Welcome, Guest. Please login or register.
Did you miss your activation email?
15.08.18 at 15:56:38

Login with username, password and session length
* Home Help Search Login Register
Kampforum.no  |  Disipliner  |  Aikido  |  Topic: VIDEO: Joe Rogan diskuterer effektiviteten til Aikido med en Aikido kar 0 Members and 1 Guest are viewing this topic. « previous next »
Pages: 1 [2]  All Go Down Print

VIDEO: Joe Rogan diskuterer effektiviteten til Aikido med en Aikido kar

Påltergeist
Gammel ørn

« Reply #15 on: 25.02.16 at 19:09:39 »

100 % Tanker Problemet er jo at folk alltid sammenligner martial arts vs martial arts hele tiden. Husk at når man konkurere i ringen så finnes det regler.

Hvem er det som ikke husker på det her, egentlig?
Chrisoro
*
Forummedlem

Hapkido, Taekwondo, Jiu-Jitsu
« Reply #16 on: 24.07.18 at 11:44:28 »

Sånn sett synes jeg det er relevant å minne om at i tidlig Vale Tudo så var det så og si ikke regler overhodet, bortsett fra biting o.l. (og hvis det er din go-to teknikk i selvforsvar, har du uansett et problem), og de mest tradisjonelle stilene klarte seg likevel ikke særlig bra, til tross for at ingen av deres über-dødelige super-teknikker var forbudt.

Når det har sagt, tror jeg det ligger et stort potensiale for effektivitet i mange av de tradisjonelle stilene som så langt ikke har hevdet seg særlig i MMA, og jeg tror ikke at det for det meste er teknikkutvalget og utførelsen som det skorter på, men derimot på måten å trene på. Hvis man for eksempel aldri sparrer eller tester teknikkene sine mot en motstander som faktisk er ute etter å gjøre det samme på deg, vil man aldri kunne utvikle noen form for realistisk forståelse av hva en selv er, og ikke er, i stand til å gjøre i en kampsituajson. Da hjelper det ikke noe om teknikkene i seg selv har potensiale til å være supereffektive.
Påltergeist
Gammel ørn

« Reply #17 on: 27.07.18 at 12:34:10 »

Sånn sett synes jeg det er relevant å minne om at i tidlig Vale Tudo så var det så og si ikke regler overhodet, bortsett fra biting o.l. (og hvis det er din go-to teknikk i selvforsvar, har du uansett et problem), og de mest tradisjonelle stilene klarte seg likevel ikke særlig bra, til tross for at ingen av deres über-dødelige super-teknikker var forbudt.

Når det har sagt, tror jeg det ligger et stort potensiale for effektivitet i mange av de tradisjonelle stilene som så langt ikke har hevdet seg særlig i MMA, og jeg tror ikke at det for det meste er teknikkutvalget og utførelsen som det skorter på, men derimot på måten å trene på. Hvis man for eksempel aldri sparrer eller tester teknikkene sine mot en motstander som faktisk er ute etter å gjøre det samme på deg, vil man aldri kunne utvikle noen form for realistisk forståelse av hva en selv er, og ikke er, i stand til å gjøre i en kampsituajson. Da hjelper det ikke noe om teknikkene i seg selv har potensiale til å være supereffektive.

Jeg er helt enig. Har man aldri opplevd "juling", hard kontakt eller levende motstand på trening, er man ikke beredt på å forsvare seg den dagen man eventuelt kommer utfor en selvforsvarssituasjon. Ingenting er bedre enn sparring/drilling med fullkontakt for å kritisk evaluere ulike teknikkers effektivitet.

Når det er sagt, er mitt inntrykk at enkelte "myke" treningsmetoder tidvis undervurderes innenfor moderne RBSD- og MMA-filosofier. F: eks har jeg lenge sett på kata/mønster som uinteressant og lite relevant opp imot fullkontaktskampsort. Det siste drøye året har jeg endret oppfatning, blant annet etter å ha testet og kikket på diverse silat-stilarter, hvor bevegelse og teknikkutførelse i "løse lufta" ser ut til å spille en forholdsvis viktig rolle. Ved å øve inn teknikker kontrollert og langsomt på denne måten, fremtvinges krav til balanse og teknisk presisjon. Mange drevne silat-utøvere har da også veldig imponerende fotarbeid og god tyngdepunktsforståelse, noe som åpenbart ikke er dumt i kampsammenheng.

Entydig fokusering på fullkontaktssparring kan også ha den paradoksale konsekvensen at en går skadet rundt store deler av året. En kan dermed risikere å skade seg selv til stadighet, uten at en noen selv for bruk for å forsvare seg på gata.  Holistisk selvforsvarstrening, for å bruke et flosklete begrep, kan med fordel inkorporere uttøying, kjernestyrketrening og annet som faktisk reduserer sjansen for å skade seg over tid. smile
Pages: 1 [2]  All Go Up Print 
Kampforum.no  |  Disipliner  |  Aikido  |  Topic: VIDEO: Joe Rogan diskuterer effektiviteten til Aikido med en Aikido kar « previous next »
Jump to:  

Social sharing