Welcome, Guest. Please login or register.
Did you miss your activation email?
24.11.17 at 12:18:17

Login with username, password and session length
* Home Help Search Login Register
Kampforum.no  |  Disipliner  |  Mixed Martial Arts (Moderator: AndersBreiflabb)  |  Topic: Burde MMA legaliseres i Norge? 0 Members and 1 Guest are viewing this topic. « previous next »
Poll
Question: Burde MMA legaliseres i Norge?
Nei - 0 (0%)
Ja - 14 (93.3%)
Kun amatør - 0 (0%)
Nei, men kanskje i fremtiden når vi vet mer om risiko/skade - 1 (6.7%)
Er likegyldig til dette. - 0 (0%)
Total Voters: 14

Pages: [1] 2 3  All Go Down Print

Burde MMA legaliseres i Norge?

AndersBreiflabb
*
Veteran

« on: 01.11.13 at 16:24:42 »

I lys av siste tids debatt ønsker jeg en meningsutveksling om dette her. Spesielt ønsker jeg at motstandere av MMA tar til orde slik at vi kan diskutere både de medisinske og etiske problemstillingene knyttet til en legalisering. Både idrettsforbundet og politikere har uttrykt seg negativt til dette, og ingenting tyder på at det blir legalisert med ny regjering.

Gi din stemme og redegjør gjerne her i tråden! Jeg vil gjerne ha frem flest mulige "forskjeller" blant meningene der ute.
Frode-Falch
Dr Low kick
*
Veteran

Practice makes perfect only if u practice perfect.
« Reply #1 on: 01.11.13 at 16:33:44 »

Det beste hadde vært om proff-mma ble tillatt her i Norge. Samme med Muay Thai og boksing.

mataleao
« Reply #2 on: 03.11.13 at 18:42:08 »

Snakker om å preike til menigheten. smile Hadde du forventet noe annet enn en haug med "ja" her? Wink
265lbsfist
*
Veteran

« Reply #3 on: 03.11.13 at 20:52:58 »

Så lenge det reguleres i sånn ca samme stil som i Sverige.

Er en hard sport der reguleringer må til for å beskytte utøverne.
perbl
Überauthoratha
*
Veteran

Advarsel, klemfare!
« Reply #4 on: 04.11.13 at 10:13:03 »

Sålenge MMA framstilles som skrekkscenariet legalisering av andre og "mildere" idretter vil føre til, tror jeg man har en lang vei å gå.

Selvsagt er jeg for sjøl, såfremt folk ikke påfører samfunnet forøvrig lidelser og unødig store kostnader synes jeg ikke man har noe med hva folk velger å utøve av aktiviteter.

Per B. Løvsletten
VW
Forumavhengig

« Reply #5 on: 04.11.13 at 10:59:34 »

Jeg får være litt djevelens advokat og banne litt i kjærka jeg da.  Wink

Jeg heller i to retninger når det gjelder MMA. På den ene siden liker jeg personlig å se MMA. Jeg følger med i den grad jeg har tid - som riktig nok er sjeldnere og sjeldnere.
På den andre siden kommer det samfunnsmessige aspektet inn, og det er dette som eventuelt blir utslagsgivende for meg.

Norge er i meget liten grad et voldelig samfunn. Og til tross for tabloide oppslag har Norge blitt mindre voldelig de siste tiårene. Definisjonen og aksepten av vold har endret seg. Dette synes jeg er positivt.

Samtidig ser vi jo utviklingstrekk som jeg er skremmende. Jeg kjenner ikke statistikken, men ut ifra tabloidavsiene, kremt, så har det vært veldig mange voldstilfeller dette året hvor kniver har vært involvert. I den grad en slik utvikling skulle fortsette så er det veldig skremmende. En fare er da at grensene flyttes og bevæpning i større grad blir normalisert.

Det er samme dynamikk som gjør at jeg er skeptisk til lealisering av MMA.

