Welcome, Guest. Please login or register.
Did you miss your activation email?
24.05.18 at 01:34:43

Login with username, password and session length
* Home Help Search Login Register
Kampforum.no  |  Disipliner  |  Taekwon-Do (Moderators: Werner, Addey)  |  Topic: savner erfaringer 0 Members and 1 Guest are viewing this topic. « previous next »
Pages: 1 2 3 4 5 6 [All] Go Down Print

savner erfaringer

geir.tkd
*
Forummedlem

« on: 10.08.15 at 14:17:50 »

hei. lest litt rundt  på dette kampforumet i noen år, og savner erfaringer/ris/ros av diverse klubber.
jeg trente taekwondo i mange år før jeg begynte å trene bjj og muythai. har i senere år vært innom flere taekwondo klubber for å trene selv eller å følge sønnen min på trening. som utøver, elev og far ønsker jeg det beste for  meg selv og for min sønn. det er selvfølgelig subjekt og vi alle har forskjellige mål med treningen vår.
hva jeg har erfart med diverse klubber
-mye bullshido
-mye selvdyrkning av hovedtrenere og trenere
-kanskje det er noe særeget med tkd,karate etc. men fryktelig mye bukking og terminologi. hva vil jeg lære under trening, hvordan lyde,lystre og uttale koreanske kommandoer eller faktisk trene/selvforsvar?
-mange uerfarne trenere. både i kampkunsten og som mennesker. eksempel: en person besvimte under trening, treneren som var 16-20 årene fikk panikk og viste ikke hva han skulle gjøre. heldigvis var en elev der lege som bestilte ambulanse da gutten hadde en hjerterytme på 200!. 
-føler man at en får noe nyttig ut av treningen i klubben?
-noen klubber har ekstrem erfaring og er dyktige innenfor feltet sitt. sparring, selvforsvar etc

vet det sikkert er en del hårsåre mennesker her, men savner anbefalinger angående klubber her. håper noen faktisk ønsker å delta, spesielt oss som er elever.

Mannen uten x
Veteran

« Reply #1 on: 10.08.15 at 22:05:12 »

Du kan jo begynne med å dele dine erfaringer smile?

Mr. sexy!
Frode-Falch
Dr Low kick
*
Veteran

Practice makes perfect only if u practice perfect.
« Reply #2 on: 17.08.15 at 11:40:21 »

Det er vel ikke akkurat noen hemmelighet at fryktelig mange klubber har en overdrevet bruk av eksotiske ord og skikker. Ofte mere enn hva man finner i klubber i hjemlandet til kampsporten.

Litt artig og bekymrende på samme tid. smile

geir.tkd
*
Forummedlem

« Reply #3 on: 17.08.15 at 13:54:56 »

ja dessverre. husker jeg trente på en taekwondo klubb. var så mye master ditten og datten, masse bukking og kommandoer. men når jeg trente bjj var det ingen ting, så og si rett i trening uten denne drill tropp mentaliteten.
men sant skal sies så er jeg fan av taekwondo, kanskje fordi jeg har trent det mest. sønnen min liker taekwondo veldig godt og det er profesjonelle rammer rundt det.

Helltek
**
Stuntposter

« Reply #4 on: 17.08.15 at 20:25:48 »

Trente tkd som barn, husker vi hadde en hel trening hvor vi kun repeteret koreanske ord.

Savate - The thinking mans kickboxing
Werner
*
Forumavhengig

« Reply #5 on: 17.08.15 at 20:45:20 »

En ting er å bruke en hel trening på "glose-trening". Det blir i overkant mye, det skal jeg si meg enig i...

Men uansett hva man driver med, så finnes det visse "fag-uttrykk". F.eks i BJJ så bruker man jo ord som "guard", "mount", "side-mount", "arm-bar", "leg-lock" etc, for å beskrive gitt teknikker og konsepter... Koreanske ord og "gloser" er egentlig ikke mer "eksotisk" enn det Wink

Werner Lindgård. WTF Taekwondo - http://www.keumgangteam.net
Déjà Moo: The feeling you've heard this bull before.
Mannen uten x
Veteran

« Reply #6 on: 18.08.15 at 10:26:14 »

Er du ikke litt motsigende nå, Werner??
Du snakker om at vi bruker engelske ord i BJJ. I Norge brukes engelske ord, når vi ikka har egene ord. TV er et godt eksempel (television).
Vi sier guard (fordi vi ikke har noe norsk ord) ikke guardia.
Vi sier armbar ikke Chave de Braço.

Hadde BJJ eksempelet ditt hold vann, ville de fleste BJJ klubber brukt pourtugisiske utrykk, ikke engelske smile!

Kanskje jeg kan starte en diskusjon? Det har vi ikke hatt siden 2012!!
« Last Edit: 18.08.15 at 15:27:00 by Mannen uten x » Logged

Mr. sexy!
Frode-Falch
Dr Low kick
*
Veteran

« Reply #7 on: 18.08.15 at 14:43:21 »

Do it!

Werner
*
Forumavhengig

« Reply #8 on: 18.08.15 at 22:59:22 »

I'll take the bait  boxing

For meg blir det litt "samme greia". Om uttrykkene er på engelsk, norsk, portugisisk eller koreansk, er for meg revende likegyldig. Hovedpoenget mitt at man innenfor ulike idretter har gitte fag-uttrykk.

Hvordan er det da f.eks innen BJJ når man evt. inviterer en instruktør fra Portugal/Brasil, bruker denne personen da også de engelske uttrykkene? Eller bruker han sitt "lokale språk" og terminologi når han underviser? Og motsatt vei, om noen fra Norge (evt. annet land) drar på studietur til f.eks Brasil?

Innen TKD så var det i alle fall VELDIG vanlig at man trente under ulike mastere og trenere fra ulike verdensdeler. Det har i alle fall hjulpet meg mye rent personlig å ha en felles terminologi på disse ulike teknikkene. Som det ble nevnt tidligere i tråden, så har det medført mindre tid på forklaringer og mer tid til trening med en kort, felles forståelse av teknikkene som skal gjennomføres ut fra denne felles terminologien smile

Nå skal det også være sagt, at innen TKD så bruker vi også både norske og koreanske uttrykk (f.eks "front-spark" og "ap-chagi", beskriver samme teknikken på 2 språk). For å ta en mer "komplisert" bevegelse, så kan man på norsk gjerne si "lang gå stilling med lav blokkering, med blokk på samme siden som foten som går frem"... Eller "ap kubi arae makki"...

I alle fall i min erfaring, så er faktisk en del av de koreanske navnene kortere og mer beskrivende enn en norsk variant, og de engelske variantene er stort sett ikke bedre enn de norske... smile

(Fire away!!  boxing )
« Last Edit: 18.08.15 at 23:03:00 by Werner » Logged

Addey
Mr. Nice Guy :)
*
Veteran

It's okay - he's in a happy place now.
« Reply #9 on: 20.08.15 at 13:33:15 »

Hvis noen først inviterer til diskusjon, så må du ikke komme med et innlegg som legger diskusjonen død da, det tar jo gleden ut av ting... så da får jeg prøve meg på et motsvar  bleh

Som du kanskje vet så droppet vi alt av utenlandske begreper da vi drev klubb, og brukte norske navn på det meste (påfallende nok var guard og mount to ord som vi ikke oversatte, men armbend og legg/fotlås fikk norske navn). Dette var rett og slett fordi vi hadde bakgrunn fra forskjellige kampsporter, både japanske, koreanske og andre, som gjorde at det å bruke norske navn på teknikker ble ganske logisk, i stedet for å bruke tre-fire forskjellige navn på samme greia. På seminarer så har jeg vel egentlig aldri hatt noe som helst problem med å følge med, selv innenfor stilarter hvor jeg ikke kjenner deres terminologi. Har trent med folk fra ymse forskjellige kampsporter fra enda flere forskjellige land, og det er aldri terminologien som gjør at jeg eventuelt ikke får med meg det som skjer Wink

Edit: Og ikke begynn med utøvere av visse stilarters bruk av "osu", "sensei" og "hai"... *grøss*
« Last Edit: 20.08.15 at 13:37:05 by Addey » Logged

geir.tkd
*
Forummedlem

« Reply #10 on: 21.08.15 at 23:42:43 »

er ikke imot at en bruker noen kommandoer/navn, men så og si konstant som om vi bor i korea må jo være forvirrende spesielt for nye, når de aller fleste i utgangspunktet er der for å trene/lære selvforsvar. er  min subjetive mening ivertfall. har ulike erfaringer, der det i en klubb skulle være så veldig tradisjonelt. var rene sekten der alle forgudet masteren og man fikk regelrett skjeft av andre trenere der for ikke å kalle hovedtreneren for master. dette  Norge?.

geir.tkd
*
Forummedlem

« Reply #11 on: 28.08.15 at 07:08:49 »

kanskje jeg tar feil og kanskje feil tråd, men virker litt som taekwondo har mistet sin popularitet for 16+ og ++, for andre kampstiler som kickboxing,bjj,mma etc. lite med wtf stevner for tiden. var på ett stevne for en stund siden og titta på. varsom natt og dag fra da jeg så på stevner rundt 2000-2005. jeg tar sikkert feil, men syns det var veldig mye barn og svært lite fra 16 år og oppover, fra nevnte tidspunkt da det var 10-12 stykker bare i en vektklasse. mulig jeg tar feil?
Mannen uten x
Veteran

« Reply #12 on: 28.08.15 at 11:00:47 »

kanskje jeg tar feil og kanskje feil tråd, men virker litt som taekwondo har mistet sin popularitet for 16+ og ++, for andre kampstiler som kickboxing,bjj,mma etc. lite med wtf stevner for tiden. var på ett stevne for en stund siden og titta på. varsom natt og dag fra da jeg så på stevner rundt 2000-2005. jeg tar sikkert feil, men syns det var veldig mye barn og svært lite fra 16 år og oppover, fra nevnte tidspunkt da det var 10-12 stykker bare i en vektklasse. mulig jeg tar feil?

