Welcome, Guest. Please login or register.
Did you miss your activation email?
22.09.18 at 12:59:03

Login with username, password and session length
* Home Help Search Login Register
Kampforum.no  |  Disipliner  |  Taekwon-Do (Moderators: Werner, Addey)  |  Topic: savner erfaringer 0 Members and 1 Guest are viewing this topic. « previous next »
Pages: 1 [2] 3 4 5 6  All Go Down Print

savner erfaringer

geir.tkd
*
Forummedlem

« Reply #15 on: 02.09.15 at 19:52:14 »

du har et poeng der. er jo fan av taekwondo for jeg har og trener det innimellom.
vet ikke om det det tøffheten. men kanskje heller at mye av tkd "pakken" kan være litt utrangert og kanskje ikke fenger like mye nå som det gjorde før. realismen i avtalekamp kan jo diskuteres, men kanskje mma, muy thai,kickboxing,bjj etc fenger litt mer enn eks taekwondo og karate. taekwondo og karate for voksne er vel ikke like markeds ledende som det var for 10-15-20 år siden? men kampkunst/kampsport er jo en nisje, hva vet jeg.
Mannen uten x
Veteran

« Reply #16 on: 02.09.15 at 21:16:06 »

Det er vel ikke å stikke under en stol at TKD nok har blitt mer og mer en idrett for barn og ungdom...

Men samtidig så klarer jeg ikke helt fri meg fra tanken at det blir en selvoppfyllende profeti...
Man har en del voksne som gjerne skulle trent "tøffere", men så faller en del ifra da det ikke ble "tøft" nok... Så sitter man igjen med de som er fornøyde med at det ikke er fullt så tøft og hardt... Også må instruktører justere ned noen pga. de som er igjen, som igjen fører til at det "ikke blir tøft nok" for de som tidligere synes det var greit...

Så det blir litt slik høna og egget problematikk;
Blir det færre voksne fordi TKD ikke er "tøft nok", eller blir TKD "mindre tøft" fordi det ikke er voksne som trener...??

Hva mener du med "mer og mindre tøft"?
Jeg ville vel heller kanskje vurdert om den tradisjonelle modellen tkd oppererer med er utdatert? For 10 år siden ville jeg si det stort sett var 3 grupperinger av kampsoport:

- Tradisjonelle kampsporter som var stuerene (karakte\tkd\judo)
- kampsporter med tradisjon i norge som var ganske stuerente (boksing og bryting)
- "nye" kampsporter som ikke var stuerene. MMA ble kalt vale tudo (alt går) eller cage fighting. Thai Boksing var assosiert med gjengmiljøer fra oslo øst osv...

I dag er det 4-5-6 sentere bare i Oslo som tilbyr dette i gode rammer. Med andre ord: tilbudet har blitt bedre.

Når man da sitter med den "gamle" modellen i drive tkd-klubb på, så blir konkuransen fra andre aktører for stor.

For å ta et konkret eksempel:
Frontline Academy vokste seg legetimt gjennom de siste 8-10 årene. Om man går dit nå for å ta en prøvetime finner man profesjonelle voksene mennesker, og man trener med voksene på alle begynnerkurs. Et kort stykke unna holder Keum Gang til. Her er det partier med ungdommer og voksene sammen. Det er stor forskjell å bli parra opp med yngstemann på 13, sammenlignet med yngstemann på rundt 18.

For 10 år siden hadde man mindre alternativer, og da aksepterte man mer. Skal man overleve i dag, så må man kunne konkurrere med tilbudet!
« Last Edit: 02.09.15 at 21:19:10 by Mannen uten x » Logged

Mr. sexy!
Mannen uten x
Veteran

« Reply #17 on: 02.09.15 at 21:18:51 »

jeg brukte signaturen din som eksempel, Werner smile

Mr. sexy!
Werner
*
Forumavhengig

« Reply #18 on: 02.09.15 at 23:00:18 »

jeg brukte signaturen din som eksempel, Werner smile
Det går bra smile

Med "mer og mindre" tøft, tenker jeg både i forhold til intensitet i treningen, samt "hardhetsgrad" av kontakt, og evt. type scenario man kan kjøre i forhold til sparring (og på sikt selvforsvar)...

