Welcome, Guest. Please login or register.
Did you miss your activation email?
23.07.18 at 09:09:08

Login with username, password and session length
* Home Help Search Login Register
Kampforum.no  |  Disipliner  |  Taekwon-Do (Moderators: Werner, Addey)  |  Topic: WTF og ITF signerer historisk avtale! 0 Members and 1 Guest are viewing this topic. « previous next »
Pages: [1] Go Down Print

WTF og ITF signerer historisk avtale!

Werner
*
Forumavhengig

« on: 28.08.14 at 06:59:48 »

http://www.worldtaekwondofederation.net/news-news/item/1537-world-taekwondo-federation-international-taekwondo-federation-sign-historic-memorandum/1537-world-taekwondo-federation-international-taekwondo-federation-sign-historic-memorandum

Spennende, spennende smile

Så hvordan blir det for utøvere fra ITF å sparre etter WTF regler?
Og hvordan blir det for WTF utøvere å sparre etter ITF sine regler?

Vil vi nå over tid få se f.eks mer slag i WTF sine kamper? Kanskje blir det på sikt lov med slag mot ansiktet??

biggrin

Werner Lindgård. WTF Taekwondo - http://www.keumgangteam.net
Déjà Moo: The feeling you've heard this bull before.
AndersBreiflabb
*
Veteran

« Reply #1 on: 28.08.14 at 14:59:58 »

Hei Werner! Hadde du kunnet kort redegjort for forskjellene i regelverkene og litt kort historie for de respektive forbundene?
AndersBreiflabb
*
Veteran

« Reply #2 on: 29.08.14 at 09:14:34 »

Som et perspektiv fra en som ikke har erfaring med tkd, så tenker jeg at det beste for tid, hadde vært et forent regelverk der man både hadde fullkontakt og semikontakt. Man kan fortsatt ha poenggivende fullkontakt som i wtf, men hvor slag mot hodet også var tillatt. For å bevare noe av særpreget kunne man feks gitt mer poeng for ulike spark etc. Og et semikontaktregelverk for de som ikke ønsker å gå fullkontakt.
Werner
*
Forumavhengig

« Reply #3 on: 29.08.14 at 12:11:10 »

For WTF har vi følgende ekstremt korte oppsummering:
  • INGEN slag mot hodet er tillatt
  • Ingen spark under beltet
  • Ingen albuer, knær, kast eller ta tak i drakt er lov
  • Slag mot kropp: 1 poeng (SVÆRT lite brukt)
  • Spark mot kropp: 1 poeng
  • Spark mot kropp, med rotasjon: 2 poeng
  • Spark mot hodet: 3 poeng
  • Spark mot hodet, med rotasjon: 4 poeng

Nå kjenner jeg ikke ITF sitt regelverk alt for godt...
Kanskje kan f.eks Roy (Rolstad) være til hjelp her? smile

ITF har som du nevner; semikontakt (selv om det i praksis gås hardere).
I dette regelverket brukes det IKKE vest. Derimot brukes det hansker. Og slag mot ansiktet er poenggivende.

Werner
*
Forumavhengig

« Reply #4 on: 29.08.14 at 12:12:12 »

litt kort historie for de respektive forbundene?

Tenker du da i forhold til konkurranseregelverket? Eller historisk utvikling av forbundene i seg selv?

AndersBreiflabb
*
Veteran

« Reply #5 on: 29.08.14 at 12:16:12 »

Jeg fikk faktisk en grundig redegjørelse for historien på pm, så for min del har jeg nå oversikt smile Men du må gjerne skrive i tilfelle andre er interesserte smile

Hva synes du om forslaget om å tillate slag mot hodet i WTF da? Man kan jo fortsatt gi det en lav poengscore for å bevare særpreget der spark premieres og fokuseres mer på...
Werner
*
Forumavhengig

« Reply #6 on: 29.08.14 at 13:07:14 »

Om man følger med på WTF Taekwondo sitt sparringsregelverk, så har det faktisk vært en del regelendringer den siste tiden. Det har vært en del "game-changers" de siste årene. F.eks forandringen i antall poeng for ulike typer treff.
Dette har medført nye tekniske og taktiske løsninger i kampbildet.

Så rent prinsipielt, så har jeg ikke noe problemer med å f.eks legge inn slag mot hodet, da dette i utgangspunktet ville vært en slik "game-changer". Man måtte da selvfølgelig hatt en annen type hansker og slik.
Særtrekket til WTF sparring ville nok forsvunnet noe.

Så ja, det kunne vært spennende å se endringene i selve kampbildet og det teknisk/taktiske spillet med en slik regelendring. Ut fra et slik perspektiv har jeg ingen problemer med å tillate slag mot hodet. Om man da f.eks beholder poengscore for spark slik det er i dag, og gir 1 poeng for slag mot hodet f.eks.

Ser man derimot på særpreget til WTF TKD og diverse andre stilarter, så blir det da mer "likt" mange andre type stilarter. Sett ut fra et rent konkurranseperspektiv, så er jeg nok ikke så fleksibel i tanken på å endre regelverket med å tillate slag mot hodet.

Konklusjonen er at jeg både er for og mot på samme tid, sett ut fra ulike perspektiv smile

Pages: [1] Go Up Print 
Kampforum.no  |  Disipliner  |  Taekwon-Do (Moderators: Werner, Addey)  |  Topic: WTF og ITF signerer historisk avtale! « previous next »
Jump to:  

Social sharing