Uten at jeg har vært på et WTF stevne på 10-år, har jeg samme intrykk. Min teori er at kompetansen omkring kampsport er på vei opp. Med UFCs popularitet, blir fler og fler klarover hva som er "reelt og ikke". Jeg gikk self fra TKD til Thai boksing\MMA i 2008. Grunnen var at jeg følte at jeg ikke lærte kampsport, men kampkunst. Hvorfor lære noe hypotetisk (som ikke fungerer) når man kan lære noe praktisk (som fungerer)?

Jeg tror at det fleste 16+ finner tkd noe kjedelig, sammenlignet med alternativene

Mr. sexy!
geir.tkd
*
Forummedlem

« Reply #13 on: 29.08.15 at 12:34:44 »

samme tenker jeg også, synd for taekwondo i Norge. må vel nesten skryte litt av mudo instituttet som har lett-kontakt sparring/kickboxing, boksekombinasjoner, praktisk sevforsvar etc i sin taekwondo trening. var ivertfall det når jeg var innom å trente der.
men generelt mye barn, flott for sønnen min, for meg var det vel 7 andre og meg. når jeg var yngre hadde samme klubb 20minimum hver gang i klassen. spesielt....
Werner
*
Forumavhengig

« Reply #14 on: 01.09.15 at 22:46:42 »

Det er vel ikke å stikke under en stol at TKD nok har blitt mer og mer en idrett for barn og ungdom...

Men samtidig så klarer jeg ikke helt fri meg fra tanken at det blir en selvoppfyllende profeti...
Man har en del voksne som gjerne skulle trent "tøffere", men så faller en del ifra da det ikke ble "tøft" nok... Så sitter man igjen med de som er fornøyde med at det ikke er fullt så tøft og hardt... Også må instruktører justere ned noen pga. de som er igjen, som igjen fører til at det "ikke blir tøft nok" for de som tidligere synes det var greit...

Så det blir litt slik høna og egget problematikk;
Blir det færre voksne fordi TKD ikke er "tøft nok", eller blir TKD "mindre tøft" fordi det ikke er voksne som trener...??

geir.tkd
*
Forummedlem

« Reply #15 on: 02.09.15 at 19:52:14 »

du har et poeng der. er jo fan av taekwondo for jeg har og trener det innimellom.
vet ikke om det det tøffheten. men kanskje heller at mye av tkd "pakken" kan være litt utrangert og kanskje ikke fenger like mye nå som det gjorde før. realismen i avtalekamp kan jo diskuteres, men kanskje mma, muy thai,kickboxing,bjj etc fenger litt mer enn eks taekwondo og karate. taekwondo og karate for voksne er vel ikke like markeds ledende som det var for 10-15-20 år siden? men kampkunst/kampsport er jo en nisje, hva vet jeg.
Mannen uten x
Veteran

« Reply #16 on: 02.09.15 at 21:16:06 »

Det er vel ikke å stikke under en stol at TKD nok har blitt mer og mer en idrett for barn og ungdom...

Men samtidig så klarer jeg ikke helt fri meg fra tanken at det blir en selvoppfyllende profeti...
Man har en del voksne som gjerne skulle trent "tøffere", men så faller en del ifra da det ikke ble "tøft" nok... Så sitter man igjen med de som er fornøyde med at det ikke er fullt så tøft og hardt... Også må instruktører justere ned noen pga. de som er igjen, som igjen fører til at det "ikke blir tøft nok" for de som tidligere synes det var greit...

Så det blir litt slik høna og egget problematikk;
Blir det færre voksne fordi TKD ikke er "tøft nok", eller blir TKD "mindre tøft" fordi det ikke er voksne som trener...??

Hva mener du med "mer og mindre tøft"?
Jeg ville vel heller kanskje vurdert om den tradisjonelle modellen tkd oppererer med er utdatert? For 10 år siden ville jeg si det stort sett var 3 grupperinger av kampsoport:

- Tradisjonelle kampsporter som var stuerene (karakte\tkd\judo)
- kampsporter med tradisjon i norge som var ganske stuerente (boksing og bryting)
- "nye" kampsporter som ikke var stuerene. MMA ble kalt vale tudo (alt går) eller cage fighting. Thai Boksing var assosiert med gjengmiljøer fra oslo øst osv...

I dag er det 4-5-6 sentere bare i Oslo som tilbyr dette i gode rammer. Med andre ord: tilbudet har blitt bedre.

Når man da sitter med den "gamle" modellen i drive tkd-klubb på, så blir konkuransen fra andre aktører for stor.

For å ta et konkret eksempel:
Frontline Academy vokste seg legetimt gjennom de siste 8-10 årene. Om man går dit nå for å ta en prøvetime finner man profesjonelle voksene mennesker, og man trener med voksene på alle begynnerkurs. Et kort stykke unna holder Keum Gang til. Her er det partier med ungdommer og voksene sammen. Det er stor forskjell å bli parra opp med yngstemann på 13, sammenlignet med yngstemann på rundt 18.

For 10 år siden hadde man mindre alternativer, og da aksepterte man mer. Skal man overleve i dag, så må man kunne konkurrere med tilbudet!
« Last Edit: 02.09.15 at 21:19:10 by Mannen uten x » Logged

Mr. sexy!
Mannen uten x
Veteran

« Reply #17 on: 02.09.15 at 21:18:51 »

jeg brukte signaturen din som eksempel, Werner smile

Mr. sexy!
Werner
*
Forumavhengig

« Reply #18 on: 02.09.15 at 23:00:18 »

jeg brukte signaturen din som eksempel, Werner smile
Det går bra smile

Med "mer og mindre" tøft, tenker jeg både i forhold til intensitet i treningen, samt "hardhetsgrad" av kontakt, og evt. type scenario man kan kjøre i forhold til sparring (og på sikt selvforsvar)...

Det er forresten på grunn av kommentarene over, om ungdom/voksne sammen, som gjør at jeg faktisk stiller spørsmålet jeg gjorde. Ja, vi har i vår klubb ungdom og voksne sammen, slik som du sier. Det man da IKKE ser av plakater etc. er jo hva som er ÅRSAKEN til dette. Når klubben ble startet for ca. 15 år siden, så var majoriteten av utøverne over 18 år. Etter ca. 3 år var majoriteten under 12 år... (Hvorfor skiftet kom, må gudene vite)...
På den tiden var timeplanen og tilbudet langt mindre, og vi hadde rene barne og voksen partier. Grunnen til at de nå er slått sammen er rett og slett fordi flest ungdom trener. Nå skal det også sies at de av ungdom og voksne som trener sammen, stortrives i samme miljø smile

Du har nok også rett i at tilbudet og tilgangen til ulike kampsporter har endret seg veldig de siste årene, og folks bevissthet rundt valg av ulike grener har økt. Når det gjelder tilbudet, så har det også blitt en større og større forskjell på både lokaler, samt de som driver institutter kontra klubber. På mange måter flott at mange kan drive med kampsport på heltid og har egne sentre (Det står også på min mål-liste!), men da går det mer inn på drifting og administrativt enn bare rent sportslig. Skal man i tillegg drive på heltid, så må man også være veldig mye mer bevisst på hvilke målgruppe man søker å ha inn i sine klubber, samt andre valg i forhold til hva man har fokus på.

Er litt uenig med deg ang. "utdatert modell". Regner med du sikter til "stå på linje og slå ut i tomme lufta"? Kunne godt tenke meg at du skrev litt mer om hva du tenker her?

Om det er tilfelle, at det er dette du mener med "utdatert modell", så er dette LANGT fra totalbildet av hva TKD kan tilby. Nå er det også store forskjeller mellom ulike TKD klubber, og utvalg av treningsmetoder som brukes i klubbene rundt om. Det er fullt mulig å endre på strukturer, legge til øvelser, treningsmetoder i TKD som gjør treningene mye mer dynamisk, og det går også å kombinere disse "nye" og "gamle" måtene å trene på. Det kommer også litt an på målgruppen... Som nevnt over, i forhold til "tøffhet", så er det ikke helt stuerent å la f.eks Jimmy på 8 år "herje og dælje" løs på Trine på 7 år... Wink Da må man ha noen strukturer og rammer i treningen som gir kroppsbeherskelse, utvikling av motorikk og fysikk, og som har bevegelsesmønster som er kampsportrettet. Ang. "realisme"  som også nevnes, så bør man etter min mening også være klar over skillet mellom TKD som sparring/sport og mer rettet mot selvforsvar. Og da er man igjen tilbake i diskusjonen om hva som er "stuerent" å kjøre på med øvelser og scenarioer for de på 7-8 år, kontra de over 18 Wink

geir.tkd
*
Forummedlem

« Reply #19 on: 03.09.15 at 11:01:22 »

taekwondo rettet mot selvforsvar er vel "one step sparring"/hapkido teknikker? ivertfall det jeg har opplevd.
mye bra men mye som har gått ut på dato.
som nevnt tidligere så kanskje denne "militær" tilnærmingen ikke fenger med kommandoer på koreansk, stå på rekker og slå i lufta, disse blokkeringene etc. men samtidig smak og behag. samtidig med å møte instruktører som kommanderer og holder på  i sparring og selvforsvar. flotte drakter med diverse farger og mønstre, mastergrader og høyere. men kvaliteten er så som så. veldig mye å velge imellom smile

Husker jeg trente på en klubb på ila i oslo for en 17-18 år siden år siden. Grunnteknikker frem og tilbake på 1,5 time hver gang med en potte sur vietnameser som trener. Mye har forandret seg til det bedre også.
« Last Edit: 03.09.15 at 11:05:55 by geir.tkd » Logged
Werner
*
Forumavhengig

« Reply #20 on: 03.09.15 at 12:10:02 »

taekwondo rettet mot selvforsvar er vel "one step sparring"/hapkido teknikker? ivertfall det jeg har opplevd.
Det varierer VELDIG for å si det slik... smile
Som nevnt tidligere, så er noen klubber flinkere til å hente inspirasjoner og treningsmetoder fra andre steder også.

