Welcome, Guest. Please login or register.
Did you miss your activation email?
22.09.18 at 11:07:05

Login with username, password and session length
* Home Help Search Login Register
Kampforum.no  |  Generelt  |  Film/TV & bilder  |  Topic: sword fighting for vikings 0 Members and 1 Guest are viewing this topic. « previous next »
Pages: 1 [2]  All Go Down Print

sword fighting for vikings

Agandhjin
Autentisk Kampentusiast
*
Guru

« Reply #15 on: 27.05.13 at 23:27:55 »

De fleste som mener de trener historisk europeisk kampkunst i dag mangler fullkontakterfaring, og legger enormt med arbeid ned i å utarbeide regelverk som fjerner enhver form for smerte og risiko, i tillegg til at de pansrer seg i alle retninger i tilfelle det skulle skje et uhell. Når du fjerner angstelementet ender du opp der de to vikingene er - de hakker løs på hverandre uten å bry seg om at de selv blir truffet.

Helt enig. Smerte er en særdeles viktig element.

Dan Thomas Agandhjin Marceliussen Blogg
Juggernaut Fight Group
mataleao
« Reply #16 on: 21.07.13 at 12:14:00 »

Likte første videoen (i trådstarters innlegg) ganske bra (har dog ganske lite erfaring med våpenbaserte kampformer, så er vel ikke det mest kritiske publikumet), og etter litt mer googling fant jeg  denne videoen, som vistnok er et treningsopplegg for vikingbasert kamp. Ser ut som de har et litt liknende opplegg som Dog Brothers, der de sparrer med relativt høy grad av kontakt, og også inkorporerer grappling. Noen med litt mer erfaring fra våpenbaserte/historiske kampformer enn meg, som kan dele sine inntrykk av denne?

Gjerding
**
Stuntposter

« Reply #17 on: 22.07.13 at 16:46:46 »

Ser ikke helt dog brothers i dette. Dog brothers er i en helt annen liga. Syns Hurstwick er en grei gruppe, men det derre sparring greiene der imponerte ikke.

Fikk en sånn "Learn how to fight like a ninja in just one hour" følelse.
« Last Edit: 22.07.13 at 16:51:17 by Gjerding » Logged

Kakudokan Oslo
mataleao
« Reply #18 on: 22.07.13 at 17:43:37 »

Ser ikke helt dog brothers i dette. Dog brothers er i en helt annen liga. Syns Hurstwick er en grei gruppe, men det derre sparring greiene der imponerte ikke.

Sammenlikningen min dreide seg om likheter på et overfladisk nivå, altså sparring + grappling. Derav formuleringen "litt liknende opplegg."

Fikk en sånn "Learn how to fight like a ninja in just one hour" følelse.

Den følelsen fikk ikke jeg, da de på ingen måte ga uttrykk for at dette var noe som ville være kjapt og enkelt å erverve av teknikker i traileren. Men kanskje du har sett hele videoen og eventuelt kan utdype?
« Last Edit: 22.07.13 at 17:45:14 by Mata Leão » Logged
Gjerding
**
Stuntposter

« Reply #19 on: 23.07.13 at 06:36:49 »

Det må mer til for at jeg skal trekke paraleller mot Dog Brothers enn skumgummi våpen og grappling.

Nei de lover ikke at dette vil du lære fort og du blir en ekte viking. Hele DVDen kunne sikkert vært grei hvis de bare hadde utelatt det siste. Hadde nok gjort seg bedre som ett rent akademisk prosjekt. Tror det hadde vært bedre å oppdrive en god HEMA gruppe.

Kakudokan Oslo
mataleao
« Reply #20 on: 24.07.13 at 05:43:51 »

Det må mer til for at jeg skal trekke paraleller mot Dog Brothers enn skumgummi våpen og grappling.

Nei de lover ikke at dette vil du lære fort og du blir en ekte viking. Hele DVDen kunne sikkert vært grei hvis de bare hadde utelatt det siste.
Sparringen? Ingen sparring er bedre enn sparring med begrensninger? Seriøst?

Tror det hadde vært bedre å oppdrive en god HEMA gruppe.
Nå har jeg jo strengt tatt ikke noe ønske om eller behov for å lære meg å sloss med historiske våpen, så kommer neppe hverken til å kjøpe DVDen eller oppsøke noen hema-gruppe. Postet bare videoen, fordi den dukket opp etter et kjapt google-søk, og virket litt interessant opp mot trådens tema.
 smile
Gjerding
**
Stuntposter

« Reply #21 on: 24.07.13 at 06:44:07 »

Ja den er relevant til tråden. Fikk bare en dårlig smak i munnen av den.

En DVD som utforsker og viser hvordan de brukte våpnene via akademiske metoder hadde nok vært mer midt i blinken. Syns den perioden har interessante våpen. En DVD for å lære deg å sloss som en viking klarte de ikke i det hele tatt og ble litt sheesy og fanboyish. Nå har jeg bare sett traileren da.

Kakudokan Oslo
Pages: 1 [2]  All Go Up Print 
Kampforum.no  |  Generelt  |  Film/TV & bilder  |  Topic: sword fighting for vikings « previous next »
Jump to:  

Social sharing