Welcome, Guest. Please login or register.
Did you miss your activation email?
23.11.17 at 04:40:58

Login with username, password and session length
* Home Help Search Login Register
Kampforum.no  |  Disipliner  |  Kung Fu & Wushu  |  Topic: Re: I Liq Chuan workshop med Sam Chin - Internal mechanisms of body movement (diskusjon rundt påstander) 0 Members and 1 Guest are viewing this topic. « previous next »
Pages: [1] 2  All Go Down Print

Re: I Liq Chuan workshop med Sam Chin - Internal mechanisms of body movement (diskusjon rundt påstander)

AndersBreiflabb
*
Veteran

« on: 07.11.14 at 04:53:06 »

Dette er en gylden anledning for alle som ønsker å ta sine ferdigheter til et nytt nivå.

Hva mener du med dette?
VW
Forumavhengig

« Reply #1 on: 07.11.14 at 09:06:14 »

Skjønner at du reagerer på den. Med det mener jeg at Sam Chin og I Liq Chuan vil lære deg prinsipper for hvordan å bruke kroppen din på en måte som vil gjøre deg mer avslappet, mer stabil og mer solid - som igjen oversettes som mer dynamisk og mer kraft. Det er jo noe man vil ha nytte av uansett stilart - og også utover kampsport.

Training is a process of recognizing and realizing, not imitating and accumulating - Sam Chin
Nightwatch
*
Forummedlem

« Reply #2 on: 07.11.14 at 20:30:14 »

Det virker overførbart til Kali/Silat/Wing Chun/ Tai Chi ihvertfall. Vil tippe det gir utbytte for de fleste i clinch.
AndersBreiflabb
*
Veteran

« Reply #3 on: 08.11.14 at 20:37:32 »

"Ha nytte av" er jo et relativt moderat utsagn sammenlignet med "ta deg til et nytt nivå" smile

Når det er sagt, så ser jeg ikke akkurat nytten av dette i fullkontaktssammenheng. Iallefall ikke om man sammenligner timer brukt på dette med timer brukt på selve kampsporten man driver med eller fysisk trening. Kan godt være man kan ha nytte av dette i andre sammenhenger, men jeg ser ærlig talt ikke relevansen i fullkontaktssammenheng.
VW
Forumavhengig

« Reply #4 on: 09.11.14 at 09:54:54 »

Og det har du jo selvfølgelig lov til å mene. Men hva baserer du det på?
Og hvordan er ikke mer avslappet, balansert og effektiv kroppsbruk relevant i fullkontakssammenheng?

Når det gjelder nytteverdi og timer brukt ligger nytteverdien nettopp i at du ikke lærer teknikker men prinsipper som du kan ta med deg i alt annet du gjør.

Nå har ikke workshop-ene som regel et rent konkuransefokus da, unntatt de rene Sanda-workshopene.

Men det er nok av I Liq Chuan-utøvere som har konkurrert i fullkontakssammenheng. Av de fire instruktørene vi har hatt i Norge som har konkurrert fullkontakt, har alle utmerket seg. Ashe har tatt gull x 2 og sølv i lett tungvekt og tungvekt Sanda, Rich har tatt gull i alle stevnene han har vært med i, Daria har tatt en rekke titler, inkludert verdensmestertittel i muay thai, og Sam vant alle sine kamper da han konkurrerte mot muay thai på slutten av 70-begynnelsen av 80 tallet.

Training is a process of recognizing and realizing, not imitating and accumulating - Sam Chin
AndersBreiflabb
*
Veteran

« Reply #5 on: 29.11.14 at 00:21:32 »

Så ikke at du hadde svart før nå, men da skal jeg svare deg. Splittet forøvrig den opprinnelige tråden, så avsporingen ikke ødelegger for invitasjonen din i det opprinnelige innlegget.

Og det har du jo selvfølgelig lov til å mene. Men hva baserer du det på?
Og hvordan er ikke mer avslappet, balansert og effektiv kroppsbruk relevant i fullkontakssammenheng?