Husker jeg trente på en klubb på ila i oslo for en 17-18 år siden år siden. Grunnteknikker frem og tilbake på 1,5 time hver gang med en potte sur vietnameser som trener.
Skal ikke gå i for mye detaljer rundt den der... Men ja, kjenner den klubben/forbundet svært godt (i likhet med flere her på forumet) smile

geir.tkd
*
Forummedlem

« Reply #21 on: 03.09.15 at 12:35:15 »

har skjønt det er veldig varierende. derfor jeg egentlig startet tråden, om noen andre forskjellige erfaringer på godt og vondt. vet det er mange som mener det/der de trener er det beste etc.  nysgjerrig som jeg er så er jeg vel ute etter erfaringer.

så det er ikke bare meg med den erfaringer når det gjelder den klubben der.
husker ei lita jente ble tråkka på tærne for hun ikke skrek/kihap GRØSS,
den starta vel opp igjen 10 år etter ? syns jeg så noen plakater den gangen. men veldig fint miljø der med mye hyggelige høybelter etc.
« Last Edit: 03.09.15 at 18:33:46 by geir.tkd » Logged
Werner
*
Forumavhengig

« Reply #22 on: 03.09.15 at 22:54:19 »

Ja, det er mye varierende innen TKD, men jeg har også sett mye varierende i andre stilarter.  Både her hjemme i Norge og i utlandet. Tror det er greit for flere å ta seg litt turer rundt om, se på hva som finnes av treningsmetoder, dra inn noen nye elementer i ny og ne, få litt inspirasjon selv ++ Og er du nyskjerrig på erfaringer, så er vel mitt beste tips å "ta deg en runde" og besøk litt klubber i nærmiljøet. Kult at vi har fått igang igjen en liten diskusjon her på forumet, men tror du får enda mer ut av det ved å ta turen innom ulike klubber.

Tilbake til det opprinnelige spørsmålet ditt også, med erfaringer fra konkrete klubber, så tror jeg nok ikke nødvendigvis at det kommer så mye direkte her på forumet. Både fordi det er litt lite folk her om dagen, men også fordi det er lite stuerent å snakke ned om andre klubber. Det kan fort smelle tilbake på alle, og det kan bli utrivelig stemning. Både her på forumet, og mellom klubber. Det jeg heller derimot kan si, er at det er mange TKD klubber i Oslo som holder et bra nivå på flere områder. Greit nok at ikke alle er enige om at "TKD is da sjait", men sett fra et rent TKD perspektiv, så er det mye bra smile Synes også det er greit med litt mangfold, da ulike typer mennesker tiltrekkes av ulike aspekter av TKD.

Kan forresten kort nevne at den klubben du nevnte, var litt opp og ned på slutten av 90-tallet, men holdt det gående kontinuerlig frem til ca. 2002. Da ble den lagt ned for godt...

geir.tkd
*
Forummedlem

« Reply #23 on: 04.09.15 at 15:33:14 »

har vel egentlig vært litt rundt omkring i oslo, Norge og prøvd litt i utandet.  Men er nok ikke i nærheten av erfarne folk som deg så vidt jeg har forstått :-)  er enig at det kan skape utrivelig stemning, men samtidig tror jeg det er viktig med feedback, diskusjoner fremfor å sitte på sin høye hest.  men hva vet jeg :-)
er veldig mye bra, men også mye rart. det er det vel i alle bransjer. syns det bare er litt rart at tkd har tapt seg så mye i forhold til bjj,muy thai,kickboxing og mma bølgen. er tkd utdatert?
ok, jeg så noe plakater senere enn 2002, tror det var rundt 2004/05. men tar sikkert feil, kan ha vært en annen klubb.   takk for svar  :-)
Nightwatch
*
Forummedlem

« Reply #24 on: 04.09.15 at 21:57:08 »

Er man interessert i å trene sørkoreansk TKD i Oslo er ihvertfall Werner en instruktør jeg ville anbefalt.
Werner
*
Forumavhengig

« Reply #25 on: 05.09.15 at 00:58:36 »

Tja... Nå er det vel i alle fall 4-5 ulike TKD klubber i området rundt Kiellandsplass/Bislett/Torshov, så det er nok å velge blant Wink

Ang. "utdatert", så kunne jeg godt tenke meg å høre mer hva folk legger i det? smile

Er man interessert i å trene sørkoreansk TKD i Oslo er ihvertfall Werner en instruktør jeg ville anbefalt.
Takker! biggrin

Mannen uten x
Veteran

« Reply #26 on: 05.09.15 at 15:26:05 »

Hei, Werner.
Jeg skriver i punktform, så det blir litt lettere å holde seg på topic (når det ligger flere røde-tråder i luften)

Det jeg mener med en utdatert modell er ikke rettet mot trenings-metodene. Det er mer rettet mot det administrative\marketing\struktur/kommunikasjon.
- TKD har helt siden starten markedsførert seg som "effektivt-selvforsvar". Dog, dette vil vel de fleste voksne mennesker calle bs etter litt googling. Vil man ha selvforsvar er Krav Maga etc mye mer passende.
- Å holde timer i en gymsal, når (den ny)konkurenten som ligger over veien har spesialmatter osv
- Å ha barneklasser og voksene klasser sammen. Jeg er klarover dine argumenter, men er man 40 år så må treningen fungere som et sted man møter "likesinnede".
- Markedet har forandret seg. De på 15-30 er som regel interessert i "the-real-deal". TKD har tapt denne gruppen, og jeg tror ikke det er noe man kan gjøre med det. Men jeg ser veldig lite tiltak som er satt inn på å få inn en ny gruppe; 30+.

Det er spesielt sistnevnte argument som jeg mener veier tungt. Jeg var selv i en alder der jeg valgte bort tkd for 10 år siden. Kunne jeg tenke meg å starte igjen? Definitivt ikke. TKD er for meg som å kjøre scooter, når man kan kjøre ferrari (mma). Når det er sagt; jeg vet jeg kommer til å bli gammel en dag. Og jeg liker kampsport. Det kommer til et punkt der mine verdier og kropp vil endes. Man skal ikke stikke under en stol at MMA\Thai boksing er en sport for de unge og spreke.

Den dagen jeg ikke lenger er ung og sprek nok til å holde følge, vil jeg lete etter noe nytt. Da kan TKD være et godt alternativ. Men da må det oppfylle 2 krav: Skal man bruke 3-4 kvelder i uka, så må man omgåes med folk man kan anse som venner og jeg må slippe å høre bullshit om at TKD er "the bomb".

Mr. sexy!
Frode-Falch
Dr Low kick
*
Veteran

« Reply #27 on: 05.09.15 at 18:38:03 »

Jeg savner muligheten til å stikke innom en TKD gym for å trene på det som funker. Og da slippe mønster, en og tre stegsparringen.

Da hadde det vært mere interessant for min den iallefall. Slik som feks Conor Mcgregor får lov til å gjøre på en lokal TKD gym i dublin.

geir.tkd
*
Forummedlem

« Reply #28 on: 05.09.15 at 20:24:45 »

var noe sangrok ila den gangen på plakatene tror jeg, trodde det var i samme lokaler som det gamle mastersenteret?. men uansett finnes ikke nå lengre.

mannen uten x: vi tenker i samme baner.

for de minste og kanskje de som er ute etter koreansk kampkunst i sine game dager er vel taekwondo fengende.
men for 15+ vet jeg ikke om å stå på rekker og slå i løse lufta, mønster og brekke plater er like fengende sånn kampsportmessig? kanskje litt gammeldags?
geir.tkd
*
Forummedlem

« Reply #29 on: 05.09.15 at 20:44:48 »

tviler ikke, virker som werner kan mye. men finnes det nord koreansk taekwondo i oslo?
Werner
*
Forumavhengig

« Reply #30 on: 06.09.15 at 10:09:09 »

- TKD har helt siden starten markedsførert seg som "effektivt-selvforsvar". Dog, dette vil vel de fleste voksne mennesker calle bs etter litt googling. Vil man ha selvforsvar er Krav Maga etc mye mer passende.
Hva andre klubber gjør der kan ikke jeg svar for, men i alle fall av mange av de jeg kjenner (inkludert egen klubb), så har vi vel ikke brukt den type ordlegging i vårt reklamemateriell på 10-15 år Wink Så her er det kanskje du som henger litt etter Tongue

Og ang. "realistisk selvforsvar". Det går helt greit å bruke TKD som base, men andre treningsmetoder enn å "slå i lufta" må til. Der er vi nok faktisk enige. Og et utvalgt knippe av TKD klubber rundt om i Norge har innsett dette og endret en del i hvordan de trener selvforsvar smile

