

Begredelig show/LARP-fighting.

De har åpenbart fjernet armen som mål, slik at hovedhensikten med skjoldet - å beskytte våpenarmen - bortfaller, og de bruker ikke stikk.

Dette er bare trist.

Jeg reagerte også på fraværet av stikk, men resten virka plausibelt på meg, noe som sikkert sier litt om min begrensede erfaring med fekting og lengre blad, hvis dette var såpass sugent som du gir inntrykk av.

Har du noen linker til det du anser som gode klipp innen samme tema?

Per B. Løvsletten
Odin L.
Gjenganger

« Reply #5 on: 27.05.13 at 10:39:27 »

Rolig sparring med Roland Warzecha:

Rolands elever: http://vimeo.com/65580508

Dette er verken rollespill eller oppvisning, så det blir ikke like flashy som hos "vikingene" over.

Legg merke til at skjoldet ikke strekkes ut som en slagpute for motstanderen, men brukes aktivt til grappling, trapping, slag og til å beskytte høyrehånda.

AndersBreiflabb
*
Veteran

« Reply #6 on: 27.05.13 at 12:22:10 »

Så kult ut dette og, selv om jeg må innrømme at jeg ikke så store forskjellene :-) og hvorfor er skjoldet så lite?

Og et spm jeg har tenkt litt på: hvordan så dette ut i virkeligheten da frykt osv er inne i bildet. Det er leve eller dø. Har litt vanskeligheter med å tro at det ble så mye nærkamp. Ser for meg at det ble mye svinging på avstand...
Bullshit Man
Gjenganger

Bullshit!
« Reply #7 on: 27.05.13 at 12:49:13 »

Da kan jeg si hva jeg syns og. Så kan vi som ikke har peiling fyre opp diskusjonen for de som har det.

Det så litt forskjellig ut. Det var mer fokus på lange angrep mot små mål. Kutte armer/ben osv. Ikke på å komme rundt skjoldet og få et kutt over kroppen.

En buckler er vel liten for å være mer smidig og rask enn et større skjold. Du ofrer overflateområde for hurtighet og må være nøyaktig for å bruke den. Den skal ikke brukes for å forsvare hele deg, bare armen du bruker og litt som hjelp til å slå vekk sverd om det kommer for nærme. Et stort skjold var uansett mest beskyttelse fra piler. Et vikingskjold var mer all-round på det feltet. Ikke kjempestort, ikke bittelite. Laget på samme måte som en buckler. Man holdt det med en hånd midt på. Det ble ikke bundet fast til armen (noe som er litt spes for såpass store skjold syns jeg.

Er verdt å merke seg at her var det mye mere bevegelse. Sidelengs og frem og tilbake. Ikke den slå og parér helt square med motstanderen.

Det kan godt hende det ble en del nærkamp. Det er vel opp til den som kan manøvrere best. Å komme tett på vil jo ta vekk motstanderens evne til å svinge sverdet. Og det virker uansett uunngåelig å ende opp litt nærmere enn man har lyst når man driver og slåss. Uansett om det er med eller uten våpen (skytevåpen er så klart noe annet). Lange våpen var jo overlegne nettopp pga. de kunne styre avstanden til en sånn grad.

Håper noen med peiling arresterer meg og retter på det meste her. Her ble det mye synsing.

AndersBreiflabb
*
Veteran

« Reply #8 on: 27.05.13 at 14:03:19 »

Synsing er gøy! Jeg trenger vel ikke poengtere at heller ikke jeg har særlig peiling på dette smile

Men buckleren var vesentlig større på det første klippet. Jeg synes buckleren på det andre klippet så komisk lite ut.

POenget mitt med nærkamp osv var vel at når du står der ansikt til ansikt mot en som vil drepe deg, og en du forsøker å drepe - så vil jeg tro at frykt og adrenalin dreper det meste av finmotorikk og strategisk tankegang. Jeg ville tro at man nesten er mer opptatt av å ikke bli truffet og går "all in" med kutt eller stikk i angrep. At det blir mindre "finesse" på kortere avstander. Slikt er vel mer forbeholdt vennlig sparringsrunder?

Odin L.
Gjenganger

« Reply #9 on: 27.05.13 at 14:23:45 »

Bukleren er såpass liten som den er for å gjøre det mulig å bære den hver dag, hele dagen. Sverd og bukler var først og fremst et våpensystem for sport, dueller og det sivile dagliglivet; på slagmarken var store skjold en bedre løsning.

George Silver skriver i 1599:
“the buckler, by reason of his circumference and weight, being well carried, defends safely in all times and places, whether it be at the point, half sword, the head body, and face, from all manner of blows and thrusts whatsoever.”“Yet understand, that in battles, and where variety of weapons are, among multitudes of men and horses, the sword and target, the two handed sword, battle axe, the black bill, and halberd, are better weapons, and more dangerous in their offence and forces, than is the sword and buckler, short staff, long staff, or forest bill.  The sword and target leads upon shot, and in troops defends thrusts and blows given by battle axe, halberds, black bill, or two handed swords, far better than can the sword and buckler.” 