Det er forresten på grunn av kommentarene over, om ungdom/voksne sammen, som gjør at jeg faktisk stiller spørsmålet jeg gjorde. Ja, vi har i vår klubb ungdom og voksne sammen, slik som du sier. Det man da IKKE ser av plakater etc. er jo hva som er ÅRSAKEN til dette. Når klubben ble startet for ca. 15 år siden, så var majoriteten av utøverne over 18 år. Etter ca. 3 år var majoriteten under 12 år... (Hvorfor skiftet kom, må gudene vite)...
På den tiden var timeplanen og tilbudet langt mindre, og vi hadde rene barne og voksen partier. Grunnen til at de nå er slått sammen er rett og slett fordi flest ungdom trener. Nå skal det også sies at de av ungdom og voksne som trener sammen, stortrives i samme miljø smile

Du har nok også rett i at tilbudet og tilgangen til ulike kampsporter har endret seg veldig de siste årene, og folks bevissthet rundt valg av ulike grener har økt. Når det gjelder tilbudet, så har det også blitt en større og større forskjell på både lokaler, samt de som driver institutter kontra klubber. På mange måter flott at mange kan drive med kampsport på heltid og har egne sentre (Det står også på min mål-liste!), men da går det mer inn på drifting og administrativt enn bare rent sportslig. Skal man i tillegg drive på heltid, så må man også være veldig mye mer bevisst på hvilke målgruppe man søker å ha inn i sine klubber, samt andre valg i forhold til hva man har fokus på.

Er litt uenig med deg ang. "utdatert modell". Regner med du sikter til "stå på linje og slå ut i tomme lufta"? Kunne godt tenke meg at du skrev litt mer om hva du tenker her?

Om det er tilfelle, at det er dette du mener med "utdatert modell", så er dette LANGT fra totalbildet av hva TKD kan tilby. Nå er det også store forskjeller mellom ulike TKD klubber, og utvalg av treningsmetoder som brukes i klubbene rundt om. Det er fullt mulig å endre på strukturer, legge til øvelser, treningsmetoder i TKD som gjør treningene mye mer dynamisk, og det går også å kombinere disse "nye" og "gamle" måtene å trene på. Det kommer også litt an på målgruppen... Som nevnt over, i forhold til "tøffhet", så er det ikke helt stuerent å la f.eks Jimmy på 8 år "herje og dælje" løs på Trine på 7 år... Wink Da må man ha noen strukturer og rammer i treningen som gir kroppsbeherskelse, utvikling av motorikk og fysikk, og som har bevegelsesmønster som er kampsportrettet. Ang. "realisme"  som også nevnes, så bør man etter min mening også være klar over skillet mellom TKD som sparring/sport og mer rettet mot selvforsvar. Og da er man igjen tilbake i diskusjonen om hva som er "stuerent" å kjøre på med øvelser og scenarioer for de på 7-8 år, kontra de over 18 Wink

Werner Lindgård. WTF Taekwondo - http://www.keumgangteam.net
Déjà Moo: The feeling you've heard this bull before.
geir.tkd
*
Forummedlem

« Reply #19 on: 03.09.15 at 11:01:22 »

taekwondo rettet mot selvforsvar er vel "one step sparring"/hapkido teknikker? ivertfall det jeg har opplevd.
mye bra men mye som har gått ut på dato.
som nevnt tidligere så kanskje denne "militær" tilnærmingen ikke fenger med kommandoer på koreansk, stå på rekker og slå i lufta, disse blokkeringene etc. men samtidig smak og behag. samtidig med å møte instruktører som kommanderer og holder på  i sparring og selvforsvar. flotte drakter med diverse farger og mønstre, mastergrader og høyere. men kvaliteten er så som så. veldig mye å velge imellom smile

Husker jeg trente på en klubb på ila i oslo for en 17-18 år siden år siden. Grunnteknikker frem og tilbake på 1,5 time hver gang med en potte sur vietnameser som trener. Mye har forandret seg til det bedre også.
« Last Edit: 03.09.15 at 11:05:55 by geir.tkd » Logged
Werner
*
Forumavhengig

« Reply #20 on: 03.09.15 at 12:10:02 »

taekwondo rettet mot selvforsvar er vel "one step sparring"/hapkido teknikker? ivertfall det jeg har opplevd.
Det varierer VELDIG for å si det slik... smile
Som nevnt tidligere, så er noen klubber flinkere til å hente inspirasjoner og treningsmetoder fra andre steder også.