Vel, jeg baserer det på empirisk kunnskap om fullkontakt. Jeg skal ikke hevde at alle kriker og kroker mtp treningsmetoder og teknikker er saumfart, men dette er så radikalt annerledes fra hva som er vanlig at jeg synes det er plausibelt å anta at dette ikke holder vann.

En mer avslappet, balansert og effektiv kroppsbruk kommer an på hva du legger i de ordene. Jeg vil feks være uenig i at disse metodene gjør en mer avslappet, balansert og effektiv i forhold til fullkontakt.

Når det gjelder nytteverdi og timer brukt ligger nytteverdien nettopp i at du ikke lærer teknikker men prinsipper som du kan ta med deg i alt annet du gjør.

Det vil isåfall stride ganske radikalt med andre prinsipper man har med seg. Jeg ser bare ikke nytteverdien, og jeg tør å påstå at jeg har en bedre forutsetning enn deg til å komme med den uttalelsen (Med tanke på at jeg kommer fra fullkontaktsleiren og du ikke gjør det). Det er selvsagt ikke ensbetydende med at noen kan ha nytte eller interesse av det, selv fra fullkontakt - men å hevde at det vil ta deg til et nytt nivå synes jeg bare blir tendensiøst og søkt.

Men det er nok av I Liq Chuan-utøvere som har konkurrert i fullkontakssammenheng. Av de fire instruktørene vi har hatt i Norge som har konkurrert fullkontakt, har alle utmerket seg. Ashe har tatt gull x 2 og sølv i lett tungvekt og tungvekt Sanda, Rich har tatt gull i alle stevnene han har vært med i, Daria har tatt en rekke titler, inkludert verdensmestertittel i muay thai, og Sam vant alle sine kamper da han konkurrerte mot muay thai på slutten av 70-begynnelsen av 80 tallet.

Dette kjenner jeg ikke til, men generelt er jeg jo kjent med resonnementet om at mange har blitt champions på tross av mer enn på grunn av. Det finnes ulike fullkontaktsutøvere som gjør mye forskjellig rart, men at det skal være utlagsgivende for resultater stiller jeg meg tvilende til. Eksempelvis: En fullkontaktsutøver, la oss kalle ham X, vil kanskje ha 10 økter i uka, der 9 av dem er relatert til fullkontakt eller fysisk trening. og så har X 1 trening på alt fra kata til yoga (Eller dette). Jeg synes vel det er mer plausibelt å anta at X sitt grunnlag kommer fra de ni øktene og ikke den ene X bruker på noe annet.

Det blir en diskusjon om årsakssammenheng - og når man vet at de aller fleste som driver med fullkontakt og innehar diverse titler _ikke_ bruker tiden på slikt - så stiller jeg meg sterkt tvilende til at slik alternativ trening har noe effekt i det hele tatt.
« Last Edit: 29.11.14 at 00:23:18 by AndersBreiflabb » Logged
VW
Forumavhengig

« Reply #6 on: 29.11.14 at 12:02:04 »

Takk for svar, Anders.

Jeg leser det du skriver her, og jeg klarer ikke å se annet enn at dette er dine subjektive meninger basert på din tidligere erfaring. Du gjør antagelser og verdivurderinger uten å ha direkte erfaring med det som diskuteres her. Men det er greit.

Jeg ga deg også flere konkrete eksempler på ILC-utøvere vi har hatt hos oss som har testet ut ferdighetene sine i fullkontaktsammenheng - og gjort det bra. Du avskriver dette også. Greit nok.
Men så lenge du avskriver nytteverdien av dette såpass konsekvent, så har vi jo ikke så mye å diskutere.
Det er ditt potensielle tap.

AndersBreiflabb
*
Veteran

« Reply #7 on: 02.12.14 at 15:15:01 »

Takk for svar, Anders.

Selv takk smile

Jeg leser det du skriver her, og jeg klarer ikke å se annet enn at dette er dine subjektive meninger basert på din tidligere erfaring. Du gjør antagelser og verdivurderinger uten å ha direkte erfaring med det som diskuteres her. Men det er greit.

