Welcome, Guest. Please login or register.
Did you miss your activation email?
15.10.18 at 17:09:40

Login with username, password and session length
* Home Help Search Login Register
Kampforum.no  |  Disipliner  |  Brazilian Jiu Jitsu / Grappling (Moderator: 265lbsfist)  |  Topic: Bryting i Oslo 0 Members and 1 Guest are viewing this topic. « previous next »
Pages: 1 2 [All] Go Down Print

Bryting i Oslo

DragN
Gammel ørn

The future ain't what it used to be.
« on: 13.08.15 at 23:07:53 »

Hei

Noen måneder tilbake ble jeg interessert i bryting. Jeg prøvde noen privattimer i utlandet, men her i Norge har jeg ikke funnet noe sted hvor jeg kan fortsette med det. Norges Bryteforbund ser ut til å kun tilby instruksjon til nybegynnere som er barn.

Så, er det mulig å lære bryting på nybegynnernivå i Oslo om man er i slutten av tyveårene?
Mannen uten x
Veteran

« Reply #1 on: 15.08.15 at 13:21:02 »

Hei

Noen måneder tilbake ble jeg interessert i bryting. Jeg prøvde noen privattimer i utlandet, men her i Norge har jeg ikke funnet noe sted hvor jeg kan fortsette med det. Norges Bryteforbund ser ut til å kun tilby instruksjon til nybegynnere som er barn.

Så, er det mulig å lære bryting på nybegynnernivå i Oslo om man er i slutten av tyveårene?

Uten at jeg skal uttale meg for bastant:
fristil og gresk-romersk bryting i norge er nesten bare for de som har trent siden barndommen. Det finnes nok unntak, men de er få!

Forslag til løsning:
Hva med Submission Wrestling eller BJJ? Begge er bryteidretter der måle er å få inn en slå slik at motstander "tapper".

Finner du bryting gøy, komme du til å like disse også!

Mr. sexy!
265lbsfist
*
Veteran

« Reply #2 on: 18.08.15 at 20:14:27 »

Hvis du er ute etter ren bryting så pleier SK 09 å ta imot voksne nybegynnere. Men det er knalltøft og de første månedene så blir du trenende teknikk ved siden av de andre afaik
DragN
Gammel ørn

« Reply #3 on: 13.09.15 at 19:27:34 »

Hva med Submission Wrestling eller BJJ? Begge er bryteidretter der måle er å få inn en slå slik at motstander "tapper".

Hvor lang tid tar det å lære disse?

Med lære mener jeg ikke å bli flink. Jeg mener bare å gjøre teknikkene riktig (igjen, det betyr ikke at teknikkene er godt utført i kamp, men jeg vet hvordan en riktig teknikk skal gjøres og kan utføre den i en ideell situasjon).
265lbsfist
*
Veteran

« Reply #4 on: 13.09.15 at 22:09:40 »

D tar måneder med trening før du er halvveis kompetent og mange år på å bli flink om du ikke er et supertalent.

Sånn som alle seriøse kampsporter egentlig
Mannen uten x
Veteran

« Reply #5 on: 13.09.15 at 23:06:25 »

Synes svaret til 265 er litt for bryskt;

Her er ihvertfall min progresjon når jeg startet å trene SW 3 ganger i uken:
Jeg og barndomskompisene har alltid hatt en greie for å lekesloss. Etter 3 Mnd med SW trening, så vant jeg hver eneste leke-bryte-kamp, mot motstand jeg før det alltid tapte for.

Når jeg hadde trent i ca. 1år, var jeg i stand til å dominere og kontrollere en 110 kg muskel-mann med 1 mnd erfaring på bakken (da var jeg 75-80kg). 

Mr. sexy!
Mannen uten x
Veteran

« Reply #6 on: 13.09.15 at 23:07:46 »

Da folk flest ikke kan noe bryting, kan man fort komme på et nivå som gir det en grei forståelse. Såklart vil du tape så det synger etter mot en med mer trening, men om du har en brytekamp mot mannen i gata så er det kanin mot skilpadde.

Mr. sexy!
DragN
Gammel ørn

« Reply #7 on: 14.09.15 at 01:22:30 »

Hmm... Nå tenker jeg egentlig ikke på hvor lang tid det kommer til å ta før jeg kan ta "mannen i gata". Jeg har utviklet en besettelse med strategi, og liker å se hvordan strategisk tankegang blir brukt innen ulike områder. Kampsport er noe jeg drev med veldig mye før, og vil tilbake til nå.

Så, det jeg tenker mer på er når jeg ikke bare tenker på å utføre riktig teknikk; Jeg lurer på når jeg kan forvente å ha nådd et nivå der jeg kan tenke på strategi/taktikk fremfor teknikk.
Påltergeist
Gammel ørn

« Reply #8 on: 14.09.15 at 07:22:28 »

Jeg tror det er mer eller mindre umulig å gi et klart svar på det siste spørsmålet ditt. Det avhenger en hel rekke av dine forutsetninger, hvor mye og ikke minst hvordan du kommer til å trene. Men det tar vanligvis ikke så lang tid før du f. eks kan tenke et par trekk fremover, og dermed grapple langt mer energiøkonomisk enn en som er helt blank.
Mannen uten x
Veteran

« Reply #9 on: 14.09.15 at 11:14:51 »

da må jeg nok si meg enig med 265.. Jeg vet ikke noe om din hjerne. Jeg vet ikke noe om din fysikk. Fysikk*Hjerne (hvor lett-trent du er, hvor åpen du er for inputt, hvordan du takler kritikk, hvor stort ego, hvor godt du husker, hvor godt du kjenner igjen bevegelser, hvor god du er til å trekke paraleller, osv)*Trening= resultat.

