Welcome, Guest. Please login or register.
Did you miss your activation email?
21.11.17 at 15:01:09

Login with username, password and session length
* Home Help Search Login Register
Kampforum.no  |  Disipliner  |  Mixed Martial Arts (Moderator: AndersBreiflabb)  |  Topic: I hvilken grad er MMA basert på tradisjonelle asiatiske kampsystemer? 0 Members and 1 Guest are viewing this topic. « previous next »
Pages: [1] Go Down Print

I hvilken grad er MMA basert på tradisjonelle asiatiske kampsystemer?

Metabaronen
*
Forummedlem

« on: 08.10.15 at 14:38:50 »

Har satt meg litt inn i mma-verdenen de siste par årene men likevel er kunnskapen min om det fortsatt begrenset. Derfor håper jeg å få litt hjelp her inne med noen spørsmål om mma. 

Jeg lurer på i hvilken grad teknikkbasen i mma er basert på teknikker fra tradisjonelle asiatiske kampsystemer og systemer som hovedsakelig er basert på disse igjen(bjj)?

Så vidt jeg forstår er det noe alla` sånn her:

Slag hovedsakelig fra boksing men også noe overlapp med slag fra muay thai og karate.  
Sparkene har sitt opphav hovedsakelig i muay thai og karate men også noe fra taekwondo og sanshou(er vel ikke så mange som trener savate).
Clinch, kne og albueteknikker er vel hovedsakelig fra muay thai.  
Kast fra judo.
Stående bryte og grapplingteknikker fra bjj, bryting, judo og sambo.
Takedownteknikker og forsvar mot disse fra bjj, bryting og sambo.  
Bakkekampteknikker hovedsakelig fra bjj, sambo, judo og bryting.

Stemmer dette sånn noenlunde?

Finnes det noen faktisk statistikk eller oversikt over hvilke teknikker som har høyest suksessrate?

Deretter lurer jeg på hvor effektive de «typisk vestlige» stilartene boksing og gresk romersk bryting er i sin rene form satt opp mot de asiatiske/asia-baserte.

Boksing mot muay thai.
Boksing mot karate(fks kyokushin).
Boksing mot bjj.
Boksing mot judo.

Bryting mot muay thai.
Bryting mot karate(fks kyokushin).
Bryting mot bjj.
Bryting mot judo.

Hva hadde utfallet vært hvis man hadde arrangert kamper som dette?

Det jeg vil frem til er hva som har vist seg mest effektivt(hvis noe) i mma av de asiatiske/asia-baserte stilartene og de «typisk vestlige» stilartene. 

« Last Edit: 08.10.15 at 15:08:19 by Metabaronen » Logged
Addey
Mr. Nice Guy :)
*
Veteran

It's okay - he's in a happy place now.
« Reply #1 on: 09.10.15 at 10:41:59 »

Vanskelig spørsmål, spesielt siden MMA nå begynner å ha hatt tredve år på seg til å utvikle en helt egen teknikkbase. Det er klart at store deler av bakkegamet er hentet fra BJJ, med videreutviklinger for å takle slag og lignende på bakken. Tror nok prosentandelen fra BJJ er ganske så mye større enn fra bryting, hvor vel suplex er en av de største bidragsyterne (selv om denne også finnes i judo, hvor den heter ura nage), på samme måte som thai- og kickboxing nok er større bidragsytere enn boksing, nettopp fordi man også bruker beina.

Angående hvordan de forskjellige kampsportene hadde gått mot hverandre, så tror jeg nok at boksing stort sett klarer seg relativt dårlig mot de fleste av de kampformene du lister opp. BJJ og bryting spesielt, da det "kun" er snakk om å tåle bittelitt juling for å få bokseren i bakken, så er det stort sett game over. Når det gjelder bryting så har jo det ulempen at det ikke er fokusert på submission, og som sådan har vansker med å avslutte på en "endelig" måte, sett opp mot f.eks. judo og BJJ, som begge har kvelninger og låser. Bryting mot stående derimot bør ha en god del for seg, i hvert fall for å få motstanderen i bakken og immobilisere ham.

Hold Out
*
Forummedlem

« Reply #2 on: 09.10.15 at 13:17:14 »

Boksing går vel for å ha høyere sportslig nivå enn muay thai, kickboxing og karate. Ihvertfall på herresiden.
« Last Edit: 09.10.15 at 13:18:47 by Hold Out » Logged
Nightwatch
*
Forummedlem

« Reply #3 on: 09.10.15 at 22:58:41 »

Savate er jo et vestlig standup system med både slag og spark, som også er rimelig effektivt.
265lbsfist
*
Veteran

« Reply #4 on: 21.10.15 at 20:47:13 »

Catch, gresk-romersk, fristil, Glima og andre europeisk/vestlige bryteformer og til dels boksing står seg nok ganske godt i forhold til mange asiatiske stilarter i rene stilmatchuper på grunn av konkurransefokuset som skaper bedre trente og mer erfarne utøvere.

Mot BJJ, judo og sambo som har såpass stort fokus på låser ville nok kun Catch kunne hevde seg og da sikkert ikke på overbevisende vis pga relativ mangel på aktive konkurranseutøvere.

Og en bryter kan greit avslutte på bakken om knær og skalling er tillatt jmf "Headbutt City, Population: Mark Coleman"
265lbsfist
*
Veteran

« Reply #5 on: 21.10.15 at 21:51:31 »

http://min.us/i/FCCWPbUkr00m

Og denne ville nok stoppet de fleste konfrontasjoner på asfalt
Hold Out
*
Forummedlem

« Reply #6 on: 22.10.15 at 12:08:51 »

Boksing vs karate- do. Tror ingen antar noe annet enn at en dugelig bokser vil ha små problemer med den typiske karatemosjonisten, som på mange måter er representativ for aktiviteten karate- do.

Eliteutøvere i karate derimot er det litt anderledes stilt. Det er veldig vanlig at eliteutøvere i karate- do har trent judo eller tilogmed bryting. Dette pga. at det er lov å feie folk og å rive dem ned i karate- do.

Noe annet som må nevnes er at karate- do etter mitt syn ikke er troverdig som sport for tungvektere.
Pages: [1] Go Up Print 
Kampforum.no  |  Disipliner  |  Mixed Martial Arts (Moderator: AndersBreiflabb)  |  Topic: I hvilken grad er MMA basert på tradisjonelle asiatiske kampsystemer? « previous next »
Jump to:  

Social sharing