Husker jeg trente på en klubb på ila i oslo for en 17-18 år siden år siden. Grunnteknikker frem og tilbake på 1,5 time hver gang med en potte sur vietnameser som trener.
Skal ikke gå i for mye detaljer rundt den der... Men ja, kjenner den klubben/forbundet svært godt (i likhet med flere her på forumet) smile

geir.tkd
*
Forummedlem

« Reply #21 on: 03.09.15 at 12:35:15 »

har skjønt det er veldig varierende. derfor jeg egentlig startet tråden, om noen andre forskjellige erfaringer på godt og vondt. vet det er mange som mener det/der de trener er det beste etc.  nysgjerrig som jeg er så er jeg vel ute etter erfaringer.

så det er ikke bare meg med den erfaringer når det gjelder den klubben der.
husker ei lita jente ble tråkka på tærne for hun ikke skrek/kihap GRØSS,
den starta vel opp igjen 10 år etter ? syns jeg så noen plakater den gangen. men veldig fint miljø der med mye hyggelige høybelter etc.
« Last Edit: 03.09.15 at 18:33:46 by geir.tkd » Logged
Werner
*
Forumavhengig

« Reply #22 on: 03.09.15 at 22:54:19 »

Ja, det er mye varierende innen TKD, men jeg har også sett mye varierende i andre stilarter.  Både her hjemme i Norge og i utlandet. Tror det er greit for flere å ta seg litt turer rundt om, se på hva som finnes av treningsmetoder, dra inn noen nye elementer i ny og ne, få litt inspirasjon selv ++ Og er du nyskjerrig på erfaringer, så er vel mitt beste tips å "ta deg en runde" og besøk litt klubber i nærmiljøet. Kult at vi har fått igang igjen en liten diskusjon her på forumet, men tror du får enda mer ut av det ved å ta turen innom ulike klubber.

Tilbake til det opprinnelige spørsmålet ditt også, med erfaringer fra konkrete klubber, så tror jeg nok ikke nødvendigvis at det kommer så mye direkte her på forumet. Både fordi det er litt lite folk her om dagen, men også fordi det er lite stuerent å snakke ned om andre klubber. Det kan fort smelle tilbake på alle, og det kan bli utrivelig stemning. Både her på forumet, og mellom klubber. Det jeg heller derimot kan si, er at det er mange TKD klubber i Oslo som holder et bra nivå på flere områder. Greit nok at ikke alle er enige om at "TKD is da sjait", men sett fra et rent TKD perspektiv, så er det mye bra smile Synes også det er greit med litt mangfold, da ulike typer mennesker tiltrekkes av ulike aspekter av TKD.

Kan forresten kort nevne at den klubben du nevnte, var litt opp og ned på slutten av 90-tallet, men holdt det gående kontinuerlig frem til ca. 2002. Da ble den lagt ned for godt...

geir.tkd
*
Forummedlem

« Reply #23 on: 04.09.15 at 15:33:14 »

har vel egentlig vært litt rundt omkring i oslo, Norge og prøvd litt i utandet.  Men er nok ikke i nærheten av erfarne folk som deg så vidt jeg har forstått :-)  er enig at det kan skape utrivelig stemning, men samtidig tror jeg det er viktig med feedback, diskusjoner fremfor å sitte på sin høye hest.  men hva vet jeg :-)
er veldig mye bra, men også mye rart. det er det vel i alle bransjer. syns det bare er litt rart at tkd har tapt seg så mye i forhold til bjj,muy thai,kickboxing og mma bølgen. er tkd utdatert?
ok, jeg så noe plakater senere enn 2002, tror det var rundt 2004/05. men tar sikkert feil, kan ha vært en annen klubb.   takk for svar  :-)
Nightwatch
*
Forummedlem

« Reply #24 on: 04.09.15 at 21:57:08 »

Er man interessert i å trene sørkoreansk TKD i Oslo er ihvertfall Werner en instruktør jeg ville anbefalt.
Werner
*
Forumavhengig

