Welcome, Guest. Please login or register.
Did you miss your activation email?
24.11.17 at 19:12:21

Login with username, password and session length
* Home Help Search Login Register
Kampforum.no  |  Generelt  |  Treningsrelatert (Moderator: Tormod)  |  Topic: Treningsopplegg på fritiden/på skolen (kampsport relatert) 0 Members and 1 Guest are viewing this topic. « previous next »
Pages: [1] Go Down Print

Treningsopplegg på fritiden/på skolen (kampsport relatert)

mrsVampMari
*
Posts: 4
Forummedlem
Offline Offline

« on: 10.10.13 at 11:39:39 »

Heisann!

Jeg trenger så sårt et opplegg på fritiden og som jeg kan bruke i egentrening i gymmen på skolen, som kan få meg i bedre form, styrke og rett og slett en bedre kampsportuttøver!
Jeg trener taekwondo 2-3 ganger i uken, men trenger noe utenom dette også. Trenger ikke være noe stort opplegg hver dag, men rett og slett ett opplegg som gjør meg til "en bedre kampsportutøver" i det lengere løp. Altså, målet mitt er først å bli bedre i sparring, men også i bedre form generelt. Jeg vil kunne reagere raskere, slå og sparke raskt og få bedre utholdenhet under kampen. Men også generelt sterkere. I andre øvelser vil jeg gjerne kunne sparke hardere og "sterkere", altså, få mer snert i sparkene og slagene.

Jeg vil si at kondisen min er relativt ok, men ønsker at den blir mye bedre, da jeg skal fremover delta i mesterskap ol. Bedre kondis gir bedre utholdenhet.

Det jeg lurer på er om noen har et treningsopplegg som de bruker for å være "den perfekte" kampsport uttøveren (uansett kampsport. For det er vel samme greia?) Jeg vil gjerne ha størst fokus på sparring, da dette er noe jeg synes er morsomst. Men jeg føler jeg verken er rask nok, tenker logisk nok eller er "spretten" nok.

Så opplegget jeg ser etter, er et variert opplegg som både har kondisjon, sprarring/hand og fotteknikk, styrke, spenst og koordinasjon. Kanskje mulighet for å bli mykere også? Som jeg kan både gjøre hjemme, ute og i lokalet. Det skal vare i ca 70-75 minutter. (Jeg kan finne på oppvarming og avslutning selv) Jeg tenkte ca 15-20 minutter til oppvarming, ca 30-40 minutter på hovveddel og 15 minutter avslutning.

Jeg er 18 år, 166 cm høy og ligger i vektklassen 58-62. Jeg har 1-gup 1 (rødt belte, to striper), om det sier noe

(Jeg postet samme innlegg på tkd siden av forumet) Men jeg er åpen for alle forslag, om det er karate, kick-boxing osv. osv. Det er vel det samme, sååe smile

Jeg blir glad for alle forslag og tips, og så kan jeg selv også plukke ut hva som evt. passer for meg!

Takk på forhånd
Logged
Mannen uten x
******
Posts: 2201
Veteran
Offline Offline

« Reply #1 on: 10.10.13 at 12:51:21 »

Kanskje du kan beskrive hvordan er TYPISK tkd trening hos deg er? så kan jeg prøve å gi min innputt smile!
Logged

Mr. sexy!
mrsVampMari
*
Posts: 4
Forummedlem
Offline Offline

« Reply #2 on: 10.10.13 at 13:22:47 »

Kanskje du kan beskrive hvordan er TYPISK tkd trening hos deg er? så kan jeg prøve å gi min innputt smile!
Altså, mener du de 2-3 gangene jeg trener tkd i uken, sammen med partiet? For jeg trener (faktisk) nesten ingenting utenom dette. (noe jeg vet jeg må endre, skal jeg bli bedre)
På treningene er oplegget veldig variert. Jeg har ingen problemer å henge med. Vi trener alt i fra grunnteknikk til sparring matcher. Jeg liker alt innenfor tkd (untatt selvforsvar Tongue )
Jeg liker å få pulsen opp, og kjenne at jeg har trent og faktisk fått noe ut av treningen. Jeg liker best å slå og sparke på puter/targets ol.
Jeg kan ikke komme med noe TYPISK trening for meg, siden treningene mine er såppass variert. Jeg liker stort sett all form for trening.