Ellers synes jeg Bullshit Man gir en grei analyse av bruken.

@ AndersBreiflabb:
Småbuklerne i videoen er gjenskapt på bakrunn av eksisterende originaler og illustrasjoner fra bl.a. I.33, og er midt på treet hva størrelse angår. Det finnes eksempler på skjold som knapt er større enn knyttneven.

Denne artikkelen av John Clements er noe rallende i stilen, men den inneholder mengder av gode illustrasjoner: http://www.thearma.org/essays/SwordandBuckler.htm
AndersBreiflabb
*
Veteran

« Reply #10 on: 27.05.13 at 14:27:58 »

Okay, men til slagmarken var det vanligere med større skjold om jeg forstår deg rett?

Men har du noen kommentarer til hva dere tenker rundt "virkelig kamp" kontra "sportsdueller og vennlig sparring"? Det må jo ha sett annerledes ut når man tar inn over seg alvoret?
Odin L.
Gjenganger

« Reply #11 on: 27.05.13 at 17:46:54 »

Okay, men til slagmarken var det vanligere med større skjold om jeg forstår deg rett?

I utgangspunktet ja. Men etter hvert som rustningsteknologien utviklet seg og gjorde det store skjoldet overflødig som beskyttelse mot prosjektiler, dukket det opp kombinasjoner av platerustning og bukler på slagmarken; det var fremdeles behov for det offensive aspektet ved skjoldet.

Men har du noen kommentarer til hva dere tenker rundt "virkelig kamp" kontra "sportsdueller og vennlig sparring"? Det må jo ha sett annerledes ut når man tar inn over seg alvoret?

Helt klart. Det er klare paralleller her til debatten rundt combatives og til en viss grad mma på den ene siden og TMA på den andre, når det gjelder effektivt selvforsvar. En av de tidligste tyske bøkene om emnet, HS.3227a fra 1389, skiller klart mellom "fekting på alvor" og mer lystbetont slossing, og legger frem en gameplan for duellen som litt forenklet går ut på å løpe bort til motparten og smelle til ham med forehands og backhands, før han rekker å reagere.

De fleste som mener de trener historisk europeisk kampkunst i dag mangler fullkontakterfaring, og legger enormt med arbeid ned i å utarbeide regelverk som fjerner enhver form for smerte og risiko, i tillegg til at de pansrer seg i alle retninger i tilfelle det skulle skje et uhell. Når du fjerner angstelementet ender du opp der de to vikingene er - de hakker løs på hverandre uten å bry seg om at de selv blir truffet.
Nightwatch
*
Forummedlem

« Reply #12 on: 27.05.13 at 21:11:35 »

Et aspekt ved å holde seg på avstand og gå for ekstremitetene er at motstanderen svekkes en del når du har kuttet av fingre etc, så du da har lettere for å gå for stikk mot kroppen etterhvert.
AndersBreiflabb
*
Veteran

« Reply #13 on: 27.05.13 at 21:24:04 »

I utgangspunktet ja. Men etter hvert som rustningsteknologien utviklet seg og gjorde det store skjoldet overflødig som beskyttelse mot prosjektiler, dukket det opp kombinasjoner av platerustning og bukler på slagmarken; det var fremdeles behov for det offensive aspektet ved skjoldet.

Helt klart. Det er klare paralleller her til debatten rundt combatives og til en viss grad mma på den ene siden og TMA på den andre, når det gjelder effektivt selvforsvar. En av de tidligste tyske bøkene om emnet, HS.3227a fra 1389, skiller klart mellom "fekting på alvor" og mer lystbetont slossing, og legger frem en gameplan for duellen som litt forenklet går ut på å løpe bort til motparten og smelle til ham med forehands og backhands, før han rekker å reagere.

De fleste som mener de trener historisk europeisk kampkunst i dag mangler fullkontakterfaring, og legger enormt med arbeid ned i å utarbeide regelverk som fjerner enhver form for smerte og risiko, i tillegg til at de pansrer seg i alle retninger i tilfelle det skulle skje et uhell. Når du fjerner angstelementet ender du opp der de to vikingene er - de hakker løs på hverandre uten å bry seg om at de selv blir truffet.

Takk for et fint svar! Jeg har som sagt ikke peiling på dette, men svaret ditt skildrer det slik jeg har sett det for meg. Og når jeg ser på ulike oppvisninger eller såkalte "sword fights" så blir jeg alltid skuffet over det jeg føler er manglende "realisme" i kampene.

Og det første klippet synes jeg faktisk var nærmere enn veldig mye annet jeg har sett - men jeg forstår at også dette er langt fra "virkeligheten".

Når man tar høyde for alle momenter som vil være tilstedet i en virkelig kamp på død eller liv, så ser jeg for meg et ganske kaotisk bilde, der store bevegelser, kutt og stikk vil dominere bildet.

