Welcome, Guest. Please login or register.
Did you miss your activation email?
21.09.18 at 06:07:17

Login with username, password and session length
* Home Help Search Login Register
Kampforum.no  |  Disipliner  |  Andre (Moderator: Johannes Ibel)  |  Topic: Kampsport som er minst belastende på hofte? 0 Members and 1 Guest are viewing this topic. « previous next »
Pages: [1] Go Down Print

Kampsport som er minst belastende på hofte?

Nessimelle
*
Forummedlem

« on: 14.05.14 at 11:18:47 »

Hei,

Jeg burde nok gi opp tanken på å kunne trene kampsport igjen (har trent kickboxing tidligere), men ville sjekke en siste gang. Etter jeg sluttet på kickboxing for 5 år siden begynte jeg å få plager med hoften. 5 år, og konsultasjoner hos 10 forskjellige behandlere senere, fant jeg ut hva problemet var; labrumruptur. Ble operert for 6 uker siden, alt var vellykket. Har en lang vei forran meg med rehab, men ting ser ut til å gå den riktige veien.

Det jeg nå tenker på er hva jeg skal gjøre etter rehaben. Kampsport har alltid vært målet. Hvilken kampsport er minst belastende på hofta? Kick/Thai boxing utelukkes pga mye rotasjon/twisting i hofteleddet, er skeptisk til bjj og liknende på grunn av mye (dyp) fleksjon. Posisjoner som har gitt smerter er fleksjon og intern rotasjon av hofta. Rotasjon med mye fart og/eller kraft kan gi skaden. Finnes det noen muligheter i det hele tatt, bortsett fra boksing? Er ikke så kjent med asiatiske stilarter, og hvordan er det med type Krav Maga?

Burde nok gi slipp på tanken, men er så lei av styrketrening. Kunne ikke tenke meg å kun drive med det resten av livet.

Setter pris på alle tanker og ideer, rettet til kampsport eller annet smile

Julie
« Last Edit: 14.05.14 at 13:12:15 by Nessimelle » Logged
265lbsfist
*
Veteran

« Reply #1 on: 14.05.14 at 22:06:17 »

Hvorfor ikke boksing?

Hvis alle kampsporter med spark og bryting er utelukket så er det vel det eneste ubevæpnede alternativet?

Div fektevarianter er jo også god trening da...
Nessimelle
*
Forummedlem

« Reply #2 on: 15.05.14 at 06:11:41 »

Hvorfor ikke boksing?

Hvis alle kampsporter med spark og bryting er utelukket så er det vel det eneste ubevæpnede alternativet?

Div fektevarianter er jo også god trening da...
Boksing er med på lista mi, ville bare høre om det finnes noe annet. Kommer nok til å ta turen innom Oslo Bokseklubb i januar smile
265lbsfist
*
Veteran

« Reply #3 on: 15.05.14 at 06:13:00 »

Det anbefales. smile

Kendo, olympisk fekting, filipino kali og andre våpenarter er jo også underholdende alternativer.
Nessimelle
*
Forummedlem

« Reply #4 on: 15.05.14 at 06:13:37 »

Det anbefales. smile

Kendo, olympisk fekting, filipino kali og andre våpenarter er jo også underholdende alternativer.
Takker, skal sjekke det ut også!
Ole J. Hagen
Forumavhengig

« Reply #5 on: 15.05.14 at 12:33:27 »

Hei,

Dersom du har labrumruptur i hofta, så kan dette øke sjansen for å utvikle gikt senere. Så det er bra at du har fått operasjonen. ;-)

Dersom du sitter veldig mye, så kan du få veldig korte og stramme muskler i tillegg. Dette vil ikke gjøre ting bedre. 

Du må jobbe mye med tøyning og bruk av muskelaturen rundt hofte-regionen da spesielt hofteleddsbøyeren.
Hofteleddsbøyeren har festepunktene sine på låret og i ryggen, og kan gi masse plager om denne er for stram.

Men husk å ha balanse i treningsopplegget.

Men dette har du sikkert fått et bra opplegg på. 

Jeg har søkt litt på nettet, og funnet følgende....Mulig dette ikke passer deg, men dette kan kanskje være interessant allikevel;

The Iliopsoas: A Possible Cause of Acetabular Labrum Tear
http://www.dynamicchiropractic.com/mpacms/dc/article.php?id=54348

Iliopsoas Impingement: A Newly Identified Cause of Labral Pathology in the Hip
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3145856/

Lykke til videre.

Ole

Ole J. Hagen
Karate og kobujutsu
http://kampforum.no/forum/index.php/topic,29.msg71884.html#msg71884

Even monkeys fall from tree....
Nessimelle
*
Forummedlem

« Reply #6 on: 15.05.14 at 13:24:29 »

Hei,

Dersom du har labrumruptur i hofta, så kan dette øke sjansen for å utvikle gikt senere. Så det er bra at du har fått operasjonen. ;-)

Dersom du sitter veldig mye, så kan du få veldig korte og stramme muskler i tillegg. Dette vil ikke gjøre ting bedre. 

Du må jobbe mye med tøyning og bruk av muskelaturen rundt hofte-regionen da spesielt hofteleddsbøyeren.
Hofteleddsbøyeren har festepunktene sine på låret og i ryggen, og kan gi masse plager om denne er for stram.

Men husk å ha balanse i treningsopplegget.

Men dette har du sikkert fått et bra opplegg på. 

Jeg har søkt litt på nettet, og funnet følgende....Mulig dette ikke passer deg, men dette kan kanskje være interessant allikevel;

The Iliopsoas: A Possible Cause of Acetabular Labrum Tear
http://www.dynamicchiropractic.com/mpacms/dc/article.php?id=54348

Iliopsoas Impingement: A Newly Identified Cause of Labral Pathology in the Hip
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3145856/

Lykke til videre.

Ole

Hei takk for tips. Er veldig klar over alt dette. Har jobbet mye med mobilitet de siste årene, så jeg har et godt opplegg og en dyktig manuellterapeut i hjørnet mitt. Er fortsatt fare for mer slitsje/artrose, så derfor jobber jeg mye med å bli mykere og kommer til å gjøre det så lenge jeg lever. Gleder meg dog til selve rehab-perioden er over, bare 5-7 mnd igjen Tongue

Var ikke myk nok når jeg trente kb. men fikk til både harde, raske og høye spark så tenkte ikke så mye på det da. Nå derimot... Er også elendig oppvarming og tøyingsopplegg i kampsport, i alle fall der jeg har vært. Løpe rundt i ring og løfte på beina er ikke ordentlig oppvarming. Er sånt man burde vite, men mobilitet er ikke den største interessen for en 18 åring Tongue
VW
Forumavhengig

« Reply #7 on: 16.05.14 at 08:10:27 »

Det kan være en ide å teste ut noen av de "indre" stilartene fra Kina.
De jobber med kroppsbevissthet på høyt plan.

Mye rart der ute, men disse er verdt å sjekke ut hvis aktuelt.

www.daxuanschooloslo.com/

www.ilc.no

Training is a process of recognizing and realizing, not imitating and accumulating - Sam Chin
Pages: [1] Go Up Print 
Kampforum.no  |  Disipliner  |  Andre (Moderator: Johannes Ibel)  |  Topic: Kampsport som er minst belastende på hofte? « previous next »
Jump to:  

Social sharing