- Å holde timer i en gymsal, når (den ny)konkurenten som ligger over veien har spesialmatter osv
Ser den, og er i grunnen enig. Her er det dog et par andre ting man må tenke over:
- Konkurrenten er gjerne ikke medlem av Norges Idrettsforbund, og står mer som "private institutter". Der er det en del lover og regler som ikke går overens i det hele tatt...
- Spesielt midt inne i Oslo så det SVINDYRT med leie. Vi har selv vært på utkikk etter lokaler, og det "rimeligste" kommer til å koste ca. 1 mill i leie pr. år om man ikke får et støttet / subsidiert lokale i samarbeid med bydelen og NIF. Og da sier det seg selv at for små klubber, så er dette svært vanskelig om man ikke går all in og driver senteret på heltid. Og skal man inn å drive et sted på heltid, så kan det være at man må gjøre en del kompromiss i forhold til treningsinnhold også smile
Det er fordeler og ulemper med dette.
- Dette henger nok også sammen med at mange TKD klubber, deriblant min egen, også har et fokus som er rettet nettopp mer mot barn og ungdom Wink

- Å ha barneklasser og voksene klasser sammen. Jeg er klarover dine argumenter, men er man 40 år så må treningen fungere som et sted man møter "likesinnede".
- Enig i siste kommentaren din, og er klar over at de på 13-15 har en helt annen energi, realitetsbilde, erfaring, basistrening, mental modning som er HELT på forskjellig plan. Det henger likevel litt sammen med punktene jeg nevnte over, i forhold til kapasitet. Jeg nevnte at man må gjøre noen kompromisser om man skal drive på heltid. Samme gjelder andre veien. Man må også gjøre noen kompromisser om man skal holde seg i en gymsal. Nå kan jeg nok en gang ikke snakke for alle andre, men dette har vært en av de kompromiss vi har måtte inngått.

- Markedet har forandret seg. De på 15-30 er som regel interessert i "the-real-deal". TKD har tapt denne gruppen, og jeg tror ikke det er noe man kan gjøre med det. Men jeg ser veldig lite tiltak som er satt inn på å få inn en ny gruppe; 30+.
Tja, litt både óg. Men ja, jeg merker også mer og mer en endring i det du nevner. Det var også dette jeg refererte til tidligere når jeg nevnte "tøffere" trening. Som sagt, så er det ikke noen motsetning i forhold til å trekke inn slike elementer i treningen, men det blir vanskelig å gjøre TKD til "bare" selvforsvar. Om man da ikke driver på heltid, og kan ha egne timer/klasser med nettopp dette som fokusområde. Spørsmålet er også "blir det da i det hele tatt TKD lenger"? I forhold til å være f.eks i det forbundet vi er nå (WTF Taekwondo / Olympisk TKD), så er det rett og slett en del krav som stilles i forhold til treningsinnholdet, som rett og slett gjør at om vi forandrer for mye så går det ut over rammen for hva man strengt tatt kan kalle TKD. Igjen en trade-off man må gjøre. Hos oss har vi valgt å ta inn på noen treninger mer up-to-date treningsmetoder og øvelser, men holder også på deler av det "tradisjonelle". Vi jobber også med bevistgjøring på hvordan de 2 områdene også kan relateres. For det er en relasjon der, men den er utrolig tidkrevende og vanskelig å forklare over nettet.

og jeg må slippe å høre bullshit om at TKD er "the bomb".
Men... Men... HVA??? Er ikke TKD det kuleste siden ostehøvlen altså???

Hehe. Skjønner hva du mener, og jeg stusser jo i samme åndedrag litt på hvilke klubber du har vært borti... Selv om jeg vet at denne holdningen fortsatt finnes i enkelte klubber rundt om. Someone chose to swallow the blue pill Wink

Werner
*
Forumavhengig

« Reply #31 on: 06.09.15 at 10:11:59 »

Jeg savner muligheten til å stikke innom en TKD gym for å trene på det som funker. Og da slippe mønster, en og tre stegsparringen.
Som nevnt i forrige svar: hadde man hatt et eget senter og instruktørkapasitet så ville dette vært en mulighet å få til.
Men som jeg også nevnte, hva kan man ta bort/bytte ut/ta med inn innen TKD for fortsatt å kalle det TKD. Om man f.eks tar bort mønster og avtalekamp-biten, har man ikke da fjernet en del av det som mange til syvende og sist forbinder med TKD?

Hvordan ville du da sett for deg en TKD trening med bare "ting som fungerer" som du nevner?
Og hvordan ville dette skilt seg fra andre former for selvforsvar/kick-boksing lignende treninger?

Werner
*
Forumavhengig

« Reply #32 on: 06.09.15 at 10:18:36 »

var noe sangrok ila den gangen på plakatene tror jeg, trodde det var i samme lokaler som det gamle mastersenteret?. men uansett finnes ikke nå lengre.
Det stemmer. De tok for en periode over etter at den gamle masteren gav seg. Det stemmer også at de la ned etter ca. 1 år.

men for 15+ vet jeg ikke om å stå på rekker og slå i løse lufta, mønster og brekke plater er like fengende sånn kampsportmessig? kanskje litt gammeldags?
Jeg kunne godt holdt et langt foredrag om en del av dette smile
Det er et par ting med dette å "slå i lufta" kontra mot hverandre. Og det har både med en pedagogisk utvikling, og ikke minst en fysisk og sikkerhetsmessig årsak. Spesielt for barn når de trener. Og det er nok her utgangspunktet for "å slå i lufta" ligger. At det EGENTLIG og opprinnelig er trening for yngre personer som enda ikke helt har kontroll på egne armer og ben. Det som har blitt greia er at det har blitt et poeng i å "mestre øvelsene som egentlig skal gi deg et grunnlag for videre og mer realistisk trening". Og mange trives veldig godt med dette; ref. mønsterkonkurranser.

Problemet oppstår når man blir stående på dette nivået. Rent utviklingsmessig så er det mange steg på veien, og jeg kunne som sagt holdt et langt foredrag om de ulike stegene og hvordan man kan gjøre dette. Men det krever gjevn trening, samt et oppmøte av utøverne på i alle fall 4-6 timer i uken... Og når man da vet at gjennomsnittsnordmann trenger 1-2 ganger pr. uke, så må man igjen gjøre noen tilpassninger og kompromisser...

geir.tkd
*
Forummedlem

« Reply #33 on: 06.09.15 at 15:25:31 »

da vet jeg det :-) flotte lokaler, burde vært i bruk.

ser poenget ditt i det du skriver. men jeg tror en å spørre seg hvorfor taekwondo har tapt seg så mye de senere årene?  er nok flere grunner men jeg tror kanskje disse stilartene som taekwondo,karate etc, har veldig mye upraktisk og kanskje kjedelig trening sett fra ola nordmanns ståsted..så kanskje man burde korte ned på "wax on, wax of".  dette går jo selvfølgelig på hva enkelte kubber har å tilby, instruktørenes treningsmetodikk etc. trekker det inn igjen, man kan si mye om mudo instituttet. men ble positivt overrasket over deres måte å trene taekwondo sett fra moderne synspunkt. men samtidig så er det jo mye man kan si om instruktørenes erfaringer etc der.

skal ikke dra meg  bort fra den røde tråden. men som kanskje også er med på å trekke kunder bort fra taekwondo. er denne master-dyrkelsen. møtt og sett mange mastere som er veldig opptatt å fremvise at de har en 4.dan eller høyere, når man som elev egentlig sitter der og lurer på om masteren kan ta 10 push ups :-D
er jo selvfølgelig fra miljø til miljø, klubb til kubb, forbund til forbund men klarer ikke glemme at sønnen min fikk regelrett skjeft av en trener for han nevnte masterens navn uten tittelen master først i oppholdsrommet ?.
blir nærmest sekter med de som blir forført av dette og de stiger som regel fort opp i gradene. mens de andre slutter som regel. om dette er noe særeget taekwondo,karate  etc vet jeg ikke, men opplevd dette i usa da jeg studerte der og i Norge. men aldri opplevd det med bjj, muy thai, mma. tilfeldig? vet ikke  men virker som det skal være så stivt og prakt.

« Last Edit: 06.09.15 at 15:36:39 by geir.tkd » Logged
Johannes Ibel
kaigyō·i no menkyo
*
Veteran

文武両道 bunburyōdō
« Reply #34 on: 06.09.15 at 16:08:09 »

Edit: Og ikke begynn med utøvere av visse stilarters bruk av "osu", "sensei" og "hai"... *grøss*

Jeg snubler over denne tråden og må bare støtte denne bemerkningen. Jeg gjentar den gamle påstanden min at dette er et kjennetegn av miljøer som på en klønete måte ikler seg uforståtte uttrykk (ikke bare terminologi) for å vise en kulturell og historisk forankring de ikke har.

Om slanguttrykket "osu" med opphav i japansk ungdomskultur / militær før annen verdenskrig har det jo blitt skrevet en del allerede.
Et annet klassisk eksempel er vestlige "mestere" som har lyst på kimono og hakama i stedet for den moderne hvite treningsdrakten (funnet opp av Kano for judotrening og senere overtatt og tilpasset av karate, jujutsu, aikido og taekwondo).  Men så kan man jo ikke gi avkall på statussymbolet og knytter beltet oppå sin hakama, som er omtrent like stilsikkert som å bære et badekåpebelte i frotté over en smoking. En tradisjonell obi bindes under hakamaen som gjemmer brorparten av den og så har den ingenting med grader å gjøre.