Jada, det er det gamle argumentet som har dukket opp i forskjellige former i løpet av årene. Men det gjør det ikke mindre relevant, selv om man er tilhenger av MMA.

Min bekymring med tanke på å legalisere MMA - da spesielt proff MMA - er hva dette på sikt vil gjøre med synet på og toleransen for vold - eller grader av vold.

Hva var normal slåssing for 30 år siden? Hva er normal slåssing i dag? Hva vil være normal slåssing om 20 år?
Vil en eventuell legalisering av MMA, med følgende markedsføring og full dekning av profesjonell MMA i norske medier, tenkes å flytte grenser med tanke på holdninger til vold? Hva som oppfattes som vold? Grensene for vold? Graden av vold? (Dette vil selvfølgelig også avhenge av regelverket, hvor restriktivt eller liberalt det er.)
Står MMA for verdier og holdninger som er forbiledlige for norsk ungdom?

Hm. Jeg ønsker å se gode MMA-kamper. Jeg ønsker ikke å se profesjonell MMA legalisert i Norge.
Ingen moral er som dobbeltmoral  smile

Training is a process of recognizing and realizing, not imitating and accumulating - Sam Chin
Agandhjin
Autentisk Kampentusiast
*
Guru

« Reply #6 on: 04.11.13 at 11:02:49 »

For refleksjon rundt "vold idag" og "vold i fremtiden" kan jeg anbefale boken The Better Angels of Our Nature: Why Violence Has Declined, av Steven Pinker. Den finnes både i umenneskelig tykk bok, og laaaaang lydbok.

Dan Thomas Agandhjin Marceliussen Blogg
Juggernaut Fight Group
perbl
Überauthoratha
*
Veteran

Advarsel, klemfare!
« Reply #7 on: 04.11.13 at 12:14:23 »

Dette er hva jeg og går endel runder med meg sjøl om i ymse sammenhenger. Det er til tider veldig vanskelig å være for å legalisere når man ser folk snakke om hvordan de skal føkke opp mostanderen sin, flyr på hverandre under innveingen etc.

Så har man på den andre siden kamper som Machida vs Munoz, der det er ingenting annet enn respekt for hverandre på forhånd, en knockout der man unngår de obligatoriske to sekundene med hammerfistdæljingen før dommeren får stupt inn, og to karer som prater fint om hverandre i etterkant.  Hadde denne type dynamikk og holdning vært det dominante tror jeg man hadde hatt en mye lettere vei for å legalisere, men drama selger dessverre, så lite trolig at dette er det som vil bli det typiske.

Litt på samme vis som at jeg er fotballhater, når normen er at man prøver å jukse seg til straffespark, og man blir legandarisk hvis man går til dommeren og påpeker at man faktisk ikke fortjente en gunstig avgjørelse.

Per B. Løvsletten
AndersBreiflabb
*
Veteran

« Reply #8 on: 04.11.13 at 15:05:08 »

Jeg får være litt djevelens advokat og banne litt i kjærka jeg da.  Wink

Jeg heller i to retninger når det gjelder MMA. På den ene siden liker jeg personlig å se MMA. Jeg følger med i den grad jeg har tid - som riktig nok er sjeldnere og sjeldnere.
På den andre siden kommer det samfunnsmessige aspektet inn, og det er dette som eventuelt blir utslagsgivende for meg.

Norge er i meget liten grad et voldelig samfunn. Og til tross for tabloide oppslag har Norge blitt mindre voldelig de siste tiårene. Definisjonen og aksepten av vold har endret seg. Dette synes jeg er positivt.

Samtidig ser vi jo utviklingstrekk som jeg er skremmende. Jeg kjenner ikke statistikken, men ut ifra tabloidavsiene, kremt, så har det vært veldig mange voldstilfeller dette året hvor kniver har vært involvert. I den grad en slik utvikling skulle fortsette så er det veldig skremmende. En fare er da at grensene flyttes og bevæpning i større grad blir normalisert.

