Welcome, Guest. Please login or register.
Did you miss your activation email?
20.01.18 at 00:15:22

Login with username, password and session length
* Home Help Search Login Register
Kampforum.no  |  Disipliner  |  Taekwon-Do (Moderators: Werner, Addey)  |  Topic: savner erfaringer 0 Members and 1 Guest are viewing this topic. « previous next »
Pages: [1] 2 3 4 5 6  All Go Down Print

savner erfaringer

geir.tkd
*
Forummedlem

« on: 10.08.15 at 14:17:50 »

hei. lest litt rundt  på dette kampforumet i noen år, og savner erfaringer/ris/ros av diverse klubber.
jeg trente taekwondo i mange år før jeg begynte å trene bjj og muythai. har i senere år vært innom flere taekwondo klubber for å trene selv eller å følge sønnen min på trening. som utøver, elev og far ønsker jeg det beste for  meg selv og for min sønn. det er selvfølgelig subjekt og vi alle har forskjellige mål med treningen vår.
hva jeg har erfart med diverse klubber
-mye bullshido
-mye selvdyrkning av hovedtrenere og trenere
-kanskje det er noe særeget med tkd,karate etc. men fryktelig mye bukking og terminologi. hva vil jeg lære under trening, hvordan lyde,lystre og uttale koreanske kommandoer eller faktisk trene/selvforsvar?
-mange uerfarne trenere. både i kampkunsten og som mennesker. eksempel: en person besvimte under trening, treneren som var 16-20 årene fikk panikk og viste ikke hva han skulle gjøre. heldigvis var en elev der lege som bestilte ambulanse da gutten hadde en hjerterytme på 200!. 
-føler man at en får noe nyttig ut av treningen i klubben?
-noen klubber har ekstrem erfaring og er dyktige innenfor feltet sitt. sparring, selvforsvar etc

vet det sikkert er en del hårsåre mennesker her, men savner anbefalinger angående klubber her. håper noen faktisk ønsker å delta, spesielt oss som er elever.

Mannen uten x
Veteran

« Reply #1 on: 10.08.15 at 22:05:12 »

Du kan jo begynne med å dele dine erfaringer smile?

Mr. sexy!
Frode-Falch
Dr Low kick
*
Veteran

Practice makes perfect only if u practice perfect.
« Reply #2 on: 17.08.15 at 11:40:21 »

Det er vel ikke akkurat noen hemmelighet at fryktelig mange klubber har en overdrevet bruk av eksotiske ord og skikker. Ofte mere enn hva man finner i klubber i hjemlandet til kampsporten.

Litt artig og bekymrende på samme tid. smile

geir.tkd
*
Forummedlem

« Reply #3 on: 17.08.15 at 13:54:56 »

ja dessverre. husker jeg trente på en taekwondo klubb. var så mye master ditten og datten, masse bukking og kommandoer. men når jeg trente bjj var det ingen ting, så og si rett i trening uten denne drill tropp mentaliteten.
men sant skal sies så er jeg fan av taekwondo, kanskje fordi jeg har trent det mest. sønnen min liker taekwondo veldig godt og det er profesjonelle rammer rundt det.

Helltek
**
Stuntposter

« Reply #4 on: 17.08.15 at 20:25:48 »

Trente tkd som barn, husker vi hadde en hel trening hvor vi kun repeteret koreanske ord.

Savate - The thinking mans kickboxing
Werner
*
Forumavhengig

« Reply #5 on: 17.08.15 at 20:45:20 »

En ting er å bruke en hel trening på "glose-trening". Det blir i overkant mye, det skal jeg si meg enig i...

Men uansett hva man driver med, så finnes det visse "fag-uttrykk". F.eks i BJJ så bruker man jo ord som "guard", "mount", "side-mount", "arm-bar", "leg-lock" etc, for å beskrive gitt teknikker og konsepter... Koreanske ord og "gloser" er egentlig ikke mer "eksotisk" enn det Wink

Werner Lindgård. WTF Taekwondo - http://www.keumgangteam.net
Déjà Moo: The feeling you've heard this bull before.
Mannen uten x
Veteran

« Reply #6 on: 18.08.15 at 10:26:14 »

Er du ikke litt motsigende nå, Werner??
Du snakker om at vi bruker engelske ord i BJJ. I Norge brukes engelske ord, når vi ikka har egene ord. TV er et godt eksempel (television).
Vi sier guard (fordi vi ikke har noe norsk ord) ikke guardia.
Vi sier armbar ikke Chave de Braço.

