Welcome, Guest. Please login or register.
Did you miss your activation email?
24.09.18 at 19:20:48

Login with username, password and session length
* Home Help Search Login Register
Kampforum.no  |  Disipliner  |  RBSD (Moderator: Simon Flack)  |  Topic: Mitt korte møte med AMOK 0 Members and 1 Guest are viewing this topic. « previous next »
Pages: [1] Go Down Print

Mitt korte møte med AMOK

Henrik C
*
Forummedlem

« on: 15.09.13 at 12:22:42 »

Jeg hadde et hyggelig møte med Dan Thomas og noen av hans treningspartnere her på sensommeren i Arendal. Det ble vel en halv annen dag med trening og syntes jeg fikk et godt innblikk i hva AMOK systemet innebærer.

Mitt inntrykk av AMOK er at det er et gjennomtenkt og utprøvd system som tar utøveren gjennom alle stadier som trenges for å kunne håndtere seg selv i de fleste situasjoner. Vi jobbet for det meste med kniv, stokk og machete, men vi fikk også slått litt på hverandre og  boxing

Jeg synes den pedagogiske oppbygningen er bra ved at den skiller ut de forskjellige stadiene av treningen og gjør det klart og tydelig for utøveren hva en skal jobbe med og hvor man er på en virkelighets skala. E.g. Fra enkle knivdriller hvor man skal jobbe med spesifikke retninger og muligheter til full sparring. Nå fikk jeg vel bare sett noe av det de jobber med, men sitter igjen med et godt inntrykk av bra RBSD – system.

Tenkte ikke å gå så i detalj om hva vi gjorde da 49c og 64upc ikke vil gi så mye mening  confused_1

Henrik
Leif T. Røbekk
*
Veteran

Full JKD Instruktør under Sifu Larry Hartsell
« Reply #1 on: 24.09.13 at 22:56:08 »

Halla:-)

Amok er et knall system som jeg vil se litt nærmere på i disse dager :-)

Tom Sotis har trenet en del med Dave Gould fra Lameco Eskrima.

Dave Gould kommer til norge for første gang 19 0g 20 oktober i Oslo, mere info kommer :-)

JKD hilsen
Leif T. Røbekk

”Så i bunn å grunn , handler JKD om hvordan DU som utøver kan levere dine saker på den mest effektive, hardeste og raskeste måten DU kan oppnå. "Leif T. Røbekk”    www.moldekampsportsenter.no
Agandhjin
Autentisk Kampentusiast
*
Guru

« Reply #2 on: 25.09.13 at 12:04:34 »

Amok er et knall system som jeg vil se litt nærmere på i disse dager :-)
Tom Sotis har trenet en del med Dave Gould fra Lameco Eskrima.
Dave Gould kommer til norge for første gang 19 0g 20 oktober i Oslo, mere info kommer :-)

Tom forteller at det han fikk av Dave Gould, mtp stokk forandret hans tankegang, med tanke på hvordan han bruker slagvåpen.

Dan Thomas Agandhjin Marceliussen Blogg
Juggernaut Fight Group
Henrik C
*
Forummedlem

« Reply #3 on: 26.09.13 at 08:37:25 »

Interessant! Takk for info.

Skulle gjerne ha blitt med, men har desverre ikke tid.....

Henrik

Frode-Falch
Dr Low kick
*
Veteran

Practice makes perfect only if u practice perfect.
« Reply #4 on: 26.09.13 at 10:30:27 »

Jeg vet svært lite om AMOK. Men kult å lese om folk som drar rundt å tester ut forskjellige ting. smile

Nightwatch
*
Forummedlem

« Reply #5 on: 26.09.13 at 13:20:08 »

Om jeg trente kun for mest mulig effektivt selvforsvar ville AMOK / MDW vært et klart førstevalg.
richo
*
Forummedlem

« Reply #6 on: 27.09.13 at 08:08:41 »

Om jeg trente kun for mest mulig effektivt selvforsvar ville AMOK / MDW vært et klart førstevalg.

Hva vil du/dere si er det de viktigste forskjellene mellom Amok og et annet selvforsvarsystem som f.eks. Krav Maga?
Agandhjin
Autentisk Kampentusiast
*
Guru

« Reply #7 on: 29.09.13 at 22:32:34 »

Hva vil du/dere si er det de viktigste forskjellene mellom Amok og et annet selvforsvarsystem som f.eks. Krav Maga?

Godt spørsmål.

Lang forklaring:
Krav Maga er stort sett ubevæpnet selvforsvarsystem (sivilt). Det betyr at det har skjedd et urettmessig angrep, som gjør at offeret har juridisk rett til å forsvare seg med lik, eller mindre kraft, inntil trussel er avsluttet.

