Welcome, Guest. Please login or register.
Did you miss your activation email?
17.01.18 at 06:25:22

Login with username, password and session length
* Home Help Search Login Register
Kampforum.no  |  Disipliner  |  Jujutsu (Moderator: Addey)  |  Topic: kne problemer 0 Members and 1 Guest are viewing this topic. « previous next »
Pages: [1] Go Down Print

kne problemer

ac81
*
Forummedlem

« on: 11.09.13 at 10:12:11 »

Hei.
.
Eg har problemer med et kne. Sad Betennelse i menisken.  Vill gi seg etterhvert sier legen. Men for å slippe unødvendige problemer seinare  trøbbel så lurer eg på ka for kampsport stilar som kan ver aktuelle? Selvfølgelig har eg skjønt det slik at det hjelper på å ver litt mer  bevegelig i muskler å ledd.

Håper å takker for innspill smile
Mannen uten x
Veteran

« Reply #1 on: 11.09.13 at 10:45:47 »

Kommer an på din stil, dine forutsetninger, din trener (noen fokuserer mer på fleksibilitet enn andre) og ikke minst hva DU synes er gøy!

Mr. sexy!
ac81
*
Forummedlem

« Reply #2 on: 11.09.13 at 12:29:02 »

:-). Min stil..... ja eg synes egentlig det meste er morsomt.  Men gjerne noe  i stil med jujutsu/bjj. Ein sport der det er mye spark og hopp er vel ikkje optimalt?
 Eg er støl, men det kan man jo alltids gjer noe med.

Takk biggrin
perbl
Überauthoratha
*
Veteran

Advarsel, klemfare!
« Reply #3 on: 11.09.13 at 12:38:15 »

Bare pass på litt med kast og sånt, de styggeste skadene jeg har hørt om i knærne har ofte kommet når folk vært uheldige her. En velvoksen kar som lander på et kneledd er et greit utgangspunkt for lange og mer eller mindre permanente skadefravær.

Per B. Løvsletten
ac81
*
Forummedlem

« Reply #4 on: 11.09.13 at 13:04:01 »

Der har du ett godt poeng. .... det var noe av det legen understreke. De "ukontrollerte" bevegelsene.  Fotball er forbudt for å si det sånn :-). Kanskje spark og stående kampsport er å foretrekke? 
AndersBreiflabb
*
Veteran

« Reply #5 on: 11.09.13 at 17:03:06 »

bjj er vel relativt trygt da det ikke er så mye fokus på stående bryting osv - mao mindre sjanse for stygge fall. Det er heller ingen heelhooks osv.

All aktivitet vil jo innebære en viss risiko, men trent smart, så kan du også trene lenge smile
Apefisk
Forumavhengig

« Reply #6 on: 11.09.13 at 20:30:21 »

Boksing er også et godt alternativ, med tanke på knærne.

Mannen uten x
Veteran

« Reply #7 on: 12.09.13 at 19:29:44 »

Der har du ett godt poeng. .... det var noe av det legen understreke. De "ukontrollerte" bevegelsene.  Fotball er forbudt for å si det sånn :-). Kanskje spark og stående kampsport er å foretrekke? 

Her kommer det jo et problem med all kampsport med sparring! Ville personlig anbefalt boksing, da det ihvertfall ikke kommer noe uforutsett på knærene!

Mr. sexy!
ac81
*
Forummedlem

« Reply #8 on: 14.09.13 at 19:52:14 »

Tusen takk for tilbakemeldinger biggrin.

Kneet blir bare bedre og bedre hvilket gjer meg glad. Men BJJ høres jo egentlig ut som et ok alternativ, da det er mer bakkekamp enn der er i Judo. Eg har forstått det slik at Judo er mer fra stående til kast i bakken. Hvilket eg trur er mindre gunstigt.

Sen hadde jo Wing chun funket. Men det er ikkje tilgjengelig der eg bur.

Roll Eyes smile
Addey
Mr. Nice Guy :)
*
Veteran

It's okay - he's in a happy place now.
« Reply #9 on: 03.10.13 at 11:47:57 »

Jeg har hatt mye kneproblemer selv (har røket et korsbånd og knust menisken blant annet), og kan si hva jeg har erfart. Da jeg måtte operere bort deler av menisken gikk jeg over til å trene boksing i et års tid. Det fungerte ganske bra, og jeg klarte å følge med på alt, uten at jeg gjorde bevegelser som var for ukontrollerte til at det gikk ut over knærne. Av andre typer kampsporter er det BJJ som har vært mest skånsom for mine knær. Det meste av stående kampsporter innebærer flere risikomomenter. For de fleste kampsporter hvor man sparker, så innebærer det rotasjon av kneleddet, noe som kan være skummelt. Har man i tillegg hoppspark som del av pensum, så har man alltid risiko for å lande skjevt, og ofte skal det kun én dårlig landing til. Sporter med kast innebærer sine egne risiki, både at den man kaster lander på beinet (sjeldent det skjer, men hvis det skjer er det ekstremt kjipt), og at knærne kan gi etter på grunn av kombinasjonen rotasjon og ekstra belastning. Det hendte meg for et drøyt år siden, skulle kaste en fyr med helt vanlig hoftekast, et kast jeg har utført tusenvis av ganger. Var bitte litt skjev i inngangen, og så snart jeg fikk hans 130 kg i tillegg til mine egne, så sa kneet *knekk" (høyt nok til at de andre som trente hørte det like godt som meg...), ny brist i menisken, lå på matta en time før jeg klarte å reise meg, og har ikke trent kampsport siden Sad

Med andre ord er det risikomomenter over alt, men flere av dem innenfor enkelte sporter. Jeg har veldig lyst til å komme meg på matta og kaste igjen, men er veldig i tvil på om jeg tar sjansen. Hva du velger får være din risikovurdering, men jeg håper i hvert fall at min erfaring er noe det er mulig å lære av...

ac81
*
Forummedlem

« Reply #10 on: 15.10.13 at 10:54:37 »

Takk for det innlegget.  Eg har tenkt tanken at eg kanskje må finne noe annet å drive med Sad. Men sånn er livet smile
Bullshit Man
Gjenganger

Bullshit!
« Reply #11 on: 15.10.13 at 11:18:27 »

Betennelse er noe helt annet enn fysisk skade på menisk osv. som skrekkeksemplene over.

Det beste du kan gjøre er å oppsøke f.eks. din nærmeste BJJ klubb/skole/academy/hva de nå kaller seg, og undersøke selv. Prøv noen økter. Gjør treningspartnere og instruktører oppmerksom på skaden din og ta en dag av gangen.

Jeg vil også anbefale BJJ som sagt, siden det vil foregå mindre ukontrollerte bevegelser av den typen. I allefall så lenge du har ålreite treningspartnere =)

ac81
*
Forummedlem

« Reply #12 on: 15.10.13 at 11:57:27 »

Det e sant det. Men eg er veldig usikker.  Å legene sier forskjellige saker. Men det er som sagt ikkje påvist patologisk skade. "Bare" betennelse. Vill gå over sier de. Men vill jo gjer det eg kan for å ikkje få det igjen.
Takk for vettige innspill:-) smile
Nightwatch
*
Forummedlem

« Reply #13 on: 15.10.13 at 22:49:41 »

http://www.youtube.com/watch?v=3WOpb8PrrSc
Det finnes hele seminaret (ca 10 timer) på nettet også. Kan på sikt avlaste kneet ditt.
Pages: [1] Go Up Print 
Kampforum.no  |  Disipliner  |  Jujutsu (Moderator: Addey)  |  Topic: kne problemer « previous next »
Jump to:  

Social sharing