Welcome, Guest. Please login or register.
Did you miss your activation email?
20.11.17 at 21:45:48

Login with username, password and session length
* Home Help Search Login Register
Kampforum.no  |  Generelt  |  Treningsrelatert (Moderator: Tormod)  |  Topic: Kampsport for tynnfeite. 0 Members and 1 Guest are viewing this topic. « previous next »
Pages: [1] Go Down Print

Kampsport for tynnfeite.

Hold Out
*
Forummedlem

« on: 08.01.15 at 15:57:00 »

Har etter mange år skjønt at jeg er "tynnfeit". Har trent flere forskjellige kampsporter, men aldri blitt noe mer enn blåbelte.
Har hatt fordelen av å være kjapp som tynne personer, men ulempen av å være feit.... Mye "halve" pushups osv. Kroppsvekttrening er ikke akkurat ideelt for tynnfeite personer, med mindre det gjøres med ekspertrådgivning, bruk av strikk osv. Mye lettere å trene med vekter.

Problemet er som følger: Det eneste som hjelper mot magen er vekter med påmontert stang og riktig kosthold. Jeg gjør ikke noen imponerende løft, og må løfte på en ganske så spesialisert måte. Cardio er noe jeg gjør minst mulig og for helsas skyld, det fungerer ikke mot magefettet for meg.

Her er mine tanker om eventuelt mulige aktiviteter i framtiden:

- Kickboksing har visstnok lette nybegynner klasser, og muligheten til å fortsette i i disse klassene. Usikker på om det blir for mye cardio aerokick osv. Som tynnfeit person har jeg mest sannsynlig ikke kjeve til å konkurrere i fullkontakt uansett....

- BJJ/Judo ser jeg på som et alternativ. Særlig BJJ, men usikker på om jeg må lide meg gjennom mye kroppsvekttrening osv. Har tidligere trent Ju-jitsu en stund. Er inneforstått med at jeg sannsynligvis ikke kommer til å ende opp som svartbelte hvis jeg går den veien. Har aldri møtt noen tynne personer som er noe mer enn blåbelte i Judo. 

- Aikido håper jeg ikke har pushups og cardio som en del av treningene...

-Yang stil Tai- Chi Chuan, håper jeg har push hands og ikke pushups...

Er det da noe jeg har oversett? Kan godt lide meg gjennom 10 pushups på trening osv. Og noe cardio klarer jeg nok. MIn tanke var f.eks. å trene helst bare en gang i uka for å ha tid til løfting. Eller bør jeg la det være?
Nightwatch
*
Forummedlem

« Reply #1 on: 09.01.15 at 19:12:31 »

Du skriver som om du har en sykdom. Med mindre du har tenkt å vinne mesterskap burde treningen i seg selv gjøre deg i stand til å utføre treningen. Det kan være vondt og slitsomt i starten, men kroppen tilpasser seg.
Hold Out
*
Forummedlem

« Reply #2 on: 09.01.15 at 19:43:34 »

Jeg er vel det kroppsbyggerene kaller en hardgainer.... Dvs en som f.eks. løfter vekter og får meget magert resultat av innsatsen....
Mannen uten x
Veteran

« Reply #3 on: 11.01.15 at 16:46:04 »

Jeg er vel det kroppsbyggerene kaller en hardgainer.... Dvs en som f.eks. løfter vekter og får meget magert resultat av innsatsen....

Veldig mye forsking går litt i mot denne "myten". Ja, det finnes "hard gainers" folk med lav forbrenning osv.. Men hos de aller aller fleste, er det en subjektiv misoppfatting av hvor mye de spiser! Hvis du går til legen, vil han finne noe feil på deg fysisk? Sannsynlig hvis ikke! Som nevnt, du skriver som du har en sykdom; men det har du ikke!

Se heller på:
1. Hva spiser du? Noen mennesker er så opptatt av å være sunne at de glemmer å få i seg NOK kalorier.
2. Hvor ofte? Jeg kjenner mange "hard gainers" som sier de spiser så mye. Det er sant. Men når de skipper frokost og lunsj får de rett og slett ikke i seg nok kalorier (selv om de bælmer cola og chips på kvelden)
3. Hva har DU lyst til å gjøre? Er det ikke noe feil på deg fysisk så er alt mulig! For å kunne trene i lengden, må noe være lystbetont!

