Welcome, Guest. Please login or register.
Did you miss your activation email?
20.05.18 at 22:10:05

Login with username, password and session length
* Home Help Search Login Register
Kampforum.no  |  Disipliner  |  Taekwon-Do (Moderators: Werner, Addey)  |  Topic: savner erfaringer 0 Members and 1 Guest are viewing this topic. « previous next »
Pages: 1 2 3 4 [5] 6  All Go Down Print

savner erfaringer

geir.tkd
*
Forummedlem

« Reply #60 on: 10.10.15 at 03:19:54 »

er det bare meg eller har populariteten å trene tkd for voksne gått ned de 10 -15 siste årene? da jeg begynte var dt stappfullt med voksne, nå er det mest barn.  kanskje det har noe med det som er påpekt? :-)
Werner
*
Forumavhengig

« Reply #61 on: 12.10.15 at 23:11:42 »

Det er nok flere faktorer som spiller inn, slik som påpekt tidligere.
Men det store spørsmålet er; "flyktet" de voksne til andre kampsporter, slik at klubbene måtte tilpasse seg de yngre? Eller gjorde TKD endringer for å få inn flere yngre, som gjorde at de voksne fant andre aktiviteter? Eller er det andre ytre faktorer, reklamering etc. som har påvirket det?

Det er uansett ikke til å stikke under en stol at TKD i større og større grad har blitt en aktivitet for barn og ungdom...

Werner Lindgård. WTF Taekwondo - http://www.keumgangteam.net
Déjà Moo: The feeling you've heard this bull before.
geir.tkd
*
Forummedlem

« Reply #62 on: 13.10.15 at 16:50:32 »

gode spørsmål, er vel flere faktorer som du skriver. kanskje stor fokuset på olympisk/sports tkd førte til mindre voksne? holder en knapp på utviklingen av mma og lignende. tkd,karate var kanskje veldig nytt og "mystisk" før, men markedet har fått flere aktører?
Påltergeist
Gammel ørn

« Reply #63 on: 13.10.15 at 22:56:21 »

gode spørsmål, er vel flere faktorer som du skriver. kanskje stor fokuset på olympisk/sports tkd førte til mindre voksne? holder en knapp på utviklingen av mma og lignende. tkd,karate var kanskje veldig nytt og "mystisk" før, men markedet har fått flere aktører?

Jeg tror fort du kan være inne på noe der. Mangfoldet av stilarter innenfor kampsport/selvforsvar i Norge er rett og slett usigelig mye større enn på 90-tallet. MMA har blitt tilgjenggjort av internettutviklingen, men alle (mer) tradisjonelle kampsporter har ikke nødvendigvis profittert like mye på denne økte kampsportpublisiteten.
geir.tkd
*
Forummedlem

« Reply #64 on: 14.10.15 at 17:43:25 »

tror det selv. vært inne på det tidligere, kanskje pakken med eks taekwondo og de den tilknyttede kulturen med koreanske ord,uttrykk etc  ikke fenger så mye til moderne nordmenn. har jo denne typiske jeg har hørt
" jeg begynte ikke å trene taekwondo for telle til ti og snakke koreansk." men er jo smak og behag.
syns det bare er så merkelig å se så få medlemmer i div klubber iforhold til tidligere, derfor jeg spør :-)
dragon88
*
Forummedlem

« Reply #65 on: 05.12.15 at 23:59:03 »

Tråkker muligens noen på tærne....
Men hvorfor er det slik at de fleste tkd mastre og mestre rundt 40+ har gode mager og ser ikke ut som de har tatt en hard treningsøkt på ti år? Er det pga taekwondo ikke er en hardt nok  som kampsport i utgangspunktet?. Føler mange av de jeg har opplevd ikke ønsker å trene mer og utvikle seg, men gjemme seg bak tittelen. Hvorfor er det slik? Er fryktelig mange mastere ute og går i taekwondo, i forhold til en del andre kampsporter. Er det pga taekwondo sees som en enkel stilart?

I motsatt tilfelle ser jeg 40+ i bjj og andre litt mer moderne kampsorter er rimelig sprekere, ruller rundt, sparker, slår og ser ærlig talt ut som de faktisk er kampsport utøvere og trenere.

Hatt en dårlig erfaring for litt siden, beklager litt frustrert smile
Påltergeist
Gammel ørn

« Reply #66 on: 07.12.15 at 11:03:01 »

Tråkker muligens noen på tærne....
Men hvorfor er det slik at de fleste tkd mastre og mestre rundt 40+ har gode mager og ser ikke ut som de har tatt en hard treningsøkt på ti år? Er det pga taekwondo ikke er en hardt nok  som kampsport i utgangspunktet?. Føler mange av de jeg har opplevd ikke ønsker å trene mer og utvikle seg, men gjemme seg bak tittelen. Hvorfor er det slik? Er fryktelig mange mastere ute og går i taekwondo, i forhold til en del andre kampsporter. Er det pga taekwondo sees som en enkel stilart?