Det er klart at det er mine subjektive meninger. Få av oss kan skilte med å sitte på en fullstendig sannhet og fremstå som seriøse meningsutvekslere. Jeg gjør antagelser og vurderinger basert på min erfaring, og andre sin empiriske erfaring med kampsport. Men du glemmer at du gjør det samme. og forskjellen her ligger i at du vurderer verdien annerledes på grunn av din bakgrunn, enn hva jeg gjør. Og med tanke på at jeg kommer fra en fullkontaktsbakgrunn, og du kommer fra en kampkunstbakgrunn - og vi diskuterer verdi i fullkontakt - så er kanskje du på noe mer gyngende grunn her?

Jeg ga deg også flere konkrete eksempler på ILC-utøvere vi har hatt hos oss som har testet ut ferdighetene sine i fullkontaktsammenheng - og gjort det bra. Du avskriver dette også. Greit nok.

Nei, jeg avskrev ikke dette. Les hva jeg skriver:
men generelt er jeg jo kjent med resonnementet om at mange har blitt champions på tross av mer enn på grunn av. Det finnes ulike fullkontaktsutøvere som gjør mye forskjellig rart, men at det skal være utlagsgivende for resultater stiller jeg meg tvilende til. Eksempelvis: En fullkontaktsutøver, la oss kalle ham X, vil kanskje ha 10 økter i uka, der 9 av dem er relatert til fullkontakt eller fysisk trening. og så har X 1 trening på alt fra kata til yoga (Eller dette). Jeg synes vel det er mer plausibelt å anta at X sitt grunnlag kommer fra de ni øktene og ikke den ene X bruker på noe annet.

Mao - det er sviktende grunnlag for årsakssammenheng i argumentet ditt.

Men så lenge du avskriver nytteverdien av dette såpass konsekvent, så har vi jo ikke så mye å diskutere.

Vel, din påstand er at det vil ta deg, som fullkontaktsutøver, til "et nytt nivå". Det er en ganske drøy påstand du står til ansvar for å belegge. Jeg stiller meg kritisk til dette - og avviser ikke verdien konsekvent, bare i fullkontaktssammenheng.

Det er ditt potensielle tap.
Dette blir samme argumentet en religiøs vil bruke når vedkommende inviterer, men man ikke ønsker å delta på et vekkelsesmøte. "Det er ditt potensielle tap". Ja mye mulig, men ser man overhodet ingen personlig verdi i det, eller har tro på det, så er det heller ikke et tap.
VW
Forumavhengig

« Reply #8 on: 02.12.14 at 20:06:13 »

La oss se om jeg kan prøve å nøste opp dette litt.

Dette begynte med at jeg hevdet at prinsippene i ILC kan ta dine ferdigheter til et nytt nivå. Jeg hevdet dette i forbindelse med workshopen vi skal ha.

Deretter tok du dette over til fullkontaktsammenheng, hvor du tviler på at dette har noen verdi med tanke på fullkontakt, ut ifra en tid-kostnadsvurdering opp mot tiden man bruker på egen kampsport. (Her er det mulig jeg misforstår deg litt.) Men det er vel her selve kjernen til diskusjonen ligger.

Her kan det være greit å presisere at jeg aldri har ment eller hevdet at det du lærer på en slik workshop alene kan erstatte eller være nok for fullkontakt. For å gå fullkontakt må du trene deretter. Det sier seg selv. Det jeg hevder er, som nevnt tidligere, at prinsippene for kroppsbruk som du vil lære på workshop-en, så som struktur, avslapping osv, er veldig verdifult og nyttige uavhengig av stilart - også i fullkontakt. Spesielt i fullkontakt.
Det er ren fysikk.

Du sier deretter at det kommer an på hva jeg legger i ordene "mer avslappet, balansert og effektiv kroppsbruk". Og du er uenig i at disse metodene gjør en mer avslappet, balansert og effektiv i forhold til fullkontakt.

Kanskje noe av problemet ligger her, i hva vi legger i begrepene?