« Reply #25 on: 05.09.15 at 00:58:36 »

Tja... Nå er det vel i alle fall 4-5 ulike TKD klubber i området rundt Kiellandsplass/Bislett/Torshov, så det er nok å velge blant Wink

Ang. "utdatert", så kunne jeg godt tenke meg å høre mer hva folk legger i det? smile

Er man interessert i å trene sørkoreansk TKD i Oslo er ihvertfall Werner en instruktør jeg ville anbefalt.
Takker! biggrin

Mannen uten x
Veteran

« Reply #26 on: 05.09.15 at 15:26:05 »

Hei, Werner.
Jeg skriver i punktform, så det blir litt lettere å holde seg på topic (når det ligger flere røde-tråder i luften)

Det jeg mener med en utdatert modell er ikke rettet mot trenings-metodene. Det er mer rettet mot det administrative\marketing\struktur/kommunikasjon.
- TKD har helt siden starten markedsførert seg som "effektivt-selvforsvar". Dog, dette vil vel de fleste voksne mennesker calle bs etter litt googling. Vil man ha selvforsvar er Krav Maga etc mye mer passende.
- Å holde timer i en gymsal, når (den ny)konkurenten som ligger over veien har spesialmatter osv
- Å ha barneklasser og voksene klasser sammen. Jeg er klarover dine argumenter, men er man 40 år så må treningen fungere som et sted man møter "likesinnede".
- Markedet har forandret seg. De på 15-30 er som regel interessert i "the-real-deal". TKD har tapt denne gruppen, og jeg tror ikke det er noe man kan gjøre med det. Men jeg ser veldig lite tiltak som er satt inn på å få inn en ny gruppe; 30+.

Det er spesielt sistnevnte argument som jeg mener veier tungt. Jeg var selv i en alder der jeg valgte bort tkd for 10 år siden. Kunne jeg tenke meg å starte igjen? Definitivt ikke. TKD er for meg som å kjøre scooter, når man kan kjøre ferrari (mma). Når det er sagt; jeg vet jeg kommer til å bli gammel en dag. Og jeg liker kampsport. Det kommer til et punkt der mine verdier og kropp vil endes. Man skal ikke stikke under en stol at MMA\Thai boksing er en sport for de unge og spreke.

Den dagen jeg ikke lenger er ung og sprek nok til å holde følge, vil jeg lete etter noe nytt. Da kan TKD være et godt alternativ. Men da må det oppfylle 2 krav: Skal man bruke 3-4 kvelder i uka, så må man omgåes med folk man kan anse som venner og jeg må slippe å høre bullshit om at TKD er "the bomb".

Mr. sexy!
Frode-Falch
Dr Low kick
*
Veteran

Practice makes perfect only if u practice perfect.
« Reply #27 on: 05.09.15 at 18:38:03 »

Jeg savner muligheten til å stikke innom en TKD gym for å trene på det som funker. Og da slippe mønster, en og tre stegsparringen.

Da hadde det vært mere interessant for min den iallefall. Slik som feks Conor Mcgregor får lov til å gjøre på en lokal TKD gym i dublin.

geir.tkd
*
Forummedlem

« Reply #28 on: 05.09.15 at 20:24:45 »

var noe sangrok ila den gangen på plakatene tror jeg, trodde det var i samme lokaler som det gamle mastersenteret?. men uansett finnes ikke nå lengre.

mannen uten x: vi tenker i samme baner.

for de minste og kanskje de som er ute etter koreansk kampkunst i sine game dager er vel taekwondo fengende.
men for 15+ vet jeg ikke om å stå på rekker og slå i løse lufta, mønster og brekke plater er like fengende sånn kampsportmessig? kanskje litt gammeldags?
geir.tkd
*
Forummedlem

« Reply #29 on: 05.09.15 at 20:44:48 »

tviler ikke, virker som werner kan mye. men finnes det nord koreansk taekwondo i oslo?
Pages: 1 [2] 3 4 5 6  All Go Up Print 
Kampforum.no  |  Disipliner  |  Taekwon-Do (Moderators: Werner, Addey)  |  Topic: savner erfaringer « previous next »
Jump to:  

Social sharing