Mr. sexy!
west
*
Forummedlem

« Reply #4 on: 11.01.15 at 21:59:55 »

Finn ut formålet med treningen! Er det for å bli sprekere, sunnere, tynnere, mer muskuløs..
En dag i uka med kampsport, uansett gren er for lite.. Frustrerende for deg og treneren din, fremgangen blir så liten at du glemmer ting du burde huske.
Yang style Tai chi bør trenes daglig, men den har lite pushup's, så sant ikke treneren ser på det som positivt.. Lite cardio da!  Fokus på pust, korrekt linking/kroppsmekanikk og de ørsmå detaljene..

En fin måte å trene styrke på, uten kroppsvekt eller andre hjelpemidler er noe jeg kaller (på treninga mi iallefall) dynamisk styrketrening. 
Man puster inn nesen med halv isj spenning og ut munn med full spenning i kroppen. Strammer alle muskler og gjør en f.eks dyttende bevegelse for å ha noe bevegelse i armene. 3 sek innpust, 5 sek utpust i 1. min. litt pause og gjenta med en annen bevegelse.
Man får fort underskudd på oksigen  for man skal ikke juksepuste Wink  ikke besvim!

jaja dette hjalp sikkert ikke but but it's not only only
Tålmodighet er idrettens største hinder, ikke gi opp!

ps: blått belte er da på go vei det!!  :-D
Petter Brodin
*
Forummedlem

« Reply #5 on: 22.02.15 at 16:48:31 »

Fant du deg en kampsport? Hva ble det evt.?

Hold Out
*
Forummedlem

« Reply #6 on: 23.02.15 at 19:51:22 »

Sjekker ut de lokale mulighetene for Tai Chi...
Addey
Mr. Nice Guy :)
*
Veteran

It's okay - he's in a happy place now.
« Reply #7 on: 12.03.15 at 08:43:56 »

Tror jeg heller hadde gått for noe med mer action, da det virker som om det er det du trenger... Hvis du har problemer med pushups så er det ikke fordi du er "tynnfeit", det er rett og slett fordi du ikke er sterk nok, og trenger å trene styrke. Du kan ikke hevde deg å være en "hardgainer" med mindre du har trent hard og seriøs styrketrening i et par år uten nevneverdig resultat... Og da er det høyst sannsynlig en kombinasjon av feil program, feil ernæring og feil restitusjon. Sover du nok? Får du i deg nok mat? Trener du hardt nok? Ofte nok? Alle kan bli sterkere og legge på seg muskelmasse hvis disse tre faktorene (program, ernæring, restitusjon) er under kontroll. Har du fått hjelp med å sette opp et program for dine mål? Vet du hva dine mål er? Vet du hvor mye energi du burde få i deg i løpet av en uke, og hvor mye du faktisk får i deg? Husk at både det å legge på seg muskelmasse og kvitte seg med fett er ekstremt langdryge greier, og kan ta år før man ser virkelig resultater. Avhengig av innsats selvfølgelig...

Og som mannen uten x sier, finn deg noe du virkelig har lyst til å gjøre, som gjør at du gleder deg til trening, ikke at du går på trening fordi "du føler du må"... det er rett og slett dømt til å mislykkes i det lange løp.

AndersBreiflabb
*
Veteran

« Reply #8 on: 12.03.15 at 10:22:55 »

Dette må være en av de rareste postene jeg har lest her inne biggrin

Skal jeg være helt ærlig med deg høres det ut som du kommer med alle mulige unnskyldninger for ikke å trene det du ikke føler du mestrer. Jeg er "tynnfeit" av natur, dvs, jeg har ikke gode gener for muskelmasse og jeg legger svært fort på meg over magen. Jeg er 196 høy og har enorm armlengde. Allikevel tar jeg 50 sammenhengende dype push ups uten særlig problem. Hang ups er det verre med, men jeg klarer 8 stykker, selv når jeg veier nærmere 100 kg.

Men, det har selvfølgelig kostet. En gang i tiden klarte jeg ikke en eneste hang up smile

Så, skal jeg være helt ærlig (og litt brutal) med deg, så er det du kommer med bare unnskyldninger for ikke å slite litt. Det er klart du kan bli både sterk og slank - men det krever innsats. Nei, du kan aldri bli en topp turner eller ekspert på kroppsvektøvelser, men å ha styrke nok til å gjennomføre slike øvelser er både oppnåelig, bra for helsa, bra for magefettet, bra for kampsport og bra for deg Wink

Og at cardio ikke funker for deg er også tullete sagt. Cardio er bra for alle personer, ikke nødvendigvis for å kvitte seg med magefettet, men for alle de andre helsegevinstene det gir. Ikke minst øker det kapasiteten til å kunne trene mer og hardere.