Når jeg snakker om struktur og avslapping, så mener jeg å stable kroppens skjellett og samkjøre kroppens muskler på en slik måte at, noe forenklet, kroppens "flexors" og "extensors" (hva er det på norsk?) blir i stand til å jobbe sammen mest mulig optimalt og med minst mulig unødvendig muskulær spenning. God struktur gjør at presset fra tyngdekraften som alltid virker på kroppen, går mest mulig effektivt gjennom kroppens struktur og ned i bakken, med minst mulig arbeid fra vår side. Du bruker med andre ord mindre muskler på å holde deg oppreist. Dette gjør at en rekke av kroppens støttemuskulatur og mindre muskelgrupper vi normalt bruker til å holde oss oppreiste, istedet blir frigjort - til å gjøre andre ting og uten at noen muskler jobber imot den jobben du skal gjøre. Dette tillater en dypere grad av muskulær avslapping. Avslapping og struktur er lik mer effektiv generering og transport av kraft som igjen er lik kraftigere teknikker. Veldig enkelt og kanskje småteit eksempel - skal du slå en jab er det dumt hvis bicepsen fyrer opp fordi man knytter neven hardt mens man slår, f.eks.

Når jeg snakker om å være mer balansert, så er det snakk om referansepunkter. Referansepunkter i forhold til deg selv og i forhold til motstander. Uten et referansepunkt er det ikke noe opp og ned, høyre og venstre, foran eller bak, osv. Jo mer du kjenner referansepunktene dine, jo mer balansert vil du være. Og jo bedre vil strukturen din være.
I hvilken grad kjenner du f.eks. når eller at du er på tåballene- eller hælene - og hvordan påvirker dette kroppen din når du f.eks. havner i clinch. Hvor fort kjenner du at du er ute av balanse - og hvor mye kompanserer du for å komme tilbake igjen. Jo mer fininstilt dette er, jo mer balansert er du og jo mer solid oppleves du.

Balanse, struktur og avslapping er flere sider av samme sak. Og veldig nyttig i bl.a. clinch og stående grappling.

Med effektiv kroppsbruk snakker jeg om effekten av blant annet disse tingene - som gjør at du føler deg lett og avslappet, men oppleves som solid og kraftig.

Dette blir veldig teoretisk og er mye enklere å vise i praksis.
Worshopen er en gylden mulighet til dette.

AndersBreiflabb
*
Veteran

« Reply #9 on: 02.12.14 at 20:39:32 »

Ja, det er en fin idé å nøste opp litt. Det kan jo tenkes vi prater forbi hverandre, misforstår hverandre - eller som jeg tror etter å ha lest det siste innlegget - er uenig med hverandre.

Dette begynte med at jeg hevdet at prinsippene i ILC kan ta dine ferdigheter til et nytt nivå. Jeg hevdet dette i forbindelse med workshopen vi skal ha.

Deretter tok du dette over til fullkontaktsammenheng, hvor du tviler på at dette har noen verdi med tanke på fullkontakt, ut ifra en tid-kostnadsvurdering opp mot tiden man bruker på egen kampsport. (Her er det mulig jeg misforstår deg litt.) Men det er vel her selve kjernen til diskusjonen ligger.

Ja, jeg tolket det dithen (med tanke på at dette er postet i et kampforum) at du mente dette ville ta alle utøvere til et nytt nivå i forhold til det man praktiserer, også fullkontaktsutøvere. Men om uttalelsen din var relatert til "et nytt nivå" i livet generelt, så blir det vel mer et spørsmål om tro, og mindre spørsmål knyttet til applikasjonsverdi i kampsport. Dog har du videre i tråden argumentert for hvordan det også appliserer til fullkontakt, så la oss begrense diskusjonen til akkurat det.

Ja og nei. Du har rett i at en av mine innvendinger er tid-kostvurdering, som det alltid vil være, men innvendingene begrenser seg ikke til det.

Alt du beskriver her er, som du selv også påpeker, teoretisk. Og skal jeg være helt ærlig med deg, så ser jeg ikke store forskjeller på de prinsippene du beskriver eller andre alternative måter å forstå, tolke sin egen kropp på, som gjennom chakraer, energifelter, chi etc. Du beskriver et sett med teoretiske mekanismer, men jeg tror verken vi er enig om teorien eller praksisen.

