Welcome, Guest. Please login or register.
Did you miss your activation email?
18.10.18 at 07:10:11

Login with username, password and session length
* Home Help Search Login Register
Kampforum.no  |  Generelt  |  Selvforsvar (Moderators: Rune Lind, Tormod, Simon Flack)  |  Topic: Søker råd om hvilken type kampsport som passer meg 0 Members and 1 Guest are viewing this topic. « previous next »
Pages: [1] Go Down Print

Søker råd om hvilken type kampsport som passer meg

Eirikur
*
Forummedlem

« on: 08.03.15 at 22:12:11 »

Hei,

Jeg er interessert i å begynne med kampsport, og setter pris på råd om hvilken type som kan passe best for meg.

Situasjonen min er at jeg er en 33-årig mann bosatt i Oslo sentrum. Har ikke drevet med noen form for kampsport før, men driver aktivt med styrkeløft. 1.82cm høy, 88kg, i veldig god form.

Det viktigste for meg er å lære praktisk, anvendelig selvforsvar. Altså vil jeg ikke ha fokus på ærefulle dueller i ringen, men heller på effektive teknikker jeg kan bruke for å forsvare meg selv og andre i reelle krisesituasjoner.

Belter og øvrige type graderinger og formaliteter bryr jeg meg lite om.

På forhånd takk!
« Last Edit: 08.03.15 at 22:24:39 by Eirikur » Logged
Werner
*
Forumavhengig

« Reply #1 on: 09.03.15 at 02:03:08 »

Krav Maga og Defendo kan være mulige alternativer:

http://www.kravmagaacademy.no/
http://www.kravmaga.net/OsloKravMaga.aspx
http://www.defendonorway.com/

Werner Lindgård. WTF Taekwondo - http://www.keumgangteam.net
Déjà Moo: The feeling you've heard this bull before.
Helltek
**
Stuntposter

« Reply #2 on: 09.03.15 at 21:41:39 »

hva med god gammel boksing? bra trening og godt som selvforsvar:)

Savate - The thinking mans kickboxing
265lbsfist
*
Veteran

« Reply #3 on: 11.03.15 at 05:22:31 »

Er det jobbøyemed du tenker på ville jeg gått for grapplingvarianter.

Kan ikke klaske ned folk annet enn i nødrett. Der vil BJJ, judo, bryting og MMA være de mest fornuftige variantene da de sparrer med relativt realistisk tempo og styrkebruk.

Frontline Academy på Majorstua, som uhildede meg trener på, er Norges beste BJJ- og MMA-gym ihvertfall.

For bryting ville jeg gått på Sportsklubben 09 på Grünerløkka, men de har ikke nybegynnerparti så det er røft å starte der. Men heftig trening da.

For judo ville jeg gått på NJJK på Haugerud.

Er det bruk av slag og spark kun du er ute etter er Oslo Bokseklubb en veldig bra klubb og Fighter Kickboksing likeså.

Vi på Frontline Academy Majorstua har flere av Norges bedre utøvere i thaiboksing også om det fenger.

Jeg har veldig dårlig erfaring personlig med diverse "rene" selvforsvarsstiler da de som regel sparrer veldig urealistisk og har dårlig teknisk nivå.

Dette gjelder sikkert ikke alle klubber som finnes der ute, men de som faktisk trener opp mot konkurranse vil av nødvendighet tillegge seg større effektivitet i sine teknikker.
AndersBreiflabb
*
Veteran

« Reply #4 on: 11.03.15 at 20:22:59 »

Er det jobbøyemed du tenker på ville jeg gått for grapplingvarianter.

Kan ikke klaske ned folk annet enn i nødrett. Der vil BJJ, judo, bryting og MMA være de mest fornuftige variantene da de sparrer med relativt realistisk tempo og styrkebruk.

Frontline Academy på Majorstua, som uhildede meg trener på, er Norges beste BJJ- og MMA-gym ihvertfall.

For bryting ville jeg gått på Sportsklubben 09 på Grünerløkka, men de har ikke nybegynnerparti så det er røft å starte der. Men heftig trening da.

For judo ville jeg gått på NJJK på Haugerud.

Er det bruk av slag og spark kun du er ute etter er Oslo Bokseklubb en veldig bra klubb og Fighter Kickboksing likeså.

Vi på Frontline Academy Majorstua har flere av Norges bedre utøvere i thaiboksing også om det fenger.

Jeg har veldig dårlig erfaring personlig med diverse "rene" selvforsvarsstiler da de som regel sparrer veldig urealistisk og har dårlig teknisk nivå.

Dette gjelder sikkert ikke alle klubber som finnes der ute, men de som faktisk trener opp mot konkurranse vil av nødvendighet tillegge seg større effektivitet i sine teknikker.

En fornuftig oppsummering jeg skriver under på.

Rene selvforsvarsstiler _kan_ være bra, men er ofte dessverre ikke det. Iallefall ikke uten at man kombinerer det med "levende stilarter", som boksing, bjj, bryting, judo, kickboksing etc. Dessuten er sannsynligheten større for at du noen gang får bruk for å "legge noen i bakken og kontrollere dem"(les: bryting, bjj, judo etc) enn å "stikke ut øynene og detonere granaten mellom beina deres"(les: rene selvforsvarsstilarter), for å sette det på spissen.
frbsamue
*
Forummedlem

« Reply #5 on: 17.03.15 at 15:25:20 »

Det viktigste for meg er å lære praktisk, anvendelig selvforsvar. Altså vil jeg ikke ha fokus på ærefulle dueller i ringen, men heller på effektive teknikker jeg kan bruke for å forsvare meg selv og andre i reelle krisesituasjoner.

