Welcome, Guest. Please login or register.
Did you miss your activation email?
21.11.17 at 15:02:07

Login with username, password and session length
* Home Help Search Login Register
Kampforum.no  |  Disipliner  |  Mixed Martial Arts (Moderator: AndersBreiflabb)  |  Topic: Burde MMA legaliseres i Norge? 0 Members and 1 Guest are viewing this topic. « previous next »
Poll
Question: Burde MMA legaliseres i Norge?
Nei - 0 (0%)
Ja - 14 (93.3%)
Kun amatør - 0 (0%)
Nei, men kanskje i fremtiden når vi vet mer om risiko/skade - 1 (6.7%)
Er likegyldig til dette. - 0 (0%)
Total Voters: 14

Pages: 1 2 [3]  All Go Down Print

Burde MMA legaliseres i Norge?

VW
Forumavhengig

« Reply #30 on: 08.11.13 at 13:39:54 »

Det jeg lurer på er hvorfor det skal være en forskjell i oppfattelsen av slag stående kontra slag liggende? Det krever en annen tilnærming til å kunne forsvare seg liggende, men rent teknisk er det ikke stor forskjell. Man får generelt også generert mer kraft stående, mot en stående motstander.

Gitt de "normale" normene for slåssing som vi har snakket om tidligere i tråden, og som gjenspeiler mer klassisk "boksekamp": Går man i bakken av slag stående så er det ofte slutt. Over. Eskalerer man til å sparke vedkommende som ligger nede er det et klart overtramp. Setter man seg oppå og fortsetter å slå vedkommende er det et klart overtramp.

Faren ved stående er som nevnt at man slår bakhodet i bakken hvis man faller. Dette er vel hovedårsaken til alvorlige/fatale skader ved "vanlig" slåssing. Men utover det er det vel forholdsvis sjeldent med alvorlige skader? Nå spør jeg her. Hvordan forholder dette seg ved GnP på gata?

Det isolert taktiske og tekniske ved stående vs bakkekamp finner jeg ikke så relevant. Jeg mener derimot at dette asymetriske maktforholdet i høyeste grad er en faktor når man diskuterer hvorvidt GnP er en eskalering av graden av vold.

Man har også mindre sjanser til å komme unna. Ved stående kamp kan man faktisk trekke seg vekk, selv om dette sjeldent er reelt når kampen først er igang. Dett er allikevel et alternativ, og dette alternativet finnes ikke på bakken.

Videre vil hodet lett bli en pingpongball mellom knyttneven og asfalten.

Og der ligger litt av det jeg mener er kanskje den største forskjellen mellom stående kamp og kamp på bakken. Det er ingen klare grenser for når det er slutt.

Dette siste gjenspeiles tydelig i MMA, til forskjell fra stående fullkontaktsidretter.

Atter en påstand uten begrunnelse. Hvorfor er dette en bra ting?

Sorry, jeg antok at det var innlysende. Viser feilen ved å generalisere ut fra egen oppfatning.
Men ja, jeg mener det er en bra ting, gitt alternativet vi diskuterer, at GnP er akseptert som norm for "normal" slåssing. Nettopp fordi graden av vold er mindre, og terkselen/grensene for å stoppe er tydeligere.

Kan man i så fall si det samme om inntredenen av selvforsvarssystemer som Krav Maga og lignende? Som jo tar selvforsvar ganske mange hakk lenger enn MMA, ved å dra inn all slags våpen i bildet. Hvis man ser bort fra popularitetsaspektet; de som blir "påvirket" av Krav Maga, blir de mer voldelige enn de som ikke har vært påvirket i samme grad? Det er jo det vi snakker om her, hvorvidt mennesker som selv ikke driver med en idrett blir negativt påvirket av å se på andre mennesker som holder på med denne idretten.