Det er samme dynamikk som gjør at jeg er skeptisk til lealisering av MMA.

Jada, det er det gamle argumentet som har dukket opp i forskjellige former i løpet av årene. Men det gjør det ikke mindre relevant, selv om man er tilhenger av MMA.

Min bekymring med tanke på å legalisere MMA - da spesielt proff MMA - er hva dette på sikt vil gjøre med synet på og toleransen for vold - eller grader av vold.

Hva var normal slåssing for 30 år siden? Hva er normal slåssing i dag? Hva vil være normal slåssing om 20 år?
Vil en eventuell legalisering av MMA, med følgende markedsføring og full dekning av profesjonell MMA i norske medier, tenkes å flytte grenser med tanke på holdninger til vold? Hva som oppfattes som vold? Grensene for vold? Graden av vold? (Dette vil selvfølgelig også avhenge av regelverket, hvor restriktivt eller liberalt det er.)

Hm. Jeg ønsker å se gode MMA-kamper. Jeg ønsker ikke å se profesjonell MMA legalisert i Norge.
Ingen moral er som dobbeltmoral  smile

Bra! Jeg håpet at det ville komme noen motargumenter her. (slik at ikke mata leo sin profeti om å "preike til menigheta" går inn:P )

Synes også argumentene din er fornuftige og reflekterte. Og de representerer meninger veldig mange har! Jeg skal komme med et lengere svar når jeg får tid smile
265lbsfist
*
Veteran

« Reply #9 on: 04.11.13 at 23:09:37 »

I forhold til tabloide fremstillinger av økende vold så vil jeg henvise til 80-tallets drapsstatistikk.

I dag er vi under det halve antallet med 1 million flere innbyggere. Og i statistikksammenheng er drap den statistikken som er mest sammenlignbar mellom tidsperioder.

Tror terskelen for å anmelde vold er myyyye lavere nå enn i hine hårde dager da politivesenet hverken var særlig utbygd eller befolkningen var uvant til å ordne opp selv.

Med internasjonaliseringen av kriminalitet så er nok de hardeste miljøene hardere, men i den jevne befolkning har nok voldsnivået sunket betraktelig.
Påltergeist
Gammel ørn

« Reply #10 on: 05.11.13 at 22:36:59 »

Sålenge MMA framstilles som skrekkscenariet legalisering av andre og "mildere" idretter vil føre til, tror jeg man har en lang vei å gå.

Selvsagt er jeg for sjøl, såfremt folk ikke påfører samfunnet forøvrig lidelser og unødig store kostnader synes jeg ikke man har noe med hva folk velger å utøve av aktiviteter.

Det siste tiltredes absolutt. Dessverre synes jeg det er veldig få som er konsekvent verdiliberale og tolerante, hvilket en også ser innenfor idretten. Stadig vekk hører man argumenter som "Jeg interesserer meg ikke for proffboksing, så det bryr meg ikke at det er forbudt." Det er forsåvidt en ærlig sak å si det, men jeg tror mange med fordel kunne ha sett litt lengre enn sin egen nesetipp når det gjelder slike spørsmål. Personlig drikker jeg ikke vin, og jeg kommer trolig heller aldri til å ta motorsykkellappen. Like fullt er jeg bevisst det faktum at mange andre ville ha fått forringet sin livskvalitet med flere viktige dimensjoner, dersom en plutselig innførte forbud mot vin og motorsykler. Det er grunn nok til at jeg ville ha uttrykt innbitt motstand og forakt hvis noen faktisk foreslo slike forbud.