Det er mye hårreisende (eller hysterisk morsomt) å finne, ikke bare i USA.
« Last Edit: 06.09.15 at 16:10:16 by Johannes Ibel » Logged

Oslo Kyūdō Kyōkai オスロ弓道協会 Forening for tradisjonell japansk bueskyting. Introkurs 17./18.9.16
Kyūdō 弓道 Om tradisjonell japansk bueskyting
武道  – budo.no no nonsense nettsted om japansk stridskunst
Johannes Ibel
kaigyō·i no menkyo
*
Veteran

文武両道 bunburyōdō
« Reply #35 on: 06.09.15 at 16:22:37 »

skal ikke dra meg  bort fra den røde tråden. men som kanskje også er med på å trekke kunder bort fra taekwondo. er denne master-dyrkelsen. møtt og sett mange mastere som er veldig opptatt å fremvise at de har en 4.dan eller høyere, når man som elev egentlig sitter der og lurer på om masteren kan ta 10 push ups :-D
er jo selvfølgelig fra miljø til miljø, klubb til kubb, forbund til forbund men klarer ikke glemme at sønnen min fikk regelrett skjeft av en trener for han nevnte masterens navn uten tittelen master først i oppholdsrommet ?.
blir nærmest sekter med de som blir forført av dette og de stiger som regel fort opp i gradene. mens de andre slutter som regel. om dette er noe særeget taekwondo,karate  etc vet jeg ikke, men opplevd dette i usa da jeg studerte der og i Norge. men aldri opplevd det med bjj, muy thai, mma. tilfeldig? vet ikke  men virker som det skal være så stivt og prakt.

Denne tittelinflasjonen (igjen gjerne forbundet med feil bruk av begrep som soke, sensei, senpai, kohai etc) er nok også et uttryk for den samme kulturelle usikkerheten jeg nevnte i siste innlegg. Som tidligere siterer jeg gjerne Gunnar Nordahl (7. dan karate, tidligere president i kampsportforbundet, tidligere landslagskaptein og nå styremedlem i WKF):

Hvem er Sensei

Utrykket sensei uttrykker på japansk noen som er er eldre eller vet mere enn deg selv. I tillegg er det vanlig å omtale personer i noen høystatusyrker som advokater, leger og lærere som sensei uten at dette nødvendigvis betyr at en omtaler en person av høyere sosial status enn seg selv. Det blir således totalt meningsløst å omtale seg selv, eller tittelere seg som, sensei. (Med mindre du da skulle føle deg eldre eller smartere enn deg selv!)

Når en svartbelte skriver sensei på sitt eget belte, drakt eller visittkort - blir konstellasjonen i beste fall latterlig og i verste fall temmelig hovmodig. Innen noen stilarter har en kutyme for at denne tiltaleformen nyttes for 3.dan og høyere. I treningssammenheng kan dette være som det være vil, men når nordmenn begynner å omtale hverandre som Sensei utefor treningen blir det litt mer enn hva jeg finner svelgbart.

Norsk folkeskikk tilsier at en bruker etternavn hvis en ønsker å formalisere omtalen av en person. Hvis en en skal bli skikkelig gammelmodig - så kan muligens ”sjefsinstruktør Pettersen” gjøre nytten for de som har behov for å være pompøse. Normal omgangsform i Norge tilsier at en vanligvis vil tiltale kjentfolk med fornavn, mens en muligens vil henvise til etternavn dersom en omtaler en person ovenfor en tredje person - hvis en ønsker å være riktig formell. Hvis treningskamerater gjennom flere tiår hadde fått det for seg å kalle meg ”Nordahl Sensei” tror jeg dette hadde blitt meg noget vanskelig å fordøye uten å tillate meg litt øyerulling. Ennå verre blir det å holde seg alvorlig når folk begynner å omtale hverandre som Mester. Denne tittelen har ingen mening i Norge utenom som vinner av en nasjonal eller internasjonal tittel, kunstner eller som en håntverkertittel. Som tiltaleform er på utrykket på norsk stort sett forbeholdt hovedpersonen i det nye testamentet.

Han får sagt det.
« Last Edit: 06.09.15 at 17:06:57 by Johannes Ibel » Logged

Oslo Kyūdō Kyōkai オスロ弓道協会 Forening for tradisjonell japansk bueskyting. Introkurs 17./18.9.16
Mannen uten x
Veteran

« Reply #36 on: 06.09.15 at 19:46:37 »

Werner:
Jeg refererer ikke til deg (med unntak av et praktisk eksempel). Så hva jeg skriver om TKD må du overhodet ikke ta personlig! Senest i sommer gikk jeg forbi et mudo på lilleaker, der var posteren sa: "kom i form med effektivt selvforsvar". Så helt dødt kan ikke bruken av dette begrepet være.

Videre så refererer du til leie-priser. Dette er igjen hva jeg ville kalt "den gamle modellen". Den nye modellen er at man prøver å ha så høy utnyttelsesgrad av mattene som mulig. Ta Frontline Academy som eksempel igjen; de har Bjj,Sw, thai b, mma og yoga på timeplanen. Videre så har de barnetimer tidligere på dagen, og profesjonelle og privattimer osv på dagtid.

I bunn og grunn så konkurerer man mye om de samme menneskene, og da taper man kanskje litt om det er noen som har en "bedre" løsning. Jeg skriver bedre og ikke dyrerere. FA har da 5 forskjellige kampsporter, samt god utnyttelse av lokalene på dagtid.

Jeg er helt enig i ditt argument om at man ikke kan forandre TKD for mye for å passe endringer i markedet. Dog så er det viktig å kanskje endre markedsføring og struktur til å tilpasse seg nye grupper? Å endre stuktur på treningene fordi voksene slutter, til en struktur som er enda mindre venlig for voksene skaper en negativ spiral. Et forslag jeg mener det hadde vært verdt å prøve hadde vært å ha foksus på å rekrutere voksene. Rett og slett endret markedføringen osv... Det hjelper lite å ha egene senior-klasser, når reklameplakaten har et bilde av 2 blå-belter med manglende fortenner og musefletter.

Til slutt må jeg bare si at jeg virkelig setter pris på litt konstruktiv debattering, igjen!

Mr. sexy!
Nightwatch
*
Forummedlem

« Reply #37 on: 06.09.15 at 22:12:37 »

tviler ikke, virker som werner kan mye. men finnes det nord koreansk taekwondo i oslo?
NTN TKD er nordkoreansk, og da anbefaler jeg Roy Rolstad i Oslo Øst Taekwon-Do klubb.
geir.tkd
*
Forummedlem

« Reply #38 on: 06.09.15 at 23:38:25 »

takk for informasjon :-) men inneholder vel akkurat det jeg påpeker. one stepp. militær marsjering  "wax on wax of etc. smak og behag :-)
Werner
*
Forumavhengig

« Reply #39 on: 07.09.15 at 00:13:13 »

NTN TKD er nordkoreansk, og da anbefaler jeg Roy Rolstad i Oslo Øst Taekwon-Do klubb.
Støtter denne!

Og om man tar seg turen til Roy, så tror jeg nok mange kan få seg en god overraskelse på hvor oppdatert den mannen er på andre fronter også Wink

Nightwatch
*
Forummedlem

« Reply #40 on: 07.09.15 at 00:21:40 »

Jeg er også en tilhenger av å finne gode treningsmetoder for å bli bedre i det jeg ønsker å forbedre, men det er lenge siden jeg mente at mine preferanser skulle tvinges ned over andres foretrukne måte å trene på. Jeg finner treningsmetodene brukt i standard nord og sørkoreansk TKD lite givende personlig, men det er fortsatt store organisasjoner med hundrevis eller tusenvis med mennesker som foretrekker denne måten å gjøre det på, og det er den måten de liker. Skulle jeg byttet ut det de driver med med mine foretrukne treningsmetoder hadde det tatt fra dem hobbyen deres.

Det blir litt som fotball, stor bane og lang kamp med få mål, motfor håndball med mange mål. Gjør om fotball så det blir gjennomsnittlig 10+ mål per kamp så hadde jeg kanskje giddet å se på, men da blir det ramaskrik, og de millionene som liker dagens fotball ville kanskje ikke likt det lengre.

Det fine i dag er jo at vi kan velge, i større byer er det mange systemer å velge i, og finner du ikke det du vil ha kan du starte noe selv, og få støtte fra instruktører i det du vil trene.
Werner
*
Forumavhengig

« Reply #41 on: 07.09.15 at 00:22:58 »

Werner:
Jeg refererer ikke til deg (med unntak av et praktisk eksempel). Så hva jeg skriver om TKD må du overhodet ikke ta personlig!
Ingen fare, jeg tar det langt fra personlig. Jeg kjenner miljøet såpass godt at jeg vet godt hvor holdningene kommer fra, og at de både har vært strekere og i en del klubber fortsatt gjøres på den måten du beskriver. Jeg prøver bare å beskrive et mer nyansert bilde på TKD, da jeg farter såpass mye rundt i miljøet og kan gi litt andre innspill enn hva som kommer frem fra "den andre siden" Wink

I bunn og grunn så konkurerer man mye om de samme menneskene, og da taper man kanskje litt om det er noen som har en "bedre" løsning. Jeg skriver bedre og ikke dyrerere. FA har da 5 forskjellige kampsporter, samt god utnyttelse av lokalene på dagtid.
Absolutt ikke uenig i denne, men igjen så går det også på hva man faktisk har valgt å prioritere. Men som du sier, sentret i seg selv har 5 forskjellige kampsporter, og god utnyttelse av lokalene. Har du da gjort en undersøkelse på om medlemmene trener disse 5 kampsportene? Eller er det fortsatt bare innom 2-3 ganger pr. uke? Ja, et slikt senter vil så klart dra inn mye flere folk totalt, men er det i bunn og grunn flere som trener flere timer pr. uke, enn i en vanlig gymsal...?

