Welcome, Guest. Please login or register.
Did you miss your activation email?
21.11.17 at 03:52:14

Login with username, password and session length
* Home Help Search Login Register
Kampforum.no  |  Disipliner  |  Boxing, Kickboxing & Muay Thai (Moderator: Frode-Falch)  |  Topic: Kickboksing Og Styrketrening På Et Treningssenter 0 Members and 1 Guest are viewing this topic. « previous next »
Pages: [1] Go Down Print

Kickboksing Og Styrketrening På Et Treningssenter

S-K-K
*
Posts: 4
Forummedlem
Offline Offline

Use Your Practice Skills In The Ring.
« on: 30.04.16 at 01:41:57 »

Hei alle sammen! smile
Jeg trener på en kickboxing klubb i Oslo.

Jeg trener fire ganger i uken fra Mandag til Torsdag.
Jeg er en nybegynner, partien min som jeg trener med trener Tirsdag og Torsdag 17:00 til 18:30.
Jeg trener også med en annen  parti som trener på Mandag og Onsdag fra 20:00 til 21:30 fleste medlemmer på min klubb trener kun to ganger i uken med høy tempo og eksplosivt! De som vil bli mye mer flinkere kan også bli med på andre partiene og utfordrere seg og, trene sammen med de.
Spørsmålet er: Jeg som trener fire ganger i uken med høy tempo og eksplosivt bør jeg da trene styrketrening på et treningssenter? Etter det jeg har hørt er, hvis vi kombinerer for eksempel kickboksing trening med ekstra styrketrening så vil man ende opp med betennelse.
Er det sant at hvis du trener kickboksing fire ganger i uken, vil du ende opp med å bli lei av det? De fleste som vil bli en god utøver ville jo ha satset på fire ganger uken. Eller holder det med to ganger i uken?
Holder det med at jeg trener kun kickboksing? Mange sier også at du blir flinkere til slag og spark hvis  du trener litt ekstra med frivekter. Men, det tror jeg ikke på. På kickboksing treninger som regler så pleier vi å slå på puter og blir sterkere av det.
Holder det med at jeg trener kickboksing fire ganger i uken eller to? 

Mvh
S-K-K 
[/b]
« Last Edit: 30.04.16 at 13:21:50 by S-K-K » Logged
Påltergeist
****
Posts: 387
Gammel ørn
Offline Offline

« Reply #1 on: 02.05.16 at 06:43:20 »

* Nei, du trenger ikke å bli lei eller utbrent av å trene fire dager i uka. Tvert imot bør du trene såpass, dersom du ønsker rask progresjon. Stikkord er å kjenne på kroppen mtp total stressbelastning i det daglige, samt å trene variert.

* Nei, du trenger ikke å trene på noe studio. Styrketrening kan utføres hjemme og utendørs, det gjør i hvert fall jeg. For å få et bredere sortiment av kroppsvektøvelser å velge mellom, kan du kjøpe slynge ala TRX. Kettlebells er også praktiske og plassøkonomiske å ha.

Kan gjerne svare mer utfyllende senere, da dette sikkert ble uklart.
Logged
S-K-K
*
Posts: 4
Forummedlem
Offline Offline

Use Your Practice Skills In The Ring.
« Reply #2 on: 02.05.16 at 12:49:48 »

Du har gitt meg god svar. Men, jeg tenker at ved å trene kickboksing så trener du styrke. Så da tenker jeg at jeg ikke trenger å kjøpe kattleball
[/b]
Logged
Påltergeist
****
Posts: 387
Gammel ørn
Offline Offline

« Reply #3 on: 04.05.16 at 10:02:48 »

Vel, det er ingen som trenger å kjøpe kettlebells, strengt tatt -- men et praktisk redskap vil det kunne være for de fleste av oss. Hvorvidt du får dekket dine styrketreningsbehov igjennom kickboxingen, skal jeg ikke uttale meg om, da måten man legger opp treningen på vil variere veldig fra klubb til klubb.

 Det jeg derimot vet en del om, er at kickboxing ikke er entydig bra for kroppsholdningen. Kombinasjonen kontorarbeid/kickboxing er spesielt dårlig for skuldernes posisjonering. Av den grunn ville jeg i hvert fall ha gjort noen korrigerende styrkeøvelser ved siden av kickboxingen.
Logged
S-K-K
*
Posts: 4
Forummedlem
Offline Offline

Use Your Practice Skills In The Ring.
« Reply #4 on: 04.05.16 at 12:08:35 »

Jeg trener fire ganger i uka.
Nå begynner jeg å føle sliten. Og, ikke gidde følelse. Er det fordi at kroppen er sliten pågrunn av hard trening? Holder det med at jeg trener 2-3 ganger i uka?
« Last Edit: 04.05.16 at 13:29:26 by S-K-K » Logged
Påltergeist
****
Posts: 387
Gammel ørn
Offline Offline

« Reply #5 on: 06.05.16 at 18:15:44 »

Jeg trener fire ganger i uka.
Nå begynner jeg å føle sliten. Og, ikke gidde følelse. Er det fordi at kroppen er sliten pågrunn av hard trening? Holder det med at jeg trener 2-3 ganger i uka?