La meg utbrodere:

Jeg kan teoretisk forklare deg hvordan du skal utføre en viss type blokk mot en kniv. Jeg kan gå ganske dypt i beskrivelser av hvordan kroppen skal være posisjonert, gjennom hofter, tyngdepunkt gjennom fotblader, armposisjon etc. Deretter kan jeg ganske teoretisk beskrive hvordan energien til kniven kan "interceptes" med blokken, hvordan energien forandrer seg i møtet med feks underarmen din osv osv.

Så kommer den dagen der denne situasjonen oppstår, og man omsetter teorien til praksis, men ender opp med å bli stukket.

Teori i en slik form har en begrenset verdi i kampsport. Det har en begrenset verdi i fullkontakt, og det er følgelig en begrenset verdi i selvforsvar. Selv om de prinsippene du beskriver isolert sett kan høres fornuftige ut, har de etter mitt skjønn en begrensning i praksis.

Det blir rett og slett for litt for mye kampsportnewage (I mangel på et bedre ord) til at jeg har noen tro på at dette kan ta en til et nytt nivå - eller forbedre deg som utøver.

På mange måter sporer det her tilbake til tidligere diskusjoner, som feks hvor anvendbart kata er for en fullkontaktsutøver.

Nå er referansegrunnlaget mitt videoene du la ut, og om dette er representativt for workshopen, så er ikke dette noe jeg tror er videre nyttig annet enn tap av timer og penger.

Jeg tror i bunn og grunn dette handler om at vi har forskjellige forståelser av "kampsporkosmologien"(Jeg tror ikke det ordet har vært brukt før smile ). Skepsis vs religion. Rasjonalitet vs alternative virkelighetsforståelser osv.

Jeg ønsker dere uansett lykke til med seminaret. At jeg er uenig med deg taper du neppe nattesøvnen over smile 
VW
Forumavhengig

« Reply #10 on: 02.12.14 at 22:10:21 »

Det man vil lære på workshop-en vil være håndfast og reproduserbart. Ikke mystisk på noen måte. men forankret i en dyp forståelse av kroppens anatomi og fysikkens prinsipper.

Jeg har ikke snakket om chi, chakraer eller kataer. At du velger å trekke inn dette på den måten du gjør uten å ha grunnlag for det, forteller meg at denne diskusjonen hverken er konstruktiv eller produktiv.

Jeg kan teoretisk forklare deg hvordan du skal utføre en viss type blokk mot en kniv. Jeg kan gå ganske dypt i beskrivelser av hvordan kroppen skal være posisjonert, gjennom hofter, tyngdepunkt gjennom fotblader, armposisjon etc. Deretter kan jeg ganske teoretisk beskrive hvordan energien til kniven kan "interceptes" med blokken, hvordan energien forandrer seg i møtet med feks underarmen din osv osv.

Så kommer den dagen der denne situasjonen oppstår, og man omsetter teorien til praksis, men ender opp med å bli stukket.

Teori i en slik form har en begrenset verdi i kampsport. Det har en begrenset verdi i fullkontakt, og det er følgelig en begrenset verdi i selvforsvar. Selv om de prinsippene du beskriver isolert sett kan høres fornuftige ut, har de etter mitt skjønn en begrensning i praksis.

Dette er et godt poeng. Og jeg er helt enig i det du skriver.
Men det du skriver viser også at du mister poenget mitt.
Jeg kan også ta en hvilken som helst blokk eller teknikk og bryte den ned, vise hvordan den bør gjøres ut fra struktur osv - og det vil som du sier bryte sammen i en reell situasjon.

Det er fordi det du beskriver er teknikk. Og dette er et helt sentralt poeng. Det jeg har forsøkt å tydeliggjøre er at det ikke er snakk om å lære teknikker. Det ville hatt en absolutt begrenset verdi.

Jeg er ikke sikker på om denne forskjellen er tilstrekkelig tydelig. Men det er nettopp dette som gjør at det en vil lære på workshopen vil være overførbart - uavhengig av stilart.