Dog så er det viktig å kanskje endre markedsføring og struktur til å tilpasse seg nye grupper?
Ja, dersom det er et mål i seg selv å nå disse gruppene. Men hva om det IKKE er målet..? smile

Å endre stuktur på treningene fordi voksene slutter, til en struktur som er enda mindre venlig for voksene skaper en negativ spiral.
Det var litt av poenget mitt i et tidligere innlegg også. Dette KAN være en av grunnene til at TKD har fått såpass på pukkelen som det har...

Et forslag jeg mener det hadde vært verdt å prøve hadde vært å ha foksus på å rekrutere voksene.
Ja, enig i den, så lenge det er en del av målsettingen til klubben smile
Men om man ønsker å reklamere med TKD rettet mot barn og ungdom, så er jo det du beskriver over VELDIG bra markedsføring!

Til slutt må jeg bare si at jeg virkelig setter pris på litt konstruktiv debattering, igjen!
Jepp! Enig i den også!

Mannen uten x
Veteran

« Reply #42 on: 07.09.15 at 00:36:36 »

Min generelle erfaring er at de fleste medlemmer setter pris på å ha muligheter, men at de aller færreste benytter seg av denne. Blir litt som at folk velger det treningssenteret som har 40 forskjellige timer, isedet for det med 20. Selv om man bare trener to ganger i uka. 

Men jeg ser jo ikke grunnen til at TKD kan gjøre kompromisser på samme måte? Mudo har jo gjort et forsøk på det.. Men man kunne jo gjort det ennå "hardere". Ville vel sagt at et tradisjonelt institutt med TKD og Yoga har større synergier enn MMA og Yoga. Samme ville jeg vel kunne si med Hapkido og Krav Maga.

Vidre så er det jo store fordeler med å ha flere sporter under samme tak. Bla. at man lekker medlemmer internt framfor eksternt.

Mr. sexy!
geir.tkd
*
Forummedlem

« Reply #43 on: 07.09.15 at 14:28:11 »

Føler mudo instituttet har gjort et godt forsøk på det ut fra det jeg har erfart når jeg trente der.
minimalt med poomse/grunnteknikk i felles ung/voks klassene, men egen klasse/time for de som er interessert i det.
bokse/"kickboxing" driller, wtf spark/kombinasjoner og praktisk selvforsvar fra brukbare/realistiske  teknikker. negative er jo som nevnt tidl. at kvaliteten på instruktørene. er så som så, men er jo noen med ekstrem spisskompetanse. 
lite av denne master/sabunim/sensei/stormester/dragemester mentaliteten også, men finnes jo.

dragon88
*
Forummedlem

« Reply #44 on: 07.09.15 at 20:42:28 »

Hei. Mye av de samme erfaringene som deg.
spesielt det at mange henger seg så veldig opp i terminologien med master, grandmaster, stor mester er en turn off.
er greit at man har disse titlene og at personer kan tilegne seg dem. men har erfart at visse personer og klubber er veldig opptatt av det.  sitter også med erfaringen at det er veldig mye barn og ungdom som trener taekwondo, og veldig lite 18 år og oppover. mange år siden nå, men trente på en klubb i nordstrands området og skulle prøve taekwondo sparring.  fotball og stikkball i 30 min så var det på med vest og sparre. for all del de som trente der var veldig veldig flinke og hadde nok mye teknikk,basis trening og erfaring men for meg og to andre som prøvde å trene der, var det egentlig 30 min som sparkeobjekter. lærte kun å få juling "the wtf way". treneren trente selv også.er nok mange instruktører som ikke ser hva elevene trenger og fokuserer på seg selv.

Werner
*
Forumavhengig

« Reply #45 on: 10.09.15 at 10:13:02 »

treneren trente selv også.er nok mange instruktører som ikke ser hva elevene trenger og fokuserer på seg selv.
Dette er en balansegang. Jeg må si jeg selv liker godt når evt. trener er med sammen med utøverne. Rett og slett fordi det gir en bedre "hands-on" erfaring for utøverne. Har selv hatt flere treninger i ulike stilarter opp gjennom årene der treneren er delaktig, og det har vært VELDIG nyttig. Men da fordi det er for å gjøre utøverne bedre. Ikke for å fremme eget ego etc...

Mannen uten x
Veteran

« Reply #46 on: 10.09.15 at 15:04:46 »

Er enig med werner i det siste der:
Min erfaring om en trener som er med på treningene er:
- Elevene er mer fokusert siden de kan bli "parra opp med læreren
- Læreren vet hvor hard treningen er. Det er lettere å vurdere fra innsiden enn utsiden.
- Læreren gjør selv teknikkene, og legger lettere merke til detaljer som han kan forklare
- Det viser engasjement. Det finnes jo alltid de som sier hva som skal gjøres, for så å space ut..^
- At treneren er med, mener jeg skaper en god arbeidsmoral

Mr. sexy!
Helltek
**
Stuntposter

« Reply #47 on: 10.09.15 at 15:18:09 »

Flott med trenere som er med å trener og sparrer.
Da viser treneren at han faktisk kan det han lærer bort.

Savate - The thinking mans kickboxing
Addey
*
Veteran

« Reply #48 on: 10.09.15 at 15:38:40 »

Menialledager... En diskusjon... På kampforum? Hva har skjedd??

Selv stiller jeg i kategorien "har trent absolutt alt", og har også hatt en pause på 4-5 år etter at minstemann ble født. Har også havnet i kategorien "førtietellerannet", og har nå tenkt meg tilbake på kampsportmarkedet. Som sådan er jeg midt i en av målgruppene som har blitt nevnt her, rent bortsett fra at jeg nok har en god del mer erfaring enn mange andre. De siste ti årene jeg var aktiv drev jeg ganske selvforsvarsrettet. Har vært på et par karatetreninger de siste ukene, og har fått prøve ut det å stå på rekke og slå i lufta, noe jeg ikke har gjort på femten år... De første par treningene var fine fordi det var som å hilse på en gammel kjenning. Så etter et par besøk til hos denne gamle kompisen fant jeg ut hvorfor jeg i sin tid valgte å tilbringe mindre tid sammen med ham. Det blir rett og slett for kjedelig og lite inspirerende, og veldig langt fra den mer virkelighetsnære tilnærmingen jeg har vært vant til. Når treningene i tillegg består av kun mønster og basic, uten en eneste praktisk tilpasning av noen av dem, da er faren stor for at jeg velger noe annet i stedet. Og jeg tror ikke jeg er alene. Selv om dette er en klubb med et godt forhold utøverne imellom så er vi nok mange som "krever" noe mer.

Jeg vet samtidig at det er mange instruktører (f.eks Werner) som heldigvis har en annen tilnærming, og som dermed evner å spice opp treningen nok for oss kravstore. Dessverre finner en del vordende instruktøremner tydeligvis trygghet i ekstremt faste rammer hvor de selv ikke behøver å tenke utenfor boksen. Og hvis man da er "vokst opp" (i kampsportmessig forstand) i en klubb/et miljø som ikke oppfordrer/utfordrer til å se bredere og tenke utenfor boksen så vil man kanskje heller aldri havne der...

Jeg er for øvrig helt enig i at instruktører bør være med på sine egne treninger, inklusiv sparring, i særdeleshet fordi det er en av de beste måtene utøverne lærer på.

Og Werner, du kan holde lange foredrag om det meste, så lenge det er kampsportrelatert, så det sier ikke stort smile
« Last Edit: 10.09.15 at 15:40:16 by Addey » Logged

Werner
*
Forumavhengig

« Reply #49 on: 10.09.15 at 21:16:54 »

Menialledager... En diskusjon... På kampforum? Hva har skjedd??
Prøver bare å blåse litt liv i moroa igjen biggrin

Og Werner, du kan holde lange foredrag om det meste, så lenge det er kampsportrelatert, så det sier ikke stort smile
Touché... Tongue

(Bare "autisten" i meg som blir litt ivrig) Wink

Addey
*
Veteran

« Reply #50 on: 11.09.15 at 08:29:16 »

Denne tittelinflasjonen (igjen gjerne forbundet med feil bruk av begrep som soke, sensei, senpai, kohai etc) er nok også et uttryk for den samme kulturelle usikkerheten jeg nevnte i siste innlegg. Som tidligere siterer jeg gjerne Gunnar Nordahl (7. dan karate, tidligere president i kampsportforbundet, tidligere landslagskaptein og nå styremedlem i WKF):

Tok bort sitatet, men: forferdelig bra skrevet! For oss som ønsker å tilnærme oss den japanske kulturen på en noenlunde korrekt måte (dvs. slik japanere selv ville gjort, vel vitende at en japaner aldri vil mene at en vestlig noen sinne vil kunne gjøre det korrekt) så er det ekstremt frustrerende at så mange kampsportmennesker gjør så utrolig mye på så forferdelig feil måte. "Osu" er for meg virkelig kjerneeksempelet, med de forskjellige "titlene" på en god annenplass. Må nesten ta en liten anekdote... Jeg var på et seminar en gang, i regi av en karateklubb (men det var mange stilarter representert, både som instruktører og utøvere), skal ikke nevne verken hvilken klubb eller hvilket seminar det var. I hvert fall skulle alle deltagere få diplom i etterkant, og disse var nok skrevet på forhånd. I hvert fall så kom jeg på en av øktene til å begynne treningen sammen med en av arrangørene, hvor han da la merke til at jeg hadde på meg sort belte. Han kommenterer "Å, du er sensei!", og før jeg får sagt "ehh... nei..." så løper han avgårde for å notere, og når jeg så ved avsluttet seminar får diplomet mitt så står det "Sensei" foran navnet mitt. Som er første og eneste gang det har stått foran navnet mitt både skriftlig og muntlig. Og ja, det sto foran navnet selvfølgelig  shy

dragon88
*
Forummedlem

« Reply #51 on: 11.09.15 at 10:16:36 »

en trener som trener selv gjennom hele treningen med hva han liker, og ikke hva de andre elevene i prinsippet trenger syns jeg er feil. At treneren er med på visse øvelser for å hjelpe utøveren er jo selvfølgelig bra, men er en instruktør for en klasse er vel det en annen rolle i forhold rollen som elev?.

vet ikke hvor motiverende og pedagogisk riktig det er for "nye" å trene viderekommende teknikk uten basis teknikken først?. som jeg opplevde, treneren kjørte det han likte og som passet for han, ikke hva de andre trengte. han tok økten han var instruktør for som en trening for seg selv.