Bra vi ikke har slike kamper lenger (hehe), men hadde vært uhyre interessant å kunne sette seg i en tidsmaskin og være observatør på en slagmark eller i en duell smile
Mannen uten x
Veteran

« Reply #14 on: 27.05.13 at 23:22:38 »

Jeg regner jo med at i denne type krigføring kan ha paraleller til matcher i f.eks MMA.
Mer trent og mer rutine man har, jo mindre svinging blir det, og mer effektivitet. Utrente bønder som må ta opp et våpen for å forsvare seg, vil vel svinge mye vildere enn en viking som har plyndring som "arbeid"?

Mr. sexy!
Agandhjin
Autentisk Kampentusiast
*
Guru

« Reply #15 on: 27.05.13 at 23:27:55 »

Helt enig. Smerte er en særdeles viktig element.

Dan Thomas Agandhjin Marceliussen Blogg
Juggernaut Fight Group
mataleao
« Reply #16 on: 21.07.13 at 12:14:00 »

Likte første videoen (i trådstarters innlegg) ganske bra (har dog ganske lite erfaring med våpenbaserte kampformer, så er vel ikke det mest kritiske publikumet), og etter litt mer googling fant jeg  denne videoen, som vistnok er et treningsopplegg for vikingbasert kamp. Ser ut som de har et litt liknende opplegg som Dog Brothers, der de sparrer med relativt høy grad av kontakt, og også inkorporerer grappling. Noen med litt mer erfaring fra våpenbaserte/historiske kampformer enn meg, som kan dele sine inntrykk av denne?

Gjerding
**
Stuntposter

« Reply #17 on: 22.07.13 at 16:46:46 »

Ser ikke helt dog brothers i dette. Dog brothers er i en helt annen liga. Syns Hurstwick er en grei gruppe, men det derre sparring greiene der imponerte ikke.

Fikk en sånn "Learn how to fight like a ninja in just one hour" følelse.
« Last Edit: 22.07.13 at 16:51:17 by Gjerding » Logged

Kakudokan Oslo
mataleao
« Reply #18 on: 22.07.13 at 17:43:37 »

Ser ikke helt dog brothers i dette. Dog brothers er i en helt annen liga. Syns Hurstwick er en grei gruppe, men det derre sparring greiene der imponerte ikke.

Sammenlikningen min dreide seg om likheter på et overfladisk nivå, altså sparring + grappling. Derav formuleringen "litt liknende opplegg."

Fikk en sånn "Learn how to fight like a ninja in just one hour" følelse.

Den følelsen fikk ikke jeg, da de på ingen måte ga uttrykk for at dette var noe som ville være kjapt og enkelt å erverve av teknikker i traileren. Men kanskje du har sett hele videoen og eventuelt kan utdype?
« Last Edit: 22.07.13 at 17:45:14 by Mata Leão » Logged
Gjerding
**
Stuntposter

« Reply #19 on: 23.07.13 at 06:36:49 »

Det må mer til for at jeg skal trekke paraleller mot Dog Brothers enn skumgummi våpen og grappling.

Nei de lover ikke at dette vil du lære fort og du blir en ekte viking. Hele DVDen kunne sikkert vært grei hvis de bare hadde utelatt det siste. Hadde nok gjort seg bedre som ett rent akademisk prosjekt. Tror det hadde vært bedre å oppdrive en god HEMA gruppe.

Kakudokan Oslo
mataleao
« Reply #20 on: 24.07.13 at 05:43:51 »

Det må mer til for at jeg skal trekke paraleller mot Dog Brothers enn skumgummi våpen og grappling.

Nei de lover ikke at dette vil du lære fort og du blir en ekte viking. Hele DVDen kunne sikkert vært grei hvis de bare hadde utelatt det siste.
Sparringen? Ingen sparring er bedre enn sparring med begrensninger? Seriøst?

Tror det hadde vært bedre å oppdrive en god HEMA gruppe.
Nå har jeg jo strengt tatt ikke noe ønske om eller behov for å lære meg å sloss med historiske våpen, så kommer neppe hverken til å kjøpe DVDen eller oppsøke noen hema-gruppe. Postet bare videoen, fordi den dukket opp etter et kjapt google-søk, og virket litt interessant opp mot trådens tema.
 smile
Gjerding
**
Stuntposter

« Reply #21 on: 24.07.13 at 06:44:07 »

Ja den er relevant til tråden. Fikk bare en dårlig smak i munnen av den.

En DVD som utforsker og viser hvordan de brukte våpnene via akademiske metoder hadde nok vært mer midt i blinken. Syns den perioden har interessante våpen. En DVD for å lære deg å sloss som en viking klarte de ikke i det hele tatt og ble litt sheesy og fanboyish. Nå har jeg bare sett traileren da.

Kakudokan Oslo
Pages: 1 2 [All] Go Up Print 
Kampforum.no  |  Generelt  |  Film/TV & bilder  |  Topic: sword fighting for vikings « previous next »
Jump to:  

Social sharing