Når du forsøker å tilskrive og nedvurdere dette som kampsportnewage, religion vs skepsis, rasjonalitet vs alternative virkelighetsforståelser osv, Anders, da tror jeg vi er ferdige.
« Last Edit: 02.12.14 at 22:12:21 by VW » Logged

mrlee
*
Veteran

Elvis has left the building.....
« Reply #11 on: 03.12.14 at 03:48:55 »

Har man skylappene på, så ser man ikke annet enn sin egen nesetipp og kanskje såvidt bortenfor den. DET i seg selv er jo ikke spesielt nytt her på Kampforum. Man ler gjerne av alt som heter kinesiske stilarter, som regel uten å kjenne noe som helst til dem i det hele tatt. At Breiflabb ikke en gang FORSTÅR hvor viktig det er å være mest mulig avslappet, sier vel sitt. Er det "på trass" eller fordi han ikke vet bedre? Ikke vet jeg, men ser man på toppfolka innen ALLE stilarter, så deler dem en ting til felles alle sammen. Dem beveger seg AVSLAPPET og lett. Dem har bakkekontakt, men er allikevel ekstremt avslappet i sine bevegelser og kan derfor levere enorm kraft i sine teknikker. Dette ser man enten man ser på gode boksere, Jeet Kune Do - utøvere, Kung Fu - folk, Silat-mestere og til og med Karatemestere og toppfolk innen TKD eller Hapkido. Dette er FELLES for alle mestere, og det er nettopp derfor dem er blitt mestere.

Jeg trener ikke selv stilarten som Vegard trener, men har sett en del videoer av den og lest flere artikler, og kan absolutt se poenget med stilen. Viktige, "allmenne" prinsipper, som kan være til nytte uansett hva man trener. Omtrent som i Qigong. At Breiflabb så resolutt avskriver det uten en gang å (tydeligvis) ha satt seg det minste inn i det eller vise den minste interesse til å gjøre det, er arrogant så det holder. Kan hende all fullkontakttreningen har gjort at han har mistet gangsynet helt og ikke klarer å se noe av verdi "utenfor ringen". Ikke vet jeg, og det samme kan det forsåvidt være og, men det er smått irriterende å fortsatt se denne "dissinga" av stilarter her på forumet.

Werner
*
Forumavhengig

« Reply #12 on: 03.12.14 at 10:55:55 »

Nå har jeg vært å fartet en del rundt innen ulike systemer, både her i Norge og i utlandet... Jeg har også vært innom "undercover" i ulike klubber for å se litt hva som rører seg også... Her har det vært MYE rart for å si det pent...

Når det er sagt, så har jeg også et par innspill ang. I Liq Chuan.

Greit nok, det er ikke den mest "action-fylte" måten å trene på, men du verden så mye det er å hente rundt prinsipper på hvordan kroppen fungerer. Det er heller ingen "hokus-pokus" eller new-age rundt dette. Faktisk tvert imot!
Det som trenes er rene biomekaniske og fysiske prinsipper, som faktisk kan brukes av veldig mange ulike stilarter, selv om det også finnes andre treningsmetoder for å oppnå samme effekt...

Som mrlee også sier, det er mange veier til Rom, men en ting som er felles for mange erfarne og dyktige utøvere er at de har en veldig god forståelse og praktisk bruk av sin egen (og andres) kropp.
I Liq Chuan har bare satt dette sammen i et system som lar deg teste ut og utforske prinsippene på en litt annerledes, men samtidig veldig strukturert måte.

Som sagt så har jeg sett, testet og trent en god del ulike stilarter opp gjennom årene. Og svært, svært få ganger har jeg sett et så uniformt høyt nivå på utøverne, og en så god kvalitet i forhold til "gradene" i stilarten som i I Liq Chuan...

Werner Lindgård. WTF Taekwondo - http://www.keumgangteam.net
Déjà Moo: The feeling you've heard this bull before.
AndersBreiflabb
*
Veteran

« Reply #13 on: 03.12.14 at 16:28:03 »

Det man vil lære på workshop-en vil være håndfast og reproduserbart. Ikke mystisk på noen måte. men forankret i en dyp forståelse av kroppens anatomi og fysikkens prinsipper.

Jaha? Og hva er grunnlaget for denne forståelsen av kroppens anatomi og fysikkens prinsipper? Og hva får deg til å tro at utøvere gjennom vanlig trening ikke kan erverve seg denne?