Addey
*
Veteran

« Reply #52 on: 11.09.15 at 13:31:45 »

Det blir jo selvfølgelig feil, og jeg tror heller ikke det var det noen av oss mente. Jeg kan selvfølgelig bare snakke for meg selv, men jeg vet at dersom jeg får muligheten til å trene med instruktøren (innimellom) så vil jeg som oftest ha mye mer utbytte av treningen enn hvis jeg trener kun med andre elever. Dette gjelder nesten uansett stilart. Det er for en instruktør fullt mulig å være med på deler av treningen uten at treningen dermed er lagt opp etter hans egne treningsmål og -ønsker (selv om det kan være det uten at dette betyr at treningen blir noe dårligere av den grunn). Jeg mener heller ikke at instruktøren skal være med "som elev" hele timen, det blir for dumt, da en av de viktigste funksjonene til en instruktør er å ha oversikten over de som trener, ser at de gjør ting riktig (og ikke gjør noe farlig f.eks) og korrigere der det er nødvendig. Allikevel så er det både en ekstra motivasjon for mange elever, samt at det som sagt gir ekstra input, hvis man har muligheten til å trene direkte med instruktøren. Ikke fordi instruktøren skal få seg en god treningsøkt (da er han ingen god instruktør), men for å hjelpe elevene.

Dette er for øvrig et av de store dilemmaene man møter når man blir instruktør: hvordan få tid til å trene selv, og fortsette sin egen utvikling. Ofte er man den eller en av de høyest graderte i klubben, og man kan derfor slite med å finne god input internt i klubben, noe som gjør at man må søke utad. Det er veldig mye nyttig å hente "ute", og man kan ikke stanse sin egen utvikling heller. Nå lærer man selvfølgelig mye ved å undervise (det har hendt at jeg har hatt a-ha-opplevelser og ikke forstått en teknikk fullstendig før jeg faktisk begynte å undervise den til andre, ved å måtte vise den frem og vise hvorfor og hvordan så måtte hele greia en ekstra runde både i topplokket og i utføringen), men man må også holde egen utvikling på høyden. Uten at det går ut over treningene til dem man underviser til daglig.

geir.tkd
*
Forummedlem

« Reply #53 on: 25.09.15 at 22:27:43 »

veldig enig i det du skriver. tror det kommer an på klubben også. er det en liten klubb i de typiske gymsalene er jo treneren en del av gruppen. I de større klubbene som er profesjonalisert har treneren en annen rolle,heller en type "jobb rolle".

vil gå tilbake til det mannen uten x nevnte. det å markedsføre seg som effektivt selvforsvar. det er få stilarter som egentlig kan det. krav maga, defendo etc er selvforsvars former.  i en typisk selvforsvarsituasjon på 5-15 sekunder med adrenalin og derav tap av finmotorikk, tunnel syn pga hjernen kobler ut og du er i en fight/flight situasjon er det ikke veldig sannsynlig at en fin forflytning,blokkering,elegant grep, lås, og nedleggelse  fungerer etter min mening.  kommer selvfølgelig an på hvordan treneren underviser, men det er vel en forskjell på kampsSPORT og selvforsvar.  poomse/kata, hosinsool? er vel ikke det beste da kanskje?
« Last Edit: 25.09.15 at 22:29:27 by geir.tkd » Logged
Addey
*
Veteran

« Reply #54 on: 27.09.15 at 18:22:01 »

Nei, poomse og kata er definitivt ikke "selvforsvar", samtidig er det fullt mulig å bruke de aller fleste kampsporter (inklusive tkd/karate) som ganske så effektivt selvforsvar. Teknikkbasen er der, det er hvordan man trener det som utgjør forskjellen. Og standard enstegssparring er heller ikke veien å gå, men alle kampsporter har basen i seg til å kunne være "effektivt", så lenge man er bevisst hva man gjør, hvilke teknikker man bruker og hvordan man trener. Dessverre gjelder nok dette de færreste klubber der ute som faller i kategorien "tradisjonell".

Mannen uten x
Veteran

« Reply #55 on: 27.09.15 at 21:21:33 »

Nå vet jeg ikke helt om jeg er enig der, Addey. Mye av fokuset i selvforsvar er å bygge opp under "instinkter". Å kunne gå fra null til 100 med en blanding av "svingslag",ballespark og eyepokes er langt unna frontspark, rett slag fra hestestilling, osv.

Jeg tror det ikke er noen tradisjonell klubb som trener kombinasjoner, der målet er å gå "teknisk"-besjerk

Mr. sexy!
geir.tkd
*
Forummedlem

« Reply #56 on: 28.09.15 at 17:58:03 »

Mye som blir undervist som bare fungerer mot en som ikke er trent, ikke kan sloss og ikke har menneskelige reaksjoner.
 mma bølgen avslørte mye hos de såkalte tradisjonelle kampkunstene og mystikken forsvant. ikke at mma er selvforsvar den forstand.
Addey
*
Veteran

« Reply #57 on: 06.10.15 at 09:50:45 »

Nå har jeg aldri sagt at man skal bruke slag fra hestestilling i selvforsvar. Min påstand er at det aller, aller meste av det man trenger av teknikker for å trene effektivt selvforsvar finnes i de aller fleste tradisjonelle kampsporter. At mange kampformer har grodd fast i en læringsmetodikk som vanskeliggjør dette betyr ikke at teknikkene er ubrukelige, de må bare "frigjøres" litt fra den formen de vanligvis trenes i. Jeg er også klar over at de færreste faktisk gjør dette, men det vil ikke si at det ikke er mulig. Jeg har for eksempel ikke kommet borti mange teknikker i krav maga som jeg ikke umiddelbart kjenner igjen fra både karate og taekwondo. Den tekniske forskjellen mellom et ballespark og et frontspark mot mageregionen er ikke veldig stor, det er fokuset og treningsmetoden som er annerledes, ikke nødvendigvis teknikkbasen.

Werner
*
Forumavhengig

« Reply #58 on: 06.10.15 at 21:25:59 »

What Addey Said... smile

Jeg har litt flere tanker også, men det krever litt mer forklaring og erfaring med tankegangen.

Om man ser på det jeg kaller utviklingssteg, fra barneår, gjennom ungdomsårene og opp mot voksen, så er det også andre faktorer som slår inn. Treningsmetodikk alene er ikke nok. Ta f.eks Timmy på 8 år. Ville dere som instruktører lært bort "Krav Maga type scenariotrening" til han? Er han moden nok i hodet? Har han utviklet god nok motorikk? Er det etisk og moralsk forsvarlig å lære bort "the real deal"..?

En ting man hører igjen og igjen, er at ungdom som har trent tradisjonelle stiler i mange år, går over til andre "realistiske" treningsmetoder plutselig "kan mye". Noen som har stoppet opp og tenkt "hvorfor det?". Kan det være at de har lært en del grunnleggende bevegelsesmønster, fått inn en fysikk og motorikk som basis og bygge videre på?

Det er denne basisen man får f.eks kjennom kata/hyong/poomse/tul. Problemet er, som Addey påpeker, når man stopper på det steget og sier seg fornøyd... Og det er her mange tradisjonelle stilarter bommer litt. De stopper opp og sier seg fornøyd når de har lært det grunnleggende. Som Addey også påpeker, andre treningsmetoder og prinsipper, der man må ut av rammen som f.eks mønster/1.step/avtalekamp gir vil da kunne gi mer mening.

Men teknikkene og det grunnleggende motoriske bevegelsesmønsteret blir ikke nødvendigvis forandret.

Dette er også utrolig vanskelig å forklare via tekst. Mye lettere å vis og gå gjennom i praksis... smile

Addey
*
Veteran

« Reply #59 on: 07.10.15 at 09:21:25 »

Ja, at det er stor forskjell på å trene barn og voksne er jo en selvfølge. Det er jo faktisk også derfor den til tider noe stakkato måten å undervise enkelte kampsporter ble utviklet, fordi man ønsket å gjøre det tilgjengelig for skolebarn. Da trengte man måter å undervise på som var både oversiktlige og trygge, og å stille opp hele klassen på rad og rekke og slå og sparke i lufta var en god måte å gjøre nettopp dette på. Det som er litt av problemet i mange kampsportklubber er at mange ser ut til å ha glemt hvorfor denne måten å undervise på opprinnelig ble innført, og har beholdt den som en slags "hellig gral"...

geir.tkd
*
Forummedlem

« Reply #60 on: 10.10.15 at 03:19:54 »

er det bare meg eller har populariteten å trene tkd for voksne gått ned de 10 -15 siste årene? da jeg begynte var dt stappfullt med voksne, nå er det mest barn.  kanskje det har noe med det som er påpekt? :-)
Werner
*
Forumavhengig

« Reply #61 on: 12.10.15 at 23:11:42 »

Det er nok flere faktorer som spiller inn, slik som påpekt tidligere.
Men det store spørsmålet er; "flyktet" de voksne til andre kampsporter, slik at klubbene måtte tilpasse seg de yngre? Eller gjorde TKD endringer for å få inn flere yngre, som gjorde at de voksne fant andre aktiviteter? Eller er det andre ytre faktorer, reklamering etc. som har påvirket det?

