Welcome, Guest. Please login or register.
Did you miss your activation email?
16.01.18 at 14:47:59

Login with username, password and session length
* Home Help Search Login Register
Kampforum.no  |  Generelt  |  Diverse (Moderators: Johannes Ibel, Agandhjin)  |  Topic: Bloggsvar på "Kampsport gjør unge gutter voldelige" 0 Members and 1 Guest are viewing this topic. « previous next »
Pages: [1] Go Down Print

Bloggsvar på "Kampsport gjør unge gutter voldelige"

AndersBreiflabb
*
Veteran

« on: 01.09.14 at 17:17:50 »

Datt over denne: http://avdelingholt.no/anja/?p=27935

Er selvsagt helt enig i kronikkforfatterens synspunkter, men lurer på hva/hvem dette var et tilsvar til? Noen som vet?
Johannes Ibel
kaigyō·i no menkyo
*
Veteran

文武両道 bunburyōdō
« Reply #1 on: 01.09.14 at 22:24:24 »

Artikkelen lenker til en snart ti år gammel sak som vakte noe oppstyr i sin tid:

http://www.abcnyheter.no/nyheter/050210/kampsport-skaper-voldelige-barn

Jeg mener å huske at artikkelen (originalarbeidet altså) ble behørig kritisert for slå trekke vidtgående konklusjoner (ytterligere oppblåst av mediene) som metoden ikke kunne begrunne, blant annet at kampsportaktivitetene ble registrert basert på egenrapportering som ga åpenbare systematiske feil.

Ikke at jeg tror så ubetinget på de karakterbyggende egenskapene mange kampidretter skryter på seg (det er jo stort sett bare en politisk korrekt etterkrigsversjon av den japanske fascismens "slike gutter vil Japan ha!", mens det tradisjonelt i hvert fall i min hjørne av budoverdenen tvert imot har blitt advart mot den store faren for en korrumperende effekt!), men dette var nok ikke særlig godt vitenskaplig håndverk.
« Last Edit: 01.09.14 at 22:50:56 by Johannes Ibel » Logged

Oslo Kyūdō Kyōkai オスロ弓道協会 Forening for tradisjonell japansk bueskyting. Introkurs 17./18.9.16
Kyūdō 弓道 Om tradisjonell japansk bueskyting
武道  – budo.no no nonsense nettsted om japansk stridskunst
Addey
Mr. Nice Guy :)
*
Veteran

It's okay - he's in a happy place now.
« Reply #2 on: 02.09.14 at 08:42:55 »

Det ble vel skrevet litt om det her inne også i sin tid...

Avdelingholt
*
Forummedlem

« Reply #3 on: 04.09.14 at 09:05:08 »

Datt over denne: http://avdelingholt.no/anja/?p=27935

Er selvsagt helt enig i kronikkforfatterens synspunkter, men lurer på hva/hvem dette var et tilsvar til? Noen som vet?
Du kunne jo bare spurt meg direkte, hehe? smile Jeg har til dags dato ikke bitt hodet av noen og ser ingen grunn til å starte med dette nå.

Jeg skrev dette som svar til ei som lurte på om det var forsvarlig/ anbefalt å sende barn på kampsport (ikke definert gren) og hun ba meg rett og slett skrive ned mine erfaringer.

Når det er sagt hadde jeg ikke forventet å havne på VG, Facebook og ulike andre forum men det gleder meg å se at folk faktisk er engasjerte. Og det er faktisk urovekkende mange som tror på disse gamle mytene, de er faktisk reddere for det enn det å finne ut om hva som faktisk kan være riktig.
« Last Edit: 04.09.14 at 09:17:56 by Avdelingholt » Logged
Pages: [1] Go Up Print 
Kampforum.no  |  Generelt  |  Diverse (Moderators: Johannes Ibel, Agandhjin)  |  Topic: Bloggsvar på "Kampsport gjør unge gutter voldelige" « previous next »
Jump to:  

Social sharing