Samtidig skal man jo ikke avfeie at utbredelse av f. eks MMA vil kunne ha negative samfunnskonsekvenser. Behovet for sunn moralsk praksis åpenbart større innenfor MMA-miljøet enn i bordtennismiljøet, fordi ferdighetene en lærer i MMA vil kunne være svært skadelige om de benyttes med destruktive hensikter. Samtidig må det være klare retningslinjer for hvorledes kamper skal arrangeres og sanksjoneres. Jeg føler meg imidlertid trygg på at det finnes masse kompetanse og sunne verdier innenfor det norske MMA-forbundet. Merkekampearrangementene som har blitt arrangert siden i fjor, lover veldig godt, i hvert fall. smile
Addey
Mr. Nice Guy :)
*
Veteran

It's okay - he's in a happy place now.
« Reply #11 on: 06.11.13 at 13:38:47 »

Jeg tror ikke det er "ferdighetene man lærer i MMA" som i seg selv er "skadelige om de benyttes med destruktive hensikter". Eller, joda, de er jo selvfølgelig det, poenget mitt er et annet. Poenget er at de som trener MMA aktivt, og spesielt på et høyt nivå, er idrettsutøvere på lik linje med andre toppidrettsutøvere, og å involvere seg i vold utenom buret er å invitere til skader. I tillegg så er fullkontaktsutøvere generelt blant de mest down to earth kampsportutøvere man finner, det er veldig lite ego, mye kameratskap, og generelt sett lite bråkjekkeri og tendenser til voldelighet. Derfor tror jeg ikke det er utøverne i seg selv som er problemet, men heller, som flere her har vært inne på, påvirkningen det har på samfunnet generelt, og kanskje unge menn spesielt. Det er ikke til å komme fra at det er unge menn som topper voldsstatistikkene, både som offer og som gjerningsmann. Det er også unge menn som er en svært stor del av målgruppen til MMA som kommersiell underholdning.

Så hvor er jeg da i denne diskusjonen? Jeg er faktisk ikke sikker. Jeg synes det er dritkult å trene MMA selv, selv om jeg ikke har noen intensjoner om å gå kamp. Jeg synes det er dritkult å se på kamper, det er litt som sex, selv en dårlig MMA-kamp er bedre enn ingen MMA-kamp. Jeg vet samtidig at det finnes veldig mange lettpåvirkelige (unge) mennesker der ute, som ikke har mitt forhold til kampsport, og som kan få påvirket sin oppførsel deretter. Samtidig er jeg en prinsippiell motstander av unødvendige forbud, så da er jo spørsmålet hvorvidt MMA-forbudet er fornuftig eller ikke. Jeg har i hvert fall ingen problemer med å finne argumenter for å opprettholde det, men disse argumentene er fundert på usikkerhet og uvitenhet, og det liker jeg ikke at mine argumenter er. De går nemlig på samfunnspåvirkningen, og å finne en direkte samfunnspåvirkning på hvordan mennesker vil oppføre seg etter å ha hatt tilgang til MMA som underholdning tror jeg er et ekstremt vanskelig forskningsprosjekt. Jeg tror ikke man med enkelhet kan se på samfunnsproblemer i land som tillater MMA kontra land som ikke tillater det, da det er så mange andre forskjeller at det vil være veldig vanskelig å se om det er MMA-titting i seg selv som er årsaken til eventuell økt voldelighet. Og vil det i så fall motvirkes av at andre personer igjen som ser MMA vil få en økt forståelse for maktbruk og kamp generelt, og dermed faktisk holde seg borte fra vold? Hvor sikre må man være på en slik eventuell samfunnspåvirkning før man lar det bestemme hele sportens fremtid som konkurransesport i Norge?