Det er uansett ikke til å stikke under en stol at TKD i større og større grad har blitt en aktivitet for barn og ungdom...

geir.tkd
*
Forummedlem

« Reply #62 on: 13.10.15 at 16:50:32 »

gode spørsmål, er vel flere faktorer som du skriver. kanskje stor fokuset på olympisk/sports tkd førte til mindre voksne? holder en knapp på utviklingen av mma og lignende. tkd,karate var kanskje veldig nytt og "mystisk" før, men markedet har fått flere aktører?
Påltergeist
Gammel ørn

« Reply #63 on: 13.10.15 at 22:56:21 »

gode spørsmål, er vel flere faktorer som du skriver. kanskje stor fokuset på olympisk/sports tkd førte til mindre voksne? holder en knapp på utviklingen av mma og lignende. tkd,karate var kanskje veldig nytt og "mystisk" før, men markedet har fått flere aktører?

Jeg tror fort du kan være inne på noe der. Mangfoldet av stilarter innenfor kampsport/selvforsvar i Norge er rett og slett usigelig mye større enn på 90-tallet. MMA har blitt tilgjenggjort av internettutviklingen, men alle (mer) tradisjonelle kampsporter har ikke nødvendigvis profittert like mye på denne økte kampsportpublisiteten.
geir.tkd
*
Forummedlem

« Reply #64 on: 14.10.15 at 17:43:25 »

tror det selv. vært inne på det tidligere, kanskje pakken med eks taekwondo og de den tilknyttede kulturen med koreanske ord,uttrykk etc  ikke fenger så mye til moderne nordmenn. har jo denne typiske jeg har hørt
" jeg begynte ikke å trene taekwondo for telle til ti og snakke koreansk." men er jo smak og behag.
syns det bare er så merkelig å se så få medlemmer i div klubber iforhold til tidligere, derfor jeg spør :-)
dragon88
*
Forummedlem

« Reply #65 on: 05.12.15 at 23:59:03 »

Tråkker muligens noen på tærne....
Men hvorfor er det slik at de fleste tkd mastre og mestre rundt 40+ har gode mager og ser ikke ut som de har tatt en hard treningsøkt på ti år? Er det pga taekwondo ikke er en hardt nok  som kampsport i utgangspunktet?. Føler mange av de jeg har opplevd ikke ønsker å trene mer og utvikle seg, men gjemme seg bak tittelen. Hvorfor er det slik? Er fryktelig mange mastere ute og går i taekwondo, i forhold til en del andre kampsporter. Er det pga taekwondo sees som en enkel stilart?

I motsatt tilfelle ser jeg 40+ i bjj og andre litt mer moderne kampsorter er rimelig sprekere, ruller rundt, sparker, slår og ser ærlig talt ut som de faktisk er kampsport utøvere og trenere.

Hatt en dårlig erfaring for litt siden, beklager litt frustrert smile
Påltergeist
Gammel ørn

« Reply #66 on: 07.12.15 at 11:03:01 »

Tråkker muligens noen på tærne....
Men hvorfor er det slik at de fleste tkd mastre og mestre rundt 40+ har gode mager og ser ikke ut som de har tatt en hard treningsøkt på ti år? Er det pga taekwondo ikke er en hardt nok  som kampsport i utgangspunktet?. Føler mange av de jeg har opplevd ikke ønsker å trene mer og utvikle seg, men gjemme seg bak tittelen. Hvorfor er det slik? Er fryktelig mange mastere ute og går i taekwondo, i forhold til en del andre kampsporter. Er det pga taekwondo sees som en enkel stilart?

I motsatt tilfelle ser jeg 40+ i bjj og andre litt mer moderne kampsorter er rimelig sprekere, ruller rundt, sparker, slår og ser ærlig talt ut som de faktisk er kampsport utøvere og trenere.

Hatt en dårlig erfaring for litt siden, beklager litt frustrert smile

Jeg synes det er et legitimt poeng. (Merk at jeg ikke vet noe som helst om formnivået til fremtredende TKD-ere i 40-årene). I kickboxing vet jeg om flere utøvere godt oppe i 40-årene som hvis formnivå og treningsfrekvens setter de aller fleste 20-åringer i skyggen. En treningskultur som ikke aksepterer forfall som noe uunngåelig, og som vektlegger seriøs trening også for ikke-konkurrerende utøvere, er gull verdt.
dragon88
*
Forummedlem

« Reply #67 on: 11.12.15 at 17:41:09 »

ikke nødvendigvis fremtredende tkd folk. De er meget dyktige, trente og kan sine saker. Egentlig en generell observasjon av mange høybelter. mye en ser på nett av utenlandske trenere og noe i Norge.
Gjelder flere typer kampkunster
Nightwatch
*
Forummedlem

« Reply #68 on: 13.12.15 at 15:45:29 »

Det har vel med kulturen for treningsmetoder, og om det er en konkurransekultur. I f.eks BJJ er det trening med motstand fra dag én, og graderinger kommer sekundært til konkurranser. Det virker som om flere folk er verdensmester flere ganger før de når 1dan. I andre systemer er treningen opp mot graderingsmål, som kanskje et minimum av fysiske krav, og satte tekniske krav. Kanskje blir det ikke satt like harde krav etter oppnådde 1dan, og det er ingen system for videre progresjon. I et system som er 80%+ sparring, som jo krever god fysisk form, mot et system som har mer fokus på andre treningsmetoder, så vil det kunne føre til at formen synker etterhvert som utøverne blir eldre, skaffer familie og andre jobber.
Hvis du har tenkt å trene kampsport inn i alderdommen kan det jo være en idé å se på de som har gjort dette lenge, og se hvordan systemet passer sammen med en treningkarrierre etterhvert som du er 40, 50, 60, 70 og 80 år f.eks.
Det virker på meg som at f.eks BJJ er noe man kan gjøre lenge, mens Muay Thai kanskje ikke er like sunt når du er 70. Noen hoppende TKD teknikker vil kunne være vanskeligere når man bikker 50, mens det meste fra Kali kan man gjøre når man er 80.
Edward H. Valholm
Forumavhengig

合氣道 = much fun!
« Reply #69 on: 12.02.16 at 15:37:21 »

"NTN TKD er nordkoreansk.."

Tror ikke det.

Påltergeist
Gammel ørn

« Reply #70 on: 15.02.16 at 17:15:20 »

Nord-koreansk kultur er vel i forsvinnende liten grad representert i Norge, det være seg innenfor kampsport eller alle andre felt ...
Rolstad
**
Stuntposter

« Reply #71 on: 01.07.16 at 10:26:20 »

He he.. lenge siden jeg har vært her nå. Morsomt. Feite instruktører over 40? Hvem er det du sikter til?
De jeg trener med lider ikke av dette. De er i uforskammet god form. Jeg trener NTN og om du finner noen overvektige på lista der er du god. 
Påltergeist
Gammel ørn

« Reply #72 on: 01.07.16 at 15:43:24 »

He he.. lenge siden jeg har vært her nå. Morsomt. Feite instruktører over 40? Hvem er det du sikter til?
De jeg trener med lider ikke av dette. De er i uforskammet god form. Jeg trener NTN og om du finner noen overvektige på lista der er du god. 

Er det slik å forstå at hele instruktørgjengen er listet opp med angitt vekt og BMI? Høhø! biggrin
Rolstad
**
Stuntposter

« Reply #73 on: 02.07.16 at 00:15:47 »

Jeg er overvektig i følge BMI så spar meg for teite kommentarer. Slike svar er antakelig årsaken til at dette forumet er dødt.

Snakkes!
Påltergeist
Gammel ørn

« Reply #74 on: 02.07.16 at 08:18:24 »

Jeg er overvektig i følge BMI så spar meg for teite kommentarer. Slike svar er antakelig årsaken til at dette forumet er dødt.

Snakkes!

Ærlig talt -- det får være måte på hårsårhet.
Jeg viste bare til lista og kom med et flåsete spørsmål som det burde være fysisk umulig for noen å bli støtt av. Men hvis det er påkrevd med trøst/dementi, er jeg faktisk også "obese" ifølge badevekta mi, selv om jeg legger inn mine 191 (eller på en god dag -- 192) centimeter.
Johannes Ibel
kaigyō·i no menkyo
*
Veteran

文武両道 bunburyōdō
« Reply #75 on: 03.07.16 at 12:07:07 »

https://en.wikipedia.org/wiki/Body_mass_index#Limitations

richo
*
Forummedlem

« Reply #76 on: 03.07.16 at 18:00:39 »

ja, det der med BMI...  De fleste som har trent litt med vekter og fått mer enn hyssing-armer, får visst utslag som "overvektige" på den skalaen, men det betyr vel neppe at man er "feit & utrent"...  Cool?
Påltergeist
Gammel ørn

« Reply #77 on: 04.07.16 at 14:39:56 »

Linken til Johannes beskriver jo nettopp til (det velkjente faktum) at BMI er uinteressant på individnivå.
Derimot hadde jeg litt høyere forventninger til badevekta jeg fikk til jul, da den liksom skal måle fettprosent også. Målereliabilitet er det nok imidlertid så som så med. Jeg er altså "obese", men har vitterlig mageruter. 😎
Pages: 1 2 3 4 5 6 [All] Go Up Print 
Kampforum.no  |  Disipliner  |  Taekwon-Do (Moderators: Werner, Addey)  |  Topic: savner erfaringer « previous next »
Jump to:  

Social sharing