Vet ikke. RBSD har vel et litt annet fokus? Fokuset er ikke konkuransekamp eller gatekamp for den saks skyld. Det er jo ikke å vinne til enhver pris, som i fullkontaktsidretter. Fokuset er å komme seg trygt hjem. Det er ganske vesensforskjellig. Samtidig så er det ikke skreddersydd for underholdningsøyemed som MMA til en viss grad er. Jeg klarer ikke helt å se koblingen...

Og akkurat det er vel et av mine store ankepunkter.

Og det er et godt ankepunkt, he he ( :

Training is a process of recognizing and realizing, not imitating and accumulating - Sam Chin
VW
Forumavhengig

« Reply #31 on: 08.11.13 at 14:00:51 »

Når det kommer til den eksisterende volden i samfunnet, kan jeg ikke se at denne vil bli noe verre av at MMA-kamper blir lovlige. Folk slåss flere mot én, bruker våpen, og tar ingen hensyn til at noen ligger nede, da 'fair fights' i dag er ganske sjeldne, og det i hovedsak er de som har et genuint ønske om å skade noen - eller ihvertfall ikke bevisst tar hensyn - som slåss.

Godt poeng. Det er dette med terrenget og kartet. Å se virkeligheten kontra ønsketenkning. Men er det et argument for å gjøre det "stuerent"? Er ikke ansvarlig politikk å lede til beste for alle, ikke dilte etter grunnet populært press. Vet ikke helt hva jeg mener her, men allikevel, godt poeng.

Training is a process of recognizing and realizing, not imitating and accumulating - Sam Chin
AndersBreiflabb
*
Veteran

« Reply #32 on: 08.11.13 at 14:14:35 »

Jeg synes addey er inne på noe viktig i forhold til slag stående kontra bakken. Personlig synes jeg ikke det er mer uetisk, uriktig, eller ufair. Personlig er jeg mer nervøs rundt tanken på å slå en person stående, enn å ta vedkommende ned og eventuelt legge inn noen slag på bakken. Stående har jeg mindre kontroll over kraften og hvordan jeg treffer, og et godt treff kan sende vedkommende med bakhodet først mot asfalten. På bakken kan jeg tilpasse kraften mer til situasjonen, jeg kan velge andre former for slag (som feks klask med åpen hånd) og jeg kan velge å unngå å slå i det hele tatt, men heller kontrollere eller gå for låsegrep/kvelninger.

Graciene demonstrerte dette ganske bra i mange av sine tidligere "utfordringskamper" der de ikke la noe særlig vekt på slagene på bakken, men "klasket" eller "slo lett" for å få personen til å gi opp posisjon eller åpne seg for låsegrep/kvelninger.

Hvis jeg havner i en slosskamp idag, ville jeg vært mye mer tilbakeholden med å slå en person i ansiktet stående kontra det å slå personen om jeg hadde fått ham ned. I mine øyne er det nettopp hele "registeret" man har på bakken som gjør det mer etisk forsvarlig, samt "fair".

Og jeg er også helt enig med Addey i at det er unfair å slå en person, stående eller på bakken, hvis vedkommende er deg svært underlegen. En annen utilsiktet konsekvens er jo at MMA kan endre voldsbegrepet, slik vi kjenner det idag. Det er ikke uvanlig at man går flere på en, bruker våpen osv, men et fokus på "fair fight", slik vi kjenner det fra MMA, kan gjøre disse rammene mindre akseptable. Det skjedde i Brazil, der det var en "gatenorm" at man ordnet opp en mot en takket være mye av vale tudo kulturen. Bare noen tanker smile
VW
Forumavhengig

« Reply #33 on: 08.11.13 at 14:41:47 »

Synes dette var veldig gode poeng!

Pages: 1 2 [3]  All Go Up Print 
Kampforum.no  |  Disipliner  |  Mixed Martial Arts (Moderator: AndersBreiflabb)  |  Topic: Burde MMA legaliseres i Norge? « previous next »
Jump to:  

Social sharing