Welcome, Guest. Please login or register.
Did you miss your activation email?
24.09.18 at 19:21:40

Login with username, password and session length
* Home Help Search Login Register
Kampforum.no  |  Disipliner  |  RBSD (Moderator: Simon Flack)  |  Topic: Defendo vs defendo vs defendo vs defendu? 0 Members and 1 Guest are viewing this topic. « previous next »
Pages: [1] Go Down Print

Defendo vs defendo vs defendo vs defendu?

mataleao
« on: 09.12.13 at 08:19:18 »

Hva er egentlig hovedforskjellene på det de ulike Defendo-organisasjonene lærer bort? Ulike variasjoner av det samme, eller like hovedsakelig bare i navnet? Har alltid gått ut fra at de som staver Defendo med o som siste karakter stammer fra Bill Underwood sitt system, mens de som staver det defendu stammer fra Fairbairn sitt system? Likevel ser jeg at f.eks. Defendo Alliance hevder seg basert på bl.a. Fairbairn sitt system, mens Defendo UK hevder ganske klar Underwood-linage. I tillegg har vi jo Defendo-Norway som også hevder Fairbairn linage.
J. Brenna
**
Stuntposter

Keep it simple
« Reply #1 on: 09.12.13 at 14:11:41 »

Defendo Alliance og IDF (Defendo-Norway) har samme opphav, og har mye av de samme teknikkene i seg. Når det gjelder Bill Underwood sin Defendo, så vet jeg ikke om den eksisterer med navnet "Defendo" lengre. Uansett så er det stor forskjell på systemene til Underwood vs, Fairbairn inspirerte systemer. Underwood system er i stor grad basert på ledd manipulasjon, og er mer finmotorisk jutsu inspirert. Mens vår CQB Defendo er grovmotoriks og nedtagninger med bruk av hodet som joystick.

Slik jeg ser det, er CQB Defendo ganske så lik den som praktiserer i Canada/USA og Europa. Mens Underwood system er noe helt annet.

Johnny Brenna
www.defendo-morway.com
Johnny Brenna
*
Forummedlem

« Reply #2 on: 07.01.14 at 16:06:33 »

Oppstart onsdag 8.1.kl. 1930. Join us!

www.defendo-norway.com

http://www.youtube.com/watch?v=TkgtoEHvhAk

Johnny Brenna.
Pages: [1] Go Up Print 
Kampforum.no  |  Disipliner  |  RBSD (Moderator: Simon Flack)  |  Topic: Defendo vs defendo vs defendo vs defendu? « previous next »
Jump to:  

Social sharing