Welcome, Guest. Please login or register.
Did you miss your activation email?
20.09.18 at 16:25:21

Login with username, password and session length
* Home Help Search Login Register
Kampforum.no  |  Disipliner  |  Taekwon-Do (Moderators: Werner, Addey)  |  Topic: Treningsopplegg på fritiden/på skolen (kampsport relatert) 0 Members and 1 Guest are viewing this topic. « previous next »
Pages: [1] Go Down Print

Treningsopplegg på fritiden/på skolen (kampsport relatert)

mrsVampMari
*
Forummedlem

« on: 10.10.13 at 11:35:38 »

Heisann!
Jeg trenger så sårt et opplegg på fritiden og som jeg kan bruke i egentrening i gymmen på skolen, som kan få meg i bedre form, styrke og rett og slett en bedre kampsportuttøver!
Jeg trener taekwondo 2-3 ganger i uken, men trenger noe utenom dette også. Trenger ikke være noe stort opplegg hver dag, men rett og slett ett opplegg som gjør meg til "en bedre kampsportutøver" i det lengere løp. Altså, målet mitt er først å bli bedre i sparring, men også i bedre form generelt. Jeg vil kunne reagere raskere, slå og sparke raskt og få bedre utholdenhet under kampen. Men også generelt sterkere. I andre øvelser vil jeg gjerne kunne sparke hardere og "sterkere", altså, få mer snert i sparkene og slagene.

Jeg vil si at kondisen min er relativt ok, men ønsker at den blir mye bedre, da jeg skal fremover delta i mesterskap ol. Bedre kondis gir bedre utholdenhet.

Det jeg lurer på er om noen har et treningsopplegg som de bruker for å være "den perfekte" kampsport uttøveren (uansett kampsport. For det er vel samme greia?) Jeg vil gjerne ha størst fokus på sparring, da dette er noe jeg synes er morsomst. Men jeg føler jeg verken er rask nok, tenker logisk nok eller er "spretten" nok.

Så opplegget jeg ser etter, er et variert opplegg som både har kondisjon, sprarring/hand og fotteknikk, styrke, spenst og koordinasjon. Kanskje mulighet for å bli mykere også? Som jeg kan både gjøre hjemme, ute og i lokalet. Det skal vare i ca 70-75 minutter. (Jeg kan finne på oppvarming og avslutning selv) Jeg tenkte ca 15-20 minutter til oppvarming, ca 30-40 minutter på hovveddel og 15 minutter avslutning.

Jeg er 18 år, 166 cm høy og ligger i vektklassen 58-62. Jeg har 1-gup 1 (rødt belte, to striper), om det sier noe

Jeg blir glad for alle forslag og tips, og så kan jeg selv også plukke ut hva som evt. passer for meg!

Takk på forhånd
havardel
*
Forummedlem

« Reply #1 on: 27.01.14 at 12:09:45 »

(Kanskje litt sent svar!)
Hei!

Jeg meldte meg nylig inn på et treningssenter for å bygge bedre grunnstyrke - noe som jeg føler allerede gir utslag på taekwondo-treningene ellers. Sparrer sånn ca. tre ganger i uken og bruker de resterende dagene til kettlebells og ulike crossfit øvelser. Alt av teknikk relatert til sparring får du gjennom de treningen du har på klubben din. smile

Om du vil ha øvelser du kan f.eks gjøre hjemme eller på fritiden generelt så anbefaler jeg deg å finne deg en boksesekk å trene på de ulike sparkene du bruker - og gjerne utfordre deg selv til å bli flinkere på andre teknikker, som det å sparke på begge bena o.l. Anbefaler å presse mye spark og ha eksplosive intervaller med bl.a. sving-spark også. Se også på Youtube etter inspirasjon til øvelser fra ulike seminarer med profilerte utøvere.

- Håvard, TTKD
265lbsfist
*
Veteran

« Reply #2 on: 04.02.14 at 05:52:38 »

yogahytta.no gir gode øvelser for styrking av kjernemuskulatur, balanse, fleksibilitet og til dels mental trening.

Er kanskje ikke så sexy for de som ønsker veldig mye action i treninga, men tro meg når jeg sier at for å bli god i konkurranse må du både kunne utvikle støttesmuskulaturen og fleksibiliteten nok til å tåle den harde treninga og ikke minst kunne øvelser som kan fasilitere rehabilitering av skader du kommer til å få.

Ellers er vekttrening med fokus på basisløft viktig av samme grunn og skyggeboksing og hoppetau er uvurderlige treningsformer for å utvikle teknikk og fotarbeid og som krever et minimum av plass og utstyr.
Pages: [1] Go Up Print 
Kampforum.no  |  Disipliner  |  Taekwon-Do (Moderators: Werner, Addey)  |  Topic: Treningsopplegg på fritiden/på skolen (kampsport relatert) « previous next »
Jump to:  

Social sharing