Hadde BJJ eksempelet ditt hold vann, ville de fleste BJJ klubber brukt pourtugisiske utrykk, ikke engelske smile!

Kanskje jeg kan starte en diskusjon? Det har vi ikke hatt siden 2012!!
« Last Edit: 18.08.15 at 15:27:00 by Mannen uten x » Logged

Mr. sexy!
Frode-Falch
Dr Low kick
*
Veteran

Practice makes perfect only if u practice perfect.
« Reply #7 on: 18.08.15 at 14:43:21 »

Do it!

Werner
*
Forumavhengig

« Reply #8 on: 18.08.15 at 22:59:22 »

I'll take the bait  boxing

For meg blir det litt "samme greia". Om uttrykkene er på engelsk, norsk, portugisisk eller koreansk, er for meg revende likegyldig. Hovedpoenget mitt at man innenfor ulike idretter har gitte fag-uttrykk.

Hvordan er det da f.eks innen BJJ når man evt. inviterer en instruktør fra Portugal/Brasil, bruker denne personen da også de engelske uttrykkene? Eller bruker han sitt "lokale språk" og terminologi når han underviser? Og motsatt vei, om noen fra Norge (evt. annet land) drar på studietur til f.eks Brasil?

Innen TKD så var det i alle fall VELDIG vanlig at man trente under ulike mastere og trenere fra ulike verdensdeler. Det har i alle fall hjulpet meg mye rent personlig å ha en felles terminologi på disse ulike teknikkene. Som det ble nevnt tidligere i tråden, så har det medført mindre tid på forklaringer og mer tid til trening med en kort, felles forståelse av teknikkene som skal gjennomføres ut fra denne felles terminologien smile

Nå skal det også være sagt, at innen TKD så bruker vi også både norske og koreanske uttrykk (f.eks "front-spark" og "ap-chagi", beskriver samme teknikken på 2 språk). For å ta en mer "komplisert" bevegelse, så kan man på norsk gjerne si "lang gå stilling med lav blokkering, med blokk på samme siden som foten som går frem"... Eller "ap kubi arae makki"...

I alle fall i min erfaring, så er faktisk en del av de koreanske navnene kortere og mer beskrivende enn en norsk variant, og de engelske variantene er stort sett ikke bedre enn de norske... smile

(Fire away!!  boxing )
« Last Edit: 18.08.15 at 23:03:00 by Werner » Logged

Addey
Mr. Nice Guy :)
*
Veteran

It's okay - he's in a happy place now.
« Reply #9 on: 20.08.15 at 13:33:15 »

Hvis noen først inviterer til diskusjon, så må du ikke komme med et innlegg som legger diskusjonen død da, det tar jo gleden ut av ting... så da får jeg prøve meg på et motsvar  bleh

Som du kanskje vet så droppet vi alt av utenlandske begreper da vi drev klubb, og brukte norske navn på det meste (påfallende nok var guard og mount to ord som vi ikke oversatte, men armbend og legg/fotlås fikk norske navn). Dette var rett og slett fordi vi hadde bakgrunn fra forskjellige kampsporter, både japanske, koreanske og andre, som gjorde at det å bruke norske navn på teknikker ble ganske logisk, i stedet for å bruke tre-fire forskjellige navn på samme greia. På seminarer så har jeg vel egentlig aldri hatt noe som helst problem med å følge med, selv innenfor stilarter hvor jeg ikke kjenner deres terminologi. Har trent med folk fra ymse forskjellige kampsporter fra enda flere forskjellige land, og det er aldri terminologien som gjør at jeg eventuelt ikke får med meg det som skjer Wink