Du ber oss om å gi deg resultatet, uten at vi vet noe om de faktorene som skaper det.

Mr. sexy!
Addey
Mr. Nice Guy :)
*
Veteran

It's okay - he's in a happy place now.
« Reply #10 on: 14.09.15 at 13:01:40 »

Godt svar. "Trening" er også minst like innholdsrik hva faktorer angår som "Hjerne". Hvor ofte du trener, hvordan du trener, hva man legger fokus på, hvem som instruerer, om det er forskjellige som instruerer, hvem du får trent sammen med, hvor ofte det sparres kontra trenes teknikk osv. osv. osv. Trener du utelukkende med folk som er bedre enn deg så lærer du som oftest mer og raskere enn hvis du kun trener med folk som er omtrent på samme eller lavere nivå. Sparrer du mye vil du lære mye. Trener du ofte vil du lære mer enn om du trener sjelden (duh...).

Men sånn reelt sett: Å bli bedre enn "mannen i gata" går raskt. Her snakker vi kun en måned eller to. Å bli bedre enn de aller, aller fleste kampsportutøvere som har litt bryteerfaring, men ikke gjør det fast, går også relativt raskt, si i løpet av et halvår eller så. Og etter det da... jo, da vil det alltid finnes noen som er bedre enn deg, nesten uansett hvor lenge du trener. Og det å ha "når kan jeg en teknikk" som mål synes jeg er litt merkelig. Man kan lære seg en rekke forskjellige teknikker, og man kan lære seg dem relativt raskt, slik at man kan utføre bevegelsene sånn noenlunde riktig og i riktig rekkefølge. Betyr det at man "kan" teknikken? At man kan tilpasse den? Selvfølgelig ikke. Kanskje lærer man seg aldri å tilpasse den. Enten fordi man ikke helt skjønner den, eller fordi kroppen ikke helt egner seg til den spesifikke teknikken. Og det vil alltid komme nye teknikker, det er alltid nye ting å lære, det er jo noe av det som er fascinerende med å trene kampsport generelt, at det er så mye å lære at det er vanskelig å bli helt utlært. Er det da et bedre mål å "bli flink"? Nei, det er ikke det, av samme grunn som over, pluss at man alltid finner noen som er bedre enn en selv, enten i totalgamet, eller i enkeltdeler. Er man da "flink"?

Dette bunner vel ut i begrepet "do", som er ganske vanlig i mange kampformer. Nemlig at det er veien i seg selv som er det viktige, ikke et relativt vilkårlig mål, enten det er å lære seg en bestemt mengde teknikker til et visst nivå, få seg en bestemt farge på beltet, eller en hvilken som helst annen ytre greie. For at du skal holde ut dette i det lange løp så er du nødt til å finne din indre motivasjon, det som gjør at du kommer tilbake på trening uke etter uke, år etter år. Plutselig vil du kanskje finne ut at du har blitt flink, uten at det egentlig var målet, og så vil du finne ut at det faktisk ikke var så forferdelig viktig allikevel...

Og å starte i slutten av tjueårene er definitivt ikke for sent. Beklager lang post forresten...

Påltergeist
Gammel ørn

« Reply #11 on: 18.09.15 at 08:22:44 »

Har du funnet noe sted å bryte, DragN? smile
DragN
Gammel ørn

« Reply #12 on: 19.09.15 at 10:39:30 »

Nei, sist jeg prøvde bryting klarte jeg å skade kneet. Jeg trodde det gikk bra nå, men siden jeg startet denne tråden, har smerten kommet litt tilbake. Så, det blir en runde med en ortoped før jeg prøver bryting igjen.
Mannen uten x
Veteran

« Reply #13 on: 19.09.15 at 23:53:36 »

Nei, sist jeg prøvde bryting klarte jeg å skade kneet. Jeg trodde det gikk bra nå, men siden jeg startet denne tråden, har smerten kommet litt tilbake. Så, det blir en runde med en ortoped før jeg prøver bryting igjen.

Må jo anbefale et sted som har egene begynnerklasser! Har sett så ofte mindre klubber, der erfarene og begynnere trener side om side. Da er det ofte lett å skade seg, da treningene ikke går på begynnerens premisser

Mr. sexy!
DragN
Gammel ørn

« Reply #14 on: 20.09.15 at 03:22:31 »

Må jo anbefale et sted som har egene begynnerklasser! Har sett så ofte mindre klubber, der erfarene og begynnere trener side om side. Da er det ofte lett å skade seg, da treningene ikke går på begynnerens premisser

Vel, dette var på Phuket Top Team. Så, jeg ville blitt overrasket om kvaliteten der er å anse som lav. Jeg falt på det ene kneet da jeg skulle gjøre en takedown. Så, ifølge fastlegen og en MR har en fettpute under kneet hovnet opp.
Mannen uten x
Veteran

« Reply #15 on: 21.09.15 at 17:33:46 »

Jeg kjenner ikke til treningene der, da jeg aldri har vært der smile. Men jo, de bør ha god kvalitet.
Det var ment som et mer generelt tips smile

Mr. sexy!
Pages: 1 2 [All] Go Up Print 
Kampforum.no  |  Disipliner  |  Brazilian Jiu Jitsu / Grappling (Moderator: 265lbsfist)  |  Topic: Bryting i Oslo « previous next »
Jump to:  

Social sharing