Når det er sagt, så ville jeg mye heller ha forbudt alkohol enn MMA. Jeg vet uten tvil at alkohol forårsaker uendelig mye større skader på det norske samfunnet enn det å tillate MMA som konkurransesport noen sinne vil komme til å gjøre, så hvis man skal se stort på det, så er avgjørelsen ganske enkel. Problemet er jo selvfølgelig at man ikke kan sammenligne med alkohol. Hadde alkohol blitt introdusert i det norske samfunnet i dag så hadde det uten tvil blitt forbudt, men tradisjon og sedvane tilsier at man ikke kan forby noe som er så rotfestet i den norske kulturen og levestilen. La oss sammenligne med noe annet, som har tilsvarende skadepotensiale og til tider uforstand hos utenforstående, nemlig basehopping. MMA-motstandere (vel, motstandere av KO generelt) vil jo hevde at det også er en ugyldig sammenligning, da basehopping ikke "glorifiserer" og "ufarliggjør" vold. Selv vil jeg hevde at det på akkurat samme måte ufarliggjør og glorifiserer risikotaking; "så lenge jeg får mitt kick, og jeg bare setter mitt eget liv på spill, så kan jeg gjøre akkurat hva pokker jeg vil". Noe som selvfølgelig ikke er helt sant det heller, siden man kan risikere å sette i gang et svært stort redningsapparat dersom noe går galt, men det er et sidespor. Gir basehopping som idrett en økt hang til risikotaking i den norske folkesjela?

Og så til det siste argumentet jeg har tenkt å komme med i denne omgangen. MMA er allerede tillatt å utøve i Norge. MMA er også tilgjengelig i all verdens formater både på utenlandske TV-kanaler og via nettet. Det eneste et forbud for alle praktiske formål hindrer, er at norske fans kan se sine utøvere i Norge, og at disse utøverne kan få lov til å konkurrere på hjemmebane, med de fordeler det fører med seg. Jeg liker absolutt ikke å falle ned på et argument som betyr "så lenge alle andre gjør det, så må vi også gjøre det", men det er til syvende og sist dette som er den berømte "dråpen" for meg. Ingen forbyr norske utøvere å konkurrere, så lenge de gjør det i andre land. Dermed ville det vært mye bedre å ha regelsettet som man fighter under i Norge under nasjonal kontroll. Det er heller ingen som forbyr norske fans å se sine helter i aksjon i utlandet, men å se akkurat den samme kampen med hjemlandets grunn under føttene, det er da ikke lov.

Konklusjon, etter mye frem og tilbake: Ja til MMA i Norge.

VW
Forumavhengig

« Reply #12 on: 06.11.13 at 14:07:35 »

Meget bra innlegg, Addey.

Training is a process of recognizing and realizing, not imitating and accumulating - Sam Chin
Påltergeist
Gammel ørn

« Reply #13 on: 06.11.13 at 18:40:27 »

Jeg tror ikke det er "ferdighetene man lærer i MMA" som i seg selv er "skadelige om de benyttes med destruktive hensikter". Eller, joda, de er jo selvfølgelig det, poenget mitt er et annet. Poenget er at de som trener MMA aktivt, og spesielt på et høyt nivå, er idrettsutøvere på lik linje med andre toppidrettsutøvere, og å involvere seg i vold utenom buret er å invitere til skader. I tillegg så er fullkontaktsutøvere generelt blant de mest down to earth kampsportutøvere man finner, det er veldig lite ego, mye kameratskap, og generelt sett lite bråkjekkeri og tendenser til voldelighet. Derfor tror jeg ikke det er utøverne i seg selv som er problemet, men heller, som flere her har vært inne på, påvirkningen det har på samfunnet generelt, og kanskje unge menn spesielt. Det er ikke til å komme fra at det er unge menn som topper voldsstatistikkene, både som offer og som gjerningsmann. Det er også unge menn som er en svært stor del av målgruppen til MMA som kommersiell underholdning.

