Welcome, Guest. Please login or register.
Did you miss your activation email?
19.08.18 at 23:59:00

Login with username, password and session length
* Home Help Search Login Register
Kampforum.no  |  Generelt  |  Selvforsvar (Moderators: Rune Lind, Tormod, Simon Flack)  |  Topic: "Helmet rush" 0 Members and 1 Guest are viewing this topic. « previous next »
Pages: [1] Go Down Print

"Helmet rush"

Påltergeist
Gammel ørn

« on: 24.06.14 at 07:35:12 »

Er det noen her som har erfaringer med å bruke den såkalte helmet rush-teknikken, såvidt jeg skjønner en relativt sentral teknikk i f.eks Defendo, i selvforsvarssammenheng? Det kan se ut som en fin måte å komme seg inn på nærdistanse mot en person som (f. eks) slår, men vil vel også eksponere kroppen i relativt stor grad idet man kommer seg inn?
Agandhjin
Autentisk Kampentusiast
*
Guru

« Reply #1 on: 17.07.14 at 13:50:51 »

Jeg tror jeg vet hva du sikter til, og de fleste "moderne nærkampsystmer" har en eller annen versjon av dette. Min erfaring med dette er fra sport (MMA & Kickboxing), jobb (dørvakt og helsevern) og til dels privat (rømning, artig historie).

Når mennesket er stresset, og folk velger vold som løsning, så er det hodet som er det første målet. Det å gå etter kroppen blir en mer bevist tanke, og da går situasjonen gått fra å være "selvforsvar/angrep" til å bli "duell". Men.... jeg mener at dueller er vanligere enn "selvforsvar/angrep"!

Videre så vil en "helmet-rush" oftest føre til "klinsj". Her er det mye skyvning/trekking, mer opptatt av å holde balanse/dominere motstanders balanse enn å slå til kroppen. Det er først når man føler seg stabil, og man ikke føler at man klarer å dominere at man tyr til slag igjen.

Dette er min erfaring.
« Last Edit: 05.08.14 at 20:16:57 by Agandhjin » Logged

Dan Thomas Agandhjin Marceliussen Blogg
Juggernaut Fight Group
Idolet
*
Forummedlem

« Reply #2 on: 17.07.14 at 23:46:02 »

Brukt denne endel selv under trening, og ser på det som en nødteknikk når du blir swarmet, rystet eller må lukke avstanden.

Ulemper, går blindt inn, lett og sidesteppe og kontre? Åpen for knær... Vanskelig å sparre teknikken...

Fordeler, beskytter hodet frontalt, kanialt og fra sidene, solide treffpunkter med albuer, hvis du treffer...

Kjenner til at denne har blitt brukt i selvforsvar med multiple ribbeinsbrudd som følge...
Påltergeist
Gammel ørn

« Reply #3 on: 05.08.14 at 18:34:20 »

Takk for gode svar! Jeg tror det er et godt poeng at de fleste bråkmakere instinktivt slår mot hodet, dersom de slår. På grendehuset i Froland skal man nok være ganske uheldig om man påtreffer en person som slår effektive kroppsslag eller kommer med knusende thai-knær mot nyrene. smile
Agandhjin
Autentisk Kampentusiast
*
Guru

« Reply #4 on: 05.08.14 at 20:23:06 »

For andre som måtte være interessert i dette temaet, og ønsker å vite mer:

Straigh Blast Gym sitt Crazy Monkey system har utviklet rundt dette (Snakk med Jørgen Bore). Defendo, som du nevner (snakk med Johnny Brenna). Keysi, som en egen gruppe finnes også fremdeles. Vet ikke om de har noen gruppe i Norge.  Defense Lab, en del av tidligere KFM = Keysi Fighting Method (snakk med Kenneth Hamre). JFG (vi) bruker det i mye i vårt Soft Combatives program... snakk med meg. Finalbudo MMA & Defence Method, systemet til Roland Madrid (snakk med Olav Tveiten).  

