Welcome, Guest. Please login or register.
Did you miss your activation email?
24.11.17 at 19:20:05

Login with username, password and session length
* Home Help Search Login Register
Kampforum.no  |  Disipliner  |  Krav Maga (Moderator: Rune Lind)  |  Topic: Angrep med belte - Hvordan forsvare seg? 0 Members and 1 Guest are viewing this topic. « previous next »
Pages: [1] Go Down Print

Angrep med belte - Hvordan forsvare seg?

TB1985
*
Forummedlem

« on: 21.08.15 at 13:05:52 »

For kort tid siden havnet jeg tett på en situasjon hvor en person ble angrepet av 2 stk etter en kort konfrontasjon (tyveri). J Kjeltringene var særdeles raske med å dra av beltene sine fra buksene og gøyv løs med alt de hadde. Vi snakker heller ikke standard Levis belter for å si det sånn, men svære belter med mye vekt.

Snakket med politiet i ettertid for å avgi vitneforklaring, og de sa at det med belter er noe som ofte brukes , noe jeg også har sett tidligere. Politimannen forklarte at de utelukkende går med disse svære beltene kun for å ha noe å slå med dersom de havner i en slosskamp. (De går med buksa på knærne, så beltet har ingen annen funksjon...)

Trenes det / burde det trenes selvforsvar mot dette i Krav Maga? Hvordan ville noen av dere med mer fartstid forsvart dere dersom en person ut av det blå hadde gått løs på deg med harde raske slag med beltet? Beskytte hodet og gå hardt inn i kroppen?

Nå var heldigvis denne situasjonen raskt over da kjeltringene stakk av straks de så at jeg nærmet meg men vedkommende som ble slått hadde noen solide røde merker over ryggen etterpå og var veldig glad han ikke ble truffet i hodet.

Legger ved en video som viser hvordan beltet ble brukt:
https://www.youtube.com/watch?v=LM6QW6sLPHk

Mvh.
P1
« Last Edit: 21.08.15 at 13:08:47 by TB1985 » Logged
Helltek
**
Stuntposter

« Reply #1 on: 22.08.15 at 21:25:55 »

Boks, du slår raskere en han slår med belte  smile

Savate - The thinking mans kickboxing
Mannen uten x
Veteran

« Reply #2 on: 25.08.15 at 15:18:11 »

Nå er jeg langt ifra noen Krav maga kjenner, men jeg kan vel legge ut noen "logiske" prinsipper:

1. Bruk av belte gir mye fart, men lite kraft bak slaget. Å bli truffet med et belte vil derfor gi deg kutt, men ikke nødvendig hvis "slå deg ut".
2. Å slå med et belte krever en stor svingbevegelse.
3. Angrepsbanen med et belte er "fast låst". Komme du nærmere eller lenger ifra enn det angriper forventer, vil han treffe luft, eller med beltet (ikke med spennen).

Ut ifra dette kan jeg komme med et forslag på en løsning:
1. Hold haka nede. Da det ikke foreligger så mye kraft bak, vil du ikke bli slått ut.
2. Da angrepsbanen ikke er direkte, men heller går i en bue, angrip med rette slag
3. Være offenssiv om motstander drar fram et belte. Med å holde et høyt press, er du plutselig på innsiden, og belte er ubrukelig.

Utfordringen her er å kunne gå fra null til hundre.

Mr. sexy!
Pages: [1] Go Up Print 
Kampforum.no  |  Disipliner  |  Krav Maga (Moderator: Rune Lind)  |  Topic: Angrep med belte - Hvordan forsvare seg? « previous next »
Jump to:  

Social sharing