Konklusjonen er lik for deg som for alle andre. Tynnfeit, stuttjukk, tønne, guffen, bælfeit eller pløsete - fokus, vilje og gjennomføringsevne. Svært få unnskyldninger hjelper mot annet enn som obstruksjoner for det du har som mål. Dette gjelder for øvrig uavhengig hvilken kampsportstilart du ender opp med å trene Wink Men det er klart at en mer fysisk utfordrende kampsport er ideelt med tanke på kroppslig utvikling og helse.
Addey
*
Veteran

« Reply #9 on: 12.03.15 at 14:27:32 »

Dette må være en av de rareste postene jeg har lest her inne biggrin

Og det sier ikke rent lite...

Men, det har selvfølgelig kostet. En gang i tiden klarte jeg ikke en eneste hang up smile

Ditto... Er selv rundt 100 kg, og for rundt halvannet år siden fant jeg ut at det var ufattelig pinglete å ikke kunne ta en eneste pullup... Da hadde jeg nettopp ødelagt kneet for andre gang, så kampsport var utelukket, men jeg begynte med knebøy for å styrke muskler rundt knærne, og gikk etterhvert over til å trene mye og hard styrketrening, hovedsakelig styrekløfter-type, men ispedd litt bodybuilder-style. Resultatet i løpet av et drøyt års trening er at jeg har gått opp fra ca 70 til 150kg i knebøy (den "ordentlige" typen med hoften under knehøyde), fra 130 til 180 i markløft, og fra null til 7-8 pullups (måtte trene negative i noen måneder før jeg kom opp på 1...) og trener nå L-pullups og pullups med vekter, noe som var utenkelig bare for noen måneder siden. Det er resultatet av en times styrketrening fem dager i uken over en periode på halvannet år. Det er kun en ting som hjelper, og det er innsats!

AndersBreiflabb
*
Veteran

« Reply #10 on: 13.03.15 at 12:40:30 »

Jepp. Og vi er nok heller ikke de eneste. Jeg kjenner flere som har gått mye lenger enn meg når det kommer til relativ styrke til tross for en genetisk vanskelig kropp biggrin

Og jeg kjenner dessverre alt for mange av de som har alle mulige unnskyldninger på hvorfor de ikke kan, klarer eller vil gjøre visse øvelser.

PS: Bra progresjon på deg da Addey. Moro å bli sterk smile
Helltek
**
Stuntposter

« Reply #11 on: 14.03.15 at 15:00:30 »

du må ikke finne på å trene hvis du er tynnfeit, hørt at det er veldig skadelig

Savate - The thinking mans kickboxing
Frode-Falch
Dr Low kick
*
Veteran

Practice makes perfect only if u practice perfect.
« Reply #12 on: 16.03.15 at 10:58:47 »

Hvis du sliter med å komme deg gjennom 10 push-ups, så tror jeg du kan starte med å fikse det like godt først som sist.

Addey
*
Veteran

« Reply #13 on: 20.03.15 at 19:20:51 »

PS: Bra progresjon på deg da Addey. Moro å bli sterk smile

Joa, det begynner å hjelpe, men jeg venter til jeg tar dobbel kroppsvekt i både mark og bøy med å kalle meg noe i nærheten av "sterk" smile Men det var ufattelig kult å trene mark med 170 på onsdag, har ikke trent med såpass før (enda en ting jeg har funnet ut etter at jeg begynte å trene litt seriøst: man trener ikke styrke ved å teste maks hver eneste økt...)

Påltergeist
Gammel ørn

« Reply #14 on: 23.03.15 at 18:52:00 »

Helsemessig sett vil du nok, som flere har vært inne på, først og fremst ha veldig godt av en mentalitetsendring.

Hvis du trener f. eks judo eller BJJ relativt dedikert 2-3 ganger i uka, vil du garantert få en hel del styrke- og utholdenhetstrening på kjøpet. Da er veien kort til å klare tre ganger så mange push-ups som i dag, samt få til noen hangups innen kort tid. Når det gjelder sistnevtne øvelse kan det være nødvendig å trene en del spesifikt på den. I så måte vil jeg, kort fortalt,  anbefale deg å gå til anskaffelse av en hangups-stang og lese deg på opp treningsmetoden "grease the groove". Lykke til med kampsportvalg og fremtidig trening!
Pages: [1] Go Up Print 
Kampforum.no  |  Generelt  |  Treningsrelatert (Moderator: Tormod)  |  Topic: Kampsport for tynnfeite. « previous next »
Jump to:  

Social sharing