Welcome, Guest. Please login or register.
Did you miss your activation email?
21.09.18 at 13:46:37

Login with username, password and session length
* Home Help Search Login Register
Kampforum.no  |  Disipliner  |  Andre (Moderator: Johannes Ibel)  |  Topic: Tradisjonell bueskyting - møter moderne lek? 0 Members and 1 Guest are viewing this topic. « previous next »
Pages: [1] Go Down Print

Tradisjonell bueskyting - møter moderne lek?

Agandhjin
Autentisk Kampentusiast
*
Guru

« on: 06.12.14 at 02:46:00 »

Det siste året har jeg blitt stadig mer aktiv i bueskyting. Dette var egentlig for å kvalifisere megselv til buejakt i Danmark, men så har jeg brukt stadig mer på tradisjonell bue. Da er det snakk om langbue, og ungarsk/mongolsk hestebue.

Her har man ikke de moderne siktemidlene, og krever mer 'feel'. Det var det som gjorde at jeg var skeptisk i starten, men etterhvert som jeg fikk flere og flere treff - så økte også min 'addiction'. De tradisjonelle bue er ofte 'ambidextrous', som er en fancy måte å si 'uten favorittside'. Så dermed blir det aktuelt å skyte med både høyre og venstre side.

Videre så legger man til varierte stilling (høyre-, venstre-, nøytralt), legger til bevegelse og på sikt skyter man fra hest. I min begrensede tilværelse har jeg ikke tilgang til kjøttmoped (=hest), så derfor har vi skutt ifra ATV vår. Minst like moro. Når treffsikkerheten øker, så legger på man faktorer som bevegelig mål, hurtigskyting og bevegelig plattform. Kun sikkerhetsnivået ditt som setter begrensninger. 

Hvis det er noe nysgjerrige her inne på forumet, så kan jeg dele min erfaring her inne.... Please bump me!

Dan Thomas Agandhjin Marceliussen Blogg
Juggernaut Fight Group
AndersBreiflabb
*
Veteran

« Reply #1 on: 08.12.14 at 13:23:30 »

kult! Har forsøkt litt bue selv, men er ikke kvalifisert til å kunne kalles elendig engang smile

"Bare bow" er jo den ultimate bueformen imo, ikke med tanke på effektivitet og presisjon selvsagt, men at det er så forbasket kult å se prestasjoner uten moderne siktemidler osv:)

Har du videoer, så gjerne dele for min del. Jeg har sett på endel i det siste smile
Agandhjin
Autentisk Kampentusiast
*
Guru

« Reply #2 on: 08.12.14 at 13:42:03 »

Jeg har en ungarsk venn som har ordnet meg en ny bue, og en bråte piler. Kan poste noe videoer av det når den kommer. Har ikke vært veldig rutinert når det gjelder filming i det siste. Skal bli bedre.

Juggernaut Fight Group
Agandhjin
Autentisk Kampentusiast
*
Guru

« Reply #3 on: 13.12.14 at 21:30:01 »

Juggernaut Fight Group
Agandhjin
Autentisk Kampentusiast
*
Guru

« Reply #4 on: 13.12.14 at 23:27:20 »

Juggernaut Fight Group
perbl
Überauthoratha
*
Veteran

Advarsel, klemfare!
« Reply #5 on: 17.12.14 at 13:56:31 »

Utrolig tøft!

Har selv sansen for lowtech-varianten av presisjonssport, enten det er bueskyting eller pistol. Litt med det å bli god til å bruke det som er laget for å brukes i felt, framfor radikale apparater som bare er laget for blinkskyting på konkurransebanen.

Per B. Løvsletten
Pages: [1] Go Up Print 
Kampforum.no  |  Disipliner  |  Andre (Moderator: Johannes Ibel)  |  Topic: Tradisjonell bueskyting - møter moderne lek? « previous next »
Jump to:  

Social sharing