Jeg ser egentlig etter en type treningsplan el. som kan få meg i bedre form, som går utenom den vanlige treningstiden. Jeg trener Tirsdager og Torsdager, og de lørdagene jeg ikke er på jobb.
Logged
perbl
Überauthoratha
*
Posts: 2661
Veteran
Offline Offline

Advarsel, klemfare!
« Reply #3 on: 10.10.13 at 18:17:11 »

Hvis hovedmål er sparring og vinne kamper, ville jeg hvertfall lagt inn noen kondisøkter i uka. De som har bedre utholdenhet scorer gjerne adskillige poeng mot slutten av kamper når motstanderen er sliten som en gamp.

Hva med å teste ut 4x4-løping et par ganger i uka? Med åtte minutter oppvarming og tre minutters pause mellom dragene tar en slik økt 33 minutter, noe de fleste har tid til. Selv har jeg hvertfall hatt en veldig fin utvikling av kondisjon siden jeg startet med tre slike økter i uka rundt årsskiftet. Har du pulsklokke er det veldig greit å stille denne slik at du kan følge med på at du løper med rett intensitet (prøve å holde pulsen over 90% av makspuls er det anbefalte).

Les mer om 4x4-type trening her: http://www.ntnu.no/cerg/kondisjonstrening

Ellers husker jeg at noen av de største aha-opplevelser jeg hadde innen sparring da jeg drev med TKD var da jeg var på et seminar med Tomaz Barada, og fikk en serie vekkere når det gjelder det å ha noen som pusher deg og kan å bruke mitts og targets.
« Last Edit: 10.10.13 at 18:19:53 by perbl » Logged

Per B. Løvsletten
Addey
Mr. Nice Guy :)
*
Posts: 4346
Veteran
Offline Offline

It's okay - he's in a happy place now.
« Reply #4 on: 31.10.13 at 10:24:27 »

Du trener jo i klubb, så det burde være fullt mulig for treneren der å sette sammen et treningsopplegg for deg. Han kjenner deg best, vet hvilke ting du burde fokusere på og hva som er på et greit nok nivå. Det vi kan gjøre her er selvfølgelig å synse litt generelt. Enig med perbl at intervaller er en veldig god måte å få ok kondis på med relativt lite tidsforbruk. Du må bare være klar for å yte hardt den halvtimen det står på, spesielt det siste draget skal gjøre vondt. Selv pleier jeg å løpe eller sykle intervaller i motbakke, da jeg har enklere for å få opp pulsen i motbakke. Men har gjort det på mange forskjellige måter, jeg tror variasjon er lurt, så man ikke går lei. Uten å miste kontinuiteten selvfølgelig, det er trening over lengre tid som gir gode, langsiktige resultater. Tabata er også noe som er velegnet som kondistrening for kampsportutøvere, her kan man variere øvelsene i det uendelige, men en firer-runde med knebøy, push-ups, sit-ups og burpees pleier å være en höjdare.

Spenst og hurtighet er også viktige faktorer i tkd-sparring. Her har du sikkert hatt mange øvelser på treningen din, så her burde du kunne sette sammen litt selv. Det som er viktig å tenke på er at man får best utbytte av spensttrening når den gjøres tidlig i treningen (type rett etter oppvarming), ikke når musklene er slitne og man ikke får tatt i maks pga dette. Og igjen: kontinuitet, det nytter ikke å ha en spenstøkt nå, og den neste om en måned...
Logged

Pages: [1] Go Up Print 
Kampforum.no  |  Generelt  |  Treningsrelatert (Moderator: Tormod)  |  Topic: Treningsopplegg på fritiden/på skolen (kampsport relatert) « previous next »
Jump to:  

Social sharing

  Powered by SMF 1.1.15 | SMF © 2011, Simple Machines