Welcome, Guest. Please login or register.
Did you miss your activation email?
21.11.17 at 15:02:21

Login with username, password and session length
* Home Help Search Login Register
Kampforum.no  |  Disipliner  |  Karate (Moderator: Richard Haye)  |  Topic: Karatetrening hjemme 0 Members and 1 Guest are viewing this topic. « previous next »
Pages: [1] Go Down Print

Karatetrening hjemme

VegardT
*
Posts: 7
Forummedlem
Offline Offline

« on: 10.10.13 at 11:27:21 »

Hei,
Jeg har postet denne også i rommet om Budo, men siden stilarten min er en form for karate legger jeg den inn her også! biggrin
Jeg bare tenkte det kunne være en ide, både for min del og kanskje andre også, og skrive litt om hvordan man kan trene på stilarten sin hjemme. Selv har jeg nettopp begynt med Wado-Ryu, og er ikke så skolert i effektive måter å trene hjemme, men jeg ønsker å satse på denne sporten.  Rommet jeg kan trene i hjemme er litt for lite til å kunne utføre kataer uten at man må trikse litt for å få nok plass... bleh Har også vurdert å kjøpe en boksesekk til å få trent spark og slag på den, noen inspill til dette?
Hvordan trener dere hjemme? smile
Og hvordan legger dere opp treningene for å få mest mulig ut av den? smile
Logged
vkf
*
Posts: 4
Forummedlem
Offline Offline

« Reply #1 on: 10.10.13 at 17:41:03 »

I karate inkl. Wado-Ryu er grunnteknikkene ekstremt viktige. Både kata, partnerøvelser og kamp forutsetter gode grunnteknikker. Så jeg vil anbefale deg å trene grunnteknikker hjemme, dvs. slag, spark, blokkeringer og stillinger. De må gjøres noen tusen ganger for at de skal være presise, sterke og hurtige, så alt du gjør hjemme kan bidra til teknisk fremgang.

Gode grunnteknikker i Wado-Ryu:
- Kraften skapes fra mage- og hofteområdet. Så pust ut når du slår, og vri hoften hurtig.
- Kroppstyngden skal flyttes fremover (ikke bare slå med armen)
- Hurtighet er meget viktig i Wado-Ryu. Du skal være helt avslappet, og så stramme musklene like før du treffer ("kime"), slappe av igjen og dra armen og/eller foten hurtig tilbake.
- Vær rak i ryggen. God holdning, avslappede skuldre, lik vekt på begge ben, hoftene i balanse.
- Det er pusten som styrer rytmen i kombinasjoner og tempo i teknikkene.
- Stillingene må være riktige for at du skal få stabilitet og hurtighet. Skjelettet må rett og slett plasseres slik at du får maks kraft og stabilitet. Vær nøye på hvilken retning knær og tær peker, og hvordan hoften brukes.

Grunnteknikkene i Wado-Ryu er delt i fem deler
a) Trening i å skape kraft og bruke kroppstyngden i teknikken. 4 stk koordinasjonsøvelser (junzuki, gyakuzuki, notsukomi)
b) Grunnteknikker fra kampstilling (hurtighet viktig)
c) Kombinasjoner fra kampstilling (overgangen mellom hver teknikk viktig)
d) No-guard teknikker fra naturlig stilling uten å signalisere (tobikomizuki, nagashizuki)
e) Spesialiserte teknikker som kast, leddlåsninger, nedtakninger, osv (trenes i kihon kumite, kata, m.m.)

Sammenhengen mellom kamp og grunnteknikker:
- I kamp forutsettes det at du har gode grunnteknikker
- I kamp vinner den som er best til å kontrollere avstand og vinkel i forhold til motstander (inkl. timing, angrepstidspunkt, strategi, m.m.). Dette kan kun trenes godt nok med en eller flere sparringspartnere (samme som i boksing, kickboksing, osv.)

Bevegelsesmønsteret i Wado-Ryu er i hovedsak fra jujitsu-delen av stilarten. Graderingene og kataene (mønstrene) opp til svart belte er helt nye måter å bruke kroppen på for å få kraft. Første kataen (pinan nidan) er trening i å flytte kroppen fremover og bruke kroppstyngden for å få kraft. I de to neste, pinan shodan og pinan sandan, trener du to helt ulike måter å bruke hoftene/kjernemuskulaturen for å skape kraft, osv. Etter brunt belte kommer mønstrene nai hanchi og seishan hvor kroppsyngden omtrent ikke flyttes fremover, og mange mener dette er Wado-Ryu sine qi gong-kata. Disse prinsippene kan du trene på hjemme alene.

Boksesekk er også bra, du får trent kondis og treffpunkt. Det er lett å "skyve" heller enn å slå og sparke hurtig, så vær bevisst på teknikken.

Min trening hjemme
Når jeg trener hjemme så pleier jeg å løpe (mye intervalltrening, f.eks. 3 min god intensitet og 2 min hurtig gange), og så avslutter jeg med å trene grunnteknikker og/eller slå på sekk. Hvis jeg ikke har lyst til å slite ute, så hender det jeg trener deler av kataene eller nye teknikker som jeg kjenner at jeg trenger å trene på. I konkurranseperioder har jeg også trent mye på bevegelse og rytme i bevegelsen. Da er det bare å sette på noe spenstig musikk og så bevege seg i kampstilling med god balanse. Innimellom så tar jeg økter hvor jeg bare har grunnteknikker pluss armhevinger, situps og andre styrkeøvelser.

Filmklipp:
Noen grunnteknikker i Wado-Ryu. Dr. Tatsuo Suzuki var 73 år da han spilte inn disse filmklippene, så det er nok teknikken som skaper tempoet i slagene.
Teknikker http://www.youtube.com/watch?v=UBlfNSXNO9Q
Partnerøvelser: http://www.youtube.com/watch?v=HnNx6hDSmP8
Logged
Pages: [1] Go Up Print 
Kampforum.no  |  Disipliner  |  Karate (Moderator: Richard Haye)  |  Topic: Karatetrening hjemme « previous next »
Jump to:  

Social sharing

  Powered by SMF 1.1.15 | SMF © 2011, Simple Machines