Welcome, Guest. Please login or register.
Did you miss your activation email?
23.07.18 at 09:09:44

Login with username, password and session length
* Home Help Search Login Register
Kampforum.no  |  Disipliner  |  Taekwon-Do (Moderators: Werner, Addey)  |  Topic: WTF-sjefen vil gjøre Tae Kwon Do mer likt MMA 0 Members and 1 Guest are viewing this topic. « previous next »
Pages: [1] Go Down Print

WTF-sjefen vil gjøre Tae Kwon Do mer likt MMA

mataleao
« on: 20.11.13 at 15:34:39 »

Noen jeg kjenner postet akkurat denne artikkelen i Korean Times på veggen sin, og som en som tidligere har trent WTF-Taekwondo men som gikk over til bl.a. kickboxing og MMA pga manglende bruk av hender, fanget artikkelen definitivt min oppmerksomhet!

Kort fortalt snakker sjefen for WTF, altså organet som styrer den sportslige delen av olympisk Taekwondo, om å endre reglene slik at slag blir mer relevante og også om å tillate slag mot hodet. I tillegg snakker han om muligheter til å kutte ut den tradisjonelle dobok-drakta, og leker med tanken på at kampene kan foregå i MMA-inspirerte bur!(!!!)

In a recent interview with The Korea Times, Choue shared some dramatic ideas aimed at rewiring the DNA of the sport, including rewriting the rules to give more points to punches and discarding the mat in favor of an octagon-shaped ring enclosed in a wire mesh cage.
(...)
- ''The ‘kwon’ in taekwondo means the fist, but the fist has disappeared in the current form of competition because we reward more points to kicks. We need to narrow this gap to encourage hand-to-hand combat.
(...)
-''Hand skills will continue to be irrelevant when spinning kicks continue to be everything, so we need a new point system to narrow the differences. Punches to the head have been illegal, despite that kicks landed there are awarded three points, and this difference has to be ironed out as well,’’ Choue said.

Er dette snakk om krampetrekninger fra en stilart som ser at den mister relevans i kjølvannet av MMA-revolusjonen, eller er det snakk om frisk nytenkning som kan bidra til å revitualisere en sport som pga. konkuranseregelverket gjerne har blitt omtalt som en form for fot-sisten? Og ikke minst, er det mulig og realistisk at noe sånt blir gjennomført?
« Last Edit: 20.11.13 at 15:43:35 by Mata Leão » Logged
Steff
Veteran

Be strong!
« Reply #1 on: 20.11.13 at 18:55:44 »

Er dette snakk om krampetrekninger fra en stilart som ser at den mister relevans i kjølvannet av MMA-revolusjonen, eller er det snakk om frisk nytenkning som kan bidra til å revitualisere en sport som pga. konkuranseregelverket gjerne har blitt omtalt som en form for fot-sisten? Og ikke minst, er det mulig og realistisk at noe sånt blir gjennomført?

Jeg håper på at det er det andre, det ville vært ganske spennende egentlig smile
Men spørsmålet mitt blir da, om tkd tillater slag mot ansiktet, vil de fremdeles klare å holde det stilrent i fullkontakt, eller vil det ende opp med å ligne noe á la kickboxing?

Steffen Kultorp   -MMA          -Krav Maga
                           -Ju Jitsu       -Muay Thai
                           -Boksing      *NLP Master practitioner
mataleao
« Reply #2 on: 20.11.13 at 20:30:59 »

En måte å unngå at det blir altfor likt kickboxing, kan være å f.eks. beholde de nåværende tynne hanskene, men bytte ut de eksisterende hjelmene med samme type hjelmer som de som brukes i Kudo / Daido Juku. Da muliggjør man fullkontakt slag mot hodet, uten at man øker faren for skader utover det man allerede har idag med fullkontakt spark mot hodet, og mangelen på store hansker å "gjemme" seg bak, vil bidra til større generell avstand slik man gjerne ser det innen striking range i MMA-kamper (i motsetning til f.eks. boksekamper).   

WTF-Hjelm:

vs
Kudo-Hjelm:
« Last Edit: 20.11.13 at 20:37:26 by Mata Leão » Logged
JR
Forumavhengig

柔道 - 태권도 - 회전무술
« Reply #3 on: 20.11.13 at 22:01:52 »

Interessant å høre at det vurderes såpass drastiske endringer.

Å ha kampene i bur høres veldig "vi vil også være tøffe" ut etter min mening.

Når det gjelder regelendringer for å gjøre TKD mer relevant men prøve å beholde særpreget hadde jeg foretrukket at man beholdt poengsystem sånn ca som i dag, men hadde fjernet forbud mot slag i hodet, dytting, holding (i kort tid) og felling.
Hvis man ikke gir poeng for disse tingene men tillater det hadde det (i mitt hode) ført til at man hadde brukt TKD teknikker for å få poeng for å vinne kampen, men måtte allikevel tilpasse taktikken og strategien til en langt mer realistisk og variert kamp.

Judo - Taekwondo - ex Hoi Jeon Moo Sool - whatever
Mannen uten x
Veteran

« Reply #4 on: 25.11.13 at 14:15:58 »

Man har jo både albuer og knær i wtf-mønster, så jeg ser ingen grunn til at man ikke kan legge til dette i kamp. 

Problemet er vel at om man endrer WTF for mye, finnes det plutselig utdøvere fra andre sporter som kommer å dominerer

Mr. sexy!
mataleao
« Reply #5 on: 25.11.13 at 14:22:05 »

Da er det jo bare å opprettholde et krav om at utøvere i internasjonale konkuranser må ha minst første dan, eller noe. Da er de jo definitivt som Taekwondo-utøvere å regne, selv om de også har trent en masse annet. Og på sikt vil jo en dette resultere i at mer effektive treningsmetoder fra andre stiler/kampsporter finner veien inn i TKD. Win/Win-situasjon.
Mannen uten x
Veteran

« Reply #6 on: 27.11.13 at 16:20:06 »

Da er det jo bare å opprettholde et krav om at utøvere i internasjonale konkuranser må ha minst første dan, eller noe. Da er de jo definitivt som Taekwondo-utøvere å regne, selv om de også har trent en masse annet. Og på sikt vil jo en dette resultere i at mer effektive treningsmetoder fra andre stiler/kampsporter finner veien inn i TKD. Win/Win-situasjon.

En topp trent kampsport utøver vil bruke 5-6 mnd på 1 dan, om han inngår et "sammarbeid" med en eller annen master.

Mr. sexy!
mataleao
« Reply #7 on: 28.11.13 at 02:56:41 »

Nettopp. Og hva er da problemet? smile
Pages: [1] Go Up Print 
Kampforum.no  |  Disipliner  |  Taekwon-Do (Moderators: Werner, Addey)  |  Topic: WTF-sjefen vil gjøre Tae Kwon Do mer likt MMA « previous next »
Jump to:  

Social sharing