I motsatt tilfelle ser jeg 40+ i bjj og andre litt mer moderne kampsorter er rimelig sprekere, ruller rundt, sparker, slår og ser ærlig talt ut som de faktisk er kampsport utøvere og trenere.

Hatt en dårlig erfaring for litt siden, beklager litt frustrert smile

Jeg synes det er et legitimt poeng. (Merk at jeg ikke vet noe som helst om formnivået til fremtredende TKD-ere i 40-årene). I kickboxing vet jeg om flere utøvere godt oppe i 40-årene som hvis formnivå og treningsfrekvens setter de aller fleste 20-åringer i skyggen. En treningskultur som ikke aksepterer forfall som noe uunngåelig, og som vektlegger seriøs trening også for ikke-konkurrerende utøvere, er gull verdt.
dragon88
*
Forummedlem

« Reply #67 on: 11.12.15 at 17:41:09 »

ikke nødvendigvis fremtredende tkd folk. De er meget dyktige, trente og kan sine saker. Egentlig en generell observasjon av mange høybelter. mye en ser på nett av utenlandske trenere og noe i Norge.
Gjelder flere typer kampkunster
Nightwatch
*
Forummedlem

« Reply #68 on: 13.12.15 at 15:45:29 »

Det har vel med kulturen for treningsmetoder, og om det er en konkurransekultur. I f.eks BJJ er det trening med motstand fra dag én, og graderinger kommer sekundært til konkurranser. Det virker som om flere folk er verdensmester flere ganger før de når 1dan. I andre systemer er treningen opp mot graderingsmål, som kanskje et minimum av fysiske krav, og satte tekniske krav. Kanskje blir det ikke satt like harde krav etter oppnådde 1dan, og det er ingen system for videre progresjon. I et system som er 80%+ sparring, som jo krever god fysisk form, mot et system som har mer fokus på andre treningsmetoder, så vil det kunne føre til at formen synker etterhvert som utøverne blir eldre, skaffer familie og andre jobber.
Hvis du har tenkt å trene kampsport inn i alderdommen kan det jo være en idé å se på de som har gjort dette lenge, og se hvordan systemet passer sammen med en treningkarrierre etterhvert som du er 40, 50, 60, 70 og 80 år f.eks.
Det virker på meg som at f.eks BJJ er noe man kan gjøre lenge, mens Muay Thai kanskje ikke er like sunt når du er 70. Noen hoppende TKD teknikker vil kunne være vanskeligere når man bikker 50, mens det meste fra Kali kan man gjøre når man er 80.
Edward H. Valholm
Forumavhengig

合氣道 = much fun!
« Reply #69 on: 12.02.16 at 15:37:21 »

"NTN TKD er nordkoreansk.."

Tror ikke det.

Påltergeist
Gammel ørn

« Reply #70 on: 15.02.16 at 17:15:20 »

Nord-koreansk kultur er vel i forsvinnende liten grad representert i Norge, det være seg innenfor kampsport eller alle andre felt ...
Rolstad
**
Stuntposter

« Reply #71 on: 01.07.16 at 10:26:20 »

He he.. lenge siden jeg har vært her nå. Morsomt. Feite instruktører over 40? Hvem er det du sikter til?
De jeg trener med lider ikke av dette. De er i uforskammet god form. Jeg trener NTN og om du finner noen overvektige på lista der er du god. 
Påltergeist
Gammel ørn

« Reply #72 on: 01.07.16 at 15:43:24 »

He he.. lenge siden jeg har vært her nå. Morsomt. Feite instruktører over 40? Hvem er det du sikter til?
De jeg trener med lider ikke av dette. De er i uforskammet god form. Jeg trener NTN og om du finner noen overvektige på lista der er du god. 

Er det slik å forstå at hele instruktørgjengen er listet opp med angitt vekt og BMI? Høhø! biggrin
Rolstad
**
Stuntposter

« Reply #73 on: 02.07.16 at 00:15:47 »

Jeg er overvektig i følge BMI så spar meg for teite kommentarer. Slike svar er antakelig årsaken til at dette forumet er dødt.

Snakkes!
Påltergeist
Gammel ørn

« Reply #74 on: 02.07.16 at 08:18:24 »

Jeg er overvektig i følge BMI så spar meg for teite kommentarer. Slike svar er antakelig årsaken til at dette forumet er dødt.

Snakkes!

Ærlig talt -- det får være måte på hårsårhet.
Jeg viste bare til lista og kom med et flåsete spørsmål som det burde være fysisk umulig for noen å bli støtt av. Men hvis det er påkrevd med trøst/dementi, er jeg faktisk også "obese" ifølge badevekta mi, selv om jeg legger inn mine 191 (eller på en god dag -- 192) centimeter.
Pages: 1 2 3 4 [5] 6  All Go Up Print 
Kampforum.no  |  Disipliner  |  Taekwon-Do (Moderators: Werner, Addey)  |  Topic: savner erfaringer « previous next »
Jump to:  

Social sharing