Hvis du skal kunne få noe meningsfullt svar på dette, må du nok avgi en hel del mer informasjon.
Hvor mye jobber/studerer/stresser du per døgn? Hvor mye sover du? Hvordan er kostholdet ditt?
Dette med restitusjon og stresshåndtering er sammensatte greier. Det kan, med andre ord, være mange forskjellige grunner til at du føler deg sliten.
Logged
S-K-K
*
Posts: 4
Forummedlem
Offline Offline

Use Your Practice Skills In The Ring.
« Reply #6 on: 06.05.16 at 18:26:44 »

Hvis du tenker på, restisjoner. Hvis jeg trener fire ganger i uken rett ved hverandre og tar tre dagers pause så blir det ikke så mye restisjoner på meg. Fordi, jeg har brent opp mye av mine kalorier av kroppen min på trening, og må legge til tre dobbelt så mye igjen på kroppen. Jeg hadde trening i uka fra mandag og torsdag. Men, onsdag gikk jeg ikke på trening. Jeg følte helt frisk dagen etter.
Har en 50% stilling akkurat nå. Jobber fra 08:00 til 12:00.
Sove problemer kan dukke opp med overtrening også. Jeg trener 17:00 til 18:30 fra tirsdag og torsdag. Mandag til onsdag trener jeg fra 20:00 til 21:30.
Treneren min sa at jeg kan ta sånn at, jeg kan trene noen uker fire, Noen uker tre og noen uker 2. Slik at jeg bygger opp energien.
« Last Edit: 06.05.16 at 18:29:31 by S-K-K » Logged
Lillegutt79
*****
Posts: 687
Forumavhengig
Offline Offline

« Reply #7 on: 11.05.16 at 01:05:24 »

Spørsmålet er: Jeg som trener fire ganger i uken med høy tempo og eksplosivt bør jeg da trene styrketrening på et treningssenter? Etter det jeg har hørt er, hvis vi kombinerer for eksempel kickboksing trening med ekstra styrketrening så vil man ende opp med betennelse.
Er det sant at hvis du trener kickboksing fire ganger i uken, vil du ende opp med å bli lei av det? De fleste som vil bli en god utøver ville jo ha satset på fire ganger uken. Eller holder det med to ganger i uken?
Holder det med at jeg trener kun kickboksing? Mange sier også at du blir flinkere til slag og spark hvis  du trener litt ekstra med frivekter. Men, det tror jeg ikke på. På kickboksing treninger som regler så pleier vi å slå på puter og blir sterkere av det.
Holder det med at jeg trener kickboksing fire ganger i uken eller to?  

Hei, og velkommen til dette dødende forumet  smile shy

Ja, du burde trene styrketrening ved siden av, men ikke det du får av kickboxingen. Du burde trene en del kjernemuskelatur (core) og noe som heller balanserer kickboxingen. Når det gjelder mengden så kommer jo det veldig an på hvilken mengde kroppen din er vant med. Å gå fra å trene en dag i uken til å trene fire er f.eks ingen god idé.  
Å trene fire dager på rad med de samme bevegelsene er heller ingen god idé...  Roll Eyes  Wink    
Du vil bli drittlei av det, og ja, du vil få belastningsskader (betennelse).
 Fordel kb-øktene dine, dropp gjerne en og ta en løpeøkt i stedet
Logged

"I'm so fast that last night I turned off the light switch in my hotel room and was in bed before the room was dark."
Muhammad Ali
Lillegutt79
*****
Posts: 687
Forumavhengig
Offline Offline

« Reply #8 on: 11.05.16 at 01:16:35 »

Hvis du tenker på, restisjoner. Hvis jeg trener fire ganger i uken rett ved hverandre og tar tre dagers pause så blir det ikke så mye restisjoner på meg. Fordi, jeg har brent opp mye av mine kalorier av kroppen min på trening, og må legge til tre dobbelt så mye igjen på kroppen.
Hva mener du?? Hvis du har tre dagers hvile så har du jo restitusjon.. i massevis.. men husk at aktiv hvile gir en mye mer effektiv restitusjon enn in-aktiv hvile.. Og når du bruker kalorier så må du da fylle opp igjen etter trening!!
Men det har ikke så mye med selve restitusjon å gjøre, selv om det gjerne henger sammen.

Treneren min sa at jeg kan ta sånn at, jeg kan trene noen uker fire, Noen uker tre og noen uker 2. Slik at jeg bygger opp energien.

Trenern din burde heller ha sagt at du bør trene variert, og i hvertfall ikke fire dager på rad med det samme også tre dager med ingenting. nogood
Logged

"I'm so fast that last night I turned off the light switch in my hotel room and was in bed before the room was dark."
Muhammad Ali
Påltergeist
****
Posts: 387
Gammel ørn
Offline Offline

« Reply #9 on: 14.05.16 at 15:42:21 »

Jeg har aldri hørt om "restisjoner", men Lillegutt79 kommer med råd som er verdt å lytte til.
Spis godt og nok, sov nok og godt -- så har du gode utsikter for å tåle en større treningsbelastning enn hva treneren din later til å anbefale.
Logged
Lillegutt79
*****
Posts: 687
Forumavhengig
Offline Offline

« Reply #10 on: 18.05.16 at 06:32:44 »

Restisjon = restitusjon  happy
Ikke være så streng da Pål  Wink Tongue
Logged

"I'm so fast that last night I turned off the light switch in my hotel room and was in bed before the room was dark."
Muhammad Ali
Påltergeist
****
Posts: 387
Gammel ørn
Offline Offline

« Reply #11 on: 19.05.16 at 21:10:59 »

Det kunne jo hende at "restisjoner" var et fenomen jeg ikke kjente til, da!  book

Nuvel, hvordan går det med treningen og restitusjonen din, S-K-K?
Logged
Pages: [1] Go Up Print 
Kampforum.no  |  Disipliner  |  Boxing, Kickboxing & Muay Thai (Moderator: Frode-Falch)  |  Topic: Kickboksing Og Styrketrening På Et Treningssenter « previous next »
Jump to:  

Social sharing

  Powered by SMF 1.1.15 | SMF © 2011, Simple Machines