Welcome, Guest. Please login or register.
Did you miss your activation email?
17.01.18 at 06:21:31

Login with username, password and session length
* Home Help Search Login Register
Kampforum.no  |  Disipliner  |  Jujutsu (Moderator: Addey)  |  Topic: Beveglighet? Statisk eller dynamisk uttøyning/stretching. 0 Members and 1 Guest are viewing this topic. « previous next »
Pages: [1] Go Down Print

Beveglighet? Statisk eller dynamisk uttøyning/stretching.

ac81
*
Forummedlem

« on: 27.11.13 at 08:21:58 »

Dette spørsmål har jeg lurt litt på.  smile

Hvilken metode er mest effektiv når man ønsker seg økt leddutslag og forbedret beveglighet?  Eller for kunne sparke høyere helt enkelt....
Hvilke erfaringer har dere når det kommer til dette?  Cool
Werner
*
Forumavhengig

« Reply #1 on: 27.11.13 at 08:36:48 »

Jeg bruker begge metoder til litt forskjellige tidspunkt.

Før selve treningen bruker jeg ofte dynamisk tøying som en del av oppvarmingen. Dette både for å smøre ledd, men også for å få en type bevegelse som ligger tettere opp mot det jeg faktisk skal gjøre i selve økten.

Statisk tøying bruker jeg mer som avsluttning av treningen, eller legger det til egne økter der målet er å trene nettopp beveglighet. I disse øktene bruker jeg også en tøyemetode som kalles "PNF" (eller "press og hold").

Den "beste" av disse, for å oppnå stort leddutlag er nok PNF, men dynamisk tøying vil gi mest funksjonell beveglighet smile

Werner Lindgård. WTF Taekwondo - http://www.keumgangteam.net
Déjà Moo: The feeling you've heard this bull before.
Gibson
« Reply #2 on: 27.11.13 at 13:35:53 »

Må ha begge, hvertfall hvis du skal ha noe bruk for det smile hjelper ikke å sitte i alle mulige spagater om du ikke klarer å løfte foten over knehøyde Wink 50/50 dynamisk og statisk!
ac81
*
Forummedlem

« Reply #3 on: 27.11.13 at 14:17:44 »

Takk for interessante inlegg.  smile

For meg virker det som at man ikkje klarer seg uten det andre ja. Men at dynamisk stretching er klart mer praktisk og funksjonellt. 
Det eg liker med dynamisk stretching er og at man får med litt aerob trening og.  To fluer i en smekk!! laugh smile
Addey
Mr. Nice Guy :)
*
Veteran

It's okay - he's in a happy place now.
« Reply #4 on: 27.11.13 at 19:03:16 »

Bare vær forsiktig når du tøyer dynamisk, det er mye lettere å skade seg ved å tøye dynamisk enn å tøye statisk. Prøv å tenke at du skal "løfte" beinet inn i tøyingen, ikke "slenge" beinet så det "strekker" seg ut helt på slutten. Det skal være en kontrollert bevegelse hele veien!

265lbsfist
*
Veteran

« Reply #5 on: 06.12.13 at 08:25:17 »

Jeg har alltid vært stiv som en stokk, men når jeg fikk tid til å kjøre litt dynamisk yoga så merket jeg at jeg ble merkbart mykere for hver gang. Har dessverre ikke tid til å kjøre det fast så det blir nå og da, men satser du på å bli mykere og ikke minst sterkere i kjernemuskulatur så ville jeg anbefalt det.
Uten at jeg skal plugge folk jeg kjenner selv alt for mye så var det Sebastian og Stine sin yogavariant på yogahytta.no som jeg hadde erfaring med.
teresekungfu
*
Forummedlem

« Reply #6 on: 11.12.13 at 10:52:38 »

Jeg har alltid vært stiv som en stokk, men når jeg fikk tid til å kjøre litt dynamisk yoga så merket jeg at jeg ble merkbart mykere for hver gang. Har dessverre ikke tid til å kjøre det fast så det blir nå og da, men satser du på å bli mykere og ikke minst sterkere i kjernemuskulatur så ville jeg anbefalt det.
Uten at jeg skal plugge folk jeg kjenner selv alt for mye så var det Sebastian og Stine sin yogavariant på yogahytta.no som jeg hadde erfaring med.

Det var bra tips! Er kjempe stiv om dagen og klarer ikke bøyer hodet ned engang...har du noen spesielle øvelser du kan anbefale for begynnelsen?
265lbsfist
*
Veteran

« Reply #7 on: 11.12.13 at 14:29:48 »

Solhilsen er jo en klassiker som har myket meg opp i hoftene der jeg har hatt mye strekk osv oppigjennom årene.

Er ganske nybegynner selv så termene sitter ikke helt, men de forskjellige krigerposisjonene tøyde også bra for meg.

Men det skal sies at jeg er langt over gjennomsnittet stiv i muskulaturen så det er ikke sikkert det er like utfordrende for andre.
teresekungfu
*
Forummedlem

« Reply #8 on: 12.12.13 at 14:12:07 »

takk skal du ha smile haha jo kanskje vi er like stive... Wink men skal prøve å få gjort øvelsene hver dag fremover da  happy
Pages: [1] Go Up Print 
Kampforum.no  |  Disipliner  |  Jujutsu (Moderator: Addey)  |  Topic: Beveglighet? Statisk eller dynamisk uttøyning/stretching. « previous next »
Jump to:  

Social sharing