Welcome, Guest. Please login or register.
Did you miss your activation email?
23.10.18 at 20:31:08

Login with username, password and session length
* Home Help Search Login Register
Kampforum.no  |  Disipliner  |  Aikido  |  Topic: VIDEO: Joe Rogan diskuterer effektiviteten til Aikido med en Aikido kar 0 Members and 1 Guest are viewing this topic. « previous next »
Pages: 1 [2]  All Go Down Print

VIDEO: Joe Rogan diskuterer effektiviteten til Aikido med en Aikido kar

Påltergeist
Gammel ørn

« Reply #15 on: 25.02.16 at 19:09:39 »

100 % Tanker Problemet er jo at folk alltid sammenligner martial arts vs martial arts hele tiden. Husk at når man konkurere i ringen så finnes det regler.

Hvem er det som ikke husker på det her, egentlig?
Chrisoro
*
Forummedlem

Hapkido, Taekwondo, Jiu-Jitsu
« Reply #16 on: 24.07.18 at 11:44:28 »

Sånn sett synes jeg det er relevant å minne om at i tidlig Vale Tudo så var det så og si ikke regler overhodet, bortsett fra biting o.l. (og hvis det er din go-to teknikk i selvforsvar, har du uansett et problem), og de mest tradisjonelle stilene klarte seg likevel ikke særlig bra, til tross for at ingen av deres über-dødelige super-teknikker var forbudt.

Når det har sagt, tror jeg det ligger et stort potensiale for effektivitet i mange av de tradisjonelle stilene som så langt ikke har hevdet seg særlig i MMA, og jeg tror ikke at det for det meste er teknikkutvalget og utførelsen som det skorter på, men derimot på måten å trene på. Hvis man for eksempel aldri sparrer eller tester teknikkene sine mot en motstander som faktisk er ute etter å gjøre det samme på deg, vil man aldri kunne utvikle noen form for realistisk forståelse av hva en selv er, og ikke er, i stand til å gjøre i en kampsituajson. Da hjelper det ikke noe om teknikkene i seg selv har potensiale til å være supereffektive.
Påltergeist
Gammel ørn

« Reply #17 on: 27.07.18 at 12:34:10 »

Sånn sett synes jeg det er relevant å minne om at i tidlig Vale Tudo så var det så og si ikke regler overhodet, bortsett fra biting o.l. (og hvis det er din go-to teknikk i selvforsvar, har du uansett et problem), og de mest tradisjonelle stilene klarte seg likevel ikke særlig bra, til tross for at ingen av deres über-dødelige super-teknikker var forbudt.

Når det har sagt, tror jeg det ligger et stort potensiale for effektivitet i mange av de tradisjonelle stilene som så langt ikke har hevdet seg særlig i MMA, og jeg tror ikke at det for det meste er teknikkutvalget og utførelsen som det skorter på, men derimot på måten å trene på. Hvis man for eksempel aldri sparrer eller tester teknikkene sine mot en motstander som faktisk er ute etter å gjøre det samme på deg, vil man aldri kunne utvikle noen form for realistisk forståelse av hva en selv er, og ikke er, i stand til å gjøre i en kampsituajson. Da hjelper det ikke noe om teknikkene i seg selv har potensiale til å være supereffektive.

Jeg er helt enig. Har man aldri opplevd "juling", hard kontakt eller levende motstand på trening, er man ikke beredt på å forsvare seg den dagen man eventuelt kommer utfor en selvforsvarssituasjon. Ingenting er bedre enn sparring/drilling med fullkontakt for å kritisk evaluere ulike teknikkers effektivitet.

Når det er sagt, er mitt inntrykk at enkelte "myke" treningsmetoder tidvis undervurderes innenfor moderne RBSD- og MMA-filosofier. F: eks har jeg lenge sett på kata/mønster som uinteressant og lite relevant opp imot fullkontaktskampsort. Det siste drøye året har jeg endret oppfatning, blant annet etter å ha testet og kikket på diverse silat-stilarter, hvor bevegelse og teknikkutførelse i "løse lufta" ser ut til å spille en forholdsvis viktig rolle. Ved å øve inn teknikker kontrollert og langsomt på denne måten, fremtvinges krav til balanse og teknisk presisjon. Mange drevne silat-utøvere har da også veldig imponerende fotarbeid og god tyngdepunktsforståelse, noe som åpenbart ikke er dumt i kampsammenheng.