Kom til oss og prøv ett moderne selvforsvar - http://njjk.no Norsk Judo og Jiu-Jitsu Klubb.
Vi trener jiu-jitsu Durewall systemet. Det beste med systemet er som du sier: det skal være anvendelig selvforsvar, og det er det. Du kommer ikke til å lære 101 måter å balle sparke på og heller ikke 58 måter å drepe folk på her:)

For mer info se http://jiujitsu.se og http://jiujitsu.no

Trening er sunt for kropp og sjel | https://jiujitsu.no
Frode-Falch
Dr Low kick
*
Veteran

Practice makes perfect only if u practice perfect.
« Reply #6 on: 18.03.15 at 14:39:49 »

Er judo og tradisjonel jiujitsu så moderne og realistisk da? jeg mener sammenlignet med krav maga og andre rene selvforsvar stilarter beregnet på moderne trusler..

265lbsfist
*
Veteran

« Reply #7 on: 18.03.15 at 14:59:36 »

Judoen på Haugerud er legit.

Jujitsuen har jeg ikke prøvd.

Men det jeg har sett av Krav o.l. har som regel vært mye tull. Det finnes legitim Krav o.l. selvforsvarsretninger, men om det finnes i Norge det vet jeg ikke.
frbsamue
*
Forummedlem

« Reply #8 on: 18.03.15 at 21:06:36 »

Er judo og tradisjonel jiujitsu så moderne og realistisk da? jeg mener sammenlignet med krav maga og andre rene selvforsvar stilarter beregnet på moderne trusler..

Nei, det er det ikke. Og det er derfor jeg skrev moderne og ikke tradisjonell:) Det er mange likheter til det tradisjonelle men forskjellen ligger prinsippene. Balansebrytning f.eks. er veldig effektivt.

Også er det greit å legge til dette med anvendbarhet, systemet er innenfor de lovlige grenser for hva som kan utøves som selvforsvar. Mange mener det er selvforsvar å denge løs på folk med knyttnever, albuer, knær, springskaller, knekke armer og ribbein mm. Jeg er uenig og mener det er grov vold.
« Last Edit: 18.03.15 at 21:19:44 by frbsamue » Logged

Trening er sunt for kropp og sjel | https://jiujitsu.no
Rune Lind
KMG Krav Maga Norway
*
Veteran

« Reply #9 on: 19.03.15 at 12:04:43 »

Selvforsvar er et juridisk begrep. Dvs at for å finne et godt system for å trene selvforsvar må du finne et system som omhandler alt rundt voldelige situasjoner som kan oppstå i det sivile livet, på jobb, i situasjoner du ikke forventet deg å befinne deg i etc.

KMG Krav Maga underviser i helheten. Dvs at enkelte tror at det eneste som undervises er hvordan slå og sparke noen i skrittet flest mulig ganger, noe som er langt fra sanheten. Så er det noen som sier KM ikke er bra fordi det ikke sparres hele tiden slik som i konkuransestiler som MMA, boksing etc. Begge er fallgruver for folk som ikke forstår behoved for et helhetlig system. KM gjør sparring og flere av klubbene har MMA timer som ekstra tilskudd. Og mange av våre instruktører har deltatt i konkuranser og trent både MMA, boksing, kickboxing m.m. Men samtidig har mange av våre instruktører lang erfaring fra vaktjobber, forsvaret etc. Noe som gir en innsikt i at bare sparring gir et endimensjonalt treningsopplegg.

For å si det på en annen måte, hvis du trener sparring blir du god på sparring. I KM handler det minst like mye om å gjennkjenne voldspiralen på et tidligere tidspunkt og kunne deeksalere situasjoner, og gjennkjenne hvordan vanlige situsjoner oppstår slik at disse kan ungåes. Hvis din eneste trening ligger i å sparre trener du et begrenset antall verktøy i verktøyboksen din.

Hvis du ønsker å trene selvforsvar må et av hovedmålene med treningen være å unngå å komme i en situasjon der du er nødt til å benytte deg av "selvforsvar" i lovens betydning. Og det øyeblikket du inngriper voldelig med en annen person enten du slår han ned eller legger han i bakken bryter du loven. Om det kan forsvares ut fra nødverge og dermed hevde selvforsvar er en anne ting som i ettertid kommer til å bli analysert av diverse.

Så det du trenger er et system som lærer deg å gjenkjenne voldelige situasjoner, viser deg løsninger for å håndtere voldelige situasjoner ut fra forskjellige løsningsmønster inkl fysisk vold mot en annen person, lar deg trene ut fra en forståelse for hva som kreves i en voldelig situasjon (som ikke er en sparringsituasjon), gir det muligheter til å eksperimentere disse i forskjellige settinger (å bare trene på en sparringmatte, eller i en gi er å be om problemer), følger et pedagogisk oppbygging i håndtering av voldelige situasjoner og som gir det et treningsutbytte som gjør at du ønsker å fortsette med treningen.

Trening kan på kort sikt gi det en psykologisk wakeupcall på hvordan en voldelig situasjon kan utarte seg, men den langsiktige treningseffekten er ferskvare for de fleste og må drilles på over tid.

Så det viktigste du kan se etter hvis du vil ha praktisk effektiv selvforsvar (ikke ring trening) er disse elementene, og da står du igjen med relativt få alternativer.

Selv representere jeg det største Krav Maga forbundet og vi har 3 senter i Oslo som vil kunne ta godt i mot deg. smile

Rune Lind
KMG Krav Maga, www.kravmaga.no |  BBGym Bodø, www.bbgym.no I Primal Move www.primalmove.com
Pages: [1] Go Up Print 
Kampforum.no  |  Generelt  |  Selvforsvar (Moderators: Rune Lind, Tormod, Simon Flack)  |  Topic: Søker råd om hvilken type kampsport som passer meg « previous next »
Jump to:  

Social sharing