Jeg har ikke snakket om chi, chakraer eller kataer. At du velger å trekke inn dette på den måten du gjør uten å ha grunnlag for det, forteller meg at denne diskusjonen hverken er konstruktiv eller produktiv.

Det er en analogi for å komme med et sett andre "prinsipper", som du også ser blir trukket inn av andre her.

Men det du skriver viser også at du mister poenget mitt.

Jeg brukte kanskje feil eksempel for å illustrere poenget mitt. jeg forstår at du prater om prinsipper og ikke spesifikke teknikker, men alt dette (avslapning, fotarbeid og tyngde, spenning etc) lærer man på en praktisk anvendelig måte i den fullkontaktsstilarten man fokuserer på i henhold til det man faktisk skal bli god i. Igjen, jeg har bare videoen å bedømme ut i fra, men det han viser der ser ikke akkurat verdifullt ut for en fullkontaktsutøver.

Når du forsøker å tilskrive og nedvurdere dette som kampsportnewage, religion vs skepsis, rasjonalitet vs alternative virkelighetsforståelser osv, Anders, da tror jeg vi er ferdige.

Her synes jeg du er på grensen til å bevæpne deg med stråmenn og bevege deg over i en skyttergrav.
Jeg trakk inn dette som et forsøk på å beskrive at uenigheten kan bestå av ulik forståelse av "kampsportkosmologi". På samme måte som en religiøs person vil ha vanskeligheter med å finne samme referansegrunnlag som en ateist for å forstå "livets mysterier". Hvis vi ikke evner å ha den diskusjonen uten å bevege oss i den retningen vi nå gjør, så ser det vanskelig ut.

Så til MrLee:

Har man skylappene på, så ser man ikke annet enn sin egen nesetipp og kanskje såvidt bortenfor den.

Det kan godt være at dette oppfattes som et personangrep, og mulig det er det, men jeg kan liksom ikke svare på denne uten å påpeke at din definisjon av "skylapper" omtrent er det samme som min definisjon av grøt. En masse uten konsistens, næring og smak.

At Breiflabb ikke en gang FORSTÅR hvor viktig det er å være mest mulig avslappet, sier vel sitt.

Hvordan klarer du å få det til at ikke jeg forstår verdien i å være avslappet? Trenger jeg i det hele tatt å si noe mer?

kke vet jeg, men ser man på toppfolka innen ALLE stilarter, så deler dem en ting til felles alle sammen. Dem beveger seg AVSLAPPET og lett. Dem har bakkekontakt, men er allikevel ekstremt avslappet i sine bevegelser og kan derfor levere enorm kraft i sine teknikker.

Selvfølgelig helt enig. Men hvor har de lært dette? På en workshop eller gjennom årevis med faktisk, reell og praktisk trening?

At Breiflabb så resolutt avskriver det uten en gang å (tydeligvis) ha satt seg det minste inn i det eller vise den minste interesse til å gjøre det, er arrogant så det holder.

Du må gjerne kalle meg arrogant, det er samme retorikk religiøse personer bruker når de kaller ikke-troende lite ydmyke eller arrogante. Men det verken tilfører debatten noe, eller illustrerer ditt poeng. Og for argumentets skyld, kan jeg jo også nevne at jeg _har_ erfaring fra andre stilarter enn fullkontakt Wink
« Last Edit: 04.12.14 at 14:39:49 by AndersBreiflabb » Logged
mrlee
*
Veteran

Elvis has left the building.....
« Reply #14 on: 03.12.14 at 18:54:15 »

Anders: Hva har dette med religion å gjøre? Saken er jo at du forkaster en stil og deres prinsipper uten en gang å kjenne det minste til den. Er ikke DET arrogant da begriper ikke jeg. Og for å forsvare deg, så blir vi andre påkastet "religionskortet". Dette er lavmål Anders.

Pages: [1] 2  All Go Up Print 
Kampforum.no  |  Disipliner  |  Kung Fu & Wushu  |  Topic: Re: I Liq Chuan workshop med Sam Chin - Internal mechanisms of body movement (diskusjon rundt påstander) « previous next »
Jump to:  

Social sharing