Entydig fokusering på fullkontaktssparring kan også ha den paradoksale konsekvensen at en går skadet rundt store deler av året. En kan dermed risikere å skade seg selv til stadighet, uten at en noen selv for bruk for å forsvare seg på gata.  Holistisk selvforsvarstrening, for å bruke et flosklete begrep, kan med fordel inkorporere uttøying, kjernestyrketrening og annet som faktisk reduserer sjansen for å skade seg over tid. smile
AndersBreiflabb
*
Veteran

« Reply #18 on: 24.08.18 at 08:27:31 »

Jeg er helt enig. Har man aldri opplevd "juling", hard kontakt eller levende motstand på trening, er man ikke beredt på å forsvare seg den dagen man eventuelt kommer utfor en selvforsvarssituasjon. Ingenting er bedre enn sparring/drilling med fullkontakt for å kritisk evaluere ulike teknikkers effektivitet.

Når det er sagt, er mitt inntrykk at enkelte "myke" treningsmetoder tidvis undervurderes innenfor moderne RBSD- og MMA-filosofier. F: eks har jeg lenge sett på kata/mønster som uinteressant og lite relevant opp imot fullkontaktskampsort. Det siste drøye året har jeg endret oppfatning, blant annet etter å ha testet og kikket på diverse silat-stilarter, hvor bevegelse og teknikkutførelse i "løse lufta" ser ut til å spille en forholdsvis viktig rolle. Ved å øve inn teknikker kontrollert og langsomt på denne måten, fremtvinges krav til balanse og teknisk presisjon. Mange drevne silat-utøvere har da også veldig imponerende fotarbeid og god tyngdepunktsforståelse, noe som åpenbart ikke er dumt i kampsammenheng.

Entydig fokusering på fullkontaktssparring kan også ha den paradoksale konsekvensen at en går skadet rundt store deler av året. En kan dermed risikere å skade seg selv til stadighet, uten at en noen selv for bruk for å forsvare seg på gata.  Holistisk selvforsvarstrening, for å bruke et flosklete begrep, kan med fordel inkorporere uttøying, kjernestyrketrening og annet som faktisk reduserer sjansen for å skade seg over tid. smile

"Upgrading the software without damaging the hardware".

Det er mye klokt i det. Eneste innvendingen jeg har er premisset om at man allerede har godt utgangspunkt - mao "hardware". Det vil man aldri kunne tilegne seg uten å "gå den harde skolen" med fullkontaktsteknikker og tidvis hard sparring.

Når man når et visst platå har jeg stor tro på at det finnes mange gode måter å trene på for å spisse balanse, timing, teknikk, hurtighet, koordinasjon og avstand. Har ikke mye kjennskap til Silat, men det er helt sikkert en av flere måter man kan tilnærme seg dette på.

Det er mange MMA-utøvere som etter å ha nådd et visst nivå nesten gir opp hard sparring. De sparer heller kroppen (og hodet) og har fokus på andre aspekter som vil gjøre de bedre. Men forutsetningen her er jo at de har nådd dette nivået smile

Jeg har ingen tro på at man på noen som helst måte kan bli spesielt "effektiv" (i mangel på bedre ord) gjennom å gå gradene uten hard kontakt/aliveness/sparring.
Werner
*
Forumavhengig

« Reply #19 on: 26.08.18 at 11:08:24 »

Det er vel ikke snakk om en "enten-eller" her i forhold til treningsmetode? Det er vel mer snakk om at man bør trene "både-og".

Kort sagt, noen ganger er det en fordel å trene rolig/sakte tempo, for å trene på elementer som timing, vinkler og retninger, få teknikkene og evt. det taktiske til å fungere. Andre ganger må man skru opp tempo for å få en "live" trening. Ulike treningsmetoder har ulike hensikter.

Så ulike måter å trene "former" på KAN ha en hensikt, på lik linje med at det å sparre fullkontakt har en hensikt. Samtidig så er det en del feil og mangler i treningsmetodene. Bare å trene ut i lufta, med en villig motstander mangler nettopp dette med fullkontakt/live-trening. Live trening, som dere nevner, kan føre til mye skader og en utslitt kropp.
Deler denne videoen og tekst, da jeg selv er enig i svært mye av det som blir sagt:

https://www.facebook.com/iainabernethy/videos/2176092605937780/

Werner Lindgård. WTF Taekwondo - http://www.keumgangteam.net
Déjà Moo: The feeling you've heard this bull before.
Påltergeist
Gammel ørn

« Reply #20 on: 02.09.18 at 19:34:46 »

Jeg tror nok vi (alle tre) er rimelig enige her, altså. At jeg har fått mer respekt for "myke" treningsmetoder gjør seg også gjeldende for måten jeg trener styrke og kondisjon på. Skadeforebygging og helsepreserverende hensyn tillegges større vekt (høhø) enn maksløft i disse dager, noe som vel egentlig bare er en praktisk innrømmelse av at man begynner å bli gammel. smile
Pages: 1 [2]  All Go Up Print 
Kampforum.no  |  Disipliner  |  Aikido  |  Topic: VIDEO: Joe Rogan diskuterer effektiviteten til Aikido med en Aikido kar « previous next »
Jump to:  

Social sharing