Edit: Og ikke begynn med utøvere av visse stilarters bruk av "osu", "sensei" og "hai"... *grøss*
« Last Edit: 20.08.15 at 13:37:05 by Addey » Logged

geir.tkd
*
Forummedlem

« Reply #10 on: 21.08.15 at 23:42:43 »

er ikke imot at en bruker noen kommandoer/navn, men så og si konstant som om vi bor i korea må jo være forvirrende spesielt for nye, når de aller fleste i utgangspunktet er der for å trene/lære selvforsvar. er  min subjetive mening ivertfall. har ulike erfaringer, der det i en klubb skulle være så veldig tradisjonelt. var rene sekten der alle forgudet masteren og man fikk regelrett skjeft av andre trenere der for ikke å kalle hovedtreneren for master. dette  Norge?.

geir.tkd
*
Forummedlem

« Reply #11 on: 28.08.15 at 07:08:49 »

kanskje jeg tar feil og kanskje feil tråd, men virker litt som taekwondo har mistet sin popularitet for 16+ og ++, for andre kampstiler som kickboxing,bjj,mma etc. lite med wtf stevner for tiden. var på ett stevne for en stund siden og titta på. varsom natt og dag fra da jeg så på stevner rundt 2000-2005. jeg tar sikkert feil, men syns det var veldig mye barn og svært lite fra 16 år og oppover, fra nevnte tidspunkt da det var 10-12 stykker bare i en vektklasse. mulig jeg tar feil?
Mannen uten x
Veteran

« Reply #12 on: 28.08.15 at 11:00:47 »

kanskje jeg tar feil og kanskje feil tråd, men virker litt som taekwondo har mistet sin popularitet for 16+ og ++, for andre kampstiler som kickboxing,bjj,mma etc. lite med wtf stevner for tiden. var på ett stevne for en stund siden og titta på. varsom natt og dag fra da jeg så på stevner rundt 2000-2005. jeg tar sikkert feil, men syns det var veldig mye barn og svært lite fra 16 år og oppover, fra nevnte tidspunkt da det var 10-12 stykker bare i en vektklasse. mulig jeg tar feil?

Uten at jeg har vært på et WTF stevne på 10-år, har jeg samme intrykk. Min teori er at kompetansen omkring kampsport er på vei opp. Med UFCs popularitet, blir fler og fler klarover hva som er "reelt og ikke". Jeg gikk self fra TKD til Thai boksing\MMA i 2008. Grunnen var at jeg følte at jeg ikke lærte kampsport, men kampkunst. Hvorfor lære noe hypotetisk (som ikke fungerer) når man kan lære noe praktisk (som fungerer)?

Jeg tror at det fleste 16+ finner tkd noe kjedelig, sammenlignet med alternativene

Mr. sexy!
geir.tkd
*
Forummedlem

« Reply #13 on: 29.08.15 at 12:34:44 »

samme tenker jeg også, synd for taekwondo i Norge. må vel nesten skryte litt av mudo instituttet som har lett-kontakt sparring/kickboxing, boksekombinasjoner, praktisk sevforsvar etc i sin taekwondo trening. var ivertfall det når jeg var innom å trente der.
men generelt mye barn, flott for sønnen min, for meg var det vel 7 andre og meg. når jeg var yngre hadde samme klubb 20minimum hver gang i klassen. spesielt....
Werner
*
Forumavhengig

« Reply #14 on: 01.09.15 at 22:46:42 »

Det er vel ikke å stikke under en stol at TKD nok har blitt mer og mer en idrett for barn og ungdom...

Men samtidig så klarer jeg ikke helt fri meg fra tanken at det blir en selvoppfyllende profeti...
Man har en del voksne som gjerne skulle trent "tøffere", men så faller en del ifra da det ikke ble "tøft" nok... Så sitter man igjen med de som er fornøyde med at det ikke er fullt så tøft og hardt... Også må instruktører justere ned noen pga. de som er igjen, som igjen fører til at det "ikke blir tøft nok" for de som tidligere synes det var greit...

Så det blir litt slik høna og egget problematikk;
Blir det færre voksne fordi TKD ikke er "tøft nok", eller blir TKD "mindre tøft" fordi det ikke er voksne som trener...??

Pages: [1] 2 3 4 5 6  All Go Up Print 
Kampforum.no  |  Disipliner  |  Taekwon-Do (Moderators: Werner, Addey)  |  Topic: savner erfaringer « previous next »
Jump to:  

Social sharing