AMOK! er et nærkampsystem, som gjør at det inkluderer mer av kampaspektet. Dette inkluderer strategier før det fysiske utbruddet, taktikker under kampen, og konsekvenser etter kontroll er oppnådd. Systemet er våpenbasert, av pedagogiske og praktiske årsaker. Dette gjør det mulig å nedskalere kompleksitet og alvorlighet til å den relevante konflikten, til forskjell til ubevæpnede systemer - som IKKE kan oppgraderes med samme effektivitet.

AMOK! deles sitt innhold i realms (temaer) som går i ukentlige sykluser, kontra andres systemer som har et nivåer hvor du må trene og kvalifisere til neste nivå. Istendenfor å et grad/belte/nivå system, så bruker AMOK! en metodikk som spesifikk utvikler de relevant egenskapene fra 1) fysiske egenskaper, og helt til 9) den virkelige verden. Dette er ikke en linær utvikling slik de fleste andre systemer, men en flytende prossess som skjer i kanten av komfortsonen til en hver tid.

Dette er meget anderledes enn noe annet system på markedet idag. Det eneste systemet som vil ha paralleller er MDW, som kan sees på som en brodersystem.

Kort forklaring:
Krav Maga er selvforsvar, mens AMOK! er nærkamp.

Juggernaut Fight Group
Agandhjin
Autentisk Kampentusiast
*
Guru

« Reply #8 on: 29.09.13 at 22:35:53 »

De fleste som opplever AMOK! for første gangen sier: "Oi, dere slåss hardt - med treningskniv!!", og dette stemmer, men er bare en 1/9 av den fullstendige prossessen. Det er en grunn til at vi ofte starter med dette, men den forklaringen foretrekker jeg å ta i person.

Om du er interessert i en uforpliktende praktisk presentasjon, så kan jeg sette deg i kontakt med en representant som kanskje er i nærheten av deg.

Juggernaut Fight Group
mataleao
« Reply #9 on: 05.10.13 at 17:04:11 »

Er dette identisk med Amok!, eller er det snakk om et annet system av samme fyr? For på den siden ser det ut som om det kun er fokus på forsvar med og mot kniv og knivkamp?
Agandhjin
Autentisk Kampentusiast
*
Guru

« Reply #10 on: 26.10.13 at 16:27:33 »

Er dette identisk med Amok!, eller er det snakk om et annet system av samme fyr? For på den siden ser det ut som om det kun er fokus på forsvar med og mot kniv og knivkamp?

Ja/Nei smile

Xtreme Combatives er i utgangspunktet en fjernbasert mulighet til å få innsikt i innholdet. Dette gir deg tilgang til en rekke videoer som viser noen av  AMOK! sine tekniske til knivrelatert problematikk. Det er en a) smakebit av innholdet, men mangler sentrale biter som b) rammeverk og c) metodikk.

Å trene med/mot kniv...
Her møter jeg mye skepsis fra "first timers". Spesielt i Norge. Det er helt naturlig, ettersom vi lever i et land med høy levestandard, og lav "ghettofisering". I andre land hvor fattigdom er et større problem, vil 'kniv' være et meget vanlig drapsvåpen/ransverktøy. Den går aldri tom for kuler, krever ingen lisens, kan lages av alt, kan finnes i alle hus, kan lett gjemmes på kroppen, klikker aldri og krever ingen trening for å være dødelig.

Nærkamptrening (Combatives) handler om håndtering av voldelige situasjoner, helt fra trusler - helt frem til dødelig angrep. I det sistenevnte endepunktet vil kniven være overrepresentert. Slagredskap vil komme langt under på statistikken. Overlevende vil også ha lang mer alvorlige skader, avhengig av utgangspunktet (overfall vs ran, etc). Livreddende førstehjelp etter knivvold vil være mer alvorlig!

Med tanke på effektivisering av både tid, problemløsning og metodikk er det da AMOK! sin konklusjon at man starter med det alvorligste. Kniv er da ansett som det mest komplekse våpenet. Kniven har flere nyanser enn både slag-, prosjektil-, skyte- og fleksible våpen. Etter man har fått dette rammeverket på plass, lar seg gjøre å nedgradere nivået (kniv) i både a) kompleksitet, b) intensitet og c) alvorlighet. Nedover skalaen har vi da slagvåpen, "nevevold", knuffing og trusler. Alt dette dekkes meget effektiv av rammeverket som er en sentral bit av den fullstendige AMOK!

Det går ikke an å jobbe motsatt vei! Man kan ikke starte med rolige driller, og bevege seg opp til håndtering av dødelige situasjoner - med samme effektivitet. Dette er en hard karamell for mange å svelge, ettersom de har selv investert tid og krefter i denne 'rolige tilnærmingen', og sverger dermed ved den. Resultatene lar seg allikevel bevise allerede etter en time med 'hands-on' erfaring.

Gang på gang på gang...

Juggernaut Fight Group
Pages: [1] Go Up Print 
Kampforum.no  |  Disipliner  |  RBSD (Moderator: Simon Flack)  |  Topic: Mitt korte møte med AMOK « previous next »
Jump to:  

Social sharing