Det finnes en haug med videoer på dette også... Just youtube it!
« Last Edit: 05.08.14 at 20:27:30 by Agandhjin » Logged

Juggernaut Fight Group
Ryan
Gammel ørn

« Reply #5 on: 09.08.14 at 17:36:19 »

Kan noen forklare hva helmet rush går ut på? Google hjelper meg ikke.

Advanced level means perfecting simplicity.

Peace is not the absence of conflict. It is the mastery of conflict.
Agandhjin
Autentisk Kampentusiast
*
Guru

« Reply #6 on: 10.08.14 at 07:40:44 »

Kan noen forklare hva helmet rush går ut på? Google hjelper meg ikke.

Det er når du bruker hjelm i rushtiden!

Juggernaut Fight Group
Agandhjin
Autentisk Kampentusiast
*
Guru

« Reply #7 on: 10.08.14 at 09:06:33 »

Det jeg mener med "Helmet Rush":
1. Sikrer hodet med "dobbelguard".
2. Lukker avstand til motstander ved å storme kontrollert frem.
3. Bruker albuer/underarmer som et aktivt skjold/brøytekam
4. Etablerer sin foretrukne "klinsj".

Her kjører Lee Morisson sin versjon:
http://www.urbancombatives.com/crazymonkey.htm

« Last Edit: 10.08.14 at 09:49:07 by Agandhjin » Logged

Juggernaut Fight Group
Agandhjin
Autentisk Kampentusiast
*
Guru

« Reply #8 on: 10.08.14 at 09:49:13 »

Her kjører KFM folk en av sine variasjoner, som et gruppebilde:

Vi har inderlig mange variasjoner, like mange "navn-på-ting", alle med beste hensikt smile

Juggernaut Fight Group
Påltergeist
Gammel ørn

« Reply #9 on: 11.08.14 at 18:40:56 »

Artig! Hva er baktanken med den KFM-varianten, sånn i grove trekk? smile
Agandhjin
Autentisk Kampentusiast
*
Guru

« Reply #10 on: 11.08.14 at 22:13:01 »

Artig! Hva er baktanken med den KFM-varianten, sånn i grove trekk? smile

Godt spørsmål, jeg er bare overfladisk kjent med tidligere KFM, og vet ikke hvor mye som er det samme i neste generasjon "Defense Lab" eller "Keysi". Som mye annet, så er ble også KFM offer for interne uenigheter, så og ble splittet i de to nevnte gruppene.

... men jeg kan forklare hvordan vår hensikt og bruksmåte, som ble inspirert av KFM for et par tilbake, godt blandet med mye annet.

Dette er siste skanse en serie av fire typer forsvar/defense (evasion, catch, counter, cover). Inni cover har vi 4 forskjellige typer cover (helmet, wall, headset, spear/x). Hjelmen beskytter med hendene vertikalt, veggen beskytter med hendene horisontalt, headset dekker siden/bak, spear går fremover (avansert versjon av vegg).

Når man har etablert forståelse med alle fire variasjonene (i-metoden), så blander man dem. Dette skjer igjennom en lang rekke driller (shampoo, around the world, climbing the tree, etc). Dette fører etterhvert til denne guarden som man ser på KFM-bildet. Den ene armen går til "headset", den andre går til "veggen".

Samtidig som dette er et cover, så brukes den som et angrep. Kan altså være et "albueslag", en "intercept" (møte slaget) og en "plog" (brøyte inn i guarden til motstander). Det brukes både stående, på kne, sittende og liggende på bakken. KFM/Keysi/DefenseLab har noen en lang rekke andre bruksområder som vi aldri har utviklet oss.

Jeg skal se om jeg kan produsere noe bilde/videomateriale av dette når jeg kommer tilbake til Norge.
« Last Edit: 11.08.14 at 22:20:05 by Agandhjin » Logged

Juggernaut Fight Group
Pages: [1] Go Up Print 
Kampforum.no  |  Generelt  |  Selvforsvar (Moderators: Rune Lind, Tormod, Simon Flack)  |  Topic: "Helmet rush" « previous next »
Jump to:  

Social sharing