Så hvor er jeg da i denne diskusjonen? Jeg er faktisk ikke sikker. Jeg synes det er dritkult å trene MMA selv, selv om jeg ikke har noen intensjoner om å gå kamp. Jeg synes det er dritkult å se på kamper, det er litt som sex, selv en dårlig MMA-kamp er bedre enn ingen MMA-kamp. Jeg vet samtidig at det finnes veldig mange lettpåvirkelige (unge) mennesker der ute, som ikke har mitt forhold til kampsport, og som kan få påvirket sin oppførsel deretter. Samtidig er jeg en prinsippiell motstander av unødvendige forbud, så da er jo spørsmålet hvorvidt MMA-forbudet er fornuftig eller ikke. Jeg har i hvert fall ingen problemer med å finne argumenter for å opprettholde det, men disse argumentene er fundert på usikkerhet og uvitenhet, og det liker jeg ikke at mine argumenter er. De går nemlig på samfunnspåvirkningen, og å finne en direkte samfunnspåvirkning på hvordan mennesker vil oppføre seg etter å ha hatt tilgang til MMA som underholdning tror jeg er et ekstremt vanskelig forskningsprosjekt. Jeg tror ikke man med enkelhet kan se på samfunnsproblemer i land som tillater MMA kontra land som ikke tillater det, da det er så mange andre forskjeller at det vil være veldig vanskelig å se om det er MMA-titting i seg selv som er årsaken til eventuell økt voldelighet. Og vil det i så fall motvirkes av at andre personer igjen som ser MMA vil få en økt forståelse for maktbruk og kamp generelt, og dermed faktisk holde seg borte fra vold? Hvor sikre må man være på en slik eventuell samfunnspåvirkning før man lar det bestemme hele sportens fremtid som konkurransesport i Norge?

Jeg tror heller ikke det er metodisk mulig å få noen veldig god oversikt over denne samfunnspåvirkningen. Men en bør, som du er inne på, ikke være kategorisk avvisende til motforestillinger mot MMA som går på dette med samfunns-, verdi- og normpåvirkning. Dette med eksponering er dog uansett neppe et veldig vektig argument, da nordmenn "eksponeres" for MMA og annen kampsport uavhengig av om dette går av stabelen på norsk jord eller ikke. At man blir så usigelig mye sterkere påvirket av å se MMA "live" enn ved å se det via en torrent, er vel ikke helt åpenbart.   Da er idrettsetiske argumenter som "Dette er ikke i tråd med de verdier vi ønsker å legge til grunn i norsk idrett" faktisk mer relevante, synes jeg. Selv om jeg selvfølgelig ikke er enige i dem heller. smile
Addey
Mr. Nice Guy :)
*
Veteran

It's okay - he's in a happy place now.
« Reply #14 on: 06.11.13 at 23:02:05 »

Jeg tror heller ikke det er metodisk mulig å få noen veldig god oversikt over denne samfunnspåvirkningen. Men en bør, som du er inne på, ikke være kategorisk avvisende til motforestillinger mot MMA som går på dette med samfunns-, verdi- og normpåvirkning. Dette med eksponering er dog uansett neppe et veldig vektig argument, da nordmenn "eksponeres" for MMA og annen kampsport uavhengig av om dette går av stabelen på norsk jord eller ikke. At man blir så usigelig mye sterkere påvirket av å se MMA "live" enn ved å se det via en torrent, er vel ikke helt åpenbart.   Da er idrettsetiske argumenter som "Dette er ikke i tråd med de verdier vi ønsker å legge til grunn i norsk idrett" faktisk mer relevante, synes jeg. Selv om jeg selvfølgelig ikke er enige i dem heller. smile

Hadde det bare ikke vært for at alt som MMA innebærer allerede er (mer eller mindre) tillatt innenfor norsk idrett (bare i et annet format), og dermed en del av "godtatt" verdibegrep, så kunne det ha vært et gyldig argument ja.

Pages: [1] 2 3  All Go Up Print 
Kampforum.no  |  Disipliner  |  Mixed Martial Arts (Moderator: AndersBreiflabb)  |  Topic: Burde MMA legaliseres i Norge? « previous next »
Jump to:  

Social sharing