Welcome, Guest. Please login or register.
Did you miss your activation email?
21.11.17 at 15:01:23

Login with username, password and session length
* Home Help Search Login Register
Kampforum.no  |  Disipliner  |  Mixed Martial Arts (Moderator: AndersBreiflabb)  |  Topic: Håpløs MMA-artikkel hos dagbladet. 0 Members and 1 Guest are viewing this topic. « previous next »
Pages: 1 2 [All] Go Down Print

Håpløs MMA-artikkel hos dagbladet.

mataleao
« on: 11.11.13 at 00:06:55 »

Mens de voksne hoier og jubler, slåss de to sjuåringene på liv og død!

Sukk.

edit:

Sendte følgende mail til journalisten.
Hei!
Leste akkurat din artikkel "Mens de voksne hoier og jubler, slåss de to sjuåringene på liv og død".
Må bare spørre -  går du aktivt inn for å raportere uredelig her, eller er du bare uvitende?, Dette er ikke en kamp på liv og død med mindre en eller begge utøvere har til hensikt å ta livet av den andre, noe man altså generelt ikke har innen idrett, heller ikke innen kampsporter som MMA. Dessuten, om en ser på antall raporterte skader i amatør-MMA sammenliknet med f.eks. fotball, er det faktisk langt flere skader i fotball enn i amatør-MMA. Men hvorfor la fakta stå iveien for det å lage en sensasjonell historie som appelerer til folks fordommer?

Om du likevel skulle bestemme deg for å sikte mot høyere journalistisk integritet i fremtiden, kan jeg anbefale denne artikkelen: http://www.immaf.org/mma/five-facts-on-mma-and-safety/
« Last Edit: 11.11.13 at 00:12:07 by Mata Leão » Logged
Addey
Mr. Nice Guy :)
*
Veteran

It's okay - he's in a happy place now.
« Reply #1 on: 11.11.13 at 08:12:23 »

Helt enig i at artikkelen er helt og fullstendig håpløs, og kommer til å sende journalisten en mail selv. Men alikevel; kvelninger, armbend og neck cranks i konkurranse for sjuåringer? Vet ikke om jeg synes det virker udelt trygt... Noen som kjenner til denne konkurransen?
« Last Edit: 11.11.13 at 09:16:39 by Addey » Logged

perbl
Überauthoratha
*
Veteran

Advarsel, klemfare!
« Reply #2 on: 11.11.13 at 09:05:28 »

Uten å være utpreget rasjonell så må jeg si at jeg synes sju år er altfor ungt for denne type teknikker og konkurranser.

Da har jeg mer sansen for den type tilnærming som man ser i BJJ-barnehager der ungene i større grad lærer seg de mer uskyldige teknikkene og får en trening som likevel vil være til stor nytte skulle de holde på med dette også når de blir eldre.

Per B. Løvsletten
265lbsfist
*
Veteran

« Reply #3 on: 11.11.13 at 12:47:17 »

Har lest om disse konkurransene før. Ingen slag til hodet, men ellers fullkontakt til kropp og de fleste låser tillatt.

Er selv uenig i at så små unger skal kjøre noen som helst form for fullkontakt og spesielt at de skal kjøre de fleste låser. Men situerer man dette i en amerikansk kulturell kontekst så er dette ikke spesielt uvanlig. I Brasil bl.a kjører man BJJ helt ned til 4 år med div kvelninger.

Fokuset på å stoppe kamper tidlig og å beskytte deltagerne er jo høyt prioritert seff så det er jo ikke akkurat på liv og død.
perbl
Überauthoratha
*
Veteran

Advarsel, klemfare!
« Reply #4 on: 11.11.13 at 13:33:17 »

Nei, jeg likte på ingen måte "liv og død"-formuleringen, som er sensasjonsjournalistikk av billigste sort.

Per B. Løvsletten
AndersBreiflabb
*
Veteran

« Reply #5 on: 11.11.13 at 15:54:28 »

Dette er social pankration, omdiskutert, men ikke skrevet i stein at det er fullstendig galt eller går på helsa løs. Jeg er personlig skeptisk til at så små barn skal konkurrere i fullkontakt, samtidig som jeg erkjenner at mye av dette er kulturelt betinget, og at det i en rekke andre land er langt mer vanlig at barn også konkurrerer fullkontakt. Det som dog er sensasjonspreget med artikkelen er at dette blir profilert som "på liv og død", til tross for at det ikke er slag eller spark til hodet og det faktum at barn verken sparker eller slår hardt nok mot kroppen til å kunne gjøre noe særlig skade. Tar man med i beregningen at kamper blir stoppet raskt (før noen tapper) og om de forbyr de "farligste låsene" som låser på knær, cranks osv, så er jeg mer positiv.

Det aspektet som kanskje bekymrer meg mest er organiseringa rundt det å lære barn slike teknikker. Man burde ha et system som sikrer disiplin og at barn forstår at dette ikke kan brukes på skolen etc. Barn er mindre autonome enn voksne og trenger strengere retningslinjer. Det kan jo være at dette systemet finnes, men imo kan MMA lære mye av tradisjonelle kampsporter her.
Addey
*
Veteran

« Reply #6 on: 12.11.13 at 12:19:45 »

Noen ville vel karakterisert den giljotinen på det ene bildet som en crank... jeg er uansett skeptisk til kvelninger generelt hos små barn, da de ikke kan forventes å være like observante som en voksen.

Nå har jeg aldri sett MMA-trening for barn, men kan vanskelig forestille meg at det (i hvert fall her til lands) skulle kunne være veldig forskjellig fra annen type kampsporttrening for unger. At andre land, med andre normer og regler for hva som er "greit" vil kunne ha en annen tilnærming kan selvfølgelig være tilfellet. Men det er klart, et besøk i gymmet til en av disse guttene hadde vel ikke hatt det samme sensasjonspreget som denne artikkelen åpenbart er skrevet for å oppnå.

265lbsfist
*
Veteran

« Reply #7 on: 12.11.13 at 22:34:17 »

Vi hos oss har praktisert en catch and release på barneklassene, mao så stopper dommeren det når låsen er satt teknisk riktig og ikke først når den utgjør noen som helst fare.

Og under 12 år har vi bare kjørt enkle armlåser.

Kan skjønne en annen tilnærming hvis man er veldig raske på å stoppe låser og ikke venter på klapp.

Men til gjengjeld i mitt lange virke som dommer for barn så kommer det et punkt der ungene blir veldig flinke selv om de er unge samtidig som de mangler de fleste voksnes sperrer for å dra til som  bare det når de fanger ei arm. Sad

Da er det vanskelig å stoppe det før det går for langt. Sad

Og en poppet albue er ille nok. Når unger blir kvelt ut eller får nakken vridd så blir det noe helt annet. Sad
Addey
*
Veteran

« Reply #8 on: 13.11.13 at 08:34:18 »

Nei, tror ikke man skal ha mange sånne hendelser før noen begynner å reagere. Det krever som du sier ekstremt årvåkne dommere. Som med diskusjonen rundt hvorvidt man skal tillate MMA her til lands eller ikke så skulle jeg gjerne hatt litt mer fakta på bordet rundt dette. Er det et problem med skader i treningen eller konkurransene her? Hvis nei, hva er det de gjør riktig? Har de spesielt fokus nettopp på det å stoppe i tide? Trener ungene ekstra på å sette låser forsiktig? Mange spørsmål, men dessverre få svar Sad

Addey
*
Veteran

« Reply #9 on: 13.11.13 at 09:53:42 »

Her er forresten et lite knippe videoer av ungdom som fighter:

http://www.fightleague.org/Youth_League.html

Jeg synes ved ettersyn av noen få av disse videoene at det ser relativt kontrollert ut, og at dommerne har god kontroll og griper inn når de skal. Har ikke sett alle, men det er i hvert fall førsteinntrykket.

AndersBreiflabb
*
Veteran

« Reply #10 on: 13.11.13 at 10:57:48 »

Jeg har sett at det i enkelte grappling og youth pankration-turneringer er to dommere i kamper med barn. Dvs, at man til enhver tid er to stk. som fra hver sin vinkel kan følge med når en "teknisk" lås sitter og dermed bryte inn. Dette synes jeg er en god måte å øke sikkerheten på.
VW
Forumavhengig

« Reply #11 on: 13.11.13 at 11:22:56 »

Når det er nødt til å tas såpass ekstra hensyn, når det er såpass strenge marginer osv...
Når dette er tydelig problematisk selv for seriøse utøvere.
Kan det være at problemet er mer grunnleggende?
At dette rett og slett ikke er forsvarlig?

Barn i denne alderen er ikke ferdigvokste, hverken fysisk, psykisk, kognitivt, følelsesmessig e.l. De har ikke tilstrekkelig riskikoanalyse. Eller tilstrekkelig konsekvenstenkning. Empati. Grenser. Sjelsevner. Lista fortsetter. Hvilke konsekvenser vil dette ha på deres videre utvikling, fysisk, psykisk, emosjonelt osv?

Hvis man tar av seg brillene og forsøker å se dette utenifra. Er det i det hele tatt etisk forsvarlig?

Training is a process of recognizing and realizing, not imitating and accumulating - Sam Chin
AndersBreiflabb
*
Veteran

« Reply #12 on: 13.11.13 at 11:35:41 »

Når det er nødt til å tas såpass ekstra hensyn, når det er såpass strenge marginer osv...
Når dette er tydelig problematisk selv for seriøse utøvere.
Kan det være at problemet er mer grunnleggende?
At dette rett og slett ikke er forsvarlig?

Barn i denne alderen er ikke ferdigvokste, hverken fysisk, psykisk, kognitivt, følelsesmessig e.l. De har ikke tilstrekkelig riskikoanalyse. Eller tilstrekkelig konsekvenstenkning. Empati. Grenser. Sjelsevner. Lista fortsetter. Hvilke konsekvenser vil dette ha på deres videre utvikling, fysisk, psykisk, emosjonelt osv?

Hvis man tar av seg brillene og forsøker å se dette utenifra. Er det i det hele tatt etisk forsvarlig?

Jeg vil tenke andre veien, hva er det som gjør dette eventuelt etisk uforsvarlig? Vi sender ungene våre uten bekymring på turntrening, stupe og svømmetrening, vi sender dem i stallen for å ri på hester, vi sender dem utfor med nye snowboard og slalomski de fikk til jul. Vi lar dem spille fotball, håndball, ishockey. Vi lar dem klatre og leke. Det er klart at det er risikoer knyttet til all aktivitet. I løpet av min oppvekst har jeg opplevd tre unge mennesker bli lam fra halsen og ned, grunnet turnulykke, ulykke i skibakken og klatreulykke. Jeg har også vitnet kraftige hjernerystelser på fotballbanen og x-antall brukne armer og bein i andre aktiviteter.

Jeg har aldri sett det samme i et kampsportgym.

Jeg tenker at vi skal være ekstra varsomme når det kommer til barn, men vi skal ikke forby idrettslig aktivitet fordi det er forbundet visse risikoer med det. At man er så konservativt anlagt når det kommer til kampsport, er meg delvis uforståelig. Jeg tror mye av dette har sitt opphav i fordommer og kunnskapsløshet.

VW
Forumavhengig

« Reply #13 on: 13.11.13 at 11:48:30 »

Godt svar!

Training is a process of recognizing and realizing, not imitating and accumulating - Sam Chin
Addey
*
Veteran

« Reply #14 on: 13.11.13 at 14:36:01 »

Enig, veldig godt svar. Det virker imidlertid å være selve aktiviteten "folk" har noe imot, ikke nødvendigvis skadefrekvensen. Ser man på kommentarene under dagbladet-artikkelen så er det veldig mange som virker å ha ekstremt mye imot dette ene og alene fordi det ser så voldelig ut. Nå regner jeg med bildene var håndplukkede til formålet, ser man på videoene jeg linket til for eksempel så er det ikke veldig ofte i løpet av en kamp det ser like voldelig ut, selv for en som ikke er vant til å se fighting. Jeg er veldig usikker på om det er mye å gjøre med dette. Mennesker som synes det er unaturlig for andre mennesker å like fighting vil ikke overbevises av skadestatistikker som viser at det er andre idretter som er mer skadelige enn kampsport...

AndersBreiflabb
*
Veteran

« Reply #15 on: 13.11.13 at 15:23:51 »

Hvis jeg hadde hatt et barn som ønsket å konkurrere i barneligaen (grappling), så hadde jeg ikke hatt noen innvendinger mot å la barnet mitt konkurrere. Jeg mener det blir lite gjennomtenkt å ha innvendinger mot denne formen for konkurranse, men være uanfektet hva andre idretter gjelder. Livet og helsa er på mange måter skjørt, og som en klok lege en gang sa til meg, så er "det tryggeste å gjøre å sette seg i et kvadratisk, hvitt rom, skru av lyset og vente på å dø". Selvsagt satt på spissen, men jeg synes det er fine ord å tenke på når man gjør slike vurderinger.
Shemhazai
Veteran

Homo Homini Lupus
« Reply #16 on: 13.11.13 at 16:04:40 »

Livet og helsa er på mange måter skjørt, og som en klok lege en gang sa til meg, så er "det tryggeste å gjøre å sette seg i et kvadratisk, hvitt rom, skru av lyset og vente på å dø".

LOL!

Arte suave.
Pages: 1 2 [All] Go Up Print 
Kampforum.no  |  Disipliner  |  Mixed Martial Arts (Moderator: AndersBreiflabb)  |  Topic: Håpløs MMA-artikkel hos dagbladet